Resmed Airfit P30i

1
Ik mag weer een nieuw masker uitzoeken (jaarlijkse vervanging). Nu heb ik op de gezondheidsbeurs in Utrecht bij de stand van de Apneuvereniging het Resmed P30i masker gezien. Ik wil deze graag maar mijn leverancier geeft aan dat er twee maten zijn. In deze coronatijd heb ik uiteraard liever geen bezoek aan huis om te passen. Heeft één van jullie ervaring met de verschillende maten? Zit er veel verschil in?
De neusdoppen van de P30i ken ik. Deze zijn nagenoeg hetzelfde als op de P10 die ik nu gebruik. Ik gebruik daar de M maat.
Ik realiseer me dat dit een beetje vreemde / moeilijke vraag is maar elke hulp is welkom.

Alvast bedankt,
Ad Stehouwer

Re: Resmed Airfit P30i

2
Ad, geen moeilijke vraag hoor. Ik heb dit masker ook sinds 6 maart 2020 en ben er zeer tevreden mee.

Resmed geeft het volgende advies af:

Voor de dames onder ons adviseert men te starten met de frame maat Small. (verpakkingskleur Rood)
Voor de heren onder ons adviseert men te starten met het standaard frame en dit komt overéén met de maat Medium. (verpakkingskleur Blauw)

Zover ik weet is er geen maat Large.

Aan neusdoppen bestaat er drie maten Small, Medium en Large. Helaas heeft Resmed besloten om alleen de maten Small en Medium bij elk van bovenstaande frames te leveren. Hierdoor is het soms nodig om achteraf, na eigen ondervinding te hebben uitgevonden, dat je het Large neusdop apart moet aanvragen bij je leverancier.

Het neusdop is voorzien van een verwijderbaar Quietair filter. Het is niet aan te raden dit Quietair filter nat te laten worden en ook nat te gebruiken. Daarom kun je voor het schoonmaken van de doppen met water en zeep, het beste dit filter los wippen en na schoonmaken en drogen weer vast te klikken op het doppen gedeelte.

Doordat je altijd het filter van de andere maten kan gebruiken, heb je wat het filter betreft altijd reserves achter de hand mocht het filter erg vervuilt raken.



Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed Airfit P30i

4
Ik heb de P30i nu een paar dagen in gebruik (met Medium dopjes) en ben erg tevreden over het comfort vergeleken met het neusmasker dat ik hiervoor had (Eson 2). Toch zijn er 4 dingen waar ik nog wat vragen over heb.

Als je op je zij ligt knelt de slang die aan de wangkant zit dan te veel af en is dit nadelig voor de therapie? Ik snap dat er speciale traagschuimkussen zijn om dit eventueel op te lossen. Maar ben erg gehecht aan mijn eigen kussen.

Als ik wakker wordt heb ik gevoelige/pijnlijke neusgaten. Niet het neusschotje. Ik heb ondertussen een verwarmde slang gekocht en slanghouder (nog niet ontvangen) en mijn luchtbevochtiger staat op 3. Moet ik deze lager of juist hoger zetten?

De resmed airsense 10 heeft een instelling voor het type masker. Moet deze op neus blijven staan of op kussentjes?

Zijn er nog andere tips die de P30i nog fijner in gebruik maken dan dat het al is?

Re: Resmed Airfit P30i

5
Het deel dat plat gedrukt wordt door zijligging op die kant, dat is geen probleem. De lucht komt via de andere zijde. Daar is het masker voor gemaakt.

Heb je het masker niet te strak of is zijn te doppen te klein waardoor zij te ver de neusgaten ingaan?

Je kunt altijd aan je leverancier om de maat Large vragen. Behoort via het basispakket vergoed te worden.

Op kussentjes zelfs als je het N30i (is neusmasker) dan ook op kussentjes zetten.

De bevochtiger moet je instellen naar eigen keuze 3 of 4 of Auto stand.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed Airfit P30i

7
Beste RuudJ,

Ik lees van jouw hand:
Het neusdop is voorzien van een verwijderbaar Quietair filter. Het is niet aan te raden dit Quietair filter nat te laten worden en ook nat te gebruiken. Daarom kun je voor het schoonmaken van de doppen met water en zeep, het beste dit filter los wippen en na schoonmaken en drogen weer vast te klikken op het doppen gedeelte.

Nu heb ik ook dit masker en lees niets over het niet nat mogen worden van en Quietair filter in de handleiding. Kan je mij aangeven waar ik deze info kan terug lezen / vinden?

Het is wel het eerste masker waar ik echt goed mee slaap zonder last van ogen, neus en keel te krijgen en echt mee door slaap. Heb er vele gehad en had de moed voor een goede nachtrust al beetje opgegeven maar de P30i met Large kussen is het helemaal voor mij.

Re: Resmed Airfit P30i

8
Hans, dit is mijn persoonlijke mening, omdat ik mij afvroeg of dit wel weer op tijd droog is voor de nacht. Het filter zelf, de witte laag, tussen het plastic is volgens mij vrij moeilijk te verwijderen en Resmed raad dan ook aan om dit met een tandenborstel voorzichtig schoon te maken. Ook dat lijkt mij vrij moeilijk omdat dit een paar kleine gaatjes betreft. Bovendien dient het filter om de uitgeademde en overtollige toegevoerde luchtstroom te verspreiden in de omgeving zodat dit niet naar een eventuele partner wordt geblazen of tegen de dekens/lakens aankomt. Dat het zwart wordt op de plekken waar de gaatjes zitten is dus niet erg. Je ademt het niet in, maar het komt juist uit het masker. Waarschijnlijk is het fijnstof wat al in de lucht aanwezig is en wat we al normaal inademen. Het komt er nu alleen geconcentreerd op een vierkante cm uit.

Je kunt eventueel de filters gebruiken van het Small en/of Medium neusdoppen gebruiken als je er toch voor kiest om het schoon te maken.

Het neusdoppen gedeelte maak ik droog met een wattenstaafje, zo verwijder je de vochtdruppels erg snel.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar