Bevolkingsonderzoek darmkanker

1
Begin vorig jaar heb ik via de huisarts een 50+ onderzoek gehad. Wordt je zeg maar binnenstebuiten gekeerd. Bloedprikken, longfoto, botontkalking etc etc. Ook moest ik poep inleveren. Voelde me een beetje als Suske en Wiske. Niet het verhaal “de poenschepper” maar meer de poepschepper. :mrgreen:
Anyway, een goed iets om alles eens te checken.

Tijdje geleden viel er een uitnodiging in de bus om mee te doen aan een bevolkingsonderzoek “darmkanker”. Krijg je als je ouder dan 55 jaar bent. Neu ga ik niet aan mee doen, is het eerste wat ik dacht. Ik heb toch vorig jaar al poep geschept. Van de andere kant, waarom niet mee doen hè?

Ik doe toch maar mee. Wat een smeuïg gedoe is dat eigenlijk. Maar goed, heb wat poep gescoord en stuur het op.

Enkele dagen later krijg ik bericht terug. Komt erop neer “uw poep is niet goed” er is bloed in gevonden.
Oeps…. Nie best dan maar heeft nog niks te zeggen hè. In die brief staat ook al een afspraak gepland in het ziekenhuis in Maastricht.
Daar ben ik dan gisteren geweest voor een intake gesprek voor een coloscopie. Mmwwaaaaa of ik dat nu zo leuk vind hè….. doe me een lol, rtl4 in je….. :shock: ze gaan dan met een camera de dikke darm in. Kijken wat daar loos is. Mochten er poliepen zitten worden die ook meteen weg gehaald.
Dus gisteren dat intake gesprek gehad. Uitleg hoe wie en wat. Je krijgt dan een roesje voor ze beginnen.
Dan zeg ik dat ik apneu heb. Dat is dan andere koek.

Omdat ik dan apneu heb is er geen spraken meer van een roesje maar wordt je helemaal van de wereld gebracht, met andere woorden, krijg nu een volledige narcose. Tjemineee zeg. :shock:
Ik werd meteen door verwezen naar de poli anaesthesist voor een afspraak.
Dat gaan we dan straks doen om 9.00 uur
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Bevolkingsonderzoek darmkanker

3
Goed te weten voor mijn volgende keer (heb er al 2 gehad voordat ik wist dat ik apneu heb). Maar volledige narcose is wel heftig zeg, dat had ik niet verwacht. Nouja, zo'n roesje is ook niet alles. Wat mij betreft krijg je er dan nog veel te veel van mee ...
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: Bevolkingsonderzoek darmkanker

4
Vanmorgen bij de anesthesioloog geweest in Maastricht

Het is geen roesje wat ik krijg en ook geen volledige narcose. het zit daar tussen in. Infuusje met slaapmiddel en pijnstlling, en dan ben je weg en je krijgt er niks van mee, zo werd me vanmorgen uitgelegd.

Inderdaad Ruud, cpap moet mee en toetertje moet dan inderdaad op [bigsmile]
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Bevolkingsonderzoek darmkanker

5
Wel fijn dat je dan niks van het onderzoek merkt :wink: .
Succes voor het onderzoek en duimen voor een goede uitslag
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Bevolkingsonderzoek darmkanker

8
Poepoe…. P

We hebben het achter de rug. Gisteren de endoscopie gehad.
Ik moet zeggen, een hele ervaring.

Als je hoort dat je een dergelijk onderzoek moet onder gaan dan krijg je wel even de kriebels hoor.

Het hele gedoe begint dan al twee dagen voor het onderzoek. Niet teveel meer eten en vooral licht voedsel. Eergisteren ook licht voedsel. Van het ziekenhuis krijg je een lijst mee wat je mag eten.
Rond 15.00 uur moet je twee pilletjes slikken en rond 19.00 uur begint het gedonder. Een drankje drinken. In het ziekenhuis vertelde ze nog, maak het maar gezellig op de wc hahaha.
Drankje gedronken en wachten wat er gaat gebeuren.
Na een uur merkte ik nog steeds niks wat mijn vrouw erg raar vond. Ergste was nog wel dat je in twee uur twee liter water weg moet werken.
Na anderhalf uur dacht ik, ga maar gewoon op de troon zitten want ooit moet er wat gebeuren. Ahum dat was maar goed want…… ik zal de details besparen. Poepoe…P

Gisteren rond 5.30 uur moest het hele gebeuren herhaald worden. Drankje drinken maar koffie of een boterhammetje was uit den boze. Wel weer sloten met water.

Om 14.30 uur wordt ik het ziekenhuis UMC-Maastricht verwacht. In de aanloop daar naar toe nog een paar keer op de pot gaan zitten maar meer als water kwam er niet meer uit.
Mijn slaap machientje ingepakt en daar gaan we dan.

Ik was wel heel erg benieuwd wat me daar te wachten stond. Het is er erg druk in de wachtkamer en dan wordt ik geroepen door een dame. Ik loop mee en geroutineerd wordt me verteld wat ik moet doen. U kunt uw schoenen uitdoen, broek en onderbroek uit doen en op het bed gaan liggen.
Ik vind het niet raar maar wel bijzonder …. Al helemaal als er van alles rond loopt in die kamer.
Als ik dan lig krijg ik een infuus en in m’n neus een slangetje voor zuurstof…. En dan de cpap. Daar hadden ze dus geen kaas van gegeten. Ze vonden de slang niet, kregen het water reservoir niet open…. Met wat hang en wurg werk kon ik de toeter op zetten. Als dat maar goed gaat met dat zuurstofslangetje. Voor ik het wist werd er wat via de infuus ingespoten en weg was Japie.

Ik heb niks gemerkt van het hele onderzoek. Eerste wat ik vroeg toen ik bij kwam was of alles goed en schoon was. Heb per slot van rekening niet voor niks bakken met water gedronken zeg hahaha….

Volgens mijn vrouw zag ze een stuk of 8 potjes staan met poliepjes. De arts vertelde haar dat alles er goed uit zag maar dat de poliepjes wel onderzocht zouden worden.
Ook het gebruik van de cpap was heel goed gegaan. Later zag ik op het display dat ze een 45 minuten bezig zijn geweest met me.

En dan mag je nog een uur op de uitslaapkamer liggen, wachten tot je naar huis mag. Dan krijgen we mee dat ik een verhoogde dosis narcose zooi heb gekregen. Omdat ik niet de kleinste ben, zo krijgen we mee.

Al met al, een hele ervaring en erg blij dat ik er niks van mee gekregen heb. En zo heeft het gebruik van de cpap ook weer zijn voordeel.

Dus krijg je een endoscopie, vertel dat je slaapapneu hebt en je wordt helemaal onder zeil gebracht, beter als een roesje.

Volgende week krijg ik de uitslag….. en wat smaakt een kopje koffie dan lekker [bigsmile]
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Bevolkingsonderzoek darmkanker

9
Uitslag ziekenhuis gisteren gekregen.

In totaal 7 poliepen weg gehaald.
2 konden ze niks mee
3 goedaardig
2 zouden kunnen uitgroeien naar darmkanker maar waren nog goedaardig

Al met al goed nieuws gelukkig.
Wel nu elke 5 jaar een nieuw onderzoek.
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.