Vraag over ADHD vs Apneu

1
Ik zal hier kort even uitleg geven en daarna mijn vraag stellen,

Na 12 jaar ben ik sinds april vorig jaar cold turkey gestopt met 5 soorten medicatie, waaronder: anti depressiva, anti psychotica ( voor mijn onrust ) tig benzo's ( oxazepam, diazepam etc. ) en slaap medicatie w.o. serquel wat ook een anti psychotica is.

Ik had een afspraak staan met een nieuwe psychiater die ik nog nooit eerder had gezien of gesproken, na vijf minuten vertelde hij mij even dat hij alles stop zette omdat ik volgens hem verslaafd was, waar echt wel wat in zit want die pammetjes zijn nu eenmaal verslavend en je mag ze maximaal maar iets van 10 weken gebruiken, ik heb ze dus 12 jaar gebruikt, met een behoorlijk hoge dosering maar het stoppen van de anti psychotica en anti depressiva slaat nergens op en is onverantwoord. Dat ''afkicken'' was best heftig en te vergelijken met iemand die afkickt van drugs.

Nu is het straks een jaar verder en sinds enkele maanden komt de ADHD de kop opzetten, in 2003 is de diagnose al eens gesteld maar er is nooit iets mee gedaan, ik had toen voornamelijk ADD zonder het typische hyperactieve wat mensen met ADHD hebben. Maar sinds al die medicatie eraf is wat echt dempers zijn ben ik net een stuiter bal en is de ADHD heel erg aanwezig. Word er zelf gek van en dat ik op mijn 29ste nog een keer nieuwe eigenschappen leer kennen van mijzelf is best heavy.
Vanmiddag naar de psych geweest ( weer een nieuwe ) die bereid is mij concerta/ritalin oid voor te schrijven maar zij wil weten of dat kan ivm de apneu ook omdat apneu klachten kan geven die lijken op ADHD mede door de vermoeidheid. Dingen als prikkelbaar, concentratie stoornissen e.d. horen bij beide aandoeningen en zij wil het mij niet eerder voorschrijven voor zij de garantie heeft dat het geen kwaad kan en dat het geen wisselwerkingen met elkaar heeft. Voor zover ik zelf weet niet, ook zal ik het volgende week voorleggen aan de longarts als ik heen moet voor een CPAP.

Is er iemand die ervaring heeft met ADHD vs Apneu en dus eventueel Ritalin of een andere medicatie gebruikt?
Ik trek dit gewoon echt niet meer, zo ontzettend moe maar tegelijkertijd is die hyperactiviteit zo erg aanwezig dat ik nooit langer slaap dan maximaal 5 uurtjes per nacht en dat al maandenlang. Wat ik wel een voordeel vind van het stoppen met al die medicatie is dat ik sindsdien 30 kilo ben afgevallen, zo kun je maar weer zien dat die medicaties dikmakers zijn. Heel goed ivm apneu want ik heb begrepen dat overgewicht vaak een trigger is voor apneu. Ook ben ik vrolijker, socialer en heb ik behalve negatieve emoties ook positieve omdat ik eerst gewoon echt als een zombie leefde, en pas laat in de middag vaak uit mijn bed rolde.
De psychiater van vanmiddag zei wel dat die man die alles stop heeft gezet gevaarlijk bezig is geweest door alles in 1 x te stoppen en dat zij het met begeleiding en langzaam afbouwen had gedaan.

Ik heb er heel veel voor over een keer lekker te kunnen slapen, en uitgerust wakker te worden, ik heb wel melatonine maar dat doet weinig voor mij, ik val wel in slaap maar slaap dus niet door en word dan ook alweer na 4 a 5 uurtjes wakker met een ontzettend duf hoofd, ogen vallen dicht maar slapen ho maar. Heel erg frustrerend en tegenstrijdig.

modedit RM: indeling aangepast
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: Vraag over ADHD vs Apneu

2
Allereerst ben ik geen arts maar mijn ervaringen zijn het volgende :
Concerta en Ritalin zijn (maar dat weet je vast ook zelf al wel) "pepmiddelen" die de rare neiging hebben om bij mensen met ADHD of ADD juist rustgevend en concentratieverhogend werken. Het zijn dus geen spierverslappers wat slaapmiddelen en alcohol wel zijn en waar je met een CPAP dus wel invloed op ziet. Mijn zoon heeft in het verleden Methylfenidaat gebruikt (bekend onder de merknaam Ritalin) maar had vrij veel last van de "rebound", als het uitgewerkt was, stemmingswisselingen etc. het werkt ook maar 4 uur, Concerta neem je maar 1 keer per dag en werkt langer , heeft , geeft ook een mindere "rebound".
Het NADEEL van deze middelen is dat je overdag rustiger bent , en je beter kunt concentreren maar 's-avonds inslaapproblemen kan geven. Dat KAN enigszins op te lossen zijn met Melatomine maar dan wel in de dosis zoals die door een arts wordt voorgeschreven (2,3, 5mg) en niet die hele lage "kruidvat" doseringen, die doen niet veel.

Omdat ik zelf ook wel eens wilde ervaren hoe het is om dit spul te slikken heb ik dat eens een paar dagen gedaan (had aan de arts gevraagd hoe dat spul werkte / voelde en haar antwoord was : "Dan moet je het eens proberen"), bij mij werkt het niet rustgevend maar als "pep", werd onrustiger en minder eetlust (bijwerking van beiden), dat was dan wel het goede nieuws :wink:
In de uitlezing van de CPAP kon ik geen verschil merken / zien in de vorm dat mijn AHI omhoog ging, wel veranderde mijn slaappatroon (slecht inslapen).

Dus het zou best kunnen helpen om overdag minder te "stuiteren" maar omdat je er ook slechter van in gaat slapen en je slaapt al maar 4..5 uur per nacht kan ik me het voorbehoud van de arts wel voorstellen. Van de andere kant... voor zover ik weet is Ritalin/Concerta niet verslavend, je kunt je CPAP eventueel uitlezen, het is geen spierverslapper dus wat let je. Nogmaals, ik ben geen arts.

Groeten, Bram

Re: Vraag over ADHD vs Apneu

3
Denise,

Van Ritalin kom je in gewicht ook weer aan volgens mij. Als ik het goed gelezen heb, ben je nog niet aan de cpap therapie begonnen.
Misschien is het beter om eerst hiermee te beginnen en daar het resultaat van af te wachten. Het kan zijn dat je na een paar dagen gewenning daar positief resultaat mee boekt en dat medicijn gebruik minder of niet meer nodig is.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vraag over ADHD vs Apneu

5
Van Ritalin kom je in gewicht ook weer aan volgens mij.
@Ruud,

Ritalin is ontzettend eetlustremmend en gebruikers vallen af.
Vandaar dat ze qua gewicht ook onder controle blijven bij de huisarts.

Is ook wel logisch als je bedenkt dat de "vage afslankpillen" die in NL niet verkocht mogen worden maar in Belgie (in ieder geval lange tijd) verkrijgbaar waren ook gewoon "pep/amfetamine" waren.

Groeten, Bram

Re: Vraag over ADHD vs Apneu

6
Dank jullie voor de reacties. Heb nu voor het eerst sinds maanden een redelijke nacht gehad gewoon omdat ik bekaf ben en gister had ik zelfs dat mijn hersenen zich gingen ''resetten'' en mijn hoofd zich af sloot voor prikkel van buitenaf wat dan klachten geeft als slecht gehoor en andere nare dingen, omdat ik dit dus wel vaker heb en ook gister had bij de psychiater vroeg ik wat het was en zij zei dus dat het resetten is van de hersenen die overprikkelt raken door invloeden van buitenaf.
Heb ongeveer 8 uurtjes geslapen :) stom eigenlijk dat ik daar heel blij mee ben. Nu nog steeds erg moe hoor maar ik moet ook echt eerst ff bijkomen en wakker worden.

Wat betreft de ritalin of andere medicaties tegen ADHD: je valt er juist van af dat is zelfs 1 van de meest voorkomende bijwerkingen door snellere stofwisseling en geen eetlust. Ik ben zelf dus ook geen voorstander van ritalin ivm rebound en het meerdere keren op een dag moeten nemen en ik vrij choatisch ben en nogal de neiging heb het te vergeten. Er zijn ook andere ( duurdere ) medicaties, 1 word zelfs voor geschreven om te stoppen met roken en het werkt daar heel goed voor grappig dat het in eerste instantie word gebruikt bij ADHD maar de mensen die het krijgen spontaan stoppen met roken :P hangt wel een prijskaartje aan van 150 euro! Ik heb al melatonine van 5 mg en ik moet toegeven dat ik eigenlijk nooit een hele neem wat dus wel mag maar ik neem meestal maar een halve. Ik las trouwens dat mensen met apneu ook vaak typfouten maken? Doe ik dus ook en word daar knap pissig van dan want ik ben best iemand die zo goed als foutloos wil typen en als ik dan een fout zie wil ik het perse weer goed hebben, of letters erbij typen of juist ze ontbreke. Erg vervelend.

Ik zal de vraag met ADHD en medicatie ook voorleggen bij de longarts, ik moet 8 april heen voor een CPAP en heb een uur de tijd te informeren en vragen te stellen. Als ik het goed begrijp kun je op het apperaat de ademstops ( OSAS? ) en AHI aflezen? Ik zou het trouwens het fijnste vinden als ik dmv een operatie van de apneu af kom. Ook al geeft het geen zekerheid toch vind ik het fijner dan jarenlang met een maskertje te moeten slapen. Hoe kunnen de artsen erachter komen wat bij mij de oorzaak is van apneu? Stel het is een versmalling in mijn neus of keel dan neem ik aan dat daar eerst onderzoek naar moet worden gedaan en wat voor onderzoek dan? Zoals ik in een eerder topic al zei wou de KNO arts 3 weken terug even een slangetje in mijn neus doen en via daar in mijn keel kijken, iets wat ik heb geweigerd want ik had mij niet voorbereid en ben niet gauw angstig maar wel als het om mijn neus betreft. Diverse onderzoeken gehad maar dit lijkt mij even TE. Ik denk niet dat zij het met een roesje willen doen maar dat zou ik wel fijn vinden. Al geeft een operatie geen garantie toch vind ik het het waard het te ondergaan, bij mijn zus is door een verbreding van haar neus wel de apneu over gegaan. Nu had zij ''maar'' 9 ademstops waardoor het volgens mij makkelijker is het op te lossen en misschien is dat bij mij niet aan de orde, geen idee. Ik kan het altijd overleggen en de mogelijkheden bespreken.

Ik zal even mijn dingen doen en dan heerlijk naar buiten vitamine D op doen, ik wens iedereen een fijne zonnige dag :)
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: Vraag over ADHD vs Apneu

8
Er zijn ook andere ( duurdere ) medicaties, 1 word zelfs voor geschreven om te stoppen met roken en het werkt daar heel goed voor grappig dat het in eerste instantie word gebruikt bij ADHD maar de mensen die het krijgen spontaan stoppen met roken hangt wel een prijskaartje aan van 150 euro!
Ik hoop niet dat je Zyban bedoelt :wink: . Concerta hoef je maar 1 keer per dag in te nemen en geeft een stuk minder rebound dan methylfenidaat.
Dat prijskaartje is overigens ook afhankelijk van je verzekering, Ritalin zit in het basispakket, Concerta niet maar mijn verzekering (VGZ) vergoedt de eigen bijdrage op Concerta volledig.

Re: Vraag over ADHD vs Apneu

9
Ik weet zo niet hoe dat middel heet waardoor het makkelijker is om te stoppen met roken, een middel waar ik nog niet eerder van heb gehoord. Ikzelf heb ook VGZ en ik geloof dat de gemiddelde eigen bijdrage 50 euro is voor concerta maar kan dus ook anders zijn als hij bij jou wel volledig word vergoed, ik zal daar eens over informeren. Ik zal eerst even afwachten hoe het gaat met de CPAP maar ik ben echt erg moe en zou liever vandaag dan morgen met concerta willen beginnen omdat ik mij erg graag wat beter wil voelen en ook beter de dag aan te kunnen gaan. Ik weet niet hoelang het gemiddelt duurt voor een positief effect met een CPAP? Ik wil namelijk niet nog maandenlang zo door gaan want breekt mij aardig op. Ben momenteel ook niet fit genoeg mijn vrijwilligerswerk te kunnen doen.
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: Vraag over ADHD vs Apneu

10
Pardon, ik wil me hier niet mee bemoeien, maar je hebt toch altijd te maken met het verplichte eigen risico?
Bij mij rekenen ze eerst € 360 af en dan gaan ze pas vergoeden (ook VGZ).

Groet,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Vraag over ADHD vs Apneu

11
@t Anne Marie, ik weet het ook niet, ik weet wel dat concerta zoiezo een eigen bijdrage heeft maar wat ik in de reactie van bprosman lees is nieuw voor mij wat betreft volledige vergoeding. Zou wel mooi zijn maar opzich is 50 euro per maand wel op te brengen.
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: Vraag over ADHD vs Apneu

12
Uiteraard heb je allereerst je 360,- Euro eigen risico. Maar voor Concerta geldt er inderdaad een (extra) eigen bijdrage omdat het duurder is dan de Ritalin/Methylfenidaat die in het basispakket zit. Maar die eigen bijdrage krijg ik terug (moet ik wel zelf declareren) , ofwel Concerta wordt bij mij 100% vergoedt, net als de Melatomine overigens.

Groeten, Bram

Re: Vraag over ADHD vs Apneu

13
Oke dat is raar want ik heb zelf 5mg melatonine die ik niet vergoed krijg en ook niet kan declareren. Melatonine word na mijn weten alleen volledig vergoed voor mensen die blind zijn ivm te weinig melatonine aanmaak. Heb het ook al eens gevraagd aan de apotheek maar ik krijg dit niet vergoed, zelfs VGZ zelf zegt dat ik het niet vergoed krijg en ik moet elke maand iets van 15 euro betalen voor 30 tabletjes. Ik neem aan dat als ik concerta vergoed zou krijgen mijn behandelaar dat wel zou hebben voor gelegd gezien mijn financiele situatie ( heb wajong uitkering ) maar ze zei zelf ook dat er aan concerta een eigen bijdrage zit, ik zit allang over mijn 360 euro eigen bijdrage heen en nog krijg ik het niet vergoed. Wel krijg ik de deporovera vergoed voor de rest niks.
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: Vraag over ADHD vs Apneu

14
Oke dat is raar want ik heb zelf 5mg melatonine die ik niet vergoed krijg en ook niet kan declareren
Misschien afhankelijk van het type polis. Ik heb een vrij dure polis waar destijds ook de beugels van de kinderen 100% vergoed werden, dat schijnt ook niet standaard overal zo te zijn.

Re: Vraag over ADHD vs Apneu

15
denise84 schreef:Oke dat is raar want ik heb zelf 5mg melatonine die ik niet vergoed krijg en ook niet kan declareren. Melatonine word na mijn weten alleen volledig vergoed voor mensen die blind zijn ivm te weinig melatonine aanmaak.
Melatonine is tegenwoordig via de meeste voedings-supplementen winkels heel goedkoop te verkrijgen (zie o.a. http://www.bodyenfitshop.nl/andere-prod ... onine-3mg/ )

------------------------------------------------------------------------------

Maar om verder op t topic in te gaan. Ik heb ADD. Slaap is ook niet goed. Zolang ik mij herinner wordt ik elke nacht minimaal 3 keer wakker.

Uitgebreide bloedonderzoeken (met microscoop).. begin ik binnenkort met supplementatie. Ook is gebleken dat GABA en 5htp nog aan de lage kant is, wat mij verbaast aangezien ik antidepressiva krijg en kalmeringstabletten wat ook op deze receptors werkt. Maargoed. Ik bespreek dat binnenkort verder met mijn arts.

Uit eigen ervaring heb ik vernomen dat de verscheidene stimulantia voor ADD elk weer een andere uitwerking heeft. En zal per individu ook weer verschillen . Ik heb naast mijn ADD last van angst en depressie, meerwel Anhedonie.

Ritalin geeft rust in mijn hoofd , tegelijkertijd een opgejaagd gevoel.
Concerta, werkt even... of onregelmatig (zelfde effect ritalin.
Dexamfetamine, Rustgevend, maar motivatie is minder als met ritalin
(straat) Speed (levo- dex combi +....) Geeft mij nog t meeste rust in mijn hoofd. Geringe dosering, bij meer kan ik zo in slaap vallen. (heb deze speed laten testen)