Ademhalingspatroon tijdens slapen

1
Ik heb al de nodige zijeffecten ondervonden na in gebruik name Philips Dreamstation 2.

Een aantal weken terug is de druk naar boven bijgesteld, 5-14 variabel, was max 11, maar nog teveel ademstops. Het gevoel dat ik bij opzetten masker werd "opgeblazen", maag vol lucht e.a. Na aantal dagen ook problemen met pijn tussen de schouderbladen en op de borst.

Via huisarts tests laten doen bloed en hart, alles prima. Contact gehad met slaapcentrum, word elke nacht wakker na de eerste 4 tot 4,5 uur slapen met enorme pijn tussen mijn schouderbladen en het gevoel alsof er een sjorband om mijn borst is getrokken. Eerst iom slaapcentrum getracht dmv C-Flex uit te zetten of dit scheelt, niet het geval. Druk terug van 14 naar 13 in stappen, ook geen resultaat.

Bij het zoeken doorlezen en doorlezen van het forum kwam ik tegen dat het vermoedelijk om de hulpademhalingsspieren gaat. Krijg het idee dat ik niet juist adem tijdens mijn slaap. Wie heeft hier ervaring mee en welke stappen heb je ondernomen / geprobeerd om het op te lossen? Of verdwijnt dit na een paar weken?

"Score" van afgelopen nacht volgens dreammapper is:
gebruik: 9:17 uur
90% druk - 13,0 cmH20
Gemiddelde CPAP druk 11,5 cm H20
Min. druk 5,0 cmH20
Max druk 13,0 cmH20
Ramp uit

AHI 7,2
Details:
Totaal aantal centrale apneus: 0
Totaal aantal obstructieve apneus 25
Totaal aantal hypopneus 42

Cflex uit

Re: Ademhalingspatroon tijdens slapen

2
Lodewijk, Centraal 0,0 is okay, maar de obstructieve ademstops en hypopneus zijn nog te hoog. Obstructief betekent in feite dat de luchtweg wordt geblokkeerd door weefsel zoals de huig, slap gehemelte, tong enz.

Om dit op te heffen is vaak een hogere drukinstelling nodig, maar dit veroorzaakt dus weer die vreselijke pijn tussen de schouderbladen en op de borst, inderdaad de geactiveerde hulpademhalingsspier.

Daarom zou jij beter voor een Bipap in aanmerking komen. Met zo hulpmiddel kun je een veel hogere druk bij het inademen hanteren (die dus de obstructieve ademstops opheft) en een veel lagere uitademingsdruk hanteren. Dit geeft een soort ademhaling die het toestel maakt en die met jouw ademhaling moet worden gesynchroniseerd. De ademhaling gaat vrij soepel dan en de pijn(en) verdwijnen dan.

Een andere wellicht snellere oplossing kan zijn het gaan uitproberen van het dragen van een zachte nekkraag. Het kan zomaar zijn dat jij in bed 'ongemerkt' of 'bewust' slaapt met een gebogen hoofd richting de borstkas. Dit kan een (deels) geblokkeerde luchtweg veroorzaken waardoor er hypopneus (veroorzaakt door een deels geblokkeerde luchtweg) of ademstops (apneu door geheel geblokkeerde luchtweg) ontstaan.

Mocht dit het geval zijn, dan kun je misschien wel met een veel lagere drukinstelling gaan slapen.

Zo nekkraag is te koop voor circa €25 en als je de juiste maat opgeeft qua omvang en hoogte en op tijd besteld, dan kun je hem vaak de volgende dag al in huis hebben. Het resultaat van het dragen kun je weer uitlezen op Dreammapper en natuurlijk ook in het gratis programma Oscar.

Nekkragen en apneu

Je kunt dus dit eerder uitproberen voor een redelijke prijs dan dat jij een Bipap in huis hebt, en misschien is dit laatste wel niet eens nodig.

Denk er eens over na.

TEST UITSLAG
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar