Re: Ook ik wil iets vertellen!

442
Heb even in mijn uitlees programma gekeken, maar bij mij maakt het geen verschil of ik de res Med AirFit P 10 of de TAP PAP neusdoppen masker gebruik. Het is ommenabij 10 liter per minuit.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Ook ik wil iets vertellen!

443
Omdat mijn AHI op nog onduidelijke reden nogal voor mijn doen oploopt de laatste tijd, ga ik maandag naar de osas verpleegkundige en laat ik mijn kaartje uitlezen via het officiële uitleesprogramma. Mij is wel opgevallen dat ik de laatste tijd veel beter slaap. Vannacht kon ik de eerste uren niet echt goed slapen en dat heb ik eens zelf via sleepyHead bekeken. Hieruit blijkt dat ik inderdaad op de momenten dat ik niet goed kon inslapen ik ook geen apneu's had en ook geen hypopneus.

Zelf denk ik dus een hogere AHI te hebben doordat ik nu eindelijk goed slaap omdat ik ook geen pijn klachten meer heb.
Ben benieuwd wat de osas verpleegkundige van mijn verhaal vindt. Ik heb namelijk als ik goed slaap apneu's van 80, 90 seconden en dat is lijkt mij iets te lang. De cpap doet dan even niet wat hij moet doen. Misschien toch de druk wat omhoog? Ben benieuwd.

Ook speelt bij mij de gedachten om te vragen naar een cpap met uitlees mogelijkheid op afstand. Dan kunnen ze daar in het ziekenhuis toch direct zien als ik apneu's heb van 90 seconden. Of werkt dat niet zo?

Moet maandag dus naar de osas verpleegkundige en mij is verzocht om alles mee te brengen.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Ook ik wil iets vertellen!

444
Ingrid,

Ik twijfel aan de relatie tussen beter slapen en een hogere AHi.
Heb je OSAS of CSAS of een mix hiervan!
Op Sleepyhead kun je dit uitlezen, althans, enkel bij een CPAP of een APAP; bij een BIPAP valt deze mogelijkheid weg, waarschijnlijk door de pulsen van de Backup frequentie.
Als je CSAS hebt is het verhogen van de druk waarschijnlijk geen optie, CSAS wordt opgewekt door een hogere druk van een CPAP.
Maar dat weet de CSAS/OSAS/Apneu verpleegkundige waarschijnlijk beter.
Is er al een bipap overwogen? Ik heb dezelfde ervaring van AHi verhoging na een tijd een CPAP te hebben gebruikt.
( heb 100% CSAS)
Een Bipap was de oplossing, tot op heden een AHI < 2.
Een pap uitlezen op afstand kan met de Resmed S10.
Persoonlijk lees ik liever zelf uit maar dat is omdat ik graag zelf wil weten wat er aan de hand is en mij interesseer voor de achtergronden van de meetwaarden.
Ik denk niet dat men in het Slaapcentrum iedere dag gaan kijken wat jou AHi de vorige nacht is geweest en wat de tijdsduur van de apneus waren en online zullen ze dat zeker niet doen.
Ben benieuwd wat ze bieden.
Groet,
Chrisnamurty

Re: Ook ik wil iets vertellen!

445
Hoi Cris,

Ik heb voornamelijk osas en enkel een centrale Apneu er bij. Gebruik een cpap met vaste druk. Ook de flex heb ik op 3 staan omdat ik anders moeilijk uit kon ademen. Waarom denk ik dat de verhoging van mijn AHI iets te maken heeft met dat ik nu gewoon goed kan slapen. Dat denk ik omdat ik al vrij snel na het begin van de cpap therapie ik al een lage AHI kreeg. Onder de 1 was voor mij zeer gewoon. Wel was ik zeker ieder uur even wakker.

Ik kreeg vorig jaar zomer een slaapregistratie met ook dopjes op mijn hoofd. Hierna werd ook gezegd dat mijn slaap veel te kort was. Nu ik door medicatie beter slaap en dus ook veel dieper merk ik vanaf die tijd dat de apneu's oplopen. Dit vind ik nog niet eens erg, maar als ik dan met sleepyHead uitlees dan kan ik bij details zien hoe lang iedere Apneu heeft geduurd. Ik heb niet iedere nacht centrale apneu's. Het zijn eigelijk voornamelijk apneu's en hypopneus.

Een ResMed 10 met op afstand uit te lezen zou ik graag proberen. Al is het maar dat er dan beter bekeken kan worden wat er precies bij mij mis gaat. Ook de lek is nooit hoog dus daar ligt het ook niet aan.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Ook ik wil iets vertellen!

446
Ingrid,

Het slaapmiddel zelf zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van een hogere AHi.
Deze middelen zijn vaak spierverslappend dus de obstructieve apneus zullen dan sneller optreden.
Ik heb een dergelijke ervaring met een pijnstiller , Oxycogon.
Had een duidelijk effect.
Groet, chrisnamurty

Re: Ook ik wil iets vertellen!

447
Nee Cris dat is ook niet de oorzaak want juist dat middel is van bekent dat daar de AHI juist van zakt.
Het is ook geen slaapmiddel maar een antidepressiva die goed werkt tegen zenuwpijn. Omdat ik deze pijn nu niet meer heb slaap ik eindelijk.

Zelf denk ik dus dat de druk een tikje omhoog moet en dat ik dan en lekker slaap en minder momenten met lange ademstops zal hebben.

Aan het begin van mijn cpap therapie kon ik niet wennen aan de variabele druk die ik kreeg in mijn titratie periode.
De osas verpleegkundig heeft de druk na 4 dagen titratie periode al op vast gezet en ook verlaagt naar 8 het was eerst 6-12. De osas verpleegkundige vertelde toen wel dat 8 te laag zou zijn, maar hij vond dat ik eerst moest wennen. Na een paar maand is de druk toen naar 9 gegaan. Zal mij niet verbazen dat dat nog net te laag is.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Ook ik wil iets vertellen!

448
mij is verteld door het ziekenhuis dat je niet zelf naar huis mag rijden i.v.m de verzekering...als je namelijk met al die plakkers en draadjes een ongeluk krijgt heb je kans dat de verzekering dit niet gaat betalen...
ook is het zo dat op het moment dat je te horen krijgt dat je apneu hebt en je dus nog onbehandeld bent geen auto mag rijden. pas als je stabiel bent en je apneus onder de 5 zitten mag je weer rijden...

ik moest met een uitgebreide test ook naar huis...alleen met 2 kids en 2 hondjes, vond dit erg lastig omdat je behoorlijk beperkt bent in je bewegen....voor de rest ziet iedereen je aan voor een terrorist, dus maar binnen blijven hahah!!

groetjes debbie

Re: Ook ik wil iets vertellen!

449
debbie schreef:mij is verteld door het ziekenhuis dat je niet zelf naar huis mag rijden i.v.m de verzekering...als je namelijk met al die plakkers en draadjes een ongeluk krijgt heb je kans dat de verzekering dit niet gaat betalen...
ook is het zo dat op het moment dat je te horen krijgt dat je apneu hebt en je dus nog onbehandeld bent geen auto mag rijden. pas als je stabiel bent en je apneus onder de 5 zitten mag je weer rijden...

ik moest met een uitgebreide test ook naar huis...alleen met 2 kids en 2 hondjes, vond dit erg lastig omdat je behoorlijk beperkt bent in je bewegen....voor de rest ziet iedereen je aan voor een terrorist, dus maar binnen blijven hahah!!

groetjes debbie
Hallo, Debbie,
blijkbaar heb je een thuis slaaponderzoek. Die plakkers op je hoofd kreeg ik alleen bij een ziekenhuis slaaponderzoek.


Piet
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: Ook ik wil iets vertellen!

450
mijn vader had alleen het gewone onderzoek zonder draadjes op zijn hoofd maar ook hij mocht geen auto rijden! het is puur verzekeringstechnisch....dus ook al stop je alles weg, bij een aanrijding kun je problemen krijgen...
maar het is natuurlijk ieder voor zich wat hij of zij ermee doet..

groetjes debbie

Re: Ook ik wil iets vertellen!

452
Hoi Renpat,

Zo ging het bij mij ook.
Het eenvoudig onderzoek ( zonder plakkers op het hoofd) en het uitgebreide onderzoek ( wel met plakkers voor hersenactiviteit)
Allebij gewoon thuis en laten we nu eerlijk zijn thuis slaap je toch ook het best. Wel hoorde ik pas van iemand die ook in het ziekenhuis komt waar ik die slaaponderzoeken krijg dat hij het koffertje met de benodigdheden voor een slaapregistratie mee kreeg en het thuis zelf moest aanbrengen. Zal wel iets met bezuiniging te maken hebben.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Ook ik wil iets vertellen!

453
Dat moest ik ook, maar ik kreeg geen slaaptest met plakkers. Wel stelde men alles af in het ziekenhuis, inclusief het tijdstip van het aan en uitgaan van de registratie.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ook ik wil iets vertellen!

454
Vandaag bij de osas verpleegkundige geweest omdat ik vragen had over mijn onregelmatige ademhaling tijdens de slaap.
Dit moest volgens hem geen trend worden. Mogelijke oorzaak medicijn gebruik of schommeling in de bloeddruk.

Omdat in het ziekenhuis alleen maar de laatste dag in details is uit te lezen kon hij weer niet precies zien waar ik het over had. Gelukkig had ik een print per mail gestuurd en kon hij inderdaad zien wat ik bedoelde.

Mij zelf is opgevallen dat ik deze vreemde ademhaling krijg op momenten dat ik zeer goed slaap. Mijn voorstel om het jaarlijkse slaaponderzoek I.p.v. het kleine onderzoek het grotere met hersenactievieteid te laten doen vond de osas verpleegkundig wel een goed idee. Dit wordt nu aan de arts voor gelegd.

Vrijdag afspraak met de longarts en dan vraag ik hier direct om.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Ook ik wil iets vertellen!

456
Goed nieuws!

Bij de longarts geweest en hij was tevreden over mijn chronische bronites/astma. Het lijkt er op dat dit nu onder controle is.
Ook het osas verhaal besproken. De arts heeft mij duidelijk uitgelegt wat er bij mij mis gaat. Heeft dus zeer waarschijnlijk temaken met mijn lekkende hartklep. Het is te ingewikkeld om het hier even neer te zetten dus dat doe ik dan ook maar niet.
Het voorstel van de osas verpleegkundige om ter controle een Polysomnografie te laten doen vond de longarts een prima plan.
Dit gaat in december gebeuren. Ik ben dan heel benieuwd of er dan ook te zien is dat ik veel beter en langer in de diepere slaap fase terecht kom. Zelf denk ik namelijk van wel.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Ook ik wil iets vertellen!

458
Ontmoeting met apneurs.

Zaterdag was het dan zover dat ik weer eens Annie op ging zoeken daar in het hooge noorden.
Cpap in de rugtas gepropt en vooral niet te veel andere dingen want oo wat is zo'n cpap dan toch wel zwaar.

De reis duurde al met al 3 en een half uur omdat er ook nog aan het spoor werd gewerkt tussen Zwolle en Olst.
Aan gekomen in Groningen heb ik ook Chris nog mogen ontmoeten. Chris stond samen met Annie op het station en we hebben gezellig bij gekletst.

Later vervolgde de reis per taxi richting Annie's huis waar we wederom gezellig gekletst hebben en ook veel hebben gelachen.
Haar ResMed werd uitgebreid gedemonstreerd en ik heb er voor gezorgd dat ze wel heel veel masker lekkage had. Volgens het uitleesprogramma SleepyHead moest ze zich dus ook weer bij de osas verpleegkundig melden. Omdat de ResMed een groene smili geeft bij geen masker lekkage wilde ik wel eens zien hoe er dan toch een rode smili zou komen. Ik trok de doppen bij Annie even uit de neus en jawel er kwam direct een sip en rood gezichtje op het venster van de ResMed.

Vandaag ging dan toch weer de reis naar het oosten en met wat vertraging zit ik hier dan nu weer wat te schrijven op het forum bij mijn verhaal.

Ook ondek ik net dat ik mijn slange hengel in het noorde heb laten staan. Nou dat wordt dan slapen zonder hengel. :(
Al met al weer een geslaagd weekeind en nu maar optijd naar bed want ben echt moe....

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Ook ik wil iets vertellen!

459
Omdat ik mijn slagen hengel in Delfzijl had laten liggen heb ik een andere oplossing gemaakt om mij slang wat hoger te houden. Het werkte prima. Een steel van de zwabber geklemd tussen muur en bed. Zo kon ik door het oog van de steel een stuk elastiek doen en zo mijn slang er door halen.http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/16 ... 6ac50c.jpg


Sent from my iPad using Tapatalk
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..