Apneu en Vitamine B12 Tekort

1
Apneu en Vit B12 tekort.

Ik heb deze problemen beiden , ik wil dit graag delen hier op site omdat ik merk dat veel mensen nog klachten hebben en
niet weten dat het misschien ook hier aan kan liggen.
Ik heb dit ook op de Facebook pagina van de Vereniging geplaatst en bij deze dus ook hier !



Heb sinds 1 jaar ook een CPAP,en heb er goede ervaring mee.vooral de eerste 6 maanden heel erg goed, daarna kwam er een terugval .Kreeg weer veel klachten vooral Spierpijn Schouders en Nek.en weer in slaap vallen. Erg Moe en nog eens Moe !Maar mijn begeleidster zei dat mijn klachten niet kwamen door mijn Apneu had al minder AHI alles leek te verbeteren en je hebt tijd nodig om te herstellen!

Tot ik mij realiseerde dat ik met mijn Vitamine B12 injecties was gestopt omdat ik die al jaren (6) kreeg en dacht ze helpen niet !
Was toen ernstig ziek en mijn slaapapneu was nog niet ontdekt.
Opeens kreeg ik een Inzicht doordat ik een oude klacht in volle hevigheid terug kreeg,en dacht aan mijn B12 tekort .Ik ontdekte een Nieuwe stichting over B12 tekort en was stomverbaasd over de lijst met klachten daar. Niet te geloven hoe veel er hetzelfde zijn als bij Apneu .Maar ook door Dokters onderschat ! Om een lang verhaal wat korter te maken.
Rond de Kerst werd het zo erg dat ik weer bijna onderuit ging.
Heb toen weer moeten knokken om mijn B12 Injecties opnieuw te krijgen.
Is gelukt en ik krijg er nu 2 per week,en mag nu ook zelf spuiten.
Mijn klachten verdwijnen nu weer en ik voel me zelfs stukken beter. Maar weet nu zeker dat ook Vit B12 tekort heel ernstig is en Ook een rol kan spelen bij mensen met Apneu.
Als iemand meer wil weten hierover ,ik help je graag .


Groetjes Hanny

Re: Apneu en Vitamine B12 Tekort

2
Hoi Hanny

Vitamine B 12 kan ook bij Apneu aanhoudende klachten van vermoeidheid geven. Net als een te kort aan vitamine D3. In het verleden zijn er al diverse topics over geweest en het is niet verkeerd om het weer eens naar boven te halen. Als je op B 12 laat prikken,laat dan ook B1 en B6 controleren want ook die kunnen te laag zijn. Buiten je vitamine huishouding kan ook je hormonen huishouding danig overhoop liggen. Aandacht voor beiden bij niet opknappen is dus geen overbodige luxe.

Groetjes, Thea

Re: Apneu en Vitamine B12 Tekort

4
Hier is al heel lang niets over gepost, maar ik hoop dat er nog iemand actief is die hier mee te maken heeft of verstand van heeft.

Voordat OSAS bij mij vast werd gesteld heb ik o.a. mijn B12 laten prikken omdat ik maar moe bleef ondanks alle CVS-therapie en ik dagelijks diverse medicijnen gebruik, waaronder medicatie zoals maagzuurremmers die van invloed is op B12

Ik had begin dit jaar een B12 van 297 pmol/l. Goed genoeg
Maar om te kijken of dat constant is, heb ik het pas geleden opnieuw laten prikken. In een half jaar tijd is dit gedaald naar 228 pmol/l. Nog steeds binnen de normaalwaarden, al ligt het volgens StichtingB12 inmiddels wel in het grijze gebied. Waar ik me vooral zorgen om maak is dat het dus in een half jaar tijd 70 pmol/l gedaald is, terwijl dit een voorraad moet zijn van jaren. Volgens mijn collega, wiens moeder B12-tekort heeft, is deze daling echt niet gezond.

Mijn huisarts vind al dat vitaminen-geneuzel volgens mij maar onzin. En ik ben bang dat als ik hem er naar vraag hij zal zeggen "dan slik je maar supplementen". Nou zou ik dat op zich ook wel kunnen/willen doen. Maar stichtingB12 zegt dat je dat niet moet doen, omdat dat anders een juiste diagnose (áls er iets aan de hand is) in de weg staat.

Wat nu ?

Opnames van vitamines lijkt me ook met hormonen e.d. te maken te hebben. Kan het zijn dat nu mijn OSAS behandeld wordt en mijn hormoonhuishouding voor zover deze verstoord is zich zal gaan herstellen, het B12-"probleem" zich ook mettertijd vanzelf op zal lossen ? Of moet ik nu actie nemen ?

En zoja, zou die actie dan moeten bestaan uit een Vit B-complex te gaan slikken of aandringen bij de huisarts op verder onderzoek ?

In januari zijn getest: Hb, Ht, MCV, Leukocyten, Trombocyten, Natrum, Kalium, Kreatinine, Kreat.klaring MDRD, Cholesterol (alles), Magnesium, TSH en B12. Andere B-vitamines zijn niet getest want dat vond de huisarts niet nodig. Alles lag binnen de normaalwaarden behalve:
* Cholesterol is bekend dat dit niet goed is bij mij, daarvoor heb ik ook al een paar jaar medicatie.
* VitD was onvoldoende (niet echt tekort, 30 nmol/l). Die heb ik nu met supplementen in een half jaar aangevuld tot 78 nmol/ dus dat gaat goed.

Bedankt voor het meedenken en groetjes, Saskia
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: Apneu en Vitamine B12 Tekort

5
SaskiaS schreef: Mijn huisarts vind al dat vitaminen-geneuzel volgens mij maar onzin. En ik ben bang dat als ik hem er naar vraag hij zal zeggen "dan slik je maar supplementen". Nou zou ik dat op zich ook wel kunnen/willen doen. Maar stichtingB12 zegt dat je dat niet moet doen, omdat dat anders een juiste diagnose (áls er iets aan de hand is) in de weg staat.
Ik heb me er natuurlijk niet mee te bemoeien maar ik wil wel kwijt dat je, door het vooraf invullen van de reactie van jouw huisarts, je jezelf ervan weerhoud om deze vraag te stellen. Ik zou zeggen, stel de vraag en laat hem maar uitleggen waardóór bij jou de vitamine B12 veroorzaakt wordt. Laat hem dan maar voorstellen hoe dit verbeterd kan worden.

M.vr.gr.

Re: Apneu en Vitamine B12 Tekort

7
Dank voor de aanmoediging Clan. Ik heb de vraag nu via een e-consult bij mijn huisarts neergelegd.
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: Apneu en Vitamine B12 Tekort

8
Laat je niet met een kluitje het riet in sturen en verlang een serieus antwoord, m.a.w. neem geen genoegen met een dooddoener.

Maak in dat geval dan duidelijk dat je de klachten niet verzint en dat hij als arts een probleemoplossend antwoord moet bieden.

M.vr.gr.

Re: Apneu en Vitamine B12 Tekort

9
Er is een zeer goed face book pagina.....daar wordt je geïnformeerd wlke weg je het beste kunt bewandelen om goed behandeld te worden.
Die heet: B12 te kort, de vergeten ziekte.
Is zeer leerzaam en zijn mensen die heel goed weten waar ze het over hebben, omdat het ervaringsdeskundigen zijn.
Ik heb ook apneu EN B12 te kort.

Re: Apneu en Vitamine B12 Tekort

10
Het antwoord liet wat op zich wachten ivm de huisarts z'n en mijn vakantie. Maar het antwoord is dat een wisseling van niveau's (zoals in mijn geval een sterke daling) normaal is en ze hier pas iets mee doen als ik onder de normaalwaarden kom. Als de daling in dit tempo voortzet zou ik over een half jaar onder de normaalwaarden komen, en dus raadde de assistente (niet de huisarts) aan om over een half jaartje nog een keer te prikken. Ze gaan nu niet behandelen of verder testen en gebruik van supplementen is niet nodig.
In afwachting van de huisarts zijn antwoord had ik nog wat meer gegoogled. Het lijkt er op dat alle berichten over behandelen bij nog-niet-te-lage vitamine B12 van één organisatie(stichtingB12) komt. Op zich vertrouw ik mijn huisarts. Maar ik weet toch niet zo goed wat ik nu moet geloven.
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: Apneu en Vitamine B12 Tekort

12
Hoi Gerda,

Facebook zit ik echt nooit op en ik heb ook absoluut geen behoefte om daar een account aan te maken. (Ik vind een forum al heel wat, ik wil mezelf geen digibeet noemen maar ik heb er ook niks mee met al die sociale media). Ik neem aan dat ik geen berichtjes kan posten zonder account?

groet, Saskia
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: Apneu en Vitamine B12 Tekort

14
B12 is een raar iets, ik lees over mensen die een waarde hebben die binnen de officiële marges valt, maar die toch baat hadden bij injecties.
Ik zelf kreeg om de twee maanden een inj.
De nefroloog wilde het minderen ivm verder goede uitslagen, gelijk begonnen mijn mondhoeken weer pijnlijk te worden.
Nu is de oude frequentie hersteld en ik voel me beter.

Re: Apneu en Vitamine B12 Tekort

15
persluchtpiraat schreef:Duim omlaag voor Facebook. Laten we informatie in alle openheid delen, zodat iedereen deze kan vinden!
Ik heb het er ook niet lang volgehouden.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Apneu en Vitamine B12 Tekort

16
Een half jaar later B12 weer getest en nu is hij weer 70 punten gestegen, dus ik zit weer rond de 300 pmol/l
Het lijkt er dus op dat mijn vitamine B12-opname toch goed is.

(Ik zou haast zeggen,jammer.., want behandeling van Apneu heeft voor mijn vermoeidheid tot nog toe niets uitgehaald. Dan hoop je toch dat er nog iets anders aan de hand is, en dus nog een andere oplossing mogelijk is )
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)