Re: sexualiteit

102
Beste Pikoura en Leivo,

In het ApneuMagazine beantwoordt seksuoloog (en apneu patiënt) Marijke IJff absoluut anoniem vragen over seksualiteit.
Zolang er niet teveel vragen naar haar toe komen, zal ze ook een persoonlijke reactie sturen. Je kunt vragen mailen
naar ijff@apneuvereniging.nl
In het maartnummer zegt ze in een interview al een en ander over verlies van zin in seks en erectieverlies.
Ze noemt ook een website waarop je geregistreerde seksuologen kunt vinden.
Succes, Tine

Re: sexualiteit

104
Naast vermoeidheid spelen ook factoren als (faal)angst en verminderde zin een rol. Faalangst hangt m.i. samen met een verminderde fysieke en mentale conditie waardoor je het gevoel kan krijgen at je niet goed kan presteren en verminderde zin hangt samen met het gebruik van antidepressiva en is een gevolg van demotivering door vermoeidheid, angst en alle andere enorme factoren.
Wat te denken van het gebruik van een CPAP of MRA? Beide zijn niet bevorderlijk voor intimiteit. Bij mijzelf is ook een overspannen bekkenbodemspier een tijdlang boosdoener geweest. Dit was het gevolg van continu gespannen kaakspieren. Een bijverschijnsel dat gepaard ging met het langdurig gebruik van een (te strak afgestelde) MRA.

Misschien kan je een vragenlijst ontwikkelen die de leden kunnen invullen. Dan heb je direct een kwantitatieve indicatie van de omvang van de diverse problemen.

Re: sexualiteit

105
Even iets zeggen als man met apneu.
Ik merk niets van teruggelopen zin of libido.
Ik ben 47 en ik heb elke dag mega zin in seks.
Wat mij betreft beginnen jullie een dating rubriek waar apneu dames en heren elkaar kunnen ontmoeten.

Re: sexualiteit

106
Ik wou nog wat zeggen, maar mijn tablet deed raar, en ik kon niet verder.
Ik ben er niet op uit om de blits uit te hangen. Ik heb ook niet alle 9 pagina's doorgelezen, maar zin hebben in seks heeft voor mij maar zijdelings met apneu te maken. Ik ben ook wel eens tijdens het voorspel in slaap gevallen. Maar ja, dat is toch ook heerlijk om zo in slaap te sukkelen?
Wat uitleg aan je partner kan goed doen.
Zonder in allerlei juicy details te verzanden: werk aan je conditie cq doe aan krachttraining. En nee, niet om er als een adonis uit ze zien, maar mijn seksleven werd beter toen ik het deed.
En nog iets: het is geen motie van wantrouwen richting je partner als je eens een ander hebt. Dat kan je seksleven behoorlijk doen opbloeien. 20 jaar bij elkaar zijn en nooit eens een ander hebben is zonde. Overleg het eens.

Re: sexualiteit

110
Ik ga niet mijn hele liefdesleven uit de doeken doen, maar er is inderdaad wel eens overleg geweest over dat jij of de ander eens een ander zou hebben, en dat werd goed gevonden.
Ik ken ook stelletjes waar een partner de kat in het donker knijpt. Ik laat dat zo.
Overigens hoeft niemand zo te leven als ik, maar ik heb ook een dame gehad die even de sleur doorbreken heel plezierig vond, En ja, ze had haar partner ingelicht.

Re: sexualiteit

111
Ik wil graag even reageren op je berichtjes Tob Nooit.

In een ander onderwerp op dit forum geef je aan dat je voor een hoger percentage arbeidsongeschikt verklaard moet worden omdat je zo vermoeid ben dat er 's-morgens voor 11 uur geen afspraak met je te maken is.
En dat je zo weinig energie hebt dat je niets afmaakt waar je aan begonnen bent.
Maar zo lang jij je CPAP niet wil gebruiken, zal het allemaal wel los lopen.

En tot mijn verbazing geef je hierboven aan dat je aan je conditie werkt en aan krachttraining doet.

Ik kan e.e.a. niet met elkaar rijmen en vraag me af of we je wel serieus moeten nemen.

Let wel, een heleboel mede-apneu-ers op dit forum zijn blij dat ze het leven hebben, en hebben niet eens de energie om een uurtje te wandelen, laat staan om aan conditie- cq. krachttraining te doen.
En dan je opmerking aangaande een datingrubriek voor apneu'ers. Hiermee doe je onze patientengroep te kort en lijkt het wel of je ons belachelijk maakt.

Kort gezegd, vind ik jouw opstelling nogal ongepast en niet horen bij dit serieuze forum.

Sorry, maar dit moest ik even kwijt.

Groeten,
Theo

Re: sexualiteit

112
Ik begrijp dat het voor niet iedereen even makkelijk is om aan conditie/kracht training te doen, maar het lijkt me toch gewoon gezond advies om datgene te doen wat je dan wel kunt?

En er zullen vast uitzonderingen zijn, maar ik heb gewoon gemerkt dat als mijn lichamelijke conditie beter is, ik ook beter om kan gaan met het hele slaapgebrek/apneu gebeuren. En nee, niet makkelijk om mezelf heen te slepen, vooral niet als ik constant echt super moe ben, maar het helpt wel.

En dat uurtje wandelen..ja, het is verrot als je dat niet volhoudt,been there. Maar dan doe je een kwartiertje. Ga niet in een hoekje zitten omdat je denkt dat het over is, doe dat wat je wel kunt en ga dan van een kwartier naar 16 minuten en zie het als winst, en de dag dat je misschien 17 minuten volhoudt geef je een feestje.

Re: sexualiteit

113
Beste Theo,

Nogmaals, ik heb mijn opmerkingen niet neergezet om te blitsen. Ook vind ik het niet gepast mensen met mijn ellende lastig te vallen. Ik heb ook de nodige issues, ook mijn huisje heeft zijn kruisje. Alleen, ik pas ervoor om te gaan zeggen dat ik mijn seksleven als ellendig of mislukt te beschouwen, ik geniet van seks en zover ik het heb kunnen bekijken mijn (ex) partners ook.
Ik ga wel eens met tegenzin mijn sport bedrijven. Ik zit soms zo vol adrenaline dat ik niet kan slapen na het sporten. Ik drink meer alcohol dan dieettechnisch goed voor mij is, omdat ik weet dat ik er rustig van word of dat het de pijn verlicht. Maar ik wil diegene die tobt met zijn seksleven en misschien denkt "had ik maar geen apneu, dan ging het vast wel goed" ook een positief tegengeluid laten horen. Ik heb apneu en geniet van seks. Mijn OSAS is 35 overigens.

Wil je mij niet serieus nemen, prima. Ik weet van mezelf dat mijn mening niet altijd gewaardeerd wordt, maar als ik denk "dit klopt voor mij niet", dan vind ik dat ik dat moet kunnen zeggen. Apneu is niet altijd overal de schuld van, er zijn ook soms nuances. Hoe het allemaal precies zit laat ik dan even aan de diverse deskundigen over, ik heb niet overal een antwoord op.

Vanessa, ik deel je mening, ik ben in 3 jaar 15 kilo afgevallen. Voor de krachtpatsers van Obese is dat he-le-maal niets, maar voor mij is het pure winst. Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Re: sexualiteit

114
tja ik heb niet de hele draad doorgelezen maar heel herkenbaar
wij hebben afgesproken dat ik me daar op moet voorbereiden ,dus hoe vervelend het ook is ,eerder signalen afgeven dat het gaat gebeuren :mrgreen: (jee klinkt heel gek dit :| )
de tijd dat je altijd de energie en kracht ervoor hebt is er niet meer.
heel vaak gaat het alsnog mis hoor en is het niet echt wat je ervan verwacht maar je kan dan wel energie "sparen"

om van partner te wisselen krijg ik er ook maar niet door [tanz] [bigsmile] [bigsmile] [bigsmile] [bigsmile] :mrgreen: :mrgreen:

Re: sexualiteit

115
Kort samen gevat, ik ben vandaag precies 30 jaartjes jong en totaal geen libido. Waar het precies door komt weet ik niet maar gruwel zowat al bij de gedachten om het ''te doen'' destijds met mijn ex-vriend ook problemen mee gehad, was niet vaak aan de orde en als het wel een keer zover was bloedde ik ivm tegenzin etc. Heerlijk zo in mijn eentje, geen gezeur aan mijn hoofd haha ;)
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: sexualiteit

116
Niet alles ligt aan apneu of aan "hoofdpijn"

Soms zijn vrouwen nou eenmaal vroeg uitgedroogd.

Kunnen ze niets aan doen en of je het er als relatie nou wel of niet mee eens bent, op is op.. Nieuwe zoeken of hangen blijven.

What ever floats your boat.

Maar ga er als vent niet om zeuren das wel zo triest.. D'r loopt genoeg !!

Ook zonder apneu of "hoofdpijn"

Re: sexualiteit

117
Denise,

van harte gefeliciteerd met je verjaardag vandaag.

Geen libido hebben is ook een van de gevolgen van Apneu, net als ochtendhoofdpijn trouwens.

Nog een prettige dag vandaag.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: sexualiteit

118
@t Ruud, dankjewel :)

Haha daarom vind ik het ook prima in mijn eentje, geen gezanik aan mijn kop van een kerel. Hoofdpijn heb ik trouwens niet hoor, teminste niet verwant aan de apneu. Ik ben in de bloei van mijn leven en dat libido komt vast wel weer :P anders dan maar niet want ik ben het in tegenstelling tot veel anderen ( vooral mannen ) niet perse nodig
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: sexualiteit

119
Hoi Denise,

Aller eerst gefeliciteerd met je verjaardag!

Als je aan de cpap therapie begint en je bent goed gewend dan kan het met de sexualiteit ook wel weer goed komen, dus hou moet.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..