Pijnlijke neus

1
Hallo. Ik ben gisteravond begonnen met de cpap. Begonnen op 4.0 en na 20 minuten gaat hij naar 6.0
Ik heb alleen een hele zere neus buitenkant. Weet iemand waardoor en is dat normaal?

Leonie

modedit RM: verplaatst, titel aangepast
cpap apparaat DeVilbiss 64 met een F&P Eson 2 neusmasker

Re: Pijnlijke neus

2
Hoi Leonie,

Dat is moeilijk te zeggen op afstand.
Wat voor masker heb je?
Er zijn neusmaskers waar de neus volledig in zit. Dan heb je neusdopjes die in de neus zitten en ook nog dopjes voor onder de neus.
Afstelling steekt soms nauw, een goed passend masker hoeft niet erg strak te zitten en met jouw druk van 6 moet dat denk ik geen probleem zijn.
Het is soms even schipperen en als je verschillende neusdopjes hebt, kun je nog een andere maat proberen.
Maar hoe ging het slapen op zich, kon je makkelijk inslapen en heb je een goede nacht gehad?

Re: Pijnlijke neus

3
Ik heb een neusmasker zonder doppen. Het lijkt een silicone of iets dat je op je neus schuift.
Op zich inslapen duurt lang. Maar heb de overgang van 4 naar 6 niet gemerkt. Maar een uur later nog wakker. Toen ik eindelijk sliep werd ik 2.12 minuten later wakker en ben in plaats van de gemiddelde 8x wakker nu maar 3 keer wakker geweest. En 1 apneu gehad per uur. Ben ook wel beter wakker merk ik nu. Dan vele wakker worden brak me helemaal op de laatste periode. En het is wel wennen want als je mond open is is het niet fijn en als je tong ontspant als je nog wakker bent komt er veel lucht in je mond.
cpap apparaat DeVilbiss 64 met een F&P Eson 2 neusmasker

Re: Pijnlijke neus

4
Ok, dan heb je een neusmasker voor over de neus dus.
Op zich al positief dat je al minder wakker word dan zonder apneu apparaat.
Zelf slaap ik ook veel langer door en hoef ook minder naar het toilet dan voordat ik de cpap had.
Het inslapen komt vanzelf, dat is een kwestie van wennen denk ik.
Het is wel zaak om te proberen met de mond dicht te slapen, anders krijg je inderdaad het nare effect wat jij meegemaakt hebt, ook word de mond dan kurkdroog.
Mocht je dit echt niet lukken dan een belletje naar de cpap leverancier en vragen om een oplossing. Een oplossing kan zijn een kinband gebruiken of eventueel een ander masker (fullface)
De neus pijn is misschien op te lossen door het masker ietsje losser te dragen.
Succes.

Re: Pijnlijke neus

6
De leverancier heeft gebeld en wilde weten hoe de afgelopen 3 dagen zijn gegaan. Het slapen gaat op zich goed, word gemiddeld nog maar 2 keer wakker in plaats van de 8 keer per nacht. Alleen is het neusmasker aangemeten met kunstgebit in. Nu moet die 's nachts om medische redenen altijd uit. Maar nu zien ze een lekkage van 26 liter en de max is 24 liter. Ze denken dat het masker niet goed zit vandaar de lekkage. Ik moet vanavond op bed liggen en dan de masker op zetten en dan bij stellen. Ze denken dat de boven de oor banden losser moeten en de banden onder oor strakker. Ik ga het proberen, mocht dit niet lukken sturen ze iemand langs om te helpen of we moeten iets anders proberen. Ik merk zelf niks van de lekkage, mijn apparaat geeft dat ook niet aan, ja 0% lekkage. Maar zij zien het in de computer wel. De 1e nacht heb ik er 6u36 mee geslapen, de 2e nacht 8u18 en de 3e nacht 8u42. En heb nu gemiddeld 2 apneus per uur. De druk gaat van eerst 4.0 na 20 minuten naar 6.0 over 2 weken gaan ze weer uitlezen hoe het gaat. Maar voor nu ga ik eerst zelf proberen vanavond het masker goed te krijgen. En zo een minder zere neus te hebben. Nu voelt het net of je je neus hebt verbrand aan de zon.
cpap apparaat DeVilbiss 64 met een F&P Eson 2 neusmasker

Re: Pijnlijke neus

7
Let goed op dat de huid van de neus niet beschadigd raakt. Het beste is om met kunstgebit in te slapen, daar zonder kunstgebit het gezicht vervormd wordt. Uit de opmerking 24 l/min maak ik op dat je met een Resmed Airsense 10 apparaat slaapt. 24 l/min is een grens en daarboven spreekt men van te grote lekkage. Echter het display geeft niet aan hoelang deze duurde. Het kan slecht een paar seconden zijn geweest.

De lekkage die je op het display ziet staan bij het wakker worden is de 95 % lekkage. Dus als 24 l/min ziet staan, dan weet je dat het hoger was.

Met behulp van het gratis programma OSCAR kun je dit op de pc bekijken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Pijnlijke neus

10
Je download Oscar op je pc of laptop. Let op : er moet wel een slot zijn waar jij het sd kaartje in kunt steken om deze uit te kunnen lezen.

En ja, Resmed kun je perfect uitlezen met behulp van OSCAR.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar