Waarom slapen partners eigenlijk in één bed?

1
Ooit zijn mijn vrouw en ik vanwege ons beider gesnurk apart gaan slapen.
Ieder zijn eigen kamertje.

Vanwege een logé werd mijn vrouw haar bed omgetoverd tot logeerbed en kwam zij weer naast mij te liggen.
Ieder zijn eigen CPAP, dus pitten maar.
Nope:

Oei, rustig omdraaien...
Jemig, wat blaast dat ding....
Getrek aan de dekens, en dus weer terugnemen....
Onbedoeld CPAP-gassen afblazen....
Leeslampje maar uitdoen want zij wil slapen.

Als de logé weer weg is gaan we weer lekker apart liggen.
Heeft alleen maar voordelen.

Dus vroeg ik me af: waarom dóen we dat eigenlijk, dat bij elkaar slapen?
Dat is gezellig, hoor je vaak.
Hm, daar valt dus duidelijk over te discussiëren.
En de huidhonger wordt evengoed wel opgelost, hoor.
Don't worry 😉
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Waarom slapen partners eigenlijk in één bed?

2
Sinds wij samen corona hebben gehad begin van oktober zijn we samen in quarantaine gegaan in aparte slaapkamers. Na het uitzieken (viel gelukkig mee voor mij met een zere keel en loopneus en voor mijn vrouw iets minder met bekende klachten als pijn tussen de schouderbladen, hoge hartslag, koud en dan weer warm, hoesten en kuchen maar beide geen koorts gehad, zijn wij apart blijven liggen.

Vanwege de nachtdiensten is de slaap bij mijn vrouw zeer onregelmatig en zij stoort zich toch aan het apparaat. Ik hoor het niet, fluisterstil, maar blijkbaar komt het bij haar toch boven het eigen snurkgeluid uit. Bovendien stoor ik mij ook weer aan het vele licht van haar e-reader en haar vroege opstaan omdat zij niet meer kan slapen.

Dus twee slaapkamers heeft toch ook zijn nut... :blush: :blush: :blush:
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Waarom slapen partners eigenlijk in één bed?

4
Zoals jullie weten was mijn ex ook zeevarend. Wij sliepen dus tweederde van het jaar apart. Als hij weer thuis was moest ik altijd vreselijk wennen aan het samen slapen, en hij had last van mijn gesnurk.
Nu we gescheiden zijn, en ik mijn bed niet meer hoeft te delen, geniet ik daar ook echt van. Lezen zonder dat de ander daar last van heeft, zes keer omdraaien omdat ik de beste houding niet kan vinden, nog drie keer naar het toilet voor het slapen gaan, en dat alles zonder commentaar of schuldgevoel. Heerlijk.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Waarom slapen partners eigenlijk in één bed?

6
De huisjes waren toen klein, maar die bedstedes daar in de muren waren nog kleiner. Naast elkaar en half rechtop zittend was dat ook geen pretje! >:) >:)

Wakker worden met je partner is natuurlijk één van de beste manieren om wakker te worden. Op wakker worden met je partner mét een zelfgemaakt ontbijt op bed na dan. Uit een studie is bovendien niet alleen gebleken dat samen wakker worden erg fijn is, maar zelfs ook ontzettend gezond. Tenminste, zo blijkt uit een artikel van The Wall Street Journal.

Uit onderzoek is namelijk gebleken dat koppels met een intieme relatie gezonder zijn én langer leven. Dit betekent dus ook samen in één bed slapen met je lover. Daarnaast heeft het onderzoek ook nog eens aangetoond dat vrouwen met niemand zo fijn slapen als met hun partner aan hun zijde. Naast je partner liggen zou namelijk zorgen voor een veilig gevoel, waardoor de aanmaak van het hormoon cortisol wordt verlaagd en je hierdoor minder stress ervaart. En zoals je zelfs vast ook weleens aan de lijve hebt ondervonden: met minder stress, slaap je nu eenmaal lekkerder.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Waarom slapen partners eigenlijk in één bed?

7
Je maakt wat los Menno:

https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/gezondheid-sport/samen-slapen-of-alleen-wat-is-beter-voor-een-goede-nachtrust/#:~:text=De%20Universiteit%20van%20het%20Duitse,langer%20en%20meer%20ontspannen%20slapen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Waarom slapen partners eigenlijk in één bed?

8
En dat met terugwerkende kracht. :grinning:
Het artikeltje is van 2019.

Maar ik ben een uitzondering op de regel.
Logé weg, wij weer apart, en heerlijk geslapen.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/