Re: Zeeman aan wal

61
Ik lees deze stukjes altijd met aandacht, mooi verwoord hoor!

Wat ik mij afvraag, hoe groot is de groep studenten?

Aangezien het hier 5 studenten betreft, en hoe de rest er tegenover staan/iets gemerkt hebben.

M.vr.gr.

Re: Zeeman aan wal

63
Clan schreef:Ik lees deze stukjes altijd met aandacht, mooi verwoord hoor!

Wat ik mij afvraag, hoe groot is de groep studenten?

Aangezien het hier 5 studenten betreft, en hoe de rest er tegenover staan/iets gemerkt hebben.

M.vr.gr.
De klas bestaat uit 27 heren en 1 dame, Clan.
Mijn mailboxje stroomde hartverwarmend over van steunbetuigingen van hen.
Dat deed me wel goed, moet ik zeggen.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Zeeman aan wal

64
Ruud J, schreef:En dit Topic al 12448 keer gelezen.

Groet RuudJ
We moeten er geld voor gaan vragen.
En dan tbv van de Apneuvereniging. :D
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Zeeman aan wal

65
Menno M. schreef:
Clan schreef:Ik lees deze stukjes altijd met aandacht, mooi verwoord hoor!

Wat ik mij afvraag, hoe groot is de groep studenten?

Aangezien het hier 5 studenten betreft, en hoe de rest er tegenover staan/iets gemerkt hebben.

M.vr.gr.
De klas bestaat uit 27 heren en 1 dame, Clan.
Mijn mailboxje stroomde hartverwarmend over van steunbetuigingen van hen.
Dat deed me wel goed, moet ik zeggen.
Vandaar dat ik me afvroeg wat de andere studenten van het handelen van de 5 studenten vonden.

In ieder geval mag voor mij duidelijk zijn dat de actie van deze studenten niet bij de meerderheid steun vond.

Re: Zeeman aan wal

66
Nee, zeker niet.
Maar ja, het is net als met de Zwarte Pieten discussie: een paar mafkezen brullen wat en de olievlek verspreidt zichzelf wel.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Zeeman aan wal

67
Hoi Menno,

komt dit in de buurt van jouw verhaal nummer 10 van 08-09-2018?


Magnetische Noordpool bezig met 'mysterieuze verschuiving'


Vandaag, 15:41
(NOS site 12-1-2019)
Buitenland

De aarde vanuit de ruimte, met hier Spanje en Portugal NASA
Afbeelding




Binnen de aarde is iets vreemds aan de hand: de magnetische Noordpool van onze planeet lijkt min of meer weg te schieten van Canada in de richting van Siberië. Dat gaat de laatste jaren zo snel, dat experts het zogenoemde 'World Magnetic Model' op stel en sprong moeten aanpassen.

Het 'World Magnetic Model' wordt gebruikt voor allerlei vormen van navigatie. Van de automatische piloot van een schip tot navigatie op smartphones. Normaal gesproken krijgt dat model eens in de vijf jaar een update, maar nu schuift het magnetisch veld zo snel op, dat wetenschappers eind deze maand een update uitbrengen. Ze doen daar in het tijdschrift Nature verslag van.

De meest recente variant van het model dateert van 2015 en moest het tot zeker 2020 uithouden. Het magnetisch veld schuift zo snel op, dat een dringende update nodig is omdat het model te onnauwkeurig wordt.

De update zou eigenlijk op 15 januari naar buiten komen, maar door de gedeeltelijke 'shutdown' van de Amerikaanse overheid is dat uitgesteld tot 30 januari. Amerikaanse en Britse wetenschappers zijn namelijk verantwoordelijk voor het model.



De aarde heeft een magnetisch veld met twee uiteinden: een zuidpool en een noordpool en is eigenlijk een grote magneet. Dat veld wordt opgewekt door de kern van de aarde, die bestaat uit vast ijzer met daaromheen een vloeibare buitenste laag.



Wetenschappers zijn gefascineerd door de snelle verschuiving van het magnetisch veld. De magnetische Noordpool, niet te verwarren met de geografische Noordpool, wordt sinds 1831 bestudeerd. De eerste jaren van onderzoek ging die met zo'n 15 kilometer per jaar richting de Arctische Oceaan. Sinds halverwege de jaren 90 gaat dat sneller en inmiddels verschuift de pool met 55 kilometer per jaar oostwaarts.

Dat het magnetisch veld in beweging is, is wetenschappelijk gezien niet vreemd. Het veld wordt veroorzaakt door vloeibare stromen in het binnenste van de aarde. Die stromen zijn niet constant.

Vloeibaar ijzer

Maar hoe het kan dat de magnetische Noordpool nu zo snel opschuift, is voor wetenschappers nog een raadsel. Een Britse wetenschapper van de Universiteit van Leeds zegt in Nature te vermoeden dat onder Canada op hoge snelheid vloeibaar ijzer verloren gaat, waardoor het magnetisch veld wordt verzwakt. En dat terwijl de twee sterkste delen van het noordelijke magnetisch veld boven Canada en Siberië liggen. Dat betekent, zegt hij, dat Canada de slag met Siberië min of meer verliest.

Sommige wetenschappers vermoeden dat het de voorbode is van het omkeren van de magnetische polen van de aarde. Dat is een natuurlijk proces dat een keer in de paar honderdduizend jaar gebeurt. De laatste keer dat het gebeurde is inmiddels bijna 800.000 jaar geleden.

Wat er precies gebeurt als de polen zich omdraaien is niet duidelijk: het is een proces dat vele jaren duurt. Wel kan het leiden tot problemen met onder meer elektriciteitsnetwerken. Ook kunnen dieren, die het magnetisch veld gebruiken om te bepalen in welke richting ze gaan, gedesoriënteerd raken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zeeman aan wal

68
Bijna.
Ik kwam dit artikel ook tegen.
Heb het zelfs opgeslagen om in een les te gebruiken, maar dat gaat over een magnetisch kompas.
Zo één die iedereen wel kent.
Zo'n bolletje aan een sleutelhanger is er al één.

Het verhaal in de ZaW gaat over een gyrokompas.
Een elektrisch aangedreven kompas dat dus geen last heeft van die fout in het magnetisch veld.
(Maar dus wel van andere :wink:
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Zeeman aan wal

69
Zeeman aan Wal (15)



Sommige vakken bij ons op school zijn mijns inziens niet te vangen in cijfers.
Daaronder schaar ik twee van mijn vakken: Simulator brug en Praktijk Dek.
Want hoe geef je een cijfer aan iemand die tijdens een simulatie aan de grond loopt, maar de fout inziet en er zoveel van leert dat hij het nooit weer fout zal doen?
Hoe geef je een cijfer aan iemand die niet weet hoe je een mastworp moet leggen, les na les worstelt, maar het uiteindelijk kan?
Moet zo’n persoon dan een voldoende of een onvoldoende krijgen?

Voor die vakken krijgen mijn studenten dan ook een combinatiecijfer voor inzet, inzicht en aanwezigheid.
Een student die er dus altijd is en met het puntje van de tong tussen de lippen een half uur zit te zwoegen op een oogsplits zal een voldoende krijgen.
Een student die er altijd is en vervolgens op een bolder gaat zitten met een bak koffie om er de rest van de les niet meer vanaf te komen niet.
Vreselijk subjectief, dat besef ik terdege, maar iemand een onvoldoende geven omdat hij aan de grond loopt vind ik ook niet terecht, net zo min als dat het terecht is een onvoldoende te geven aan iemand die de mastworp moeilijk vindt.
Daarvoor komen ze nou juist naar simulatie en/of praktijk dek.
Laten we het erop houden dat ik mijn best doe om de factor “mag ik de student” uit te schakelen om zo objectief mogelijk naar de hierboven genoemde criteria te kijken.





Tijdens de rapportenvergadering voor de zomervakantie, waarbij de overgang van de studenten bepaald werd, ging het er soms om.
Een puntje op een toets erbij en een student ging voorwaardelijk of zelfs geheel over.
Elke student werd gewikt en gewogen.
Waarbij er echt wel een paar over gegaan zijn omdat de desbetreffende docent een 3,5 afrondde naar een 4, zodat de student precies genoeg punten had om over te gaan en geen cijfers lager dan een 4.

Groot was mijn verbazing dan ook toen een van mijn collega’s het er niet mee eens was dat een student over ging omdat hij op praktijk dek een 7 en op simulator een 6,5 had.
Zonder die 7 en 6,5 was hij blijven zitten.
De collega vond niet dat de student objectief, via een cijfermatrix, beoordeeld was.
Daarin had hij gelijk..
“Een mastworp in 10 seconden een onvoldoende, in 7 seconden matig, in 5 seconden goed en in 2 seconden zeer goed?”, zo stelde ik voor.
Hij gaf toe dat dat ook het antwoord niet was.

Wat me echter het meeste dwars zat was de onuitgesproken gedachte achter de opmerking: simulator en praktijk dek zijn onbelangrijke vakken.
Ze worden niet cijfermatig in een keurslijf gegoten en tellen daarom niet “echt” mee.
Terwijl de studenten beoordeeld worden op iets waar ze straks aan boord dagelijks door hun collega’s op beoordeeld gaan worden: Inzet, inzicht en aanwezigheid.
Als die goed is word je aan boord veel vergeven.
Mag je zo nu en dan een potje breken.
Maar draai het maar eens om: geen inzet, geen inzicht en te weinig aanwezigheid.
Je eerste torn (periode dat je aan boord verblijft, M.J.) zal je laatste zijn, dat durf ik met zekerheid te stellen.
Al heb je het werk dat je wel doet nog zo goed gedaan.

Zo bezien zijn deze vakken misschien wel de belangrijkste op de school.
Zegt u nou zelf.



(Eerder verschenen in Spuigat, het orgaan van Vereniging Maritiem Gezinscontact)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Zeeman aan wal

70
Eens. Hard werken mag beloond worden.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Zeeman aan wal

74
Men zou kunnen denken dat het een groot feest is op de school.
En dat is het ook.
Zolang je met de studenten te maken hebt.
Gewoon kunt doen waarnaar je gesolliciteerd hebt.

Al het andere eromheen kan ervoor zorgen dat Het Beest langs komt.
Dat is mij afgelopen week overkomen.
En daar schrijf ik nu weer over:

Afbeelding


Het Beest,

Wat kan hij zich goed camoufleren.
Hij vermomd zich als doodgewone werkzaamheden.
Geeft je het gevoel dat hij er niet echt is.
Je denkt af en toe wel dat je hem ziet, maar als je je omdraait gaat hij op in de omgeving, in de mensen om je heen in alles wat je vertrouwd is.
Je schudt eens met je kop en denkt: hmm, zeker gedroomd.
Maar hij heeft je, zonder dat je dat gemerkt hebt, meegenomen de boksring in.
En het Beest kent het spel.
Hij beheerst het spel tot in het diepst van zijn vezels.
Weet exact wanneer hij zich weer even moet verstoppen om je op adem te laten komen.
Maar niet genoeg.
Oh nee, zodra Het Beest door heeft dat je een beetje op krachten begint te komen jaagt hij je opnieuw op.
Drijft je de boksring door als een jachthond die achter een gewond dier aan zit.
Om op het moment dat je weer bijna instort zich gauw weer te verstoppen.

En zo duikt Het Beest af en toe op.
En elke keer negeer je hem.
Nee, je neemt hem wel steeds meer waar maar staat hem toe zich weer te verstoppen, op te gaan in de omgeving.
Tot op een dag Het Beest zijn camouflagepak uit gooit, je met zijn ene klauw je tegen de muur drukt (liefst in een hoek) en je met zijn andere klauw zo’n dreun verkoopt dat je machteloos tegen de muur naar de grond zakt.
Knock out.

Je wilt weer opstaan.
Je wilt niet dat Het Beest triomfeert.
Maar hij is sterk.
Zodra je weer op een knie zit geeft hij duwtje met zijn poot en lig je weer om.
Hij eist zijn zege.
Je blijft uiteindelijk gedwee de tien tellen van de scheidsrechter afwachten.

Dan, pas dan en niet eerder, staat het beest je toe om op te staan.
Wankel, wiebelig en emotioneel mag je naar de hoek.
Je mag verzorgd worden.
Een beetje opgelapt.

Het Beest kijkt toe.
Heeft zijn camouflagepak weer aangetrokken.
Wacht rustig af.
Zolang je op het krukje in de hoek blijft zitten blijft hij in zijn hoek zitten.
Spiedend.
Hij geeft je een langere pauze nu.
Gewoon omdat je die zelf neemt.
En Het Beest houdt niet van easy targets.
Het Beest wil jagen, sarren, treiteren, zijn prooi opjagen.
Het Beest geniet daar van, leeft er voor.
Krijgt er energie van.

Kan Het Beest verslagen worden?
Men zegt van wel.
Maar dat kan je niet zelf.
Je hebt een trainer nodig die weet hoe Het Beest denkt.
Hoe hij leeft, hoe hij zich voedt.
De trainer weet waar Het Beest zich aan laaft en stapje voor stapje zal de trainer je leren dat waar Het Beest energie van krijgt niet te doen.
Door gebrek aan voeding en uitdaging zal hij zich honger krijgen, zich vervelen en uiteindelijk weggaan.

De eerste stap?
Mooi in je hoekje op de kruk blijven zitten.
Laat Het Beest maar Het Beest zijn.
Houd hem in de gaten, maar daag hem niet meer uit.
Op adem komen, de wonden laten verzorgen.

Hoe Het Beest heet?
Zijn achternaam is Out, en zijn voornaam Burnie.
Zijn kennissen noemen hem Burn.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Zeeman aan wal

75
Weer een mooi verhaal, Menno. Maar ik hoop dat je het 'Beest' gauw weer achter je kunt laten en verder kunt gaan met het vermaken van jouw studenten.

Trouwens ook een mooi artikel over jou in het Apneu Magazine van Maart 2019.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zeeman aan wal

77
Herkenbaar Menno. Ik ben inmiddels een jaar verminderd inzetbaar. Gaat ook nog wel even duren.
Ik wens jou sterkte en succes met het bestrijden van het beest. Dat je hem maar snel heel ver uit je buurt kunt sturen.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Zeeman aan wal

79
Mooi zo.
Bij mij ook langzaam maar zeker hoor Menno, ben heel voorzichtig aan het opbouwen.
Komt goed. De aanhouder wint en dat zijn wij :+1:
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Zeeman aan wal

80
Je schrijft leuke stukjes Menno. Complimenten! Ga zo door. Ik kan me er ook goed in verplaatsen; zit zelf inmiddels 42 jaar op zee, ruwweg de helft van die tijd op schepen en de helft op booreilanden en productieplatforms. Sinds kort sleep ik ook een CPAP apparaat mee offshore. Keurings- en bedrijfsarts zien er geen bezwaar in. Gelukkig heb ik ook geen probleem met wisselende diensten. Ik hoop het op deze manier tot mijn pensioen uit te zingen.
Diagnose: OSAS 39,9 AHI. CPAP: ResMed AirSense 10 Elite met bevochtiger en verwarmde slang. Primair masker: Philips Respironics DreamWear Nasal Mask. Tevens: Fisher & Paykel Simplus Full Face.