Lekkage met DreamWear Full Face masker

1
Goedenavond,
Ik heb sinds een aantal maanden een Devilbiss Blue met bevochtiger en met Dreamwear Full Face masker. In het begin had ik nooit lekkage, maar na een paar maal schoonmaken van het masker lekt deze vrijwel elke nacht soms wel tot boven de 10 %.
Ik heb de instructie over het stellen van de banden een aantal keren doorgenomen maar het lukt niet. Zelfs niet bij heel strak zetten van de banden tot de indrukken de heledag blijvenstaan.
de lekkage treedt vooral op als ik op mijn rechterzij draai. Het masker wordt dan als het ware van mijn neus gedrukt.
Weet iemand raad ?

groet
Gijs

Re: Lekkage met DreamWear Full Face masker

2
Sowieso nooit de banden zo strak instellen waardoor het masker zich niet kan vormen naar de vorm van je gezicht.

Je moet het masker nog met je hand kunnen oplichten, waardoor de lucht aan alle kanten vrij kan ontsnappen. Daarna terugplaatsen en dan kijken of er nog lekkage optreed. Hoorbaar en/of voelbaar. Door het terugplaatsen kan de silicone rand zich vormen naar je gezicht.

Ook het kussen is van belang. Het mag zeker niet te zacht zijn, want dan wordt het masker opzij geduwd. Een kussen van traagschuim werkt goed is stevig en naarmate het verwarmd wordt door de huid van het gezicht wordt dit soepeler. Zeker voor full face masker is een voorgevormd apneu kussen met uitsparingen aan de zijkanten voor het masker erg handig.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Lekkage met DreamWear Full Face masker

3
@RuudJ
Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Ik heb je raadgevingen gisteravond gelijk toegepast. De banden wat soepeler ingesteld en een harder kussen in huis gevonden. Resultaat was vanmorgen 4 % lek, dit werd mede veroorzaakt door instellingen van mijn kant terwijl ik het masker al op had en de CPAP al draaide. Zeer goed geslapen, niet wakker geworden van lekkage geluiden of hard werkende CPAP of het aangaan van alle verlichte lampjes van de CPAP.
Ik ga het de komende dagen bijhouden. Ik weet niet of het speciale kussen dat je aanraadde wel iets voor mij is. Door zijn speciale vorm zal ik daar mogelijk niet aan kunnen wennen en dan is het een aardig bedrag voor een paar maal gebruiken.
Ik kijk eerst even aan hoe het met me hardere kussen gaat.

Nogmaals bedankt voor je tips