Kan stress je AHI beïnvloeden?

1
Hallo allemaal,
Ik heb eigenlijk maar een kort vraagje: kan stress je AHI beïnvloeden? Er gebeuren is de laatste tijd in mijn leven een aantal dingen gebeurd die nogal stressvol waren (en ook nog steeds zijn) Na 35 jaar baan kwijt, een aantal mensen in mijn omgeving overleden waarvan sommigen heel onverwacht en zo nog wat dingen. Ik zie dat de laatste paar dagen mijn AHI omhoog gaat. Ik zat normaal zo tussen de 1 en 4, maar de laatste paar dagen kom ik nét boven de 5 uit. Ik vind dat op de één of andere manier toch een magische grens. Overigens merk ik andersom ook dat mijn AHI tijdens vakanties de neiging heeft om te zakken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit soort omstandigheden van invloed kan zijn op je AHI. Is er iemand die hier ook ervaring mee heeft?

Re: Stress?

2
Stress kan inderdaad jouw ahi verhogen. Wat je hebt meegemaakt, neem je mee naar bed en je staat er mee op.
Hoewel de grens van vijf voor jou magisch is, moet je er niet veel waarde aan hechten.
Pas als het een langere tijd boven de vijf blijft, dan kun je eventueel de oorzaak hiervan proberen te achterhalen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Stress?

3
Ja ik kan het bevestigen dat stress je AHI beïnvloedt.
Heb de laatste tijd ook veel mee gemaakt en merkte ook dat je dan ineens een hogere AHI kunt hebben.
Gelukkig maak ik mij er nu geen zorgen meer om want zolang het niet boven de 5 komt valt het nog mee.

Hodepine sterkte voor de komende tijd en probeer wat afleiding te zoeken.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Stress?

5
Frans we zijn er toch ook om elkaar te helpen niet waar.
Iedereen zit wel eens moeilijk na vervelende gebeurtenissen.
Ik neem aan dat jij ook niet van steen bent.

Wordt alles weer wat rustiger dan zakt je AHI meestal ook wel weer.
Ook mooi weer doet vaak al veel vind ik.

Dinsdag was ik met mijn dochter in het ziekenhuis en ik kreeg mijn uitslag.
Daarna ben ik met mijn dochter lekker taart gaan eten en kan vertellen dat dat ook helpt.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Kan stress je AHI beïnvloeden?

6
Frans

Stress kan zeker invloed hebben op je AHI's omdat je lijf een andere vorm van spierspanning opbouwt. Zelf ben ik ook zo'n persoon die merkt als er veel spanning is. Ik merk dit aan mijn lichaam en de AHI waardes. Ze stijgen heel licht, maar belangrijker nog is het algemene beeld van een nacht. Deze is dan een stuk onrustiger en dat is goed uit te lezen uit je CPAP.
Ondanks cursussen, adviezen en trainingen over hoe je de balans kunt vinden tussen belasting en belastbaarheid, trap ik nog regelmatig in mijn eigen valkuilen en slaat de stress op je lichaam.
Zit nu ook in een slechte periode waarbij de werkgever na 36 liever van mij af wil. Dus ik weet een klein beetje wat je bedoelt.

Een advies die ik van iedereen krijg en je waarschijnlijk ook regelmatig hebt gekregen is "Je hebt maar 1 gezondheid" .
[i]CPAP mijn vriend en vijand[/i]
[size=85]Resmed S10 met bevochtiger, vaste druk 10,2 en F&P Simplus Fullface masker en Resmed Climate Line verwarmde slang[/size]