Maaginhoud stroomt terug tijdens slapen

1
Yeeeghh!
Vannacht, terwijl ik sliep, stroomde ineens een beetje maagsap terug mijn mond in.
Zuur, heet, pijnlijk, en heeeel vies!!
Nee, het was niet overgeven.
Ook geen boer.
Het stroomde gewoon terug.
Net of alle afsluiters open stonden van een leidingsysteem.

Of het iets met apneu of CPAP te maken heeft betwijfel ik, want op internet las ik dat iedereen het kan hebben.
Het had zelfs een naam: reflux.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Maaginhoud stroomt terug tijdens slapen

5
Proest! Nighthawk. Die was ik alweer vergeten.
Ik zal het wel eens ter sprake brengen, maar ik weet nu het antwoord al: afvallen.
Dat is tegenwoordig de oplossing voor alles.
Moe?
Afvallen.
Hoge bloeddruk?
Afvallen.
Beginnende diabetes?
Afvallen.
Hartkloppingen?
Afvallen.
Apneu kwam niet in de mogelijkheden voor.

Gelukkig heb ik het echt maar héél zelden.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Maaginhoud stroomt terug tijdens slapen

7
Ik heb een vooralsnog vergezochte : minder zout.
Vergezocht, want eigenlijk nog te weinig ervaring;

Eergisteren wordt mij een leuke rundvlees stoofpot voorrgeschoteld. Mooi, maar ik ben met vakantie en waar ik een 6 maanden geleden de zoutpot heb afgeschaft, zit hier toch echt te veel zout in, naar wat ik intussen gewend ben. Ik laat de helft staan.

Dit is intussen ook de eerste keer dat ik ergens 'snachts last heb van oprispingen en eraan denk mijn luchtslang en alles schoon te willen houden.
Die oprispingen waren wat mij betreft puur van teveel maagzuur.

Je zal er wel niets mee kunnen ...
Peter

PS: Maar onderzoeken hoe veel te veel out we iedere dag 'standaard' nuttigen en waarvoor dat zoal slecht is, kan altijd. :mrgreen:
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: Maaginhoud stroomt terug tijdens slapen

9
Patrick, ik heb dat nog nooit gehad (dat ik weet) en vind het dus geen toeval.

Wat ik intussen ook wel weet is hoe wij niet door hebben hoe veel zout ergens in zit. Ik bedoel, niet als je eerst 'zoutloos' gewend bent. Dus voorbeeld, als ik mie kook(te) dan kan er gemakkelijk 2 EETlepels zout in het water (litertje of 2) omdat bami wel zo'n zoutig smaakje mag hebben. Maar met een theelepel werkt het ook voldoende (voor smaakgeven, want dat is wat zout doet) en uiteindelijk werkt het zonder zout ook (maar moet je echt wel wat (kook)ervaring hebben om aan het geheel nog smaak te kunnen geven). Intussen zou die theelepel zout al te veel zijn voor onze dagelijkse benodigde hoeveelheid (3-4 gram of zo) om over de eetlepels maar niet te spreken. En :

Misschien dat iedere Apneuer intussen wel kan herkennen dat het lichaam erg gevoelig is voor zaken die slecht voor je zijn, Die worden uitgestoten/afgestoten, zeg maar, en dat merk je. Dus in dat licht doelde ik op het 'opgeven' a.g.v. te veel zout, waarbij te veel voor jou en voor mij hetzelfde zou kunnen zijn. Snap je ? Heeft dus niets te maken met wat je gewend bent, maar gewoon wat overmatig (of te weinig) in absolute zin is.

Dat ik dit dan kan aanvullen met het feit (?) dat alles rondom te veel zout ook ongeveer alles is waar een apneuer last van heeft, is wat anders. Tja, of juist niet. En vandaar mijn tip om het eens te onderzoeken. Dan zeg je onderwerg enkele keren 'goh, dat heb ik ook !'. Doe maar eens voor de lol.

Groeten !
Peter
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: Maaginhoud stroomt terug tijdens slapen

10
Hoe dan ook, wij doen al drie jaar met het zoutvaatje dat in de kast staat.
Deze winter ook niet nodig gehad voor het stoepje.
M.a.w.
Wij zijn al jaren zoutloos, thuis.
Waar het ook van komt, die reflux, niet van zout.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Maaginhoud stroomt terug tijdens slapen

11
Ik heb de reflux al voordat de apneu bekend was bij mij.
Slik sinds die tijd maagzuurremmers, maar zelfs dan n nog wel eens last.
Zout gebruik ik echter ook nagenoeg niet.
Als er iemand mee-eet en vraagt om zout moet ik altijd gaan zoeken waar die pot gebleven is.
Dus ook ik kan niet zeggen dat stoppen met zout een oplossing voor de reflux is.

Bij mij is na onderzoek vastgesteld dat er een scheurtje in het middenrif zit waardoor de opening niet goed afsluit.

Wat bij mij, voor velen vreemd genoeg, wel helpt is koffie drinken.
Dan geen decafe, die helpt niet.
Toen ik de huisarts dit vertelde was hij de eerste die niet vreemd op keek, de cafeïne kalmeert de maag.
Door de weeks op mijn werk drink ik meer koffie dan in het weekend thuis.
In het weekend moet ik niet te veel voorover gaan staan, want dan heb ik gelijk weer last.
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Maaginhoud stroomt terug tijdens slapen

12
Wat ook werkt is cola
Toen mijn vrouw (bleek achteraf) misselijk was van de zwangerschap van mn dochter, kreeg ze van stewardessen het advies cola te drinken
De cafeine kalmeert, dus....
We dachten dat het kwam door de luchtzakken/turbulentie, maar was dus de zwangerscha


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Maaginhoud stroomt terug tijdens slapen

13
Cola werkt heel goed! Geen flessen tegelijk, maar kleine slokjes.
Als ik er al eens last van heb, koop ik zo'n klein flesje en kan daar rustig een paar dagen mee doen. Teveel veroorzaakt weer reflux...

Wat ook kan helpen is je hoofd iets hoger leggen (extra kussen bv of blokjes onder je bedbodem) en een paar uur voor het slapen gaan niets meer eten en geen koffie meer drinken.

Bij mij heeft het wel geholpen, ik heb er nog maar zelden last van.