Re: Welk water in de bevochtiger?

21
Nu vind ik het in Amerika helemaal niet vreemd om flessen water zonder bubbels te gebruiken. Na 1 keer met kraanwater in mijn cpap te hebben geslapen, dit bleek met chloor te zijn vermengd, heb ik direct wat drinkwater zonder bubbels in flessen aangeschaft. De naam cpap stond niet op de flessen vermeldt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Welk water in de bevochtiger?

22
ik kocht tot nu toe 5 liter flessen gedemineraliseerd water.
niet omdat het kraanwater hier slecht is, maar tegen de kalk aanslag.
maar uiteindelijk vind ik het makkelijker om kraanwater te gebruiken & af en toe om te spoelen met azijn..
Airsense 10 autoset + bevochtiger (max druk 10) - Airfit N20 neusmasker - AHI on/behandeld 27/0.7 - Start therapie 22-10-18 - geboren 1971 - 1.85m - 92kg

Re: Welk water in de bevochtiger?

24
Leduc schreef: 15 sep 2019, 20:42 Ik koop 5 liter gedemineraliseerd water bij de action. Voor nog geen euro.
Dank voor de tip, ik haal het meestal bij kruidvat en kost daar 0,45 per liter.
Alleen moet ik voor de action wel verder rijden, maar kom er af en toe wel in de buurt.
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Welk water in de bevochtiger?

25
Ron-V schreef:Ik gebruik een waterkan met Brita filter. Die had ik al vóór de CPAP. Volgens mijn OSAS consulente is dat gefilterde water uitstekend geschikt voor de bevochtiger. Ik heb ook absoluut geen last van kalkaanslag. Ook zeer geschikt trouwens voor waterkoker en koffiemachine ;)
Ik heb dezelfde ervaring met het Brita-filter. Tip: ik koop de filters tegenwoordig bij het discounter warenhuis. Bekend om zijn Acties.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Welk water in de bevochtiger?

26
Je krijgt 1000 liter water uit de kraan voor de prijs van 1 liter demiwater.
Kraanwater valt onder strengere hygiëneregels dan bronwater, mocht je dat gebruiken.

Neem je het waterbakje elke ochtend even af met een zachte doek dan heb je geen of nauwelijks kalkafzetting.
Heb je dat wel dan is schoonmaakazijn je vriend.
Bij grotere afzetting zal de ontkalker van Dasty (paarse fles, Wibra) je uit de brand helpen.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Welk water in de bevochtiger?

27
Razend schreef: 30 mei 2019, 10:34 Dank voor de vele reacties.
Ik snap dat gedestilleerd water het allerbeste zou zijn, maar ja... Net als voor gedemineraliseerd water geldt hiervoor dat ik er nogal wat veel van moet meenemen als ik langere tijd op vakantie ga (wat ik van plan ben). Ik durf er niet van uit te gaan dat ik dergelijk water in elk buitenland eenvoudig zal kunnen verkrijgen. En zie je het al voor je, 8 liter water in je koffer?
Ik ben laatst 13 dagen op vakantie geweest in spanje en marroko en heb gewoon geen water gebruikt. Geen last van gehad. Ik gebruik een vol masker over neus en mond omdat ik met mijn mond open slaap. Als je wakker word gelijk een glas water drinken. Geen problemen gehad. Probeer het eerst maar eens thuis uit zou ik zeggen. Er zit al waterdamp in lucht die je in ademt en dus ook via je apparaat naar je gezicht wordt geblazen. Toen ik geen slaap apneu had en geen masker had ik ook een droge mond en keel als ik wakker werd en dronk ik ook gelijk een glas water.

Re: Welk water in de bevochtiger?

28
Het probleem is alleen dat je eventueel chloor in het water inademt. In Nederland mag er geen chloor in het drinkwater zijn, maar in het buitenland wel. Ik zou het water eerst uitkoken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Welk water in de bevochtiger?

30
RuudJ schreef: 01 apr 2020, 08:41 Of in het buitenland Spa blauw kopen en dit in de tank gooien.
Dat is precies wat ik heb gedaan (de initiële post was al zowat een jaar oud). Het heeft prima gewerkt, hoewel na een maand (en zonder mogelijkheden tot ontkalken) de aanslag wel wat dikker was dan normaal.
Was alles maar van hout...
--------------------------------
ResMed AirSense 10, ResMed AirTouch F20, ResMed AirFit N20

Re: Welk water in de bevochtiger?

31
Hey iedereen,

Mijn ouders hebben een droogkast dat dat water zou aanmaken maar nu vraag ik mij af mag dat gebruikt worden? Of zitten daar mischien nog zeepresten in mischien?

Mvg Jens

Re: Welk water in de bevochtiger?

32
Jens, kraanwater is goed genoeg hoor, scheelt een hoop gedoe en mocht er na verloop van tijd toch wat kalkresten zich afzetten in de tank, dan is warm water met een scheutje schoonmaakazijn voldoende om na zo 1 á 1,5 uur weer een blinkend schone tank te hebben.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Welk water in de bevochtiger?

33
Ik vind het ook zo frappant dat mensen blijven denken dat Spa blauw (factor 1000 duurder dan kraanwater, maar dat terzijde) geen kalk zou bevatten.
Het is regenwater dat door grondlagen heen sijpelt om een bron te vormen.
En in die lagen zit??
Juist: kalk.

Ik heb het zelf nooit gecheckt, want ik koop geen water in flessen, maar ik durf te wedden dat er op de ingrediëntenlijst op het etiket iets staat als Ca (calcium) of CaCo³ (calciumcarbonaat, kalk) of
HCO³ ( Waterstofcarbonaat, de opgeloste vorm van calcium dat bij verwarming (en verwarmen doen we het) omgezet wordt in calciumcarbonaat. Het voornoemde kalk, dus.

Het feit dat Spa Blauw-ers geen last hebben van kalkafzetting komt mijns inziens gewoon door het feit dat je sowieso weinig tot geen last hebt van kalkafzetting als je elke dag je bakje leeg gooit en er vers water in doet.
Maar dat concludeer ik zelf.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Welk water in de bevochtiger?

34
Wel of geen kraanwater: zie de voorgaande berichten om zelf een mening te vormen en eventueel uit te proberen. Volgens mij is het onderwerp voldoende toegelicht. De een is voor, de ander ziet het anders. En om oneindige discussie te voorkomen, is dit onderwerp gesloten.

Re: Welk water in de bevochtiger?

35
RuudM schrijft:
RuudM schreef: Volgens mij is het onderwerp voldoende toegelicht. De een is voor, de ander ziet het anders. En om oneindige discussie te voorkomen, is dit onderwerp gesloten.
Dit is nogal kortzichtig, omdat niemand de vraag van Jens1992 direct heeft beantwoord. Jens1992 schrijft:
Jens1992 schreef: Mijn ouders hebben een droogkast dat dat water zou aanmaken maar nu vraag ik mij af mag dat gebruikt worden? Of zitten daar mischien nog zeepresten in mischien?
Ik zal uitleggen waarom dit niet een goed idee is. De droogdkast is waarschijnlijk van het type met warmtepomp. Eigenlijk is het gewoon een airconditioner met beide delen in 1 afgesloten kast. Het koelsysteem koelt de lucht en maakt ze daardoor kurkdroog. Dat vindt plaats op een warmtewisselaar met allemaal buisjes en metalen plaatjes waar het condens op ontstaat. De druppeltjes vallen naar beneden. Daarna wordt de droge lucht gevoerd langs het hete deel (dat bij een airconditioner normaal buiten het huis staat) om de relatieve luchtvochtigheid nog verder omlaag te krijgen. Deze warme en kurkdroge lucht zal dan over de kleding circuleren, waarna deze weer teruggaat naar de warmtewisselaar en z'n water in de vorm van druppeltjes achterlaat. Het gehele proces herhaalt zich continu.

Waarom is dit geen goed idee om te gebruiken in de bevochtiger? Het is nogal vuil water. De druppeltjes op de warmtewisselaar zijn "plakkerig" ten opzichte van alles water in de lucht rondzweeft. Dus stofdeeltjes, kleine deeltjes die van de textiel die rondzweven, geurstoffen van wasmiddel, schimmelsporen, metaal van de warmtewisselaar dat in oplossing is gegaan etc. zullen allemaal worden opgevangen door het water.

Zie ook waarom condenswater van de airconditioner niet drinkbaar is (engels).


Ik spreek mijn teleurstelling uit over de kinderachtige houding van de moderators in deze.

Geauthenticeerd kopie van dit bericht is hier
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i