Re: "Verslaafd" aan CPAP

21
Soory, ik ben heel goed in letterlijk nemen en op het moment zijn mijn reacties op alle dingen wat extreem.

Maar dan nog steeds vind ik niet dat ( en dan spreek ik voor mezelf) ik er afhankelijk van ben qua tussen mijn oren.
Ik ben afhankelijk van de cpap door mijn osas. Ik heb dat ding gewoon nodig om een beetje mijn lichaam gezond te houden.
Dus in mijn ogen heb je gelijk als je zegt dat je afhankelijk bent van je cpap. Alleen de reden waarom ben ik het niet met je eens.
Want het gaat letterlijk fout als je slaapt zonder cpap. Tussen je oren of niet. Je slaapt niet goed.

Kunnen leuke lange discussie voeren zo [bigsmile] .

Groetjes van Wilna.

Re: "Verslaafd" aan CPAP

22
Ik kan het eigenlijk alleen maar met Wilna eens zijn (ik bedoel, oneens zijn is niet mogelijk). Maar toch ... lees ook mijn eerste reactie in dit topic.
Ik zeg daar feitelijk dat ik zo gewend ben aan m'n CPAP dat ik 'm maar blijf gebruiken, ook al is het niet echt meer nodig (althans, zo denk ik zelf v.w.b. het laatste). Wel heb ik zeker het idee dat het een goed vangnet is - voor het geval dat.

Nu het er (kennelijk) op aan komt, denk ik dat hgr's opmerking gemakkelijk verkeerd is te lezen; oorspronkelijke topic/post gaat nog wel goed, maar
Verslaafd staat tussen aanhalingstekens, je moet het niet letterlijk nemen
Het ging mij er om dat de afhankelijkheid OOK tussen de oren gaat zitten.
daarin moet je dus wel de door mij benadrukte "ook" goed zien staan.
Nog niets mis mee dus.

Toch heb je denk ik gelijk, Wilna;
Als je eenmaal zo ver bent dat je 100% zeker weet dat je geen nacht zonder CPAP kan (en dat weet ik wel zeker, mits mijn Apneu's opspelen), dan klopt ook de eerste post niet meer. Dan is het meer een getuigenis van het ontdekken van iets waar je kennelijk nog niet achter was.

Misschien daarom ook wel mijn eerdere "autogordels" voorbeeld. Voor diegenen die die dingen steevast om hebben (en dat is echt niet iedereen), geldt dat die mensen zeker weten dat zonder gordels "onmogelijk rijden" is; Bijvoorbeeld, wij hebben ook een old-timer, zonder gordels. Ik kan er gewoon niet in rijden om die reden.
Zit dat tussen de oren ?

Neen.
Ga nog maar een stapje verder, al wordt het steeds slechter herkenbaar voor de meesten :
Rally rijden zonder rolkooi en zonder helm (de gordels hebben we het al niet meer over :shock:). Als ik zou worden gedwongen om dat te doen, dan blokkeert m'n startmotor. :P Echt bewust van hoe dat helpt, zo'n rolkooi en helm', ben ik niet. Ik heb ook de ervaring van een klappertje niet nodig om dat te weten. Je weet waarvoor het is en dat is veiligheid. Je voelt ergens wel dat als je tegen een boom knalt met 100 per uur of meer, dat je dat echt niet overleeft zonder helm en rolkooi en vooral dan toch de (5 punts of meer) veiligheidsriemen. Je *weet* echter, dat als je tegen die boom knalt met deze hulpmiddelen, er normaal gesproken niets aan de hand is. Jaja, dat hadden we niet gedacht heh ?
Auto is wel afgeschreven.

Ik zie en voel werkelijk het verschil met de CPAP niet. Dat het tussen je oren zit dat je zo'n ding nodig hebt, moet je echter niet uitleggen als "je beeld het je maar in" ("tussen je oren zitten" is eigenlijk een negatief iets). Als je het uitlegt als "onbewust" dan is er niets mis met de uitspraak. Wat echter blijft gelden is het "eureka !" idee dat achter het topic zit. Niets mis mee natuurlijk, zolang de boodschap maar niet wordt dat we alleen denken een CPAP nodig te hebben, maar het in werkelijkheid wel meevalt en je best een weekje zonder kan. Probeer het maar eens ...

Wat een gezwets ! haha
Peter
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: "Verslaafd" aan CPAP

23
Even voor de duidelijkheid deze thread is niet voor niets geopend in het forum "Psychologie".
Ik ben ook afhankelijk van de CPAP voor mijn gezondheid, echter kwam ik er tijdens die storing met twee nachten zonder dat die afhankelijkheid ook psychisch is. Ik ging tegen het slapen op zien, omdat ik bang was voor de ademstops die zouden komen als ik zou slapen. Dan lig je niet met een lekker gevoel in bed, tot je in slaap valt.
Voor mij is iets wat tussen je oren zit geen negatieve uitdrukking, maar gewoon een uitdrukking voor iets wat psychisch is.
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: "Verslaafd" aan CPAP

24
Voor mij is iets wat tussen je oren zit geen negatieve uitdrukking, maar gewoon een uitdrukking voor iets wat psychisch is.
Helemaal mee eens. Maar zie maar eens een toepassing van het begrip te vinden die niet negatief is bedoeld. :|
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: "Verslaafd" aan CPAP

25
Ik denk dat je angst om te gaan slapen zonder pap niet veroorzaakt wordt door een verslaving aan het apparaat. De angst wordt gevoedt door de wetenschap dat je jezelf schade aandoet als je zonder slaapt. Wat dus ook het geval is als je inderdaad apneus krijgt.

Volgens mij hoort dat onder de noemer gezonde angst, de angst die ons tracht in leven te houden....

Patrick

Re: "Verslaafd" aan CPAP

26
Het gebeurt ons allemaal wel eens, dat je in slaap valt terwijl je je masker nog niet op hebt of dat je deze er op één of andere manier van je hoofd afkrijgt en de volgende dag zonder wakker wordt.

En ziet gij wordt gewoon wakker. Hoe dat is een andere vraag?

Laatst was ik zo moe, dat ik zonder in slaap viel. Mijn oudste dochter kwam onze kleine hond brengen en toen werd ik wakker en merkte ik dat ik geen kinbanden en masker op had.

Eerste kinband opgedaan en toen.........

Ik werd wakker om een uur of vier met alleen een kinband om.

Nog snel een masker met tweede kinband om gedaan en nog een kleine twee uur proberen te slapen.

Als het niet anders kan, kun je altijd wel een nachtje zonder.

Schade oplopen zal bij één nacht nog wel meevallen, maar na een paar nachten zal dat wel anders zijn.


Een mens lijdt dikwijls het meest, door het lijden dat hij vreest........

Laten we ons allen niet gek maken.

Verstandig er mee omgaan blijft het advies.

Slaap lekker.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: "Verslaafd" aan CPAP

27
Wel, hier nog een *echte* poging voor tussen de oren. Ruud was me eigenlijk net voor ...

Vrouw was gisteren ook eens ingestort en ligt eerder in bed. Geen normale situatie voor mij en ik vergeet, later, de kap op te zetten en alles.
Om 4 uur word ik wakker en, grrrr ...

Nu wéét ik intussen dat ik best wel Apneu-vrij ben, maar bewijzen kan ik het niet als ik zonder slaap. Ik baal er dus best van.
Ik zet de handel op en heb nog enkele uren te gaan.

Vervolgens wordt het een rode draad in m'n slaap dat het apparaat er niet tegen kan dat ik 'm later aan zet, en de AHI is meteen al 10. Er waren ook allerlei argumenten voor, maar die kan ik me niet herinneren (uit dus duidelijk deze droom).
Er was nog meer wat ook niet goed werkte, en in elk geval gaf ik mijzelf de schuld dat ik zo stom was geweest het ding af/uit te laten.

Ik lig vanmorgen wakker (werkelijk wakker) en overdenk de boel nog eens. Kl*tezooi. Staat het ding op 10 terwijl ik maar volhoud dat het 0.00 is.
Ik doe m'n masker af, kijk, zie 2.3 uur en, ... 0.3 AHI.
HEH ?

Nou, wat mij betreft zit DAT duidelijk tussen de oren. Vergeet je een keer dat ding op/aan te doen, ben je meteen in de bonen omdat je denkt dat dat slecht voor je is.
Ik ga er wel vanuit dat als je zoiets droomt, je het van binnen ook echt vindt. Je ware ik/aard komt naar buiten.

Prettige dag allen,
Peter
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: "Verslaafd" aan CPAP

28
Ik hoop niet dat jullie denken dat ik aan één of andere angststoornis lijd.
Even nog aangeven dat ik verslaafd tussen aanhalingstekens heb gezet.
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: "Verslaafd" aan CPAP

31
Goed, eerst eens alles gelezen. Ik heb vanaf zaterdagmiddag ongeveer constant in het ziekenhuis gezeten. Veel narigheid maar dat is weer een ander verhaal. Ik heb er overigens ook weer een trauma bij gekregen.

Ik kan niet lang genoeg alle reacties onthouden, dus geef even een algemeen reactie op allemaal.

Ik denk zowiezo niet dat er iemand een angststoornis heeft en begrijp goed de context van "verslaafd".

Als je wilt weten of je nog ahi's hebt, dan moet je zowiezo al eerst een week zonder masker slapen. Omdat alles is gewend aan druk erop. Dat moet eerst weer in een normale stand komen, voor je een ahi zonder cpap kan meten.
Natuurlijk zal je een nachtje zonder cpap overleven. Ik had ademstilstanden van 34 seconden en ben er ook nog steeds.
Maar in de tijd dat ik aan het wennen was aan de hele handel en dat heeft zeker een half jaar geduurd, heb ik een periode gehad dat ik in mijn slaap het masker afzette.
Dan werd ik steevast weer wakker met gillende hoofdpijn en dan wist ik het al, masker hing naast mijn bed.
En enkele maanden geleden toen er om 3 uur 's nachts een klipje kapot ging en ik geen zin had een ander masker op te zoeken, ging ik die paar uur ook maar even slapen zonder masker. Dat lukte prima, maar je raadt het al, weer gillende hoofdpijn.

Ik heb dus duidelijk mijn cpap nodig, al zijn mijn ahi's dacht ik nu iets van 2,5 per uur.
Ik ben er voor mijn gezondheid afhankelijk van, net als bijvoorbeeld iemand met diabetes afhankelijk is van insuline.
En zal ik bijvoorbeeld ook geen dutjes op de bank doen zonder cpap.
En ik denk als de stroom uitvalt, ik dan maar wel ga slapen, maar niet echt er vrolijker van wordt.

En ik ben bang dat dat toch voor de meesten van ons geld, kunt best slapen zonder cpap, maar uiteindelijk komen die ahi's gewoon weer terug helaas.

Groetjes van Wilna.