81
ha, slurfjes en slurfinnetjes...

ik heb dit draadje met veel belangstelling gelezen en wil even kort reageren. ook mijn vrouw en ik hebben door m'n apneu een gewijzigde sexuele beleving gekregen. nu ben ik gelukkig iemand die gezegend is met een begrijpende echtgenote, dat maakt een hoop kwesties een stuk minder moeilijk.

voor mijn apneu-openbaring hadden we allebei het vermoeden dat we inderdaad gewoon van "lovers" naar "geliefden" waren geëvolueerd, op zich niet vreemd in een huwelijk dat in 1987 afgesloten is, wetende dat kinderen, werk, sociaal leven en dergelijke al veel aandacht van je vragen...

we hebben allebei ( zij 40, ik 46 ) inmiddels heel goed in het snotje wat de werkelijke reden is van de minder frequente sex...

zonder er over te willen opscheppen, we zijn altijd - en vooral in de eerste tien jaar van onze relatie - heftig gepassioneerde minnaars geweest, het was altijd okay, wat volgens mij een zegen is.

waar ik me eigenlijk een beetje over verbaas ( en ik ben dat ook deze 6 pagina's nergens tegengekomen ) is dat ik niemand alternatieven hoor noemen m.b.t. "de penetratie"... ( bah, gooi die woordcensuur er toch gewoon uit, ben..! )

mijn vrouw en ik zijn er godzijdank nooit van in de stress geschoten wanneer kleine dicky "niet opstandig wilde worden", er zijn namelijk nog zoveel meer manieren om je liefde te uiten. we zijn allebei gezegend met twee handen die heel fijne acties kunnen verrichten, daarnaast hebben we beiden een mond, is er gelukkig een winkel die prachtige pret-artikelen verkoopt en met wat creativiteit kom je dan al gauw een heel eind...

ja, ik ben vaak moe... nee, dat houdt niet in dat de passie verloren hoeft te gaan. ook ik ga laat naar bed, mijn vrouw slaapt dan ( meestal ) al een paar uur. wanneer ik een lekker geile bui heb, dan ga ik gewoon heel rustig bij mijn vrouw liggen en begin haar te strelen/knuffelen. ( voordat ze naar bed gaat geeft ze me altijd wel een subtiele hint, zodat ik niet voor "jan doedel" met m'n liefdevolle acties begin... :D )

en dan zien we wel waar we uitkomen, al zou m'n geilheid niet resulteren in een erektie die lang genoeg standhoudt, dan zijn er toch nog opties genoeg om een bevredigd gevoel ( zonder orgasme mijnerzijds ) te krijgen, haar genot is mijn genot...

wellicht is het wel een overweging waard om als man zijnde wat minder "pik-gericht" te denken, juist het achter je laten van het idee dat je "moet" presteren werkt vaak al enorm stimulerend. natuurlijk vind ik het fijn om een erectie en een orgasme te krijgen maar het is geen noodzaak..!!

wordt vast wel vervolgd..!!

dick

82
Tja, op een gegeven moment wordt het het heilige moeten en is de natuurlijkheid eraf. Dat kan gaan tegenstaan, begrijpelijk.

Maar ik lees hier tussen de regels door dat dit gedeelte van de liefde slechts aan de nacht is voorbehouden? Nee toch?

Op het ogenblik geen vriendin hebbend, ben ik wel benieuwd hoe een nieuwe relatie met het peppertje om zal gaan. Misschien moet het er een worden die zelf ook aan de slang ligt?

83
Maar ik lees hier tussen de regels door dat dit gedeelte van de liefde slechts aan de nacht is voorbehouden? Nee toch?
Nee,daar gaat het niet alleen om.Ik kan zeggen dat we een koppel zijn dat met elkaar leeft,niet naast elkaar.Na 37 jaar huwelijk kan ik natuurlijk veel schrijven maar dat is niet voor dit forum voorbehouden, denk ik.Ik wil alleen maar zeggen dat ik de kracht niet heb,en dat is werkelijk zo, om als echtgenoot tegemoet te komen aan mijn vrouw waar ze volledig recht op heeft.Hoe dikwijls zegt ze niet dat ik schijnbaar afwezig ben,ook de kinderen zeggen dat,maar dat is omdat ik de kracht niet heb om actief te zijn.Ik weet niet of ik het goed kan formuleren:bvb op een familiefeest trek ik mezelf terug in mijn eigen ik omdat ik de drukte niet aankan.En zo kan ik zeggen dat ik ook de drukte bij de seks niet aankan.Ik hoop dat de CPAP soelaas gaat brengen.

Ik kan me best voorstellen wanneer men een nieuwe partner heeft het masker hinderlijk kan zijn.Ondervinding in die aard heb ik niet.Ik kan alleen maar zeggen dat wij tesamen slapengaan en dat we dan een tijdje in elkaars armen liggen totdat we echt willen slapen en dan zet ik het masker op,en het licht uit en neem ik de borst van mijn vrouw in mijn hand en zo slapen we in.

84
rope schreef:...Maar ik lees hier tussen de regels door dat dit gedeelte van de liefde slechts aan de nacht is voorbehouden? Nee toch?
nee hoor rope,

de liefde is niet per definitie voorbehouden aan de nachtelijke uren, echter, in ons geval is het nu eenmaal een feit dat er op de dag weinig gelegenheid is, een schoolgaande dochter, we werken allebei en er zijn op het moment dat wij thuis zijn op de dag altijd wel mensen die aan komen lopen...

een keertje ( een heeeeel enkel keertje :D ) op de dag, dat is echt "the icing on the cake", daar komt maar heel zelden iets van terecht... knuffelen kan natuurlijk altijd, kan ook heel goed als "aanloopje" functioneren voor de avond/nacht, de blik in elkaars ogen, je kent dat wel...

85
Ik zal als broekkie zijnde ook eens reageren op dit topic.
Ik heb op dit moment een gelukkige relatie die nu 5,5 jaar duurt.
Wat sexuele activiteit betreft ben ik echte laatbloeier geweest.
Met 19 jaar ben ik pas ontmaagd, wat in deze tijd schijnbaar enorm laat is. In het begin zagen we elkaar alleen in het weekend omdat zij in almere woonde en ik aan de limburgse grens in Noord Brabant. De vonken sprongen er vanaf, maar ik mag aanemen dat je daar jong voor bent. We wonen nu al 3 jaar samen en zijn inmiddels getrouwd.
Uiteraard is de sex minder geworden, als we een goede week hebben 3 keer, maar meer voorkomend is 1 keer in de 2 weken mede dankzij haar wisselende diensten, maar voorla door mij.
Ik heb bijna iedere dag wel zin in sex, maar ik heb er echt de energie niet voor. Daar kwam nog bij dat mijn vrouw en ik graag kinderen willen, maar we wisten dat dat moeilijk zou worden door haar hormoonstoornis.
Toen we er echt voor gingen werd het pas echt een moetje, maar kregen we het ook van de ginocoloog (spel ik vast verkeerd) te horen: "volgende week in het weekend hebben jullie de meeste kans, dus ik zou het dan doen". Dat is pas een domper op je libido.
Mijn vrouw is gelukkig heel begripvol en weet wat apneu met iemand kan doen, mede door haar werk in de ouderenzorg, maar ook zij heeft behoeften. Het komt erop neer dat ik haar minimaal 4 keer in de week moet afwijzen omdat ik er gewoon geen puf in heb. Omdat ik dat niet eerlijk voor haar vond heb ik een oplossing met haar besproken die zij wel zag zitten.
We zijn naar de sexshop gegaan en hebben wat attributen aangeschaft die vooral voor haar werken als extra stimulans of zelfs als enige stimulans, zoals een paar handboeien en wat speeltjes. (laat je fantasie maar de loop nemen) Op deze manier heeft ons sexleven toch weer wat prikkels gekregen, en ik doe gewoon meer met handen, mond, en natuurlijk de speeltjes.
Zo kan ik haar alsnog een orgasme laten krijgen, zonder dat ik mezelf helemaal uitput. Ik heb gelukkig nog geen last van erectiestornissen, maar dat ligt misschien aan het feit dat ik nog maar 24 jaar jong ben.
Sins wij het zo aanpakken, hebben we weer 1-2 keer in de week sex.
Het heeft zelfs geresulteerd in een gewenste zwangerschap.

Wat ik dus tegen iedereen zeg: Laat je vrouw de eerste plaats krijgen en verwen háár. Er is niks geiler dan een vrouw die ligt kreunen en kronkelen van genot. (misschien 2 vrouwen die kreunen en kronkelen van genot) Dat gekronkel geeft mij steeds de prikkels die ik nodig heb, en zij valt mij vanzelf aan als ze vind dat er iets anders moet gebeuren.
De grootste rem op je sexleven buiten de vermoeidheid is immers schaam, maar waarvoor moet je je schamen als je, zoals in sommige gevallen hier, al 30 jaar een relatie hebt en alle activiteiten toch in de slaap kamer zijn?

86
Ik heb sinds een jaar een relatie met iemand die Slaapapneu heeft. En ook hij gebruikt een cpap. Ik wilde alleen even tegen iedereen zeggen dat ze zich niet hoeven te schamen voor het masker. Het is maar een masker en als je partner van je houdt en de verhouding goed is dan zal het hem echt niet uitmaken of je een masker op hebt of niet.

Het is absoluut niet iets om je voor te schamen!!

Re:

87
CoBen schreef:Beste Sandra,

Ik heb een grote aarzeling, wat betreft tegen anderen te vertellen hoe het sexueel met mij gaat.
Ik denk dat ook anderen niet echt springen om hun intieme zaken aan iedeereen voor te leggen.
Ik wil niet zeggen dat het preutsheid is. Maar in het algemeen praten mensen niet over hun erotische succesen of falen. Behalve om op te scheppen en dan is volgens mij zeker 90 % gelogen.
Misschien dat dat wel een reden is waarom er tot nu niet op jouw topic is gereageerd.

En ga vooral door met knuffelen en natuurlijk ook met ademhalen. Ik probeer beiden ook vol te houden. [blinzel]

Met vriendelijke groeten,
Ben Goossens
Dat knuffelen is er bij ons niet meer bij, dat is geleidelijk afgenomen.
Ik wordt tegenwoordig al om 7 uur wakker, dan ligt mijn vriendin nog op 1 oor, blij, dat ze een keer kan uitslapen, na een paar jaar gedoe met overlijdens van naasten en moeder in verpleeghuis.
Verder hoorde ik gisteren toevallig, dat ze met een vriendin op vakantie gaat.
Dus we groeien uit elkaar. Ook allerlei problemen op haar werk en een klaplong, allemaal niet bevordelijk voor de intimiteit.
Ook de afstand van 60 km. tussen ons helpt er niet aan mee. En dikke pakken sneeuw, mensen vast op het station. We zijn nu eindelijk weer een weekend bij elkaar.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: sexualiteit

88
hallo sandra,

Uhhhhh...is dat zo dat mannen knuffelen in dienst stellen van de daad? Alle vooroordelen de wereld uut! Kom op. Ik ben een man en knuffel heel graag!! Liefs elke dag. Soms krijg ik van al dat geknuffel wel eens een erectie en wil ik meer. Soms ook niet. Ligt er ook maar aan hoe mijn vrouw "terugknuffelt''.

Re: sexualiteit

89
hallo dassen,

gelukkig zijn er ook mannen die graag knuffelen. in de praktijk echter blijkt het vaak zo te zijn dat wanneer er problemen zijn met het libido het knuffelen er ook niet meer van komt. angst dat er "meer" verwacht wordt door de partner. niet goed weten hoe het te bespreken etc.
Maar uitzonderingen bevestigen de regel.
Ook na apneu, als je weer een beetje hersteld bent moet je soms het intiem zijn weer aanleren. elkaar aanraken is daarbij erg belangrijk. geef eens een massage zonder andere bedoelingen als lekker ontspannen. geef elkaar aandacht en geniet van deze momenten. Vaak komt het dan wel weer goed.

en ik ben blij dat jij een man bent die zijn vrouw knuffelt. geniet ervan.

groetjes
sandra
het leven is als ganzeborden, je begint steeds weer bij start. behalve als je in de put blijft zitten.
http://www.kyenna.nl
twitter: @kyenna1

Re: sexualiteit

90
De afwezigheid van bijna iedere vorm van sexualiteit is wat mij het meeste zorgen baart bij mijn vrouw.

Sinds kort draagt zij een masker , maar volgens mij achteraf had zij al veel eerder last van apneu.

Waarschijnlijk heeft ze al haar hele leven last van een milde vorm van autisme.!
dit zou worden uitgezocht op het Leo kannerinstituut.
Omdat zij ineens een psychose kreeg dacht de vervangende psychiater aan een neurotisch probleem.
Echter bleek geen dementie.
ondertussen wil mijn vrouw mij nog nauwelijks aanraken maar af en toe kijkt ze heel liefdevol naar mij om een kusje te geven.

Ik moet eerlijk zeggen we hebben nooit stilgelegen in bed. :)

Nu dus echter kun je zeggen dat of de apneu, of de spychose of het autisme hieraan schuldig is.
Er zijn nog veel meer mogelijkheden die er toe hebben bijgedragen.
Maar je staat ineens alleen met een verzorgende taak van iemand die dat niet in de gaten heeft.
daar word je behoorlijk depressief van .
De huisarts kan zich daar wel wat bij voorstellen.

Na dertig jaar huwelijk is dat best een domper zoals al het andere dat ook is,

Vergeten,
Ik weet niet
Die ken ik niet
waarom doe je dat
Wat is dat
oh sorry hoor dat wist ik niet
Mijn man zorgt voor het eten want ik laat alles aanbranden.
mijn man zorgt voor de boodschappen

Iedere vorm van emotionaliteit is weg,
Howel ik nu moet zeggen dat ze nu wel zegt dat zij iets niet wil.
Daar is zij altijd heel slecht in geweest.

Over twee maanden moeten er 9 kinderen komen.
Ze denkt er steeds aan als er weer een afspraak met de dkter gemaakt worden.
want dan moet ze bevallen.
Ze is al echt over de leeftijd maar iedere vorm vam logica is bij haar verdwenen.
Adviezen gaan langs haar heen.

Het masker vind ze verschrikkelijk hoewel 50 apneu per uur toch niet gering is.

De bevalling komt steeds naderbij en ik zie nog geen effect van de antipsychotica

Een kusje per dag is mijn rantsoen
daar mag ik het mee doen

Fijne feestdagen.

Re: sexualiteit

91
Hallo Sandra

Bij mij is het allemaal weer gaan werken, merk ik. Ook de sexhormonen doen het weer, sinds een paar maanden. Soms teveel.
Maar daar hebben we dan weer internet voor om plaatjes te gaan kijken. Ik moet toch wat.

Dan mijn vriendin:
We wonen niet samen, daar is het nooit van gekomen. Ik mis de intimiteit wel, ALS ik er dan ben, het knuffelen op de bank is al jaren over en de rest ook.
Dat sloop erin, toen haar moeder in een verpleeghuis kwam met te weinig personeel, toen nog wat overlijdens erachteraan.
En dat ik wat minder hormonen had door de apneu kwam wel goed uit.
Op haar werk lukt het ook al niet meer. Ze wordt nu twee jaar ziek genoemd, nu komt er re-integratie er aan . Maar mijn begrip raakt nu ook op, na al die jaren. We zitten nu al jaren niet meer op de bank tegen elkaar, en slapen op aparte kamers.

Van het weekend hoorde ik weer, dat ze eens was aangerand (30 jaar geleden), dat heb ik al een paar keer gehoord.

En dat ding daar beneden bij haar, noemde ze ineens bij haar medische naam. Daar heeft ze het sowieso NOOIT over.
Het heeft allemaal niets met Apneu te maken, maar ik kan dit alleen op dit forum kwijt zo `s morgens vroeg.

En nog even, onze jeugd was ook de tijd, dat je vragen over intimiteit maar aan de leraar moest stellen. Vraag het maar aan meester Slootweg zei mijn moeder dan.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: sexualiteit

92
hallo bmwpiet,

ik ben blij voor je dat je hormonen weer in balans zijn gekomen.
maar ik leest dat dat niet het hele probleem is bij jou en je vriendin.
het is natuurlijk fijn dat je dit kan bespreken hier op het forum, maar dat zal de problemen niet oplossen voor je vriendin.
als ze er voor open staat zou je voorzichtig kunnen aankaarten dat er wel voor het probleem uit het verleden hulp gezocht kan worden.
Maar dat moeten jullie beiden willen.

groetjes
sandra
het leven is als ganzeborden, je begint steeds weer bij start. behalve als je in de put blijft zitten.
http://www.kyenna.nl
twitter: @kyenna1

Re: sexualiteit

93
Goedemorgen,

Ik ben sinds kort gediagnosticeerd met Osas. Ik heb 73 apneus per uur. Gelukkig niet overmatig zuurstof tekorten. Maar vrijwel geen rust dus 's nachts. De laatste 2 jaar het gevoel in geleende tijd te leven. Werk nog steeds part-time en vermoedelijk is dat maatschappelijk mijn redding.
Enfin, wat betreft sexualiteit.
Ik ben de laatste 2 jaar meer en meer in een afweerhouding geschoten. Elke prikkel was er 1 teveel. Knuffelen niet te doen bijna.
Ik dacht echt dat er wat mis met me was en ik rijp was voor een seksuologe.

Snel geïrriteerd, ook niet bevorderlijk voor het liefdesleven.
Ik heb me mentaal voorbereid op de Cpap. Ik werk zelf in de zorg en kon me er dus een voorstelling van maken. Ik visualiseerde dat ik het masker op had en dat op mijn buik in slaap vallen dus geen optie meer was.

Ik heb nu 1 nacht het "ding" opgehad en het was vanmorgen zo opvallend. Ik kon zonder problemen tegen mijn man aan liggen en zelfs knuffelen. Ik wist even niet wat me overkwam.
Het lijkt of je droomt. En er helemaal in geloven kan ik ook nog niet. Eerst maar eens een paar weken verder kijken.
Maar hoopvol is het wel.

Dus ja seksualiteit was en is (nog wel) een groot probleem, waardoor je mentaal een flinke opdonder kan krijgen.
Mijn partner weet dat ik van hem hou, maar regelmatig liet hij mij weten dat hij daar ook aan twijfelde. Dat betekent dus ook weer twijfel aan je eigen capaciteiten.

Zowiezo vind ik dat behalve seksualiteit je ook meer en meer in een isolement raakt. Ik wel althans. Het contact met de ander kost gewoon zoveel energie.

Het kan zijn dat dit allemaal al in de andere reacties vermeld staat, maar hé het lukt me niet om al die reacties te lezen. Dus sorry als dit zo is.

Voor nu wens ik iedereen een fijne dag en groetjes'
Anke

Re: sexualiteit

94
Om te reageren

Mijn vrouw is nu enkele maanden gediagnosticeerd met frontale temporale dementie.
Inmiddels is zij ook opgenomen inet verzorgingstehuis want zij is behoorlijk de weg kwijt.

gelukkig kan ik nogb iedere dag bij haar komen om met haar te eten en naar buiten te gaan met haar rolstoel.
Even struikelen en zij had een gebroken been. Nu loopt ze moeiloijk , ook achter de rolstoel.

Ze slaapt nog syeeds het beste op haar zij.

Maar ja vertel haaR DAT MAAR EENS.

Ik rol haar 's avonds dus maar weer op haar zijde en ze slaapt rustig.


De volgende dag na het ontbijt en het wassen en aankleden gaat ze lekker naar de huiskamer om animal planet te kijken.
Na 5 minuten valt ze in slaap .


Apneu is niet meer haar grootste probleem.

\groeten aan allen

Re: sexualiteit

95
Hallo Hein,

ik heb net even gelezen wat deze ziekte inhoud en daar wordt je idd niet vrolijk van.

http://www.dementiedebaas.nl/hoe_blijf_ ... e_dementie

Heeft je vrouw ook last van apneu gehad in haar goede periode voor dat deze ziekte toesloeg?

Ik weet wel dat je erg geduldig moet zijn en dat het voor jouw en de omgeving erg zwaar moet zijn.

Ik stuur je nog even een PB (persoonlijk bericht) toe.

Sterkte met alles.

Ruud J,
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: sexualiteit

97
Heeft je vrouw ook last van apneu gehad in haar goede periode voor dat deze ziekte toesloeg?

Ik weet wel dat je erg geduldig moet zijn en dat het voor jouw en de omgeving erg zwaar moet zijn.
Een van de vervelende verschijnselen is dat de ziekte niet snel herkend wordt.

Er is dus van alles geconstateerd:

misschien een milde vorm van autisme( zou goed mogelijk zijn geweest)
verder dus die vereslijke apneu
Een beetje osteoperose
Hoge bloeddruk
en nog wat vrouwelijke klachten. rond bijvoorbeeld sexualiteit
en psychoses!

Darmproblemen opstipatie

dat is dus niet iets waar je de FTP achter zoekt.

totdat de psychiater van de ouderen eens alles op een rij ging zetten om te onderzoeken en heeft ook alles in gang gezet

De uitkomst was dus FTP.


Af en toe wil ze nog weten waar al haar kindren zijn , daarna vind ze het weer jammer dat ze geen kindren kan krijgen .

Ze wil het liefst bij mij thuisblijven maar moet wel om half zes "thuis" zijn om brood te eten. :(

Het woord getverderrie komt vaak naar voren!
Vaak herhaalt ze wat ik zeg. En dat lijkt dan bevestigend maar is het dus niet.

Al met al geeft dat voor mij dus geen vastigheid en structuur en dat is wat zij dus wel nodig heeft.

gelet op het feit dat ik vrij impulsief ben is het een hele klus om met structuur om te gaan.

Aangezien ik ook nog een beetje geloof heb heb ik geleerd dat ieder lijden te dragen is met de juiste middelen zoals gebed bijvoorbeeld.

Vroeger was het fijn vrijen en nu is het de rozenkrans bidden totdat ik in slaap val.
Het is een hele omschakeling zo alleen.

In het weekend komt ze vaak 's avonds thuis en blijft dan tot en met zondag. Een middag in het park in Amsterdam was altijd leuk. Ook door de week komt ze wel wel eens thuis. Twee dagen doe ik vrijwilligerswerk buiten de deur .



Het gaat leuk is niet het juiste woord, maar ik ben tenlsotte geen jonge hengst meer.

Groet

Re: sexualiteit

98
Ik wil er niet teveel over uitweiden maar ook ik heb gemerkt dat waarschijnlijk door de apneu het libido is verlaagd en dat zelfs als 'het' lukt, de beleving aan het eind (als jullie begrijpen wat ik bedoel) minder is dan voorheen.

Ik heb weliswaar overgewicht enzo, maar ben pas 51 en rook niet en drink ook niet overmatig. Denk dus dat de apneu grote invloed heeft, als ik dit allemaal zo lees.

Re: sexualiteit

99
Met grote interesse heb ik alle berichten over seksualiteit gelezen!
Heel veel herkenbare dingen!
Mijn man heeft (wrs al jaren) slaapapneu. Onlangs is hij daaraan geopereerd. Ongeveer 6 weken terug. Nu wil hij scheiden, omdat hij geen gevoel meer heeft voor mij. Maar volgens mij liggen er veel psychische problemen agv de slaapapneu hieraan ten grondslag. Hij lijkt sowieso vlak in zijn gevoel, heeft stemmingswisselingen, irriteert zich aan alles en iedereen etc.
Als 1 van de redenen voor het niet meer samen oud willen worden, geeft hij ons belabberde sexleven aan. Wij hebben daar veel over gepraat dat het allemaal minder was geworden en dan zei hij telkens "Dat komt wel weer". Daar ben ik ook van overtuigd, maar nu gelooft hij daar opeens niet meer in en wil op stel en sprong uit elkaar. Ons belabberde sexleven is een gevolg van mijn fulltime werken, tweelingdochters (5jr oud) etc. (Het gewone leven zeg maar)....maar nu ik dit lees heb ik het idee dat slaapapneu hier een groot negatief aandeel in heeft: man die tijdens voorspel in slaap valt, gemoedstoestand man etc.
Ik ben ervan overtuigd dat er aan sex te werken valt, maar wat als hij last heeft van het "kop in het zand steken" wat ik regelmatig teruglees?
En kan het dus echt zo zijn dat slaapapneu ook hier een stempel op drukt?

Re: sexualiteit

100
Hallo Pikorua, Kan jij mij jouw email adres toesturen via een PB dan kan ik jou wat artikelen toezenden over dit onderwerp en over hormonen e.d.

Groet Ruud J,
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar