Bijna 3.5 jaar aan de cpap

1
Mijn muzikale Resmed…..

Ahum…is alweer een tijdje geleden dat ik hier ben geweest zeg. Hoe dat komt?

Eigenlijk heel simpel. Het gaat goed….hahaha…. apneu, ik ben er niet dagelijks mee bezig buiten het feit dat ik dagelijks de toeter op zet. Nog altijd gaat het slapen daarmee super, op een enkele uitzondering na dan want wie slaapt nu altijd goed!
Elke avond is het opzetten van de toeter hetzelfde als elke morgen een lekkere bak koffie als je net wakker bent, een gewoonte geworden dus.
Ik weet ook echt niet wat mijn gemiddelde AHi is of wat dan ook. Ik slaap goed met dat ding en verder kijk ik er niet naar om buiten het dagelijks schoon maken van het masker en af en toe eens de slang doorspoelen.
Komt zeker wel eens voor dat door bv een verstopte neus het niet allemaal jolijt is en snachts dat ding af gaat maar vooralsnog is dat maar zelden.

Kortom, ik ben blij met de windmachine, gebruik ‘m dagelijks, slaap er goed mee…..wat dat betreft gaat het super.

Afbeelding


Mooi, dat ben ik kwijt dus doooeeeeiiiiiiii……onee toch maar niet hahaha…..

De laatste tijd lijkt het wel of mijn Resmed muziekaal is geworden. Fluitconcerten zo af en toe en dan met name als ik het masker net op zet. Dan is het aandrukken van het waterreservoir voldoende om van dat gefluit af te komen. och dan denk je….even niet goed het reservoir aangedrukt. Het gefluit is dan weg en kan met een gerust hart gaan slapen.
Soms wordt ik in de vroege morgen ook wakker en dan lijkt het dat de Resmed erg hard moet werken, goed hoor baar is dat. Tja ken beurn…. Maar waar ligt dat aan dan, vraag ik me af. Misschien nieuwe filtertjes erin doen…zeg ook maar wat. Leek te helpen de volgende nacht. Of het dat is?
Ook daar maak ik me eigenlijk niet druk om alsik maar lekker in slaap val en dat is zo in de meeste gevallen.

Echter…… deze week nu twee keer voor gekomen dat ik midden in de nacht wakker gefloten wordt.
Geen gefluit als ik nethet masker op zet en val redelijk snel in slaap…..maar knap misselijk als je midden in de nacht één of ander fluitconcert hoort zo vlak naast je oren.
Dus ook vannacht om 3.30 uur…..sjeise. wel het reservoir nog eens aangedrukt maar zonder resultaat. Enige optie, masker af en proberen verder te slapen.
Tjongejonge inmiddels toch wel zo aan dat machientje gewend dat nu zonder slapen zo goed als niet meer te doen is. Woelen, draaien, wakker, weer in slaapvallen….gggrrrrr…. 5.45 uur maar op gestaan.

Hoe kan dat nou hè?

Ik zit bijna drie jaar aan de toeter, bijna drie jaar slapen met de Resmed als trouwe bondgenoot. En dan gaat die me nu wakker fluiten middenin de nacht!
Deze morgen heb ik mijn gedachten eens erover laten gaan. Elke dag maak ik het masker schoon met wat dreft. Nu zit in dat machientje ook van die rubbers.

Afbeelding


Enige wat ik me bedenken kan is dat die rubbers op een gegeven moment niet goed meer afsluiten. Zou best kunnen na bijna drie jaar. Dus vanmorgen maar eens die rubbers met dreft schoonmaken. Dan zie ik dat in de loop van de tijd rondom die rubbers en waar het reservoir inkomt te zitten er ook niet fris meer uit ziet. Kalkaanslag en zo. Dat gaan we ook eens schoonmaken. Ondanks we pas geleden het reservoir hebben laten weken in de azijn ziet dat reservoir er ook niet helemaal lekker uit. In al die hoekjes en zo zit wel aanslag. Wat ik zou kunnen doen is het hele reservoir in de azijn onderdompelen of…….. ik ga met de leverancier bellen dat mijn resmed fluit hahaha….ja dan zeggen hun…fluitje afpakken…. Duuhhhhh…..
Ik ga gewoon het volgende doen…….. spul van de HG…ontkalker welke we gebruiken in de badkamer.

Reservoir kan ik uit elkaar halen. Mooi, dat spuit in ik. Rubbers in de Resmed maak ik schoon met dreft en rondom het warmhoudplaatje doe ik met een wattenstaafje gedompeld in die ontkalker.
Werkt perfect. Kalkaanslag in de resmed krijg ik zo netjes schoon. Rubbers krijg ik zo ook schoon met wattenstaafje gedompeld in de dreft. Reservoir borstel ik nog eens goed en na afspoelen lijkt die wel nieuw.

Afbeelding


Als laatste het reservoir nog eens goed naspoelen in een sopje…… en alles is weer spik en span.

Afbeelding


Straks nog even de filtertjes vervangen en dan maar hopen dat het nachtelijke gefluit achterwege blijft. Zo niet, zit er niks anders op dan contact op te nemen met de leverancier van de Resmed.

Nu zat ik me af te vragen of er meer mensen zijn die dat gefluit herkennen en wat zij eraan gedaan hebben.

Alvast een prettig weekend to you.
:grin:
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Bijna 3.5 jaar aan de cpap

2
Jaapio, heb (nog) geen last van een fluitconcert, maar vorige week wel alles eens goed schoongemaakt (na maanden). Het waterreservoir geheel onder water met schoonmaakazijn voor een uurtje of twee. En het apparaat zelf zag er van binnen ook al wit uitgeslagen uit van kalk aanslag. Dit met een doekje en schoonmaakazijn ook schoongemaakt. Dit alles met een eucalyptus geurtje en 's nachts leek het wel of ik in de sauna lag. Heerlijk geslapen. Hoop voor jou dat dit de (snelle) oplossing is. Slaap ze tonight.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Bijna 3.5 jaar aan de cpap

3
Goooooooodmeurning..... :) :)

Geen fluitconcerten of trompettergeschal in de nachtelijke uren gehad Ruud. O:-)

Het heeft gewerkt.....heerlijk geslapen dus..... :party: :grin:

Ga toch wel regelmatig de binnenkant van machientje schoon maken.....vooral die rubbertjes.... >:P :upside_down_face:
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.