Apneu en gebit

1
Wellicht herkent iemand mijn klachten.
Sinds ik met masker slaap verandert mijn gebit. Zelf denk ik dat het komt doordat ik mijn tong hard tegen mijn voortanden duw. Ik krijg steeds grotere spleten tussen mijn tanden. De druk is al eens verlaagd omdat ik ook zere kaken kreeg van het krampachtig dichthouden van mijn mond. Dat heb ik nu niet meer. Zijn er mensen die dit herkennen?

Re: Apneu en gebit

2
Ik lees al sinds 2011 dagelijks het forum en sinds 2016 ook fb van de Apneuvereniging. Dit soort berichten lees ik wel over de mra bijverschijnselen. Ook over kaakklemmen, omdat de mond gesloten moet blijven bij gebruik van een neus-of neusdoppen masker en daarbij hoort vaak ook kans op chronische hoofdpijn. Dat je je tanden door de tong naar voren duwt niet. Maar alles is mogelijk. Heb je daar al eens met je tandarts over gesproken?

Zou je de tong ook zo sterk tegen de achterkant van de tanden van het boven gebit duwen als je met een full face masker zou gaan slapen?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu en gebit

3
Dreamer schreef: 01 feb 2022, 21:40 De druk is al eens verlaagd omdat ik ook zere kaken kreeg van het krampachtig dichthouden van mijn mond.
Als je slaapt kan je je kaken volgens mij niet krampachtig dichthouden. Dan zou een kinband een oplossing moeten zijn in tegenstelling tot het verlagen van de druk. Rechtsboven op het forum is een zoekvak (vergrootglas) waardoor je daar nadere info over kan opzoeken.

Re: Apneu en gebit

4
Nou, dat wil wel hoor Ruud. (Helaas. )
Mijn hele kaak doet er 's morgen tot aan het gewricht soms zeer van.
"Kaakklemmen"wordt dat geloof ik genoemd.
Na zo'n nacht heb ik ook piepende oren.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Apneu en gebit

5
RuudM, kaakklemmen gebeurd voornamelijk in de nacht en daarbij kan chronische hoofdpijn ontstaan. Ik heb in het verleden iemand daarvan afgeholpen door het F&P Flexifit 431 masker aan te raden te gebruiken. Die persoon zag het leven niet meer zitten vanwege die chronische hoofdpijn.
Na in gebruik name van dat masker was hij verlost van het kaakklemmen en van de chronische hoofdpijn.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu en gebit

6
Maar Dreamer, de druk is al eens verlaagd zeg je, maar is dit niet ten nadele van jouw therapie gegaan? Is de AHI en andere klachten daardoor niet toegenomen?
Kun je daar hier iets meer over vertellen?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu en gebit

7
RuudM schreef: 02 feb 2022, 10:15 Als je slaapt kan je je kaken volgens mij niet krampachtig dichthouden.
Klopt. Vooral tijdens REM slaap, dan gaat de spierspanning er helemaal uit. Daarmee kunnen ze bij PSGs zonder EEG (mijn 1e) ook REM opsporen aan de hand van kaak EMG.
RuudJ schreef: Maar Dreamer, de druk is al eens verlaagd zeg je, maar is dit niet ten nadele van jouw therapie gegaan?
Goeie vraag, omdat ik dus ook denk in de richting van tongstuwen in het kader van inadequate behandeling. Bijv. door RERAs of hypopneus die onder de 50% vallen en niet door het apparaat worden geteld.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Apneu en gebit

8
Bedankt voor jullie reacties
Nee met de tandarts hier nog niet over gesproken.
Kaakklemmen deed ik in het begin heel erg en idd ook hoofdpijn. De druk is toen verlaagt van 8.0 naar 7.5. Daarmee ging het over. AHI gemiddeld over 30 dagen rond de 2.5 met de 0.5 hogere druk zat ik daar ook op.
Ik zal Oscar eerdaags weer eens uitlezen mss levert dat nog wat extra info op.

Toch binnenkort maar een afspraak maken met de tandarts.

Re: Apneu en gebit

9
Ik herken de klacht, met dien verstande dat mijn tong tussen mijn tanden wordt geperst, en ik er ook met enige regelmaat op bijt. Het lukt me niet om de tong achter de tanden te houden. Zelfs niet als ik nog wakker ben, maar wel al het masker op heb
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu en gebit

12
Heb je met de Dreamstation ook al gebruik gemaakt van de flex functie die dit apparaat heeft? Dus een lagere druk tijdens de uitademing?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu en gebit

14
Dreamer schreef: 03 feb 2022, 16:53 Ja die stand heb ik ook geprobeerd maar merk geen verschil.
Dat kan ik me voorstellen, ik vind Flex echt verschrikkelijk. Totaal niet zoals EPR of BiPAP.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Apneu en gebit

15
Hoi, ik ben geen dokter dus geen wetenschappelijke onderbouwing hiervoor:
wat ik zelf denk, je lichaam moet zo hard werken voor de tegendruk dat het andere spieren begint in te zetten (denk aan kaken op elkaar zetten bij zwaar tillen of tong uit je mond bij focussen) ik lees dat vele mensen hier spanningsreacties rond de mond hebben bij Cpap(ik zelf ook) daarom denk ik dat.

Mvg Derk

Re: Apneu en gebit

16
Hallo dreamer,

Sinds 2018 slaap ik met de Cpap en ook ik pers met mijn tong tegen mijn voortanden.
Hierdoor heb ik nu ook kieren tussen mijn voortanden gekregen. Ik had altijd een prachtig gebit.
Het gebruik van een kinband heeft hierbij niet geholpen helaas.
Aan de randen van mijn tong kon mijn tandarts duidelijk de afdrukken zien van mijn voortanden.
Hij vermoedde dat een kinband wel een oplossing zou zijn. Helaas help dat niet bij mij.
Sinds 1-8-2018 Resmed Airsense 10 elite en Resmed Airfit P30i masker (sinds 13-05-2020)
Verwarmde slang. Apneu zonder Cpap: 36 per/uur
Druk sinds 04-02-2020 op 8.