En nu zijn ineens de hartkloppingen weg ?? snap er NIETS van

1
Hallo mede Apneuers !

Ik ook maar eens een verhaaltje. Maar een omgekeerde t.o.v. zoals gebruikelijk. De plot alvast : hoe is het nou mogelijk dat ik na 3.5 jaar hartkloppingen, hier van de ene op de andere dag er totaal vanaf ben ?

Hartkloppingen in mijn geval : niet een onregelmatige hartslag, maar wel 1 die je in je keel voelt kloppen en die LIJKT te komen van wat inspanning (is niet zo) Of, die je een uur wakker kan houden in bed, omdat je je hart maar voelt gaan. Overigens nooit snel of zo.
Iemand z'n hart wel eens in een drie-traps raket gevoeld ? ik wel. Geen idee wat dat dan is, maar zal wel.

In de 3,5 jaar dat ik er last vn heb is het al maar erger geworden. Op het laatst had ik er praktisch iedere dag de hele dag last van. Van 'smorgens vroeg tot ergens in het begin van de avond. Tja, de hop in een zwaar (9% zeg maar) bierje, loste het altijd op (dit kan nog een tip zijn voor anderen).
Op het allerlaast (uhm, drie weken geleden) was het op z'n ergst en kon ik ook eigenlijk niet meer typen (in mijn eerste posts hier op dit forum); Zo dyslectisch als het maar kon.

E.e.a. ook zo erg en erger wordend dat ik voor het eerst van m'n leven een annuleringsverzekering voor de aanstaande vakantie heb afgesloten. Ik dacht echt dat ik er binnenkort wel geweest zou zijn.

...

Een 4 dagen voor die vakantie moest ik nog in totaal 4,5 uur Nederlandd doorrijden naar een klant (en terug) en waar ik erg tegen die dag op zag (hou ik het vol ? moet ik ergens halfweg in de vergadering afhaken met een smoes of de waarheid ?) ... had ik die dag juist nergens last van.
En dat is zo gebleven tot op de dag van vandaag. Nulkommanadanix. Meer dan 2 weken nu.

Hier snap ik dus werkelijk niets van. Hoe kan je nou 3,5 jaar lang iedere dag last van je hart hebben - op het laatst zo erg dat je maar vast aan een afscheid begint te denken, en dat dat van de ene op de andere dag volledig over is. Niet langzaam steeds beter, maar gewoon - switch om, stoppen met die onzin.

N.b.: De stress waar ik het over heb is geen stress. Of niets wat iedereen als zodanig kan herkennen. Voorbeeldje : na het werk nog even een paar kippenpoten ophalen bij de kippenboer voor de BBQ van vanavond. boem-boeem-boemBOEMboem enz. Slaat nergens op.
En als er iemand tegen normale stress kan, ben ik het wel.

Als ik nou kon bedenken wat er is veranderd die 2 weken geleden, dan kon ik anderen er misschien mee helpen. Maar ik heb werkelijk geen idee.
Misschien helpt het anderen om op ideeen te komen als ik zeg dat het ook een typisch gevalletje van buiten adem raken WAS. Op een gegeven moment heb ik ook aan een (benodigde) bypass gedacht. Maar ik ben Apneuer en weet wat die sloebers zoal kan overkomeen. En ook : als ik mijn best doe om goed buiten adem te raken dan lukt dan niet echt en worden de hartkloppingen MINDER.
Het lijkt wat dit betreft ook net alsof het op het laatst zo erg was (inkl. zwart voor de ogen worden) dat er iets is 'geknakt' en alles daardoor nu weer goed is.

Ik weet niet of het erg zinvol is om dit te posten. Maar meteen is dit ook weer een voorbeeld ... 3 weken geleden zou ik hier helemaal boemerig van worden (kan geen beslissing nemen) en druk dan maar op 'Bevestig' om van die stress (jaja) af te zijn. Nu ? nu weet ik ook niet of het posten zinvol is, maar ik besluit maar van wel en druk op 'Bevestig'.

Hey, het is een volgende dimensie van 'Apneu probleempje opgelost' want na 3,5 jaar met deze idioterie(stress) ben je OOK ineens weer levend. Net als at je voor het eerst goed slaapt met je cpap. Nu nog waarom, in de hoop er anderen mee te kunnen helpen.

Peter
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: En nu zijn ineens de hartkloppingen weg ?? snap er NIETS

2
Peter,

kun je misschien achterhalen of er op dat moment, dat het dus ophield, iets gewijzigd was aan je instellingen of een ander masker in gebruik had? Weersinvloeden of iets dergelijks?

Hartkloppingen bij apneu wordt vaak veroorzaakt door kooldioxide opstapeling in het bloed. Dus als je weinig ademt, adem je ook te weinig kooldioxide uit en stapelt het op. Hypo-ventilatie wordt dit genoemd. Te veel kooldioxide uitademen, te snel uitademen ofwel hyper-ventileren kan ook hartkloppingen veroorzaken.

Heb je misschien ongemerkt een ander ademhalingsritme aangenomen?

Ik brainstorm nu maar even, maar verder kan ik nu ook niets bedenken war dit door komt.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: En nu zijn ineens de hartkloppingen weg ?? snap er NIETS

3
Ruud, ik ga iets raars zeggen :

De dag dat deze ellende plots voorbij was, was ook de dag dat ik eindelijk mijn SD weer eens uitlas (zeg maar 5 jaar nooit meer gedaan). Ik had het nog willen posten als een 'hoe kan dit nu', maar vanaf 23 februari is er nooit ook maar 1 AHI meer geregistreerd geweest. Alsof m'n Resmed stuk was. Wat er die dag is gebeurd, is dat het masker/slang is schoongemaakt en vanaf die dag waren de registraties weer OK.
ik heb dit gelaten voor wat het is, omdat ik dacht dat de (detail ??) registraties toch alleen van de laatste maand zijn, maar ik nooit een 'overgang' zag, een maand eerder. Ik heb het beschouwd als een slip of the tong en gedacht dat de SD kaart eruit/erin wat zou hebben gereset. Ook, die kaart moet al eeuwen vol zijn geweest (25MB).

Enkele kernpunten :

Uitlezen van AHI op de S9 zelf deed het gewoon.
Nooit een verschil gemerkt qua slapen of gedrag vn de S9 vanaf die dag.
Nooit ineens slecht geslapen vanaf februari (jaja, dat zeggen alle apneuers ook, die nog niet weten dat ze apneu hebben).
Maar precies vanaf die dag (de dag erna) heb ik geen hartklopping meer gevoeld.
Na de schoonmaak was er weer normal AHI te bespeuren (zelfde lijnen/tendens etc. als die voor 23 feb. zichtbaar waren - e.e.a. via SH overigens).
Het kaartje er werkelijk jaren niet uit gehad.
Voor februari zijn er 3 jaren geweest met deze toch weer bijzondere ellende net als daarna tot weken terug. Lees : ik zie echt het verband niet.

Een hartklopping situatie doet wel wat meer met je dan 'kan geen kwaad', want je wil niet weten hoe bevrijdend, opluchtend en uiteindelijk (zeker weten) hoe veel meer zuurstof dit geeft. Echt hoor, ik kon bijna niet meer typen (alles door elkaar). En wat je nu ziet van dubbele letters (m.n. de e) is van het tablet keyboard dat gammel is). Maar hopelijk heb ik alles eruit gehaald.

Zeer bedankt voor je aandacht Ruud. Erg gewaardeerd.
Peter

PS: Een 6 weken eerder ben ik voor de zekerheid ook maar gestopt met roken (had het gevoel dat dit zou kunnen helpen v.w.b. het krijgen van lucht en betere concentratie).
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: En nu zijn ineens de hartkloppingen weg ?? snap er NIETS

4
Heb je misschien ongemerkt een ander ademhalingsritme aangenomen
Feitelijk wel, Ruud.

Je hebt mij misschien zien schrijven over stoppen met ademhalen overdag. Daar ben ik bewust mee bezig gegaan. Geen idee hoe precies, maar idioot diep ademen of zo, zodat het me beter zou opvallen als ik zou stoppen met ademen. Dit vergeet je natuurlijk 99% van de tijd, maar toch is dit denk ik wel degelijk een verandering (je neemt domweg meer lucht - tot aan te veel toe).
Nu doe ik dat niet meer omdat het niet meer hoeft. En als ik het 2 weken heb gedaan is het veel.

Het zal toch niet heh ? ...
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.