Plaats reactie
MarBle1948
Geregistreerde gebruiker
Pijn op de borst

Bericht door MarBle1948 »

Sinds half december heb ik tijdens het ademhalen ‘s nachts pijn op de borst. Het ademhalen is vaak zo pijnlijk dat ik er wakker van word. Bij de huisarts geweest op advies van het slaapcentrum. Volgens de cardioloog geen cardiale problemen. Longfoto’s gemaakt, geen afwijkingen geconstateerd. Ik gebruik een Resmed Lumina 150 bipap ST met 6-12 cm waterdruk. Slang temperatuur 25 gr, bevochtiging 5. Neusdoppenmasker Resmed Airfit P10. Wie heeft een vergelijkbare ervaring? Welke oplossing is hiervoor?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker
Re: Pijn op de borst

Bericht door persluchtpiraat »

MarBle1948 schreef:
09 jan 2020, 16:41
met 6-12 cm
Ik neem aan IPAP = 12 cmH2O en EPAP = 6 cmH2O?
Diagnose SEIN: "insomnie." Dwz, insomnie die verdwijnt als ik mijn zelfgekochte CPAP gebruik. Wie het weet mag het zeggen. #mallampati4 join the club
Philips Respironics BiPAP Auto 761P, 9 over 6 cmH2O, F&P Simplus. FlashAir & Sleepyhead.

MarBle1948
Geregistreerde gebruiker

Klopt helemaal!

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker

Dat is 6 cm pressure support. Wat is daar precies de reden voor? Wellicht kan uw arts deze iets verlagen.
Diagnose SEIN: "insomnie." Dwz, insomnie die verdwijnt als ik mijn zelfgekochte CPAP gebruik. Wie het weet mag het zeggen. #mallampati4 join the club
Philips Respironics BiPAP Auto 761P, 9 over 6 cmH2O, F&P Simplus. FlashAir & Sleepyhead.

MarBle1948
Geregistreerde gebruiker

De epap is verlaagd naar 5. De trigger is van gemiddeld naar hoog gezet. Zonder een positief effect. Volgens het CVT in Groningen moet de oorzaak niet bij de slaapapneutherapie gezocht worden. De cardioloog ziet geen aanknopingspunten, er zijn longfoto’s genomen, geen problemen. Rest nog een consult bij de longarts. Moet hiervoor nog 10 dagen geduld opbrengen. Geen wonder dat ik er niet vrolijker van wordt. We ploeteren door.

RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Is het filter van de P10 soms gedeeltelijk verstopt? Of is het filter van de luchtinlaat misschien vuil geworden? Dit waren twee zaken die bij mij op een gegeven moment opspeelde waardoor het ademhalen zwaarder werd.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar.

MarBle1948
Geregistreerde gebruiker

Er zijn geen verstopte filters, alles is schoon . De filters van de bipap zijn vorige week vernieuwd. Juist om filterproblemen uit te sluiten.

persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker

Als EPAP verlaagd is tot 5 maar IPAP nog steeds 12 is dan zit u nu op PS 7. Dat is juist meer pressure support.

MarBle1948
Geregistreerde gebruiker

Dank voor de aanwijzing. Mij was de term pressure-support blijkbaar niet helemaal duidelijk. Ik zal mijn voordeel ermee doen

MarBle1948
Geregistreerde gebruiker
Re: Pijn op de borst.

Het is nog steeds kommer en kwel, ondanks de mooie, lage cijfers. Iedere morgen pijn op de borst. Dat gaat in de loop van de dag over en de volgende nacht is het weer hetzelfde. Met de huisarts afgesproken om de medicijnlijst aan te pakken en te kijken naar bijwerkingen.
De wijzigingen in de instellingen (in overleg met het CVT) hebben geen enkel resultaat opgeleverd. Morgen wordt er overlegd binnen het team van het CVT. Consulten bij longarts, cardioloog, fysiotherapeut en huisarts hebben nog geen resultaat opgeleverd. We wachten maar weer af.

modedit RuudJ: Martin, dit bericht even verplaatst naar jouw topic Pijn op de borst. Was gekoppeld bij een ander topic en tevens het onderwerp hierbij aangepast.

MarBle1948
Geregistreerde gebruiker

CVT is bij de diagnose gebleven. De problemen zijn “niet beademingsgerelateerd”. Opnieuw terug naar de huisarts. Zij heeft me doorverwezen naar SEIN om een polysomnografie met observatie te doen. Ik merk dat ik ‘s nachts het ademtempo niet kan bijhouden. Ik heb mijn hoop gevestigd op SEIN. Bij het CVT hebben ze kennelijk geen mogelijkheid om een polysomnografie intern te doen.

RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar.

MarBle1948
Geregistreerde gebruiker

Ik denk niet dat de pijn komt door de aandoening van het filmpje. Vannacht was het weer mis. Ik hoop dat mijn afspraak van 9 april in het Slaap- & waakcentrum in Zwolle wel doorgaat. Ik heb nog geen bericht van afzegging gehad. Ik hoop een positief vervolg en dat ze van mijn klachten kunnen afhelpen.

Plaats reactie