Wanneer wordt het lontje weer langer?

1
Nu ik mijn 6e maand ziektewet inga en pas sinds afgelopen dinsdag de diagnose apneu heen vraag ik me af hoe het, naast het fysieke herstel, zit met de mentale belastbaarheid/rekbaarheid.

Want ik ben al lange tijd mezelf niet meer door oa vergeetachtigheid, snel in paniek raken, geen complexe problemen meer aankunnen, gedeprimeerd zijn en het hebben van een kort lontje. Dat laatste vindt ik heel erg, want mijn kinderen zijn hiervan de dupe. Ik val val om kleine dingen uit en daar schrik ik zelfs van. Ik weet dat ik daardoor niet de moeder (en partner) ben die -onder normale omstandigheden-ik wil en kan zijn.

Ik ben dus heel benieuwd naar hoe jullie na aanvang van (cpap) therapie zijn gevaren op het psychische/psycho-sociale vlak. Wanneer merkte je verbetering zijn je "zijn". Wanneer merkte je omgeving dat je meer de oude werd?

Ik ben ontzettend benieuwd!

Re: Wanneer wordt het lontje weer langer?

2
Uiteraard kan ik hier alleen voor mezelf spreken. Qua fysiek herstel (vermoeidheid) ging vrij snel, zelfs na de eerste nacht voelde ik me al minder vermoeid , alhoewel er natuurlijk ook een stukje placebo effect in kan zitten dat er en last van mijn schouders viel dat er eindelijk een oorzaak gevonden was voor die vermoeidheid en dat er een behandeling voor mogelijk was.

Zaken als "kort lontje" , korte termijn geheugen (boodschappenlijstje uit je hoofd) heeft toch wel een jaartje geduurt.

Na zo'n 3 jaar kom je op een punt waarbij niet echt veel verbetering meer optreedt. Inmiddels zit ik zo'n 7 jaar aan de CPAP en merk dat als ik erg vermoeid ben heb ik nog steeds moeite met namen, en goedlopende zinnen maken. Voor de rest is het allemaal weer aardig hersteld.

Groeten, Bram

Re: Wanneer wordt het lontje weer langer?

3
Vat mijn vraag aub niet verkeerd op, maar je bent niet van nature kort aangebonden ?
Je eigen karakter speelt ook mee, natuurlijk.
Bij mij knapte het na de eerste nacht al op.

Laatst zakte alles weer een beetje in en hebben ze dé druk een beetje verhoogd.
En presto: daar was Menno weer!
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Wanneer wordt het lontje weer langer?

4
Nou nee, juist niet. Het is iets wat mijn hele omgeving dan ook opvalt, want normaliter heb ik engelengeduld. Vandaar ook juist mijn vraag.

Dus niet alleen ikzelf, maar ook mijn familie, vrienden en collega's valt het op. Geldt ook voor mijn paniekreacties, trouwens, want mijn normale aard is er eentje die heel wat problemen zo oplost

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk

Re: Wanneer wordt het lontje weer langer?

5
Vermoeidheid, dat is sterk verminderd. Hoewel ik 's avonds voor de buis nog wel in slaap kan vallen maar dat wijt ik ook aan mijn werk. Maak werkdagen van vaak 9 uur of langer en dan nog twee uur reizen (1 uur heen / 1 uur terug). Vaak ga ik om half acht de deur uit en stap ik 's avonds om half acht weer binnen.

Namen, en vergeetachtigheid, daar heb ik wel last van. Ben nu 4 jaar aan de cpap en merk dat ik moeite heb om dingen te onthouden en daar heb ik op mijn werk zeker last van. Alleen daar begrijpen ze het niet, ze weten van mijn apneu af, maar vinden dat ik te traag ben en te lang over dingen doe. Heel vervelend. Daardoor sta je ook onder een grotere druk. Bovendien zijn ze nu bezig met een project waar alles nog beter en sneller moet gaan en werkelijk alles moet je verantwoorden in tijdsmetingen.

Kort lontje, tja af en toe krijg ik nog de opmerking van mijn vrouw dat ik daar last van heb en dingen wel willen doen, maar denkt dat komt later wel, dus uitstellen tot later is ook nog steeds onderdeel van mij, moet ik aan werken.

Een hele vooruitgang is, dat je niet meer als een zombie op de bank hangt en nergens zin meer in hebt.

Het gaat met vallen en opstaan.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Wanneer wordt het lontje weer langer?

7
Ik ben ruim 5 maanden aan de pap en begin mij mentaal nu pas iets beter te voelen. Niet meer zo lusteloos. Heb af en toe weer eens gewoon zin om dingen te ondernemen. Helaas laat mijn geheugen het nog regelmatig afweten, tot grote frustratie van mijn omgeving. Ook de concentratie is nog niet wat het was. Maak soms gewoonweg heel domme fouten :(

Eind september een jaar in de ziektewet......
Maar heb goede hoop dat het steeds beter gaat!

Groet, Marianne

Re: Wanneer wordt het lontje weer langer?

8
Gebruik nu bijna 6 jaar een CPAP, en merk dat ik toch weer sneller moe word, en tussendoor echt eventjes de ogen dicht moet gaan doen. Merk dan ook dat ik op die momenten wat sneller geïrriteerd raak. Misschien dat het straks weer beter gaat, als de nieuw CPAP wat langer de tijd heeft gekregen. In september afspraak bij de longarts, dus dan gelijk maar vragen over verhoging van de druk.

Re: Wanneer wordt het lontje weer langer?

9
Poeh...ik hoop dat ik me sneller beter ga voelen. Vandaag mopperde Lief tegen me dat ik val maar een beetje op de bank zit te hangen. Hij heeft gelijk. Maar ik heb ook gewoon totaal geen puf meer. Ik begon vaak al doodmoe aan de dag. Soms verzamel ik alles in me een ga ik toch gewoon van alles doen. Puur op wilskracht, want de energie is er eigenlijk niet voor. Ik baal ook erg van de gevolgen op mijn relatie en gezin

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk

Re: Wanneer wordt het lontje weer langer?

10
Hoi Heleen,
Alles wat je schrijft is zo herkenbaar!! Een half jaar geleden was ik er net zo aan toe als jij en wist maar niet wat er aan de hand was. Moe, futloos, zonder energie en allemaal bijkomende vervelende klachten. Ik noemde het 'bankhangen'.
Man en kinderen herkenden mij niet meer. Ik die zo veel energie had!!
Het gaat gelukkig ietsje beter...kleine stapjes.
Dus verwacht geen wonderen. Ik dacht ook heel naief dat slapen met de pap snel resultaat zou hebben. Helaas!!!
Ben er ook via dit forum achter gekomen dat herstel 1-3 jaar kan duren. Begin mij er nu pas een beetje bij neer te leggen dat een half jaartje met de pap nog heeel kort is!

Weet wel dat slapen met de pap uiteindelijk mij behoedt voor verdere schade!

Hoop dat het je allemaal gaat lukken en je je gauw wat beter gaat voelen!

Groetjes, Marianne

Re: Wanneer wordt het lontje weer langer?

13
Tja ... Ik was eergisteren al op weg om een reactie te geven hier, en eindigde met "maar ik ben ook X jaar ouder" en heb het er toen maar bij gelaten.

De tekst die ik eraan vooraf had luidde iets van :

Bij mij wordt het lontje eerder langzaam steeds korter dan langer.

[hamster]

Het korte lontje zit ook wel enigszins in mijn aard, maar ik herken toch dat de Apneu hier niet aan bijdraagt; Het is soms domweg te moeilijk om ergens goed uit te komen in de tijd die er voor is, en het kan dan gemakkelijk eindigen in een "ja, rot nou maar op met die onzin".

Eén ding vind ik in elk geval goed om te vermelden :
Alles mag beter met mij gaan sinds de CPAP behandeling, maar korte lontjes zijn nooit langer geworden. Gaan spat.

Alles is nu beter behalve het lontje ? nee, want TV kijken lukt me nooit meer.
Dus stel dat ik nooit meer slaperig ben overdag, 12 uur achtereen kan autorijden - zodra ik op de bank zit ben ik weg. Echt, 3 seconden of zo. Het lijkt wel een wet.

Peter
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: Wanneer wordt het lontje weer langer?

15
Van middagdutjes krijg ik juist hoofdpijn , maar even terug te komen op de vraag van hellen , na zo'n 4 maanden cpap begon ik dingen te merken , geen moeie benen meer , minder naar het toilet ,lichte depressies werden sombere periodes af en toe gevolgd door bijna manische periodes , dus overdreven vrolijk om niks maar gaande weg zijn die grote pieken en dalen afgevlakt , concentratie is beter , korte termijn geheugen is beter maar zeker nog niet zoals het was , pieker veel minder , vooral dat ja, slaap goed eigenlijk te veel , de laatste week gemiddeld 11 uur , als ik wakker word heb ik eindelijk zin in een heleboel dingen , in totaal gebruik ik de cpap nu 6 maanden , en Hellen je man moet begrijpen dat je niet zo maar hangt op de bank en lusteloos bent , misschien een idee dat hij zich eens gaat inlezen in de materie zodat hij het beter begrijpt .

Apneu is iets raars je ziet er niks an aan de buitenkant dat maakt het voor veel mensen zo moeilijk .

Sterkte

Robin
Diagnose AHI 44 Resmed S10 + Resmed quattro AIR fullface mask /verwarmde slang cpap setting vast 9.4 Ahi 2.5 gemiddeld

Re: Wanneer wordt het lontje weer langer?

17
Ik gebruik de CPAP nu ruim 2 jaar. De fysieke klachten waren in mijn geval na een aantal dagen al grotendeels weg. Het geheugen had toch wel een jaartje nodig, en het lontje.....tja lastig verhaal. Ik merk nog steeds weleens dat na een slechtere nacht (wat een heel relatief begrip is) is de dag erna snel op mijn teentjes getrapt ben, maar is ieder mens dat niet na een slechte nacht? Het zal echt per persoon verschillen, maar de mensen die ik ken met een CPAP, zeggen allemaal dat de grootste winst echt in de eerste maanden zit.

Ik had pas geleden met iemand een gesprek over apneu. Ik heb in dat gesprek ook aangegeven dat (in mijn ogen) het een ziekte is, waar je altijd rekening mee moet houden, totdat de ziekte genezen is. (Er zijn immers genoeg mensen die van hun apneu afkomen.) In mijn geval betekent dat, dat ik aan alles merk wanneer ik een paar slechte nachten heb gehad. En de oude klachten dan weer heel snel terugkomen, terwijl ze de eerste keer er langzaam zijn ingeslopen.

Re: Wanneer wordt het lontje weer langer?

19
Nou? Alleen door zwaar af te vallen en heftige operaties heel misschien.

Maar spontaan zeker niet. Apneu wordt alleen maar erger hoe ouder men wordt

Dus een Cpap is vaak levenslang je maatje in bed.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Wanneer wordt het lontje weer langer?

20
Ruud J, schreef:Nou? Alleen door zwaar af te vallen en heftige operaties heel misschien.

Maar spontaan zeker niet. Apneu wordt alleen maar erger hoe ouder men wordt

Dus een Cpap is vaak levenslang je maatje in bed.

Groet RuudJ
Misschien ga ik mijn cpap een naam geven :lol:
Diagnose AHI 44 Resmed S10 + Resmed quattro AIR fullface mask /verwarmde slang cpap setting vast 9.4 Ahi 2.5 gemiddeld