Pijn in linkerarm en -schouder (thoracic outlet syndroom)

1
Hallo.

Ik heb in het verleden last gehad van het thoracic outletsyndroom. Dit is een verzamelnaam van allerlei klachten in het gebied van de schoudergordel. In het ziekenhuis verschillende onderzoeken met een echo en CT-scan gehad. En daar kwam uit dat ik een beknelde zenuw had in mijn borstspier.

Dit wilde ze met een pijnblokkade behandelen. Gelukkig 2 weken voor deze behandeling was de klacht weg gegaan uit zichzelf.

Maar nu:

Ik heb 2 verschillende maskers van de dreamwear lijn van Philips. Het neusmasker en het full face masker.

Als ik het fullface masker gebruik, bij een verstopte neus. Dan lijkt het of ik zwaarder adem. Ik moet mn best doen om goed uit te ademen door de mond. Het kost mij dan ook veel meer energie dan wanneer ik het neusmasker gebruik. Wat mijn favoriet is onder deze 2 maskers.

Ik word dan ineens wakker met een zwaar tintelende linker arm met een zeurende pijn in mijn linker borstspier. Deze doet pijn als ik die indruk bij de aanhechting van de linker schouder. Ik voel dan dat de spieren zijn opgezet en de pijn uitwaaieren richting mijn hart.

Het rare is, dat dit alleen opgewekt word tijdens het slapen met de fullface mask. Normaliter heb ik er geen last meer van. Nu ben ik net dus weer wakker geworden met deze klachten en voelt mijn linker arm en borstspier branderig aan.

Heeft hier iemand ooit last van gehad?

In 2017 heb ik een uitgebreid onderzoek gehad aan mijn hart. Maar die was destijds kern gezond.

Re: Pijn in linkerarm thoracic outlet synd.

2
Heb je ook pijn in de nek en onder of tussen de schouderbladen? Het kan zijn dat de hulpademhalingsspieren in werking is gezet die deze pijn kan veroorzaken. De druk verlagen kan dit vaak oplossen.

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=40&t=11462
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Pijn in linkerarm thoracic outlet synd.

3
RuudJ schreef: 13 jul 2020, 08:11 Heb je ook pijn in de nek en onder of tussen de schouderbladen? Het kan zijn dat de hulpademhalingsspieren in werking is gezet die deze pijn kan veroorzaken. De druk verlagen kan dit vaak oplossen.

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=40&t=11462

Nee, pijn in de nek en tussen of onder de schouderbladen heb ik niet.

Ik was vorige week bij de acupuncturiste voor mijn hooikoorts behandeling. En daar ontdekte ik dat ik een triggerpoint had in mijn linker nekspier. Volgens haar zou het kunnen komen dat het een andere manier van ademhalen is en dat de linker nekspieren daarmee overbelast zouden kunnen raken.

Dus wie weet zou dat wel een rol kunnen spelen. Maar dat het helemaal doortrekt naar mijn schouder , arm en hand vind ik wel erg vreemd.

Re: Pijn in linkerarm thoracic outlet synd.

4
Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn.
Maar in jouw plaats zou ik het wel zo eng vinden dat ik naar de arts zou gaan.
Dit kan aan zoveel liggen dat ik 100% zeker zou willen weten dat het niet iets ernstigs is.
Maar zeker de pijn in de borst die doorstraalt naar de arm en hand, met name in rust....
Ik wil geen paniek zaaien, maar dat moet je wel serieus nemen.

Het feit dat er in 2017 niets mis was met je hart wil niet zeggen dat dat nu nog zo is.
(Of ben je onder controle gebleven?)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Pijn in linkerarm thoracic outlet synd.

5
RuudJ schreef: 13 jul 2020, 08:11 De druk verlagen kan dit vaak oplossen.
Dat is een generieke oplossing die ik in dit geval zou ontraden, daar we weten dat het Dreamwear Full face masker zorgt voor verhoogde weerstand bij het ademen. Ik heb daar wel ervaring mee, de uitlijning van het neuskussen van de DW FF luistert heel nauw. Daarom gebruik ik nu met veel plezier (het mag gezegd worden) de ResMed F30i. We weten dus dat drukverlaging geen enkel (positief) effect zal hebben.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i