Verslag: een pakje vanuit een land buiten de EU verzenden....

1
Een pakje van buiten de EU naar Nederland laten sturen, een avontuur en een ontdekking. Van tevoren kende ik de verhalen dat het enorm duur zou zijn, maar hoeveel duurder? Waar loop je tegenaan?

Op zich was het pakje redelijk snel ontvangen - hangt er natuurlijk vanaf op welke wijze je het pakket verzend. Ik koos steeds voor een gemiddelde prijs. Er zijn wel 10 manieren om het te verzenden. Bij mij was het kleine pakje binnen twee weken bezorgd. Dat kan in de praktijk zelfs binnen een week maar dus ook langer. Hoe sneller, hoe duurder.

Pakketroute Pakketroute


Importbeperkingen
Het eerste obstakel was dat een pakje, afhankelijk van de inhoud, niet zomaar vanuit Amerika rechtstreeks naar Nederland kan worden verzonden. Importbeperkingen heet dat dan. Het kan ook zijn dat een fabrikant importbeperkingen oplegt. Dat krijg je pas te horen als je het pakje daadwerkelijk besteld (en al betaald hebt). Belastingdienst - mag ik alles kopen in het buitenland

Postadres, afhandelingskosten
De zoektocht naar een andere aflevermethode was op zich niet moeilijk, er blijken heel veel pakketdiensten te opereren en het lijkt erop dat er een gigantisch businessmodel achter zit. 'The sky is the limit'! Je registreert bijvoorbeeld een postadres in Amerika en laat het pakje van de webshop daar bezorgen. Dit doe je door je afleveradres bij de webshop te wijzigen naar dat postadres, alsof je daar woont. Als het pakje dan op het postadres aankomt krijg je vanzelf een seintje.
Vervolgens kan je online bij die pakketbezorger uit heel veel opties kiezen om pakketten te verzenden. Niet alleen het verzenden zelf maar ook opties zoals: pakketten verzamelen en 1 groot pakket van maken, pakketje open maken en factuur eruit halen, pakketje fotograferen, pakketje opnieuw inpakken, stickers plakken, douane formaliteiten afhandelen etc. Je kan de pakketbezorger zelfs jouw bestelling bij een webshop laten uitvoeren. Het is verplicht om een douane formulier in te vullen dus daar moet je wel wat tijd aan besteden. Opgeven wat er in het pakje zit, wat is het, aantal, prijs. Omdat het om het beschrijven van het verzendproces gaat heb ik bewust een naam van een pakketleverancier achterwege gelaten.
Het schijnt dat een webshop soms ook een telefoonnummer in Amerika vereist, ook dat is 'virtueel' aan te vragen.

Verzendkosten
De eerste onkostenpost bestaat uit reguliere verzendkosten in Amerika zelf, vergelijkbaar met die in Nederland (bv. EUR 7). Daarna begint de teller pas echt te lopen. Afhandelingskosten bij de pakketbezorger, dat valt relatief nog mee voor de service die zij leveren. Minste handelingen kosten bijvoorbeeld ca. EUR 10. Dan de verzendkosten naar Nederland. Daar moet je toch al gauw 20 tot 40 euro voor rekenen. Zoals gezegd: hoe sneller hoe duurder. Drie kostenposten, bij benadering: 7 + 10 + 30.

BTW, invoerrechten en afhandelingskosten vervoerder
De vervoerder naar Nederland gaat daar vervolgens allerlei kosten bovenop berekenen. Niet alleen invoerrechten maar ook BTW op basis van jouw opgave van het door jou ingevulde douaneformulier. Op zich zijn dat logische kosten. Douane - invoerrechten en BTW. Met de berekening van invoerrechten heb ik helaas nog geen ervaring, ook dat lijkt een avontuur - en kostbaar. Voor dit pakje was het niet van toepassing. Omdat die vervoerder kosten voorschiet krijg je dus achteraf nog een extra rekening, niet alleen voor die moeite voor zichzelf maar ook voor 'afhandeling' bij de douane, inklaringskosten (ca. EUR 17,50).
Wederom drie kostenposten: BTW over de waarde (meestal 21%) + evt. invoerrechten (zie link hierboven) + afhandelingskosten 17,50.

Nog een informatieve link: Belastingdienst - goederen ontvangen van bedrijven in het buitenland.

Re: Verslag: een pakje vanuit een land buiten de EU verzenden....

3
Dus Ruud, als je familie in Amerika hebt wonen en je laat het daar naartoe sturen en zij sturen het dan naar jou toe, eventueel her ingepakt, dan zou je die kosten kunnen ontlopen? Behalve de verzendkosten naar Nederland!
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verslag: een pakje vanuit een land buiten de EU verzenden....

4
Nee, dan is er volgens mij ook een douaneformulier nodig waarop je dan aangeeft wat het pakket bevat. De post-regels zijn per 1 januari dit jaar gewijzigd, in ieder geval van NL naar USA maar ik neem aan andersom ook. M.a.w. je importeert nog steeds goederen vanuit Amerika in Nederland, dus zelfde kostenrijtje zoals hierboven beschreven. Mocht iemand weten of dit daadwerkelijk zo is dan hoor ik dat graag.