Ik heb al een boek!

61
Net terug van vakantie en lekker veel tijd gehad om te lezen, dus hier mijn eerste recensie.

'De man je van je leven' van Arthur Japin.
Verrassend boek. Japin schrijft fijngevoelig en met humor over een verdrietig complex gegeven.
Vrouw is terminaal ziek en zet het profiel van haar man (een verstrooide wetenschapper) op een datingsite omdat ze alvast een nieuwe partner voor hem wil zoeken.
Het verhaal is heel knap geschreven, met compassie en venijn, met verdriet en humor. Hoewel de situatie onwerkelijk is, kon ik mij toch goed verplaatsen in de personages. Gaandeweg het boek worden de verhoudingen duidelijk en ga je steeds meer begrijpen van de drijfveren van de personages.
Zet er een goede scriptschrijver op en je hebt een prachtig toneelstuk, beter dan 'Het Diner'.

Lees en geniet! Het is beslist de moeite waard.

Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Ik heb al een boek!

62
Hoi Anne Marie

Ik hoop dat je hebt genoten van je vakantie en fijn dat je er weer bent :) Dank je voor je advies. Ik lees weer regelmatig iets. Soms irritant dat ik weer terug moet lezen waar het ook alweer over ging en boeken met veel personages zijn ook nog lastig om te volgen. Het verhaaltjes schrijven volgt hopelijk ook weer. Ik hoop ook snel weer een van jouw verhalen te lezen.

Groetjes, Thea

Re: Ik heb al een boek!

63
To kill a Mockingbird heb ik ook gelezen, mooi boek. Ook ik kan nog steeds geen boeken uitlezen. Na een paar pagina's leg ik hem weg want ben ik de draad kwijt. Korte verhalen kan idd wel. Ook heb je bij BRUNA de Literaire Juweeltjes die je kan kopen voor 1,50. Dat zijn hele kleine en beknopte boekjes. 1 van de laatste boeken die ik las was De jongen in de gestreepte pyama. Over een jongen die uit een nazi gezin komt en naast een concentratiekamp komt te wonen. Hij sluit vriendschap met een jongen uit het kamp, de jongen in de gestreepte pyama.

Re: Ik heb al een boek!

64
Beste mensen,

Ja, jullie weten ook, hoe fijn het was om boeken te lezen!

Wat kan ik daar naar verlangen, weer helemaal `weg` te zijn in een boek.
Als dat toch weer mogelijk zou kunnen worden door de cpap therapie..ik kijk er naar uit.
Weer leven in die wereld die beschreven wordt..je verdiepen in andere mensen en streken, in hun gebeurtenissen..Heerlijk!

Als kind al verslond ik stapels boeken, had twee abonnementen bij de Bibliotheek.
Momenteel ben ik daar lid om te steunen.

Gesproken boeken bevielen me niet erg.
Als snelle lezer gaat het voorlezen me te langzaam.
Af en toe een tiental bladzijden van een e-book lezen is momenteel het hoogst haalbare.
Dat leest voor mij het gemakkelijkst op de computer., met iets vergrote letters.

Al jaren bewaar ik boekrecensies, dus mocht ik binnenkort weer gewoon een boek kunnen lezen,
dan heb ik dan mijn verlanglijstje vast al klaar...

Ik wens ieder van jullie toe, dat je je spoedig weer helemaal kunt verdiepen in boeken, dat je de een na de andere verslindt, en zo weg bent in die wereld, dat je eerst`wakker geschud` moet worden, voor dat je beseft dat je thuis bent..

Ja, weer lezen zal fijn zijn!

Alle goeds, en mijn groeten,

Annie

Re: Ik heb al een boek!

65
Hoi Yvonne,

'To kill a Mockingbird' was tot voor kort met afstand mijn favoriete boek. De boeken van Williams, 'Stoner' en 'Butcher's Crossing', doen ook een gooi naar de eerste plaats, maar ik ben er nog niet uit. Met z'n drieën op de eerste plaats dan maar?

Wist je dat er een vervolg op 'To kill' is uitgebracht? Harper Lee had haar manuscript al 50 jaar op de plank liggen maar het is nu pas opgedoken. 'Go set a watchman' gaat over dezelfde personages maar dan vele jaren later. Ben zo benieuwd!

Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Ik heb al een boek!

66
Hoi Thea,

We hebben het heerlijk gehad!
Als lezen tijdelijk moeilijk is, dan kun je overwegen om young adult boeken te lezen. Die behandelen minder complexe onderwerpen (wel vaak echt tienerproblemen) en het taalgebruik is net even anders. Ik lees zulke boeken als ik ziek ben, dan kan ik echt geen ingewikkelde verhalen en diepzinnig taalgebruik aan, dus dan doe ik een paar stapjes terug.
Ik merk wel dat je je leesvaardigheid ook moet bijhouden. Als ik eens een poos niets gelezen heb, dan moet ik weer helemaal op gang komen en me dwingen om door te lezen, net alsof ik dan weer moet leren om me te concentreren op een verhaal. Raar fenomeen, maar zo ervaar ik dat.

Groetjes,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Ik heb al een boek!

67
Hoi Annemarie

Wat fijn dat jullie een heerlijke tijd hebben gehad.
Jong adult boeken heb ik inderdaad geprobeerd maar die boeien me dan weer niet genoeg. Na zeker 7 jaar lukt het lezen weer een beetje. Ken je de hier bekende foto met het total face masker en het boek van Mo Haider naast mij? Van dat boek heb ik stug jaren de eerste twee pagina's gelezen in de hoop dat ik ze de volgende dag nog wist. Momenteel (her)lees ik redelijk veel Nederlandse literatuur met betrekkelijk weinig personages en dat begint te beklijven. Er zit, net als in vele andere dingen, vooruitgang in. Ik kan nog steeds in een deuk liggen om bijvoorbeeld Carmiggelt, dus daar geniet ik weer van. Ik ben een liefhebber van literaire en/of psychologische thrillers dus herlees ik degenen die ik al ken (dank je wel slecht geheugen ;) ). Die beklijven nu ook weer. Zo hoop ik langzaam weer een stapje verder te komen :) Korte verhalen ala Carmiggelt lukt nog het beste.

Groetjes, Thea

Re: Ik heb al een boek!

68
Hoi Thea,

Boeken herlezen doe ik ook en steeds ontdek ik weer iets waar ik eerder overheen gelezen heb. Ik moet eerlijk bekennen, dat ik dat altijd gedaan heb, mijn hele leven al. Toen ik op de lagere school zat was ik al een leesbeest en als ik dan een nieuw boek had, las ik het supersnel uit. Mijn zussen zeiden dan dat ik alleen de leestekens las, maar dat was niet zo. Ik las/lees eerst heel snel door het boek om het verhaal in grote lijnen tot me te nemen en dan las/lees ik het hele boek nog eens op mijn gemak om alle details tot me te laten doordringen. Sommige boeken lees ik dan nog een keer omdat ik sommige passages zo ingewikkeld vind en/of mooi, dat ik er gewoon nog eens in moet duiken.

Ik hou niet zo van thrillers, dus Mo Hayder is aan mij niet besteed.

Groetjes,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Ik heb al een boek!

69
Hoi Anne Marie

Herlezen deed ik ook al altijd, vooral als ik boeken mooi of ontroerend vond. Sophie's choice heb ik bijvoorbeeld tig keer gelezen. De verplichte boeken op school waren voor mij nooit een verplichting. De Nederlandse literatuurlijst had ik vaak in het begin van het schooljaar al gelezen. Samenvattingen maken waren totaal geen probleem. Ik vond het zelfs leuk om ze te maken en zette er vaak ook nog een recensie bij tot groot vermaak van mijn Nederlandse leraar. Die werd later een aangetrouwde oom (peetoom van Carel).

Groetjes Thea

Ik heb al een boek!

70
'De Boekendief', Markus Zusak.

Alweer een oorlogsverhaal? Jawel, maar dit is ánders. Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van de dood. Ontroerend, schokkend, hartverscheurend, spannend maar altijd mooi. Het is goed geschreven en als je eenmaal de structuur van het verhaal doorhebt, leest het als een trein. De personages zijn goed uitgewerkt tegen de achtergrond van de tweede wereldoorlog.
Het speelt in Duitsland en begint in 1939, als Liesel (dan negen jaar oud) naar een pleeggezin wordt gebracht. Een van haar bezittingen is een boekje dat ze heeft gevonden op het graf van haar overleden broertje. Ze leert lezen, raakt verknocht aan boeken en begint boeken te stelen. Ze leest daar later uit voor aan de mensen die met haar in de schuilkelder zitten. En altijd duikt de dood op.........

Dikke pil (556 blz.).

Groet,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Ik heb al een boek!

72
Hoi Anne Marie
Anne Marie schreef:'De Boekendief', Markus Zusak.

Alweer een oorlogsverhaal? Jawel, maar dit is ánders. Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van de dood. Ontroerend, schokkend, hartverscheurend, spannend maar altijd mooi. Het is goed geschreven en als je eenmaal de structuur van het verhaal doorhebt, leest het als een trein. De personages zijn goed uitgewerkt tegen de achtergrond van de tweede wereldoorlog.
Het speelt in Duitsland en begint in 1939, als Liesel (dan negen jaar oud) naar een pleeggezin wordt gebracht. Een van haar bezittingen is een boekje dat ze heeft gevonden op het graf van haar overleden broertje. Ze leert lezen, raakt verknocht aan boeken en begint boeken te stelen. Ze leest daar later uit voor aan de mensen die met haar in de schuilkelder zitten. En altijd duikt de dood op.........

Dikke pil (556 blz.).
Door de revalidatie ben ik zoveel beter uitgerust, dat ook het lezen weer beter lukt. Maakt niet uit dat het een dikke pil is, dan herlees ik het toch gewoon weer. Kan ik er zoveel langer van genieten! Dank je :)

Hoi Menno
Menno M. schreef:Dit is pas een goed boek!

http://www.gigaboek.nl/content/puffie/puffie2.htm

Die schrijver ook.
Heel fijne aardige en vooral bescheiden man!
Je link werkt niet bij mij. Erg want dan wordt mijn nieuwsgierigheid niet bevredigd. Nee eigenlijk ben ik niet nieuwsgierig maar leergierig want dat klinkt beter [bigsmile]

Groetjes beiden, Thea

Ik heb al een boek!

77
Nog een:

'Een goed nest' van Tessa de Loo. Het is eigenlijk geschreven als een toneelstuk en dat is soms te merken aan de structuur van het verhaal. De verhaallijn is goed en niet ingewikkeld. Twee zussen, eentje woont de Achterhoek en de andere in Amsterdam, liggen elkaar niet zo goed. Zo op het oog lijken ze nauwelijks op elkaar, maar gaandeweg het verhaal kom je er achter dat ze méér met elkaar gemeen hebben dan je aanvankelijk zou denken.
Knap verhaal met een verrassend plot. Ik vond het leuk en verfrissend.
Het toneelstuk schijnt ook heel succesvol te zijn geweest.

Handzaam boekje, 240 pag.

Groet,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Ik heb al een boek!

79
Bloos. :oops:

Wat een fijne complimenten.
Dank jullie wel.
Ja, die link in blauw maken was misschien niet zo'n handige zet van me.
Niet bij stil gestaan.

Het varen, Erwin, mis ik zeker.
Het wacht lopen, het van huis zijn, en vooral het gereis naar en van het schip (wat soms meerdere dagen zonder noemenswaardige slaap inhield) allerminst.
En het feit dat het zienderogen beter met mijn apneu gaat is wel een hele grote bonus.

En al die jaren vond ik lesgeven al leuk.
Lees dit maar eens:
http://www.maritiemgezinskontakt.nl/nie ... n-wal.html
(Als het goed is, is dit wel een linkje....

En inderdaad geef ik les aan dezelfde zeevaartschool als waar ik op gezeten had.
Als ik een paar maanden eerder was gekomen had ik een leraar waar ik nog les van had gehad nog als collega gehad :D
Die was net met pensioen gegaan.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Ik heb al een boek!

80
Weer wow Menno

Ik ben diep onder de indruk. Wat lekker leesbaar en goed geschreven. Als je meer van dit soort dingen hebt, kun je best een en ander heer neerzetten onder een eigen topic onder columns en verhalen hoewel dit stuk voor mij ook goed past onder Apneu, hoe ga jij er mee om. Juist dit verhaal is mogelijk een opsteker voor beginners! Mijn complimenten!

Groetjes, Thea