Gewijzigd inzicht longarts

1
Ik heb een aantal jaren apneu. In het begin was het ernstig genoeg om een MRA te nemen. De longarts gaf toen al aan dat een CPAP ook een optie is. En dat werd elke keer bij controles door hem herhaald. Deze longarts was daar echt een voorstander van.
Nu werd ik ruim 2 jaar terug gediagnosticeerd met een hartaandoening. Ivm aanhoudende vermoeidheidsklachten na behandeling, vroeg ik om een controle via de longarts. Onderzoek wees uit dat ook met MRA het aantal apneus te hoog waren. Reden over te stappen naar een CPAP.

Ik moet daarbij ook vermelden dat ik al jarenlang hoge bloeddruk heb en enkele jaren ook met suikerziekte ben gediagnosticeerd.

Hoewel niet aan te tonen, zou dit zomaar een gevolg kunnen zijn van niet, en later te weinig, behandelingen van de apneuklachten.
Als je leest wat je er van kunt krijgen.
Maar goed: omdat vermoeidheidsklachten aanhouden, en dus ook met de CPAP niet verbeterd, terug naar de longarts.

Die vertelt me nu dat hij niet mag concluderen dat mijn diverse ziektebeelden veroorzaakt zijn door apneu. Daar kan ik nog enigszins in meegaan, maar hij verklaarde ook dat ik misschien maar moest stoppen met de CPAP daar ik geen verbetering van deze klachten kreeg.

En daar draait het juist om: eerst proberen mij tot gebruik van CPAP over te gaan. Maar nu komt hij met een advies waarvan ik denk dat het niet verstandig is te stoppen. Want dat zou het aantal apneus laten toenemen en m.i. mogelijk leiden tot toename kwalen. Hij brengt mij hiermee wel in verwarring.

Wie heeft dit meer meegemaakt? En hoe ben je daarmee omgegaan?
Overigens: ik bespreek dit ook nog met de longarts zelf: daarvoor heb ik al een controle afspraak.

Re: Gewijzigd inzicht longarts

2
Frappie58 schreef: gediagnosticeerd met een hartaandoening...
...jarenlang hoge bloeddruk en enkele jaren ook met suikerziekte
Het eerste dat mij te binnen schoot was deze passage uit een m.i. beroemd artikel. Het volledige artikel is hier te lezen: viewtopic.php?f=102&t=13348

Een ochtendje luisteren naar Sandra levert veel ‘Aha!’- Erlebnissen op. Het ene kwartje valt na het andere voor dingen van je lijf, die tot dan onbegrijpelijk leken. Want lang kan je gewoon leven en werken zonder dat je overal in slaap valt. En opeens lukt dat niet meer. Sandra verklaart: ‘Je lichaam zoekt altijd naar zelfcorrectie. Het wil overleven, dus op alle niveaus gaat het lichaam zich aanpassen. Dus als je teveel apneus, ergo: slaap van slechte kwaliteit hebt, dan gaat het lichaam dit corrigeren door die slaapkwaliteit alsnog in te halen. Als dit niet meer lukt en lang genoeg doorgaat komt het slaapapneusyndroom volledig tot ontwikkeling en ontstaat er een verstoring in de hele werking van het lichaam èn in de aanmaak van hormonen en neurotransmitters met de nodige gevolgen, zoals: uitputtingsverschijnselen (lichamelijke en geestelijke burn-out), hart en vaatziekten, hoge bloeddruk, cognitieve problemen (denk- en leervermogen), stemmingswisselingen, gewichtstoename en hormonale onbalans. De eetlust, emoties, stemmingen, het concentratievermogen, geheugen en nog veel meer worden in onze hersenen geregeld.

De CPAP lijkt mij de juiste oplossing. Jarenlang met apneu rondlopen (zoals velen) heeft veel schade tot gevolg. Het duurt dan ook weer maanden tot een paar jaar voordat klachten kunnen worden verholpen of verminderen.

Misschien een printje maken en het artikel aan de longarts sturen?

Re: Gewijzigd inzicht longarts

4
Frappie,

Kun je wat meer informatie geven over je cpap therapie?

Hoe hoog is de ahi per uur? Bestaat deze uit obstructieve apneu of centraal apneu of hypopneus?

Welk merk cpap heb je?

Gebruik je een bevochtiger met eventueel een verwarmde slang?

Hoelang heb je de mra gebruikt en nu de cpap therapie?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Gewijzigd inzicht longarts

5
Bedankt voor de reacties.
Maar de longarts bedoelt met stoppen echt stoppen. In verband met ook krampen in de benen en voeten in de nachten, is hij wel bereid, zodra ziekenhuizen dat weer toelaten, tot een nieuwe slaaptest en vervolgens doorverwijzing naar de neuroloog.

En t.a.v. slaapproblemen. Ook ik moet 's avonds op de bank al vroeg, zeker vanaf 19.30 uur, 'vechten' om niet in slaap te komen.
Met MRA beugel had ik 17 echte apneus per uur. Dat is niet veel. Met CPAP (resmed) heb ik tussen de 0,5 en 3.
Ik gebruik een bevochtiger en heb ook een verwarmde slang sinds een paar maanden.
De MRA heb ik ruim 1,5 jaar terug verwisseld met de CPAP. Daarvoor ongeveer 4 of 5 jaar de MRA gehad.

Re: Gewijzigd inzicht longarts

6
Het echt stoppen met een cpap therapie is zeker in jouw geval niet aan te raden.

Hoge bloeddruk en hartklachten, suikerziekte zijn allemaal comorbiditeit kwalen/ziektes die behoren tot apneu.

Ook de door jou genoemde klachten over krampen in de benen wijzen op een zuurstof tekort tijdens de slaap.

Het stoppen zal deze klachten zeker kunnen laten toenemen. Ook het vechten om 19:30 tegen de slaap is iets wat vaker voorkomt. Echter dit kan ook het gevolg zijn van een warme maaltijd daar vlak voor.

Je bent al op de hoogte wat je van apneu kunt krijgen en daarom zou ik zeer voorzichtig zijn met wat je wilt gaan doen. Zeker in deze corona tijd moet je uiterst voorzichtig zijn. Afspraken kunnen soms zomaar 9 maanden verzet worden en een cpap ben je zo kwijt, maar terugkrijgen kan dus maanden duren.

Een bril heb je ook nodig om te kunnen zien en een opticiën of een oogarts zal jou ook niet aanraden om te stoppen met een bril tenzij je van de ene op de andere dag blind bent.

Een cpap, kun je nu ook al twee weken niet gebruiken en de effecten daarvan kun je in twee weken tijd zelf al gauw ervaren. Je weet dan al genoeg of je deze dan wel of niet nodig meer hebt. Daar heb je geen advies van een longarts voor nodig.

Het is beter om eens goed jouw cpap resultaten te bekijken. Ik wil dit graag eens samen met jou doen.

Graag zou ik dan ook de door de mij gestelde vragen beantwoord willen zien, desnoods via een privébericht.

Het is echt belangrijk om je meer te verdiepen in je problemen.

Stoppen kan altijd nog.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Gewijzigd inzicht longarts

7
Ruud, hoe kan ik je bereiken.

Wil wat meer uitleg van je over je voorstel mijn scores CPAP samen te bekijken.
Weet dat ik niet vaak achter mijn computer zit, dus kan het even duren voordat ik je antwoord kan geven.

Voor ev. contact komt mij de donderdagen het beste uit of het moet in de avonduren.

M.vr.gr.

Frans