30 jaar apneu?

1
Achteraf vermoed ik dat ik zeker al 30 jaar apneu heb. Als we met de kinderen op vakantie gingen, sliepen mijn jongste zoon en ik op de snurkkamer en mijn vrouw en andere twee kinderen op de andere. In de afgelopen decennia werd ik vaak uit bed ‘verbannen’ vanwege perioden van zwaar gesnurk. In 2007 kreeg ik op vakantie ernstige duizeligheidsproblemen. Oorzaak nooit gevonden, maar klachten werden onderdrukt met zware anti-epileptiemedicijnen, Carbamazepine, waardoor ik in een zombie veranderde. In de WIA terechtgekomen. In 2013 werd in het Apeldoorns Duizeligheid Centrum het vermoeden naar de huisarts uitgesproken dat ik apneu had. Die ondernam geen actie. In 2017 ontdekt ik apneu bij mijn zoon, maar hij ging pas in 2019 over tot het Philips Dreamstation. AHI van in de 90. Ik stopte in 2019 met Carbamazepine. Ontwenning ging moeizaam. In 2020 werd apneu geconstateerd, een AHI van 25. Ook aan het Dreamstation via het Apneucentrum Nederland. Onmiddellijke grote verbetering van de gezondheid. Duizeligheid, oorsuizingen en spierpijn aan de benen verdwenen. In november 2020 ontstonden weer zware klachten, die door een vrijgevestigde psychiater werden geduid als een hypomanie behorend bij een bipolaire type II stoornis, die met anti-psychosemiddel Quetiapine werd onderdrukt. Het UMCU stelde vast, dat de klachten het (zeer waarschijnlijke) gevolg waren van slaapdeprivatie als gevolg van apneu. Bewaking van het Dreamstation was onvoldoende, Oscar toonde het achteraf aan. Mijn slaaponderzoek uit 2020 toonde aan, dat mijn apneus voor 3/4 op de rug voorkwamen en voor 1/4 op de rechterzijde. Door een tennisballen-BH werd mijn AHI weer normaal. Inmiddels draag ik een zelfgemaakte snurkrugzak. AHI kleiner dan 1. Ik laat onderzoeken bij het slaapcentrum van het Antonius Ziekenhuis of ik zonder het Dreamstation kan. Mijn broer onderzoekt of hij ook apneu heeft en mijn dochter overweegt het. Bijna 69, maar ik heb me in geen jaren zo goed gevoeld. Apneu, een ernstige aandoening.

Re: 30 jaar apneu?

2
ik heb het ook al langer, zij het geen 30 jaar.
Mijn vermoeden is dat ik het al een jaar of 10 heb, minimaal, maar vroeger geen test gedaan, geen last van om het zo maar te zeggen, alhoewel ik wel altijd gesnukt heb... dus wie weet ..

Ik heb in Juni 2019 een tia gehad (waar ik neurologisch goed uitgekomen ben) waarna slaapapneu zich volledig ontwikkeld heeft. Of die twee iets met elkaar te maken hebben laat ik in het midden, ik heb daar nooit een bevredigend antwoord op gehad.
Apneu is een lelijk iets, dat heb ik gemerkt voordat ik een slaaponderzoek kreeg. Ik wist nooit wat het was om uitgeput te zijn, nu weet ik het...
Maar da's alweer iets meer als 1 jaar geleden dat ik me zo voelde. Tegenwoordig is het weer genieten van het leven, weer volledig werken in de ploegendienst en nog genoeg plannen voor de toekomst.
Dat goed voelen heeft tijd gekost, ik heb bij aanvang therapie 4 dagen me ontzettend goed gevoeld, maar had geen energie.
Het heeft daarna even geduurd eer ik ben waar ik nu ben, maar de aanhouder wint.


Voor nu zou ik zeggen, geniet van alles, het leven kan zo mooi zijn!
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: 30 jaar apneu?

3
Welkom!
REvandenBerg schreef: 14 apr 2021, 22:41 Apneu, een ernstige aandoening.
Dat dat is het zeker! Maar niet minder ernstig is de medische nalatigheid van uw huisarts, en later de arts verantwoordelijk voor de effectiviteit van uw Dreamstation... en ja, die psychiater... psychiaters zijn vaak een hamer en dan is alles een spijkertje voor ze.

Als mensen met gewone apneu nog steeds zo worden behandeld, dan zou ik bijna zeggen dat er geen hoop is voor mensen met UARS in dit systeem :sob:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: 30 jaar apneu?

6
persluchtpiraat schreef: 15 apr 2021, 00:14 Dat dat is het zeker! Maar niet minder ernstig is de medische nalatigheid van uw huisarts
Over die medische nalatigheid zijn we het eens. Maar omdat ik nu weer fluitend door het leven ga, wil ik er niet meer bij stilstaan. Houdt vast en houdt hoop, ook met UARS!

modedit RM: complete quotes aangepast/ingekort