nog steeds doodmoe overdag?

1
ik werd een een 46 keer wakker per uur en heb sinds 2 weken een neusmasker. Gemiddeld slaap ik 6 uur per nacht met dit masker en ik heb nog 2 a 3 apneus per uur.
De eerste dagen had ik de indruk dat ik iets minder vermoeid opstond smorgens maar nu moet ik zeggen dat ik weinig tot geen verbetering merk. ik sta smorgens nog vermoeid op maar tot aan de middag red ik het wel. Echter vanaf smiddags voel ik me weer zwaar vermoeid, kan ik mijn ogen slecht openhouden, gaap ik enorm veel, val ik meestal 1 tot 2 keer in slaap in de zetel. Allemaal zaken die vroeger niet gebeurden tot men een klein half jaar geleden vaststelde dat ik apneu had.
Ik had gehoopt dat met masker waar ik toch zeker vier maanden op heb gewacht dit zou verbeteren aangezien ik van veel mensen had gehoord dat het snel een verschil zou uitmaken, maar ik merk geen verschil behalve dat volgens de uitlezing mijn apneus gemiddeld van 46 naar 2 a 3 zijn teruggebracht en dat ik een 6tal uur aan 1 stuk slaap met dit masker. daarna slaap ik meestal nog een uurtje of zo zoncer masker voor ik opsta.

Is dit normaal?

Re: nog steeds doodmoe overdag?

2
Juist dat uurtje zonder masker KAN maken dat verbetering uitblijft, immers, de schade die hersteld wordt in de uren MET masker, doe je teniet in dat uurtje zonder masker.
Het advies is, om iedere minuut slaap, dus ook dat uurtje in de ochtend of middag, met masker te doen. Pas dan schep je de ideale omstandigheden voor herstel.
Overigens kan herstel ook dan nog op zich laten wachten. De schade is vaak in jaren aangericht, herstel heeft langer nodig dan een paar weken of maanden. Pas na drie jaar van 100% CPAP gebruik kun je zien of er schade resteert.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: nog steeds doodmoe overdag?

4
neusmasker is eerste masker

ik begrijp dat als je jaren apneu hebt en nu pas geholpen wordt dat het wel even duurt voor je verschil voelt, echter veel mensen die ook een masker hebben lieten weten dat ze merkbaar verschil al na paar dagen voelden

Re: nog steeds doodmoe overdag?

5
Ik heb de indruk, dat dat de uitzonderingen zijn, die de regel bevestigen. Helaas.
Alhoewel, veel mensen zullen niet op zoek gaan naar een lotgenotenforum als het goed met hen gaat. Dat kan het beeld vertekenen.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: nog steeds doodmoe overdag?

6
3 - 4 weken met masker is echt megakort gezien in het tijdspad van de kwaal.
Dan begint het lijf zich net goed bewust te worden van de verandering.
Want díe is er.
Je blijft je al tot de middag goed voelen.
Dat is waarschijnlijk al een dagdeel langer dan voordat je met een masker sliep.

Hoewel Agnes volledig gelijk heeft dat het beter is om dat laatste uurtje óók met masker te slapen zou ik me daar niet al te veel op focussen.
Realiseer je eerder al die uren dat je wel met masker slaapt.
En probeer elke nacht je masker langer op te houden dan de nacht ervoor.
Al is het maar vijf minuten en al ben je al wakker.

Zo raak je steeds meer gewend en slaap je dat laatste uurtje óók opeens met masker.

En die verbetering over de hele dag?
Die komt echt.
Maar het kan soms even duren.
Ikzelf was zo'n mazzelaar die na een paar nachten al verschil merkte.
Maar ik kwam ook wel van ver.
Uit zombieland.
En als je op een schaal van 100 % van 0 komt en je voelt je opeens 30 of 40, misschien wel 50% dan is dat uiteraard een hele verbetering.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/