Re: apneu en darm ontstekingen

8
Of er een relatie is tussen apneu en ontsteking in de darm weet ik niet. Maar het sluit wel aan bij mijn persoonlijke ervaring.

Ik heb al sinds ik me kan herinneren dunne/ brijachtige ontlasting. Op zoek naar een oorzaak van mijn vermoeidheid heb ik een darmscopie laten doen. Hierbij vonden ze 'aspecifieke ontstekingsresten'. Aspecifiek betekent zoveel als: niet behorend tot de bekende ontstekingsoorzaken, zoals Crohn of UC. Daar stopt dan ook het onderzoek naar een oorzaak.

Inmiddels is vastgesteld dat ik OSAS heb. En is mij helder geworden dat jarenlang onbehandelde apneu tot allerlei verstoringen van lichaamsprocessen kan leiden: hormonaal, hartritme, etc. Zelf ga ik daarom uit van een relatie tussen mijn OSAS en gevoelige darmen. Ook omdat ik in de loop der tijd een enorme waslijst aan artsen en behandelaren heb gezien. Waar nooit iets uit kwam.

Mijn inzet is daarom om de apneu optimaal te behandelen. Ervan uitgaande dat de rest dan ook beter wordt. Wel heb ik ontdekt dat sommige voedingsmiddelen niet helemaal lekker vallen. Van teveel melkproducten krijg ik bijvoorbeeld huidproblemen op handen en vingers (droog, vervellen).
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: apneu en darm ontstekingen

10
Ook ik heb sinds maand apneu apparaat via longarts maar kreeg snel darmproblemen
in de ochtend bij wakker worden heel veel borrelen in buik en hele dunne ontlasting
gebruik wel steeds remmers in de ochtend maar lost de ontsteking niet op
Dus lijkt inderdaad dat het apneu apparaat veel lucht via de neus keel naar darmen stuurt
lijkt mij ook logisch daar als je uitademt de lucht niet weg kan maar alleen maar door lichaam
of .. is het apparaat niet goed ingesteld door leverancier.
Ik heb een Löwenstein prisma smart je kan volgens mij ook instellen dat de druk steeds verlaagd zodat uitademen beter gaat
(lijkt instelling soft PAP die je op 0 of 1 of 2 kan zetten
maar toestel is voor mij nieuw wie heeft er ervaring mee (de druk staat ingesteld op 4 cm wk maar loopt ook wel op tot 5
laat maar weten alvast dank.

Re: apneu en darm ontstekingen

11
Een druk van 4 cmh2o doet niet veel. Het is het laagste drukniveau. Waarschijnlijk is de ramp ingesteld. Dat is dat je gedurende een vooraf ingestelde tijd (ramptijd ook wel aanlooptijd genoemd) met een vooraf ingestelde startdruk, waarschijnlijk bij jou 5 cmh2o, de druk langzaam oploopt tot 5 cmh2o.


Je zou de App van Lowenstein eens kunnen installeren op je telefoon en dan de gegevens eens bekijken.

Ik denk dat de druk wel hoger dan 5 zou kunnen zijn, want bij een lagere druk zal het opgeblazen gevoel zich nog niet echt voordoen. Is bij jou de druk op vast of op variabele druk gezet? De startdruk (rampdruk) zal vast zijn.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: apneu en darm ontstekingen

12
@Wdenhartogh1952 Het komt uiteindelijk neer op de sluitkracht van de bovenste kringspier van de slokdarm. Kijk eens naar gebreken van vitamine D3, calcium, magnesium. Ik weet niet of het door de apneu komt (ongetwijfelt verstoort het ook de voedingsopname) of er gewoon veel mensen zijn met een gebrek, maar toen ik die drie voedingsstoffen (D3 is eigenlijk een hormoon) begon te suppleren begon de bovenste kringspier een stuk sterker te worden waardoor ik nu geen lucht meer binnenkrijg. En mijn ASV piekt bij 19 cmH2O.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i