Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

21
Ik merk ook dat na verloop van tijd de kanaaltjes van de P10 gaan verstoppen waardoor de luchtstroom uit de nog open kanaaltjes luider wordt. Ik zet de diffuser dan enkele uren in de kunstgebitreiniger (zo'n tablet) en dat lijkt verschil te maken. Daarna goed afspoelen, afdrogen en laten drogen en ze zijn weer open.

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

22
https://webshop.vivisol.nl/resmed-airfit-p30i-standaard-frame-incl-maskerkuss.html Masker compleet
https://webshop.vivisol.nl/airfit-p30i-maskerkussen.html?id=212470306&quantity=1 Alleen maskerkussen
Zag op de webshop van vivisol dat ze nu ook de airfit P30i hebben, helaas niet met L maskerkussen .. dat moet je dan weer apart kopen.. maar misschien los frame en dan maskerkussen L .. :grin:
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

23
Ik heb dit masker besteld en uitgeprobeerd en helaas weer teruggestuurd. Mijn ervaring:

- zeer lage AHI (althans geëxtrapoleerd, zie verder)
- comfortabel
- natuurlijker uitademgevoel
- vrijwel geen lekkage langs de kussens
- slangaansluiting boven is even wennen maar erg prettig

maar:

De luchtstroom door het masker gaf bij mij het effect van ruis alsof ik in een vliegtuig zat, of direct naast een airco-unit lag. Ik heb reviews gelezen waarbij men dit ook opmerkte maar aangaf dat de ruis minimaal was en acceptabel, dit was voor mij helaas niet het geval; ik kon de slaap niet vatten en heb tweemaal het masker na een uur afgedaan. Ik vind dit erg jammer want het is op zich een fijn masker. Geen events gehad tijdens deze 2 uur half-slaap (doorgaans heb ik er een aantal vroeg in de nacht).

Nog enige opmerkingen:
Dit masker heeft ook een uitstroomopening in het knietje van de slangaansluiting, deze is normaal geruisloos maar blaast redelijk hard. Bij contact met het kussen is de luchtstroom goed te horen, zeker voor de partner.
Ik gebruik met de P10 kussen maat L, ik kon bij de P30i met maat M af.

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

24
Ik heb sinds vrijdag 6 maart 2020 ook het Resmed Airfit P30i masker. Ik kreeg maat Small wat frame maat betreft, maar deze is ook verkrijgbaar in maat Standaard. Standaard wordt aangeraden voor mannen en Small voor vrouwen om mee te starten. Het masker is vrij geruisloos 21 dba en het filter op het neusdoppen gedeelte zorgt ervoor dat er geen straalstroom aanwezig is. Het ventiel in de elleboog boven op het hoofd blaast wel flink, maar bij het gebruik van een Hose slangenlift(hengel) wordt de slang de hoogte ingeleid, waardoor de lucht uit het ventiel de hoogt in wordt geblazen en dit ook geen geluid meer veroorzaakt.

In het startpakket (rood = small) (blauw = Standaard) zit standaard maat s en maat m neusdoppen en ik vind persoonlijk dat men maat l er ook bij hoort te leveren. Ik heb een paar dagen met maat m geslapen, maar merkte dat dit toch wel veel lekkage gaf. Nog strakker aan trekken van de bandjes zorgde er wel voor dat de doppen beter aansloten, maar mijn ahi ging ook omhoog. Bovendien ging de bandage achterop het hoofd omhoog kruipen waardoor er meer lekkage ontstond. Vandaag 12-03-2020 maat l large ontvangen en dit past perfect. Nu ook eens mijn kinband zo verweven met het masker, dat nadat de kinband om het hoofd zit, de banden van de kinband achterop het hoofd over de bandage van het masker valt en deze zo op zijn plaats houd. Ik ben er klaar voor.

Het AirFit P30i SpringFit frame is verkrijgbaar in slechts twee maten en is ontworpen voor een breed scala aan pasvormen. Voor mannelijke patiënten begint u met het standaardframe. Voor vrouwelijke patiënten, begin met het Small frame.
Als u het Small frame uitprobeert en het valt naar voren op het hoofd van uw patiënt of het rust te dicht bij de ogen van de patiënt, neem dan het Standaard frame voor een betere pasvorm.
Als het Standaard frame over het hoofd van de patiënt valt of te dicht bij de oren zit, probeer dan het Small frame voor een comfortabelere pasvorm.

Breng het masker boven het hoofd van uw patiënt en vervolgens naar beneden over het gezicht, terwijl u ervoor zorgt dat de elleboog gecentreerd is boven op het hoofd.
Plaats het hoofddeksel achter het hoofd van de patiënt en richt de neuskussentjes in uw neusgaten.
Stel de hoofddeksels in door ze aan te spannen of los te maken totdat het masker en het kussen comfortabel op hun plaats zitten.
Knijp in de zijknoppen aan beide zijden van de elleboog van het masker om het snel en gemakkelijk los te maken van de bovenkant van het frame en bevestig het vervolgens aan de luchtslang van de patiënt.
Sluit de maskerelleboog (met de luchtslang aangesloten) weer aan op de bovenkant van het frame.

https://www.resmed.com/us/en/healthcare-professional/support/masks/airfit-p30i.html
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

25
wellicht als aanvulling voor dit masker:

Ik heb de minste (=geen) last van irritatie als ik de band om mijn hoofd erg los hou. Zodra ik de band wat strakker zet irriteert dat direct aan mijn neusvleugels. Strak is ook helemaal niet nodig want de luchtdruk zorgt dat hij goed aansluit waardoor weinig lekkage en dus ook geen irritatie.

Dit geld ook voor andere maskers, maar ik betrap me er op dat het bij dit masker makkelijk te strak vast zet.

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

26
Ik heb nu een week geslapen met de Resmed Airfit P30i met het Large neusdoppen masker en deze sluit goed mijn neusgaten af. De kinband sluiting op het achterhoofd zorgt dat de banden van het masker ook niet meer van zijn plaats gaat. Antwoord van Resmed ontvangen, dat de Quietair elleboog van de F30 niet past op het frame van de N30i/P30i. Dat vind ik jammer, hopelijk komt in de toekomst hiervoor ook nog een Quietair elleboog voor in de plaats.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

27
Bij mij is de elleboog zo goed als stil, dus daar heb ik geen last van. Als hij al herrie maakt (blaast) dan zit het neusstuk niet goed en is het zo opgelost.

Maat L past bij mij ook het beste. Enige uitdaging is dat mijn neusschot scheef staat, waardoor mijn rechter neusgat langwerpig is en uitloopt in een punt. Hier ontstaat nog wel eens lekkage doordat het siliconen niet in de punt blijft zitten. Heb wel eens lopen denken hoe ik dat op kan lossen, maar nog zonder oplossing. Zou eigenlijk een maatwerk neusdop moeten kunnen laten maken.

Van alle door mij geprobeerde maskers is tot op heden de P30i het fijnst! Deze week van Vivisol weer een nieuwe opgestuurd gekregen dus ik kan weer een jaar vooruit.

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

29
Ik heb dit masker ook gekregen (vivisol) ter vervanging van mijn P10.
In eerste instantie, kreeg ik de N30i maar die gaf een lekkage van 40+
Vervolgens heb ik de P kussens ontvangen en mijn Resmed geeft een groene smiley maar wel met een lekkage van 37 ltr.
De AHI blijft tussen de 0,5 en 7,0 met een variabele druk tussen 7.0 en 7.8

Ik moet “verplicht” op m’n rug liggen want anders loopt de lekkage op!
Ben nu drie weken aan het rommelen met het losser/vaster zetten van de verstelband... maar geen effect!
Slaap goed, ben uitgerust dus geen issue..

Vraag: hoeveel lekkage is acceptabel en hoe dit te bereiken?

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

30
Charles, welke maat neusdoeen ppen gebruikte jij bij de P10? Ik had maat M bij de P30i gekregen, maar gebruikte maat L bij de P10.

Nu met maat L en mijn lekkage zit zo tussen de 6 en 27 liter per minuut. Resmed heeft als grens 24 liter per minuut. Daarboven is overmatige lekkage, maar wat je ziet in het display is het maximaal behaalde lekkage. Deze kan misschien wel 1 seconde geduurd hebben. In Oscar kun je dit wel allemaal zien wanneer en hoelang de lekkage duurt. Je moet gewoon op je zij kunnen liggen met neusdoppen. Als het blijft lekken en je hebt maat M, bel dan je leverancier en vraag om maat L. Zij sturen deze dan op. Wat voor maat Frame heb jij Small of Standaard?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

31
Hoi Ruud,

Van de P10 had ik M... de F&P had daarmee 25ltr lekkage
Met de P10 M heeft de Resmed 40ltr lekkage

Van de P30i heb ik ook M en dat verklaard het dan... ik ga Vivisol vragen om de L
Van het frame, heb ik de standaard en het masker ensich vind ik super t.o.v de P10

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

33
De lekkage van het masker is afhankelijk van de druk. In de handleiding van de P10 staat een grafiek met de waarden van de lekkage. Bij een druk van 14 loopt volgens de grafiek de lekkage op tot 40 l maximaal. De bipap geeft bij 37 l een rood icoontje. Ik vind het verwarrend. Wie kan helderheid verschaffen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

34
MarBle1948 schreef: 15 mei 2021, 08:24 De lekkage van het masker is afhankelijk van de druk.
Dat is geen lekkage, maar luchtdoorstroom (venting) en zal niet bijdragen aan de lekkagestatistiek. ResMed apparaten verbergen het onderscheid, dus dat kan verwarring geven.

In het plaatje hieronder (Philips Respironics), met de Venting rate van mijn masker ongeveer 35 liter per minuut:

Venting + lekkage = "Total leak"
Lekkage = "Leak rate"
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

35
Dank @persluchtpiraat voor je informatieve bijdrage.
Over het schoonmaken van de P10. Je mag het membraan in het masker naast de slang schoonmaken met water en tandenborstel. Zie het filmpje van Resmed onder de rubriek “How to videos” bij de P10 gebruiksaanwijzingen op de site van Resmed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

37
Klopt, er is een ventilatie van 37 L/min. Volgens de handleiding van de AirFit P10 valt dit binnen de marge: bij een druk van 14 cm/H2O is de waarde maximaal 40L/min. Toch kleurt het icoontje rood. Dat is volgens mij verwarrend. De grafiek geeft aan dat de waarde van 37L/min binnen de marge valt. Ik maak me niet meer druk om de kleur van het icoontje en de AHI. Veel zorgwekkender vind ik dat tijdens mijn verblijf in het ziekenhuis de saturatie ruim onder de 90% bleef, ook overdag. Ze hebben me drie dagen en nachten zuurstof gegeven. De bipap hebben ze afgekoppeld, het benodigde koppelarij was niet voorradig op de afdeling en de afdeling slaapapneu was gesloten. Wel vreemd, maar zulke zaken gebeuren nu eenmaal. De orthopedisch chirurg vond het een vreemde gang van zaken. Heeft dus besloten om door te gaan met zuurstof.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

39
RuudJ schreef:Zuurstof en met de bipap? Je bent op de hoogte dat er een speciale verwarmde slang bestaat met zuurstof aansluiting voor de Resmed Lumis 150?
Ik ben daarvan op de hoogte. Ik heb het gezien op de site van Resmed. Helaas waren ze in het OZG op de afdeling niet in staat om zo’n koppelstuk te halen. Jammer, een gemiste kans.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk