F&P Simplus "fluit"

1
Hallo,

Gebruik al 6 jaar een Resmed S9 met de laatste 2 jaar een F&P Simplus Fullface masker.
Het masker past prima en gebruik in de winter een climatecontrol slang van Resmed.

Nu merk ik al een tijd dat als ik het masker (iedere dag) gereinigd hebt, hij de 1e 10 minuten begint te "fluiten".
Hij doet dat door de kleine gaatjes die bovenop het masker zitten.

Afbeelding


Als ik er met mijn vinger overheen veeg, dan stopt het fluiten voor een korte tijd en dat duurt ongeveer zo'n 10 minuten voordat het fluiten helemaal weg is. Soms wordt ik in de nacht wel eens wakker want dat hij is hij weer aan het fluiten en druk dan mijn masker even in mijn kussen.

Zelf denk ik dat het een combinatie is van hoge druk (10,2) en vocht, maar hoor graag jullie mening voordat ik hem bij de leverancier inschiet. Het masker past namelijk zo goed.
[i]CPAP mijn vriend en vijand[/i]
[size=85]Resmed S10 met bevochtiger, vaste druk 10,2 en F&P Simplus Fullface masker en Resmed Climate Line verwarmde slang[/size]

Re: F&P Simplus "fluit"

2
Fred, op het Facebook account van de ApneuVereniging kwam dit probleem ook voor. Meestal was vocht de boosdoener.

Dit kan door condens komen, of vocht wat uit de uitgeademde lucht komt, maar vaker een niet goed gedroogd masker na het schoonmaken. Zit er geen gaatje verstopt?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: F&P Simplus "fluit"

3
Ik heb sinds anderhalve week de Simplus en heb ook al 2x een fluit gehoord. Geen vocht, geen verstopte gaatjes. Ik vind het sowieso geen fijn masker, de slang draait ook niet soepel en ik krijg hem maar niet goed lekvrij afgesteld.

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk

Re: F&P Simplus "fluit"

4
Is ook een rare plaats voor een ventiel. Ik had de eson (neusmasker) en die had het ventiel op een knietje voor de slangaansluiting. Dat maakte van zichzelf ook een puist herrie met mijn hoge druk, maar er zat een kapje met een filtertje voor waardoor je vrijwel niets meer hoorde, en het juist een heel stil masker was. Een dergelijk onderdeel lijkt hier echt niet op te passen. Raar.

Verstuurd vanaf mijn SM-T310 met Tapatalk

Re: F&P Simplus "fluit"

5
Dat fluiten komt bij mij voor als ik bijvoorbeeld, tijdens de nacht, even naar het toilet geweest ben (ik houd het masker dan op), als het masker begint te fluiten dan veeg ik met mijn hand over die "uitlaat gaatjes" en dan stopt het fluiten direct, soms moet je een tweede keer vegen.
Hetzelfde gebeurd ook als ik de slang met een sopje gereinigd heb, ondanks dat die slang 18 uur te drogen heeft gehangen zit er toch nog vocht in. Zelfde oplossing: 1 of 2 keer vegen over de gaatjes, dat vocht/condens moet weg.

Re: F&P Simplus "fluit"

6
Hallo Bram,

Ik denk ook dat vocht het probleem is. Na het schoonmaken en drogen blijft er vaak nog wat vocht in het ventiel hangen omdat er zonder druk geen lucht bij kan. En als jij 's nachts opstaat en de slang afkoppelt, valt de druk in je masker weg en wordt er ook geen lucht meer door het ventiel geblazen. Mede omdat, zeker in de winter, de buitenkant van je masker kouder is dan de binnenkant slaat het vocht dus neer in het ventiel. Vervolgens zet jij de druk er weer op en blaast de lucht een poosje door een vochtig ventiel tot het weer droog is. Misschien helpt het om een droge tissue te gebruiken.

Groeten,
Julius

Re: F&P Simplus "fluit"

7
Dank een ieder voor jullie input en duidelijk is dat hier meer mensen last van hebben.
Of de oorzaak nu wel of niet volledig aan "vocht" ligt vind ik niet zo heel belangrijk want het treed niet constant onder dezelfde omstandigheden op. Er is niet 1 manier om dit definitief op te lossen en denk dat we terug moeten naar de leverancier/importeur om dit probleem bespreekbaar te maken.

Vraag aan Ruud of we nog contacten hebben binnen de vereniging die dit probleem kunnen oppikken?
[i]CPAP mijn vriend en vijand[/i]
[size=85]Resmed S10 met bevochtiger, vaste druk 10,2 en F&P Simplus Fullface masker en Resmed Climate Line verwarmde slang[/size]

Re: F&P Simplus "fluit"

10
Vreemd dat er niet een soort filtertje op zit ; op de F&P Eson die ik had zat ook een dergelijk roostertje (maar dan op het "elleboogje" en als ik dat zonder filter gebruikte maakte het ook een kolereherrie, vooral bij vocht (fluiten, pruttelen, blazen) maar het het heel simpele filtertje er op nergens last van.

Re: F&P Simplus "fluit"

13
Ik had in het verleden door het gebruik van de verwarmde bevochtiger altijd het probleem dat het masker ging fluiten en mij veel uit mijn slaap hield.
Hierdoor gebruik ik nu de luchtbevochtiger in de koude stand. Dus niet verwarmd maar met wel water in het bakje. De lucht die over het wateroppervlak strijkt neemt ook enigzins enig vocht mee.(Hoorde bij een boer, die zei: als er iets wind is droogt het land toch, ook als er geen zon is.) Finaal droog is de lucht dus niet als ik het inadem. Door het toch nog condenseren van het ademvocht ging mijn Full Face Masker soms toch weer fluiten. Vooral als de temperatuur daalde in mij slaapkamer onder de 16 C. graden.
Het fluitprobleem heb ik als volgt opgelost en het werkt voor bij mij uitstekend.
Van het Full Face Masker heb ik van de randjes van de gaatje van de luchtuitlaat de scherpe kantjes voorzichtig verwijderd met een boortje. Zowel aan de binnenkant als de buitenkant. (Het zogenaamde verzinken.)
Nu maak ik elke avond dit gedeelte met de gaatjes en net erom heen (zowel aan de binnenkant als buitenkant) iets vettig door er zuinig met een wattenstaafje olie op te strijken.(Slaolie o.i.d., waarmee de gaatjes niet dicht gaan zitten.) Hierdoor condenseert er op dit vettige gedeelte geen vocht meer en het fluiten is totaal verdwenen. s'Morgens kun je het zonder veel problemen met zeep schoon maken.
Verder als ik nu s'morgens mijn masker af doe, komt er nog veel condenswater uit het masker. Wel twee a drie theelepeltjes vol. Maar FLUITEN is er gelukkig niet meer bij.

Re: F&P Simplus "fluit"

15
Hoi Fred, hier het antwoord van de F&P consulente:
De beschreven problemen met verstopping komt vaak door condens problemen, zeker in deze periode.
Soms kan dit voor een deel worden opgelost door isolerende maatregelen van de CPAP-slang.
Toch kan deze condens niet helemaal worden voorkomen, omdat de uitademing van gebruiker ook warm is en kan afkoelen in het masker zelf. Dit kan ook vocht problemen veroorzaken.

De oplossing die ik hoor van Osas verpleegkundigen en eind-gebruikers zelf, is om af en toe even een tikje op de ventilatie-gaten te geven.
Of dit helpt, ik zou het niet weten, heb er nog geen last van gehad.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: F&P Simplus "fluit"

16
Een aanvulling bij de oplossing van het fluiten van de F&P masker.
Ik gebruik de koude slang. Ik gebruik totaal geen andere dingen dan de kale toepassing van de C-PAP met slang en masker. Geen verwarming of iets dergelijk.
Afgelopen nacht weer uren kunnen slapen zonder hinderlijk gefluit. Geweldig.

Re: F&P Simplus "fluit"

17
Misschien helpt de verwarmde slang ook om de drie theelepels vocht in het masker tegen te houden? Weet natuurlijk niet welk merk cpap je gebruikt.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: F&P Simplus "fluit"

18
De C-PAP die ik gebruik is een RESP Philips REMstar Auto. Afgestelde druk op 6 Hmg.
Vroeger tijdens vakantienachten in de caravan, als het buiten afkoelde, had ik ontzettend veel last van condens en water in slang en masker en fluiten van het masker. Het vocht hinderde het uitblazen van de ademlucht door de gaatjes in het masker met gevolg een fluittoon.
Dan ga je alles uit proberen en kom je al doende tot dit resultaat.

Re: F&P Simplus "fluit"

19
Jouw cpap heeft toch 3 gekleurde ledlampjes?

Wit gekleurd, houd geen rekening met omgevingsfactoren als vochtigheid.

Blauw gekleurd houd wel rekening met omgevingsfactoren.

Oranje gekleurd, dan is de verwarmde slang van Philips Respironics aangesloten.

Gewone normale slang met blauw gekleurde ledlampjes geeft vaak veel vocht in slang en masker.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: F&P Simplus "fluit"

20
Ruud J, schreef:Hoi Fred, hier het antwoord van de F&P consulente:
De beschreven problemen met verstopping komt vaak door condens problemen, zeker in deze periode.
Soms kan dit voor een deel worden opgelost door isolerende maatregelen van de CPAP-slang.
Toch kan deze condens niet helemaal worden voorkomen, omdat de uitademing van gebruiker ook warm is en kan afkoelen in het masker zelf. Dit kan ook vocht problemen veroorzaken.

De oplossing die ik hoor van Osas verpleegkundigen en eind-gebruikers zelf, is om af en toe even een tikje op de ventilatie-gaten te geven.
Of dit helpt, ik zou het niet weten, heb er nog geen last van gehad.

Groet RuudJ
Hallo Ruud,

Dank voor het bericht, maar vind het antwoord niet bevredigend en gedeeltelijk onjuist. De fabrikant erkent de problemen doch komt niet met een oplossing.

Ik gebruik de Resmed Climate slang en heb veel geëxperimenteerd met vocht en temperatuur. Dit geeft geen bevredigend resultaat.

Wel merk ik dat als ik het masker schoon heb gemaakt (iedere ochtend met een lauw sopje) en er een stukje keukenrol induw, het masker in het begin minder vaak fluit. In de nacht wordt ik soms wakker en dat heeft met positie te maken.Bij zijligging komt het vaker voor dan bij rugligging.

Ik denk dat ik komend jaar eens ga kijken naar een nieuw/ander masker.

Dank voor je inspanning.

Fred
[i]CPAP mijn vriend en vijand[/i]
[size=85]Resmed S10 met bevochtiger, vaste druk 10,2 en F&P Simplus Fullface masker en Resmed Climate Line verwarmde slang[/size]