Re: Een prestatie

61
Patrick, hoewel een dagje te laat dan, Jullie samen en de kinderen ook van harte gefeliciteerd.

Nog een kleine twee jaar wachten , op Schrikkeldag 29-02-2017 dan hebben wij de 25 jaar behaald.(en onze 6,25 jubileum [bigsmile] )

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Een prestatie

63
Ik vergeet helemaal iets in mijn vorige bericht....was zo vol nog van de cocktails??? :roll:

Afgelopen week had ik mn apk voor de suiker. Ditmaal bij mijn huisarts ipv de poh, een maal per jaar moet ik immers bij hem hiervoor op controlle.

Ik heb volgens mij al eerder aangegeven dat ik waarschijnlijk mijn laatste pil metformine kwijt zou kunnen raken. Dit is dus niet gebeurd.

Mijn suiker was 8.0, wat echt de grens is. Ik heb het even met de dr eropver gehad dat de poh hem er vorige keer af wilde halen en dat ik toen heb aangegeven dat ik dat toen onverstandig vond, omdat ik net begonnen was met de behandeling voor de osas. Achteraf is dit een hele goede keus gebleken. Ik heb nu veel minder adrenaline in mijn lichaam, omdat ik nu gewoon veel minder apneus heb en dus veel minder arousals etc, ik slaap dus echt beter. En laat adrenaline nou net goed zijn voor de suiker, in die zin dat het suiker verlagend is. Dat verklaart gelijk de keurige daling van mn suikergehalte van 7 naar de laatste meting in mei van 5,9. Ik kreeg veel meer adrenaline (mn ahi was langzaam aan het klimmen? Ik ben natuurlijk ook meer gaan hardlopen....wat nu ff niet lukt overigens...ik heb weer zo'n drempel....bah) en nu dus veel minder, waardoor mn suiker weer is gestegen.

Apart trouwens, suiker is veroorzaakt (hoogstwaarschijnlijk) door de apneu, maar wordt ook laag gehouden als gevolg van de apneu.....een soort peprtuem mobile, iets wat zichzelf in stand houdt en tegekijkertijd verergert, omdat ik dan zou zijn gestopt met de metformine met alle gevolgen vandien.....

Verder heb ik nu ook een fijn schimmeltje, onder beide oksels en in mijn liezen.....dus nu een zalffje daarvoor...wat dan weer niet vergoed wordt, dat dan wel....denk je, ben door mijn eigen risico heen, heb een medicijn voorgeschreven gekregen, maar het wordt niet vergoed...,fijn zorgstelsel hebben we, ik heb dit jaar al twee maal de eigen risico betaald, binnen ern paar weken,eerst die van vorig jaar en een paar weken later die van dit jaar....we zijn dus niet met vakantie geweest, het kon gewoon niet. Ach volgend jaar weer wel....hoop ik.

Re: Een prestatie

66
Net heerlijk gekeken naar into darkness, de laatste star trek film. Helemaal top! Had m natuurlijk al eerder gezien, maar hij blijft errug goed.

Ik heb de laatste tijd niet veel over mezelf geschreven, behalve dat ik best moe ben, maar ja, wie van ons heeft dat niet bij tijd en wijle? Ach, dat is apneu.

Wat nu wel het geval is dat ik de afgelopen dagen flink ben gaan nadenken. Over mezelf, mn ziektes, mn leven en vooral, hoe het met mij gaat.
Erg onluisterend om te realiseren dat ik de laatste maanden niet echt vrolijk ben geweest. Wanneer heb ik nu voor het laatst echt gelachen? Ik zou het echt niet weten. En toen ben ik verder gaan denken. En misschien is dat juist weer een goed teken. Want mn conclusie is dat ik eigenlijk gewoon in een echte depressie zit.

Toen ik dat las een paar maanden terug in de uitkomst van het add onderzoek had ik zo iet, ach ja, wat wil je, ik ben burn out, niet depressief. Het lijkt erop, maar dat is het niet. En toen kwam de diagnose osas, dus het was geen depressie.

Totdat ik deze week, nu ja, gisteren, weer een vragenlijst moest invullen voor het nsi. En daar kwam ui dat mijn gelukscore, op een schaal van 1 tot 100 een score heeft van 40.

En toen viel het kwartje. Ik ben echt depressief op dit moment. Het is ook veel, dat besef ik. Vorig jaar om deze tijd veel problemen met mn zoon, voor de diagnose adhd, het begin van dat jaar problemen met mn dochter (ook depressief) en de burn out van mn vrouw. En toen mijn overbelasting met alle gevolgen die ik hier deels op het forum heb gedeeld. Het gedoe op mn werk...

En nu zit ik nog steeds niet lekker in mn vel.

Ik ben moe,te moe om hard te lopen, te somber om vrolijk te zijn. En ik word gek van die constante piep die ik sinds vorig jaar hoor......wat ook weer een gevolg kan zijn van de depressie.

Maar....dat ik het nu ook echt besef, betekent dat ik zover ben om er echt iets mee te doen. Ik ben geen gekke dingen vsn plan, wees gerust, daarvoor hou ik te veel van mn vrouw, van mn kinderen en vooral van het leven.

Bij die uitkomst van dat onderzoek add (wat niet zo bleek te zijn, maar door mijn herkenning bij alle info die ik kreeg over adhd voor mn zoon EN de diagnose hyperkinetisch syndroom uit mn jeugd (ben ik ook pas sinds kort achter dat die er was, is de voorloper van ad(h)d), geeft voor mij aan dat ik wel degelijk de add heb. Af en toe heb ik echt de onrust, die voel ik dan ook, kan niet zitten, loop dan iets te draaien...mn vrouw ziet het dan ook en zegt wat ben je onrustig...ehm...ik dwaal af... Add of apneu...ik denk beide

In elk geval, in het rapport stond dat mijn intiligentie hoog is, maar dat mn verwerking langzamer is. Maar dat ik het dan dus wel begrijp, en dingen moeilijk kan uitleggen. Maar dat ik sommige dingen juist weer enorm snel zie.
Dat klopt.
En juist dat is het lastige, iets snel zien, maar het niet goed kunnen uitleggen....ehm...oh ja, weet het weer. Ik wilde hierheen.

Zo is het dus ook met die depressie. Het heeft bij mij gewoon wat langer geduurd voordat ik het zelf zag. Ik wist en voelde dat er iets niet goed zat, ik zat niet lekker in mn vel, maar kon het gewoonweg niet benoemen.

Nu dus wel. En nu ik dat wel weet en kan, kan ik er iets tegen doen. Wat weet ik nog niet, leuke dingen doen, ja, makkelijk gezegd, maar de meeste leuke dingen kosten geld, en door het afgelopen jaar...ach ja, je snapt m, is dat lastig.

Maar toch, morgen ga ik eerst lekker schieten. Trainen voor de wedstrijd in Januari. Helaas nog niet met houten pijlen, maar die komen er, die moet ik zelfs hebben voor die wedstrijd.

En binnenkort gaan we met het gezin naar walibi. Met mn schoonzoon, zn moeder, zn broer en diens vriendin. Dus ook wat leuks.
Dat kost dan wel weer geld, maar we hebben korting. En soms moet je gewoon, nietwaar?

He, dit lucht op, ik wilde het kwijt. Niet voor jullie, voor mezelf. Ik kan het verwoorden, dus kan ik er nu iets mee doen. En proberen mn denken om te zetten.

Dank voor het lezen.

Patrick

Re: Een prestatie

68
Hey Patrick - zo depressief kom je toch niet over hoor, op dit forum. Het tegenovergestelde. Ook deze wat langere post toont dat nou niet echt.
Heb het met veel plezier gelezen.

Het lijkt erop alsof je grootste probleem de centjes zijn. Tja, daar zou ik zeker ook zorgen om hebben.
ZORGEN. En dat je daar een depressief gevoel bij hebt ... waarom niet - lijkt me normaal.

Maar ik wil de depressie niet uit je hoofd praten hoor !
8)
Peter

PS: Het lijkt me dat je ook met boogschieten je adem in moet houden voordat je loslaat. Ben je zeker wel goed in heh ?
haha. In elk geval veel plezier vandaag !
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: Een prestatie

69
Patrick toch!
Niet verontschuldigen dat je eens lekker je hart uitstort, hoor.
Dat moet hier ook kunnen.
En wie geen zin heeft in zo'n "lap tekst" leest het gewoon niet.

Ik heb het wél gelezen, en sluit me bij Peter aan.

Want iemand die depressief is gaat echt niet meer naar Walibi.
Iemand die depressief is geniet écht niet meer van een film.
Iemand die depressief is gaat er niet "ook echt iets mee doen".
En iemand die depressief is stort niet zijn hart uit op een forum.
Waarom niet?
Omdat hij dat niet meer kán.
Gewoon niet meer kán.

Je baalt van dingen die je niet meer doet, zoals hardlopen.
Mooi!
Da's een goed teken, dat betekent dat je daar nog om geeft.
Dat doet een depressief iemand niet.
Je bent geen gekke dingen van plan.
Mooi!
Een goed teken, want een depressief iemand overweegt die optie terdege.

En die piep in je oor?
Ja, die kan op depressie duiden, maar is feitelijk gewoon prikkeling van de gehoorzenuw.
Zoals je ergens jeuk kan hebben zonder dat er een beestje op je huid loopt, er een infectie zit, je een muggebult hebt, of gekieteld wordt.
Dat kán op depressie duiden, ja dat is waar.
Maar ook op zuurstof tekort.
Zoals je dat bij apneu hebt.....

Je hebt het zwaar.
Héél zwaar, geen twijfel over mogelijk.
Maar depressief?
Nee, dat denk ik niet.
(Sprak dokter Menno)

Nee, ik ben geen dokter, maar iemand die me zeer na is heeft deze weg wel bewandeld en ik herken alles.
Jij zit inderdaad zwaar "niet lekker in je vel".
En daar kom jij zonder hulp niet "wel lekker" in te zitten.

Zoek hulp Patrick.
En snel ook.
Als je psychische hulp niet ziet zitten kan ik je haptonomie van harte aan bevelen.
Hielp in het geval waar ik het hierboven over heb wonderbaarlijk goed.

Nou, ook een hele lap tekst, maar ik hoop dat ik een heel klein lichtpuntje aan het eind van jouw tunnel heb weten te creëren.

En nu even een stukje wandelen, jij.
Huppekee.
Het zonnetje schijnt. (Even, dan toch).
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Een prestatie

70
Jullie hebben misschien gelijk, misschien heb ik toch ook gelijk en zit ik in de stijgende lijn, de donkere periode heb ik immers al gehad, mn begin dit jaar. Misschien is er inmiddels weer meer witte stof aanwezig in mn hersenen waardoor ik dus minder kortsluiting heb en dus helderder na kan denken.....en genieten.

In elk geval, net terug van het schieten. Vandaag hebben we eerst op 20 meter geschoten, wat vrij eenvoudig ging. Daarna op 40 meter. Hierbij was het raken van het bord al lastiger, laat staan het blazoen. Tot slot een bord op 70 meter geplaatst. Meer niet het bord raken dan wel, maar wel enorm leuk!

Ik hoop woensdag avond weer te kunnen gaan.

Re: Een prestatie

71
Renpat schreef:Jullie hebben misschien gelijk, misschien heb ik toch ook gelijk en zit ik in de stijgende lijn.
Kan.
Maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je uit jezelf uit een echte depressie geraakt.
Een zware dip... Ja, mogelijk.
Maar een echte depressie?
Nou nee.

En nu?
Vind je het wel goed zo, of ga je wat doen?
Ik denk dat je inderdaad in een stijgende lijn zit, maar oh, wat glij je makkelijk weer terug.

Heb je überhaupt al professionele hulp gehad?
Zo ja, wat kwam daar dan uit?
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Een prestatie

72
Ja, ik ben bij een psycholoog geweest, heb daar geleerd naar het hier en nu te gaan
De insteek was burn out overigens

Met de psycholoog heb ik daarnaast ook een keer per week hardgelopen

Helaas lukt dat nu niet meer ivm werk

Buiten dat het hardlopen nu ff niet lukt

Re: Een prestatie

73
Ik denk overigens ook dat bepaalde dingen die ik met hem heb besproken, van hem geleerd heb, nu op hun plaats vallen, als zaadjes die eerst moesten kiemen.

Ik heb het al gehad over de wat trage verwerking geloof ik....:-D

Re: Een prestatie

74
Aha!
Burn Out.
Maar dat is geen depressie, hoor.
Depressie is echt "rock bottom".
Dan heeft het leven zo goed als geen nut meer in de ogen van de patiënt.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Een prestatie

76
Er is overigens wel verschil tussen verstandelijk en gevoelsmatig...

En onze ziekte kan ook burn out achtige verschijnselen veroorzaken...

Begin van mijn uitvalperiode was ik meer vegatief overigens, ik zat maar te zitten, wilde niets, kon niets...,ja een beetje doelloos spelletjes op mn ipad, maar verder kwam er echt niet veel uit mn handen. Wist niet wat ik met wat dan ook aanmoest. En vooral niet met me zelf...was erg onzeker over alles, had bepaalde verwachtingen die niet uitkwamen. Ook gebeurtenissen in die eerste weken hielpen niet mee. Onbegrip van werkgever en collegas. Maar vooral zelf niet weten hoe en wat. En waarom.

Nee kerstv2014 was geen leuke periode.

Gelukkig ligt dat achter me, heb ik enorm veel geleerd. Vooral over mezelf, maar ook over anderen. Mensen die ik nu dus veel minder vertrouw dan daarvoor, en andersom.

Het pad naar herstel is ingegaan ergens in januari, is lang, nog steeds bezig besef ik, met de tools die me zijn gegeven door mn psych. Ja ik was best depressief, vooral omdat ik erg veel niet zelf in de hand had, en sommige daarvan nog steeds niet heb. En dat is tegen mijn psyche in, ik wil onbewust alles onder controlle hebben, maar aan de andere kant wil ik juist veel door anderen laten bepalen. Ik zit wat dat betreft in een spagaat. Intussen leer ik daarvanaf te stappen, ik kan niet alles onder controlle hebben, maar ook niet alles door anderen laten aansturen. Het besef is er, en dat is stap 1.

Het toepassen is stap 2, en die ben ik muizenstapje na muizenstapje aan het inbouwen.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat het goed komt. Het zal zeker beter gaan als ik een andere baan vind, maar ja, toch te weinig energie...en misschien ook wel drive om daar actief achter aan te gaan. Ach, dat is weer zo een drmpel, zo eeen bergtop die ik moet overwinnen.

Maar uiteindelijk kom ik op die bergtop. Echt waar! (Is een van de lezzen geweest.) :lol:

Re: Een prestatie

77
Hey Patrick,
ik wil onbewust alles onder controlle hebben, maar aan de andere kant wil ik juist veel door anderen laten bepalen. Ik zit wat dat betreft in een spagaat.
Ik had er gisteren een heel verhal bij geschreven, maar ik vond het te lang en onnodig. Nu beperk ik het tot :

Ik heb precies hetzelfde, en het is eigenlijk mijn enige probleem waar het gaat om Apneu en de gevolgen. Die controle heb ik niet meer zo goed, anderen kunnen het natuurlijk weer niet zo goed en wat er van komt is een stress gevoel (maar dan van de ergste soort). Ik laat de beslissing maar links liggen en ga er vanuit dat de wereld toch wel door draait. Het wordt alleen wel moeilijk om het zinnetje "maar ik kan het ook niet meer" te vermijden. Ofwel, hoe kan ik nou iets anders de schuld geven van mijn achterlijke gedrag / opstelling soms. Maar ook dat is niet anders.

"Ja jongen, je vader snapt het allemaal niet meer zo".

Lekker dan.

Peter
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: Een prestatie

79
Ik schiet nu al weer een tijdje met 32 lbs bladen. En ik moet zeggen dat ik ze nu behoorlijk begin te beheersen. Ik ga steeds zuiverder schieten, de pijlen komen steeds dichter bij het doel. Eindelijk, na een jaar trainen en zoeken. Een jaar waarin ik, gedwongen door omstandigheden, heb leren luisteren naar mijn lichaam, heb geleerd om de rust in mezelf te vinden. En daar heeft het boogschieten een grote bijdrage aan geleverd, immers, als ik de rust niet vind, lukt het schieten niet. Als ik de rust niet vind, lukt het niet om de juiste ontspannen houding aan te nemen om met mijn lichaam te richten. Ja, ik schiet intuitief, dus zonder hulpmiddelen zoals een vizier of stabilisator stangen.

En dat het dus lukt, heb ik vanavond weer gemerkt.

Een van de medeleden had een van zijn houten pijlen stuk geschoten.

Wat is er dan leuker, dan die kapotte pijl, iets meer stuk te maken?

De pijl werd tegen een doelblok gezet, en toen was het aan ons om hem met onze pijlen ietwat te slopen.....en ik schoot hem dus door de midden! Dat was nou echt een goed gevoel.

Nu heb ik slleen nog zelf houten pijlen nodig, dan ben ik helemaal klaar voor de wedstrijd in archeon in januari!

Herfstvakantie.....

80
Het is al weer even geleden dat ik hier wat geplaatst heb, maar ja, niet zo heel veel te melden, dus.....

Deze week was het hefst vakantie en was ik heerlijk vrij, zodat ik wat leuke dingen met het gezin kon doen.

Maandag stond Walibi op het programma en het was geweldig! Van de 5 coasters heb ik er 3 gedaan, twee keer in het achterste karretje zodat je het meeste effect voelt, de laatste, de goliath ben ik in het midden gaan zitten. En die was nog steeds heftig! Vaak in de botsautos gegaan en met zn allen wel 3 keer in de wild waterbaan. Het was een geweldige dag! Enorm genoten en gelachen!

Dinsdag vertrok mn dochter naar parijs, ze komt morgen terug en wat ik in de berichten heb gezien is dat ze enorm heeft genoten?,

Gisteren hebben we een tour gedaan met ons drieen in Corpus. Erg leerzaam en vooral mn zoontje was erg onder de indruk. En hij heeft veel geleerd!

Vandaag zijn we op psd gegaan naar het spoorwegmuseum. En helaas viel die enorm tegen. Ik was er vroeger wel eens geweest, en ik kan me herinneren dat het Toen leuk was. Nu echter lag de nadruk erg op kleine kinderen, dmv thomas en dat andere treintje. Veel ouders hebben dan ook zoiets van laat die kinderen maar los! Nee, ik ben geen oude zeur, ben 44 en mn zoon wordt binnenkort 10, maar de kinderen los te laten gaan op die oude techniek....

Misschien had ik een te hoge verwachting, maar ik had verwacht dat we wat meer van de treinen zelf konden zien, de treinen waar ik vroeger zelf in gezeten heb waren niet toegankelijk, een aantal nog oudere wagons moest je beklimmen om de binnenkant te kunnen zien...erg jammer.

Wat ik wel heel erg goed vond was dat er ook werd stilgestaan bij de jodentransporten naar de kampen in wo 2. Dat je in een dergelijke wagon kon kijken, met een deel volledig afgesloten, zodat je enigzins kon ervaren hoe het geweest moet zijn...deels ervaren, de angst niet, het dagen te moeten staan in een te kleine ruimte....

Ik begrijp dat er veel locs zijn afgesloten om ze te beschermen, dat dat nodig is, maar er zat eigenlijk geen lijn in. Ik had eigenlijk meer lijn verwacht mbt de ontwikkeling van de trein, dat je daarlangs geleid wordt... Tuurlijk, in een onderhoudsloods is dat lastig, maar, toch moet het mogelijk zijn.

Nu was het van hot naar her, eerst het oude station, met een restaurant, langs een paar redelijk recente treinen (waaronder een van het koniklijk huis) naar een stoomtrein en dan op en neer in de tijd.

Erg verwarrend dus, en wat ik zeker miste, wat er vroeger wel was, de modeltreinen die rondreden, de oude machinisten die uit eigen hand vertellen over het werken bij en op het spoor....ok, de echte pioniers zijn er niet meer, maar toch...

Goed, genoeg gezeurd.

In de loop van de dag begon ik spierpijn te krijgen in benen en handen. T zal toch niet? Thuis mn temp genomen en ja hoor, iet hoger dan normaal. Ok, geen verhoging of koorts, maar toch hoger dan normaal, normaal Zit ik op 36,2 of 3, nu 37,3

Nog net geen verhoging, maar toch, ik voel me niet al te best!

Wel heb ik bet een paar houten pijlen besteld, dus ik kan binnenkort echt teainen voor de wedstrijd in Archeon. Volgende doel, zelf pijlen maken!