Lach me uit!

1
Beste snorkelaars,

Mijn vrouw en ik reizen in onze vrije tijd met een zelfgebouwd campertje door Nederland en Europa. Mede vanwege mijn afhankelijkheid van 230V voor mijn CPAP, overnachten we uitsluitend op campings.

Ongeveer eens per week sleep ik de verwarmde slang van mijn ResMed AirSense 10 mee naar de openbare wasruimte om hem grondig te reinigen. Tot de standaarduitrusting van onze camper behoort daartoe een klein flesje, gevuld met Neutral afwasmiddel (omdat daar geen parfum in zit, waar ik gemiddeld knetter-allergisch voor ben). Ik heb een hartgrondige hekel aan die slangspoelsessies, omdat iedereen dan kan zien wat ik aan het doen ben. De meeste mensen zullen geen flauw idee hebben waar die rare slang voor dient, en tóch voel ik me er ongemakkelijk bij.

Afgelopen zomer, ergens in het noorden van Italië, brak na een week vakantie het moment aan waarop de slang eraan moest geloven. Gelukkig was er niemand in de wasruimte, dus ik was allang blij. Na afloop van de rituele reiniging heb ik de slang aan de waslijn bij de camper gehangen om te drogen. Ongeveer een uur later wilde ik de slang weer gaan aansluiten, toen ik opmerkte dat het 'knietje' (sommigen zeggen: elleboog), waarmee de slang aansluit op het masker, ontbrak. Eerst maar even rustig om me heen kijken; het zal vast wel ergens in de camper van de slang af gekukeld zijn. Niet dus. OK, rustig de route terug naar de wasruimte volgen: niets te vinden. In de wasruimte alles zorgvuldig controleren: niets. De afvalemmer controleren: nog steeds niets. Dus ik terug naar de camper, waar inmiddels mijn vrouw was teruggekomen van haar boodschappenritje met de vouwfiets. Zij had uiteraard ook niets gezien.

Om een lang verhaal lang te houden: we hebben letterlijk overal gezocht maar het knietje niet gevonden.
Omdat we 4 weken onderweg zouden zijn, had ik van zo ongeveer alles een reserve-exemplaar meegenomen, maar helaas niet van dat vermaledijde knietje... Wat nu te doen? Het enig denkbare alternatief was dat ik in de overige 3 weken met mijn oude MRA in mijn mond zou gaan (proberen te) slapen (en mijn vrouw met oordoppen in haar oren). Ik was er niet blij mee en het verlies van het knietje liet me niet los.

Steeds weer herhaalde ik in mijn hoofd vrijwel elke stap die ik had gemaakt naar- en van de wasruimte. En op enig moment zag ik voor mijn geestesoog dat ik na terugkomst bij de camper de slang heb 'drooggeslingerd' terwijl ik voor onze camper stond. Het was een 'shot in the dark', maar ik kon me nog vrij goed herinneren op welke plaats ik stond toen ik de slang langs het verticale vlak aan het droogslingeren was. De logica bepaalde vervolgens op welke plekken ik moest gaan zoeken naar het knietje. Rechts voor onze camper stond een grote boom en dat was de eerste plaats waar ik ging zoeken. Nauwelijks een minuutje later zag ik het knietje hangen, ongeveer 4 meter boven de grond, precies in de vertakking van een twijg. Een uitschuifbare luifelstok bracht het snel weer in mijn handen.
Afbeelding
Was alles maar van hout...
--------------------------------
ResMed AirSense 10, ResMed AirTouch F20, ResMed AirFit N20
Bijlagen

Re: Lach me uit!

2
Pfoe!
Dat zal een opluchting geweest zijn, zeg.

Ik had het van de zomer op de boot.
Ik gebruik ivm met het stroomverbruik geen verwarmde slangop de boot.
Dus had ik de onverwarmde slang ingepakt, maar het knietje bleek nog aan de verwarmde thuis te zitten.
Nood breekt wetten, dus de rubberen manchet rechtstreeks in het gat van het masker gepropt.
Het almachtige Duct tape fixeerde het geheel.

Ging wonderbaarlijk goed moet ik zeggen.
Misschien een tip voor als iemand het nog eens overkomt.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Lach me uit!

5
O ja, ik heb ooit in Warschau gezeten, lekker lopen sjouwen met de tas met CPAP, om in het hotel tot de ontdekking te komen dat een deel van mijn snoer achtergebleven was in Nederland. Het was gelukkig maar voor twee nachten, maar sindsdien check ik het snoer wel altijd twee keer en ook een reserveslang zit standaard in mijn tas
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Lach me uit!

6
Ach je bent niet de enige.
Ik was op een motocamp in Tessenderlo (B) kwam ik daar tot de ontdekking dat ik onderdelen van de CPAP miste.
Ik weer terug naar huis (200km enkele reis) onderdelen opgehaald en ik was voor het avondeten terug.
Bleek de volgende dag dat ik onderbroeken vergeten was, die maar bij de lokale Zeeman gekocht.
't Was een goede repetitie voor de reis naar Polen een maand of zo later.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten