"Verslaafd" aan CPAP ?

1
Ik merk dat je niet alleen lichamelijk afhankelijk bent van je CPAP, maar ook psychisch.
Zondagavond vulde ik het bakje je van mijn CPAP en zette het voorverwarmen aan, daarna in bed nog effe tv gekeken en gelezen.
Masker opgedaan en CPAP gestart.
Niks.
Nog een keer op de startknop gedrukt, niks.
Apparaat gecontroleerd, zo dood als een pier.
Lampje op de voeding brandde niet.
Kabels gecontroleerd, alles goed
Mijn conclusie, voeding kapot.

En dan moet je gaan slapen zonder masker.
Inmiddels is de adrenaline al gestegen door de stress, omdat het apparaat niet werkt.
Dan merk ik dat ik het geen prettig idee vind om zonder te slapen.

Gisteren leverancier gebeld en wordt een nieuwe voeding opgestuurd.
Afgelopen nacht nog zonder geslapen.
Vanmorgen voelde ik me niet zo fris tussen de oren, alleen heb ik daar ook mogelijke andere oorzaken voor. Ik had dit met CPAP ook wel eens. Te laat naar bed gegaan, mijn vrouw heeft vannacht gewerkt (werkt in de zorg) die komt dan om 7:45 uur in bed en doet de rolluiken dicht en volgens mij werkt de donkere kamer bij mij door.

Of ik ademstops heb gehad en hoeveel, ik heb geen idee. Ben wel een paar keer wakker geweest, maar dat heb ik vaker. Effe omdraaien en weer slapen.

Ik hoop dat het pakketje vandaag bezorgd wordt, ik denk dat ik rustiger zal slapen.
Dat ik zo verknocht zou raken aan mijn "pomp", had ik niet gedacht.
Als dit twee weken geleden was gebeurd, had ik in Zuid Frankrijk gezeten.
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: "Verslaafd" aan CPAP

2
Gelukkig weet je alles niet van tevoren.

Ik lag in Friesland met mijn boot en toen bleek 's nachts dat mijn accu's te slecht waren geworden om de CPAP de hele nacht aan de praat te houden.
Om 02:00 hield het zaakje er mee op.
Effect was 's morgens evident: chagrijnig, hoofdpijn, moe.

Dochter gebeld, die heeft accu's gekocht en is ze komen brengen.
Zo verzin je altijd wel een list.

Als dat niet gekund had, had ik ze online besteld en laten bezorgen op het adres van de jachthaven ofzo.
Ach, morgen slaap je weer lekker.

En verslaafd aan de CPAP?
Ik herken dat wel.
Ik doe hem al op als ik nog even lees in bed.
Het ligt gewoon niet meer lekker zonder dat ding.
Wie had dat durven denken, aan het begin van de behandeling?
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: "Verslaafd" aan CPAP

3
Ik dan ook maar een stukkie :

Ik ben intussen zo ver dat mijn AHI 0.00 is. En dat komt niet door de CPAP maar door mezelf, zeg maar even. Ik heb de CPAP op dit moment dus niet nodig anders dan als controlemiddel voor die AHI.

Ik ben nu een twee weken in deze "staat" en overdenk geregeld om de kap af te laten.
En weet je ... ik kan werkelijk niet bedenken waarom ik dat ook echt zou doen. Ik heb er nulkomma-nada last van en ben het domweg gewend.

Hoe lang ik het denken op deze wijze zo volhoud weet ik nog niet, maar op dit moment heb ik tig keer liever dat mijn AHI van 0.00 wordt geconfirmeerd (door het apparaat dus) dan dat ik blij zou zijn om zonder bazert te slapen.
En twee weken ? ach, het kan de luchtvochtigheid wel zijn. :|

Peter
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: "Verslaafd" aan CPAP

4
Het ligt gewoon niet meer lekker zonder dat ding.
Heb je je autogordels altijd om ?
Zo ja, zelfde verhaal. Zonder klopt gewoon niet meer.
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: "Verslaafd" aan CPAP

5
Ook ik slaap niet meer zonder en toen ik vorig jaar problemen kreeg met mijn eerste cpap wist ik mij geen raad. Vond het ook heel erg dat de leverancier je dan gerust een paar dagen laat wachten. Het is gewoon de gewoonste zaak van de wereld. Ze leveren in de Achterhoek op donderdag dus daar moet je het dan mee doen. Mooi niet hoor want heb toen de verzekering ingelicht en die hebben het toen goed opgelost. Er werd per koerier een andere cpap gebracht. Toen kon het ineens snel met tussenkomst van verzekering.

Ik zou dat ding dus ook niet meer willen missen omdat het mij zoveel goeds gebracht heeft. Lekker uitgerust s'morgens, geen hoofdpijn meer bij het opstaan en als laatst gewoon lekker slapen en dromen zonder naar de wc te hoeven.

Ja ik geloof dat het dan toch een ,, verslaving" is geworden. :wink:

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: "Verslaafd" aan CPAP

6
PeterBeter schreef:
Het ligt gewoon niet meer lekker zonder dat ding.
Heb je je autogordels altijd om ?
Zo ja, zelfde verhaal. Zonder klopt gewoon niet meer.
Precies!
Hele goede vergelijking! :!:
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: "Verslaafd" aan CPAP

7
Ook ik kan niet meer zonder de CPAP. Toen die een poosje terug kapot was heb ik ook een paar rotnachten gehad. Vrijdag-avond ontdekt dat de CPAP niet meer werkte, Gebeld met de storingsdienst. Was niet levensbedreigend, dus mocht ik maandag terugbellen. Dinsdag opgelost.
Begin dit jaar een stroomstoring gehad, en dus viel ook de CPAP uit, nog nooit zo'n slechte nacht gehad.

Re: "Verslaafd" aan CPAP

8
Heel herkenbaar. Heb vorig jaar tweemaal iets soortgelijks meegemaakt. Eerst een defect apparaat dat er 's-nachts om de haverklap mee ophield waardoor ik telkens totaal ademloos wakker schoot. Kreeg gelukkig heel snel een nieuw apparaat van Vivisol, ze hebben me toen echt onmiddellijk geholpen.

Later dat jaar moest ik voor mijn werk een paar dagen naar Bogota, Colombia en kwam er op de eerste avond achter dat het neuskapje van mijn masker onderweg gebarsten was. Kennelijk had in het vliegtuig iemand zijn koffertje te lomp in de bagagebak boven mijn hoofd geramd. Dan sluit het masker dus niet meer goed af en bouwt hij geen fatsoenlijke druk op.

Drama en stress in een toch al stressvolle situatie (ik was daar niet voor de lol, zal ik maar zeggen). Nog pogingen gedaan een nieuw masker te scoren maar als niet-spaanstalige in een zuid-amerikaanse miljoenenstad bleek dat onbegonnen werk.

Het was lang geleden dat ik me zo totaal geradbraakt gevoeld heb en dan weet je weer wat een zegen de CPAP is. Op stressmomenten sleept de adrenaline je er toch wel doorheen, maar telkens als de stress even wegviel was ik meteen total loss. Tegenwoordig neem ik op reis een reserve masker mee, zelfs als ik maar een weekendje weg ben of zo.

Re: "Verslaafd" aan CPAP

9
Gerard1963 schreef: Tegenwoordig neem ik op reis een reserve masker mee, zelfs als ik maar een weekendje weg ben of zo.
Dat doe ik ook en ik heb vakantie altijd een rol ducktape bij me, ook al voor ik slaapneu had.
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: "Verslaafd" aan CPAP

10
Verslaafd ? uhm ja , vind het zelfs prettig om te lezen met masker op , of dat nu enige zin heeft ik denk het niet hahaha maar ik kom er zelfs van tot rust

Ben net thuis ,een paar dagen naar Italië geweest , cpap in handbagage geen probleem bij douane , wel door de scan geweest.
Heerlijk geslapen met dat maskertje op :-) , 4 dagen elke dag gewandeld (berg op en af),gewinkeld (Milaan is geweldig) dankzij de cpap , dat was 4 maanden geleden nog ondenkbaar .

Ik zou me geen raad meer weten zonder .
Diagnose AHI 44 Resmed S10 + Resmed quattro AIR fullface mask /verwarmde slang cpap setting vast 9.4 Ahi 2.5 gemiddeld

Re: "Verslaafd" aan CPAP

11
Ik lees ook met het masker op.
De ramp wat langer gezet (of anders stop en start ik de CPAP even) en lekker lezen.
Maar dat heeft meer een praktische reden.
Ik lees tot mijn ogen dichtvallen.
Als ik dan nog mijn masker op moet zetten kan ik weer opnieuw beginnen. :D

Maar ik moet zeggen, het ademt ook lekkerder.
Rustiger.
Ik kom soms maar een bladzijde ver, terwijl ik vroeger zomaar een halfuur lag te lezen.
Kennelijk adem ik ook beter met dat ding op als ik wakker ben. :lol:
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: "Verslaafd" aan CPAP

12
Met mijn Airfit P 10 is het geen probleem om nog even een sudoku in te vullen voor het slapen gaan. Het leidt even af van de ademhaling en het masker waardoor ik snel weer normaal adem. Daarna slaap ik ook snel (meestal)
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: "Verslaafd" aan CPAP

14
Ik heb zo'n leesbril die aan de voorkant, bij het bruggetje, los kan.
Je weet wel, zo een als die patholoog van CSI NY (Miami??) heeft.
Die past onder de "beugel"van het masker door.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: "Verslaafd" aan CPAP

15
Ook ik ben inmiddels prettig verslaafd aan de CPAP en zou niet meer zonder willen/durven slapen. Dat apparaat geeft mij toch wel de rust om de nacht fatsoenlijk door te komen!
Bij een stroomstoring kort geleden werd ik mij daar weer pijnlijk van bewust. En ja.....het is vreemd 'zonder!'

Groet, Marianne

Re: "Verslaafd" aan CPAP

16
Zijn er ontwennings klinieken voor cpap verslaafden ?

Cold turky CPAP hahaha

Nee gekheid maar dit is gewoon goed , mensen wennen aan dit apparaat en gaan het zelfs aangenaam vinden hoe anders was dat voor de meesten bij het begin .
Diagnose AHI 44 Resmed S10 + Resmed quattro AIR fullface mask /verwarmde slang cpap setting vast 9.4 Ahi 2.5 gemiddeld

Re: "Verslaafd" aan CPAP

19
Hoe kan je nu verslaafd zijn aan een apparaat wat je nodig hebt om normaal te kunnen slapen?
Het is toch niet zo vreemd dat je er weinig trek in hebt zonder te slapen als het ding kapot is, als je weet hoe beroerd je je voelt erna.

Ik slaap niet met mijn cpap voor de lol. Ik heb ernstige osas.
En ik neem aan dat niemand met een cpap slaapt voor de lol....

Re: "Verslaafd" aan CPAP

20
Verslaafd staat tussen aanhalingstekens, je moet het niet letterlijk nemen
Het ging mij er om dat de afhankelijkheid ook tussen de oren gaat zitten.
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)