Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

41
Julius, dankjewel voor je antwoord.

Ik ben het met je eens dat de druk niet in het masker wordt gemeten, maar in de machine zelf. Hierdoor kan de druk in het masker anders zijn dan geregistreerd.

Ik ben getriggerd door je opmerking dat er een aparte instelling voor een neusdoppen masker in de CPAP zit. Ik ben me daar niet bewust van. De consulente van Vivsol gaf me eerst een standaard neusmasker en daarna heb ik om een neusdoppenmasker gevraagd. Ik vraag me af of de instelling van de CPAP is gewijzigd.

Kun je dit ergens vinden in de CPAP (Respironics System One) of kan iemand anders op het forum me dat vertellen?

Chris

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

44
Ik slaap nu een halfjaar met de p10. Een keer heb ik voor 1 week gewisseld naar mijn oude masker, type onbekend, die ik in 1e instantie kreeg bij plaatsing van CPAP.
Toen ben ik gewisseld omdat ik last had van spieren rond mijn middenrif veroorzaakt door zwaar uitademen.

Zondagnacht werd ik wakker, omdat ik het benauwd had. Toen mijn masker afgezet en verder geslapen, denkend dat een nachtje zonder niet zoveel zou uitmaken. Nou dat heb ik geweten. Tot gisteren hoofdpijn en brak. Daarop heb ik ook de ventielen weer gereinigd met water en een tandenborstel. De neusdoppen zelf reinig ik dagelijks.

Vannacht werd ik weer erg benauwd wakker, zwaar uitademen en een erg opgeblazen gevoel. Er zat erg veel vocht in de slang, water eruit laten lopen en nogmaals geprobeerd. Geen verbetering. Na 2 uur vanalles geprobeerd te hebben, heb ik maar een paar gaatjes in de ventielen geprikt. (4 per kant) Wat een verbetering, makkelijk uitademen en nog een uurtje kunnen slapen. Voor mij het bewijs dat zelfs na het schoonmaken de ventielen dicht zaten. Na dit draadje gelezen denk ik dat het door het vocht kwam, maar ook bij mij zijn de ventielen al aardig zwart, er blijft dus toch veel vuil in hangen.

Nu hoop ik dat ik niet te enthousiast ben geweest met de gaatjes, maarja dat zal ik vannacht wel merken. Ik hoop dat het aantal AHI mooi laag blijft, meestal zit ik <1.

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

45
Hallo Slujje,

Inmiddels is de consensus over de P10 dat een paar speldengaatjes niet veel kwaad kunnen. De cpap zal de druk immers zo veel mogelijk gelijk houden. Belangrijker is dat de lucht goed doorstroomt zodat je het niet benauwd krijgt en ontspannen kunt slapen bij een AHI<5. Ik heb inmiddels 4 maskers in huis en ik rouleer met de Brevida en de P10. Terwijl de een in gebruik is, zit de ander in de schoonmaak zodat ik altijd een fris en schoon masker heb. De Swift, als meest robuuste (maar ook winderigste) masker, gebruik ik als betrouwbare backup.

Succes,
Julius

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

46
Ik heb gelezen dat sommigen het ventiel schoonmaken met een harde tandenborstel, zelfs een electrische tandenborstel.
Ik vrees dat er dan beschadiging aan het materiaal van het ventiel wordt aangebracht en vervuiling/dichtslibbing juist erger wordt. M.i. krijg je namenlijk braampjes op het materiaal door een harde borstel te gebruiken.

Ik lees in de beschrijving dat het ventiel met een zacht borsteltje moet worden schoongemaakt (ik heb het uit het Engels manual maar even vrij vertaald):

Dagelijks / na elk gebruik:
 Demonteer de kussens van het frame volgens de demonteringsinstructies.

 Maak de gescheiden maskercomponenten schoon (met uitzondering van hoofddeksels) grondig door voorzichtig in warm water (ongeveer 86 ° F / 30 ° C) met milde zeep te wrijven.

 Om de maskerafdichting te optimaliseren, dienen de gezichtsoliën na het gebruik uit de kussens verwijderd te worden.

Gebruik een zachte borstel om de ventilatie te reinigen.

 Controleer elke component en, indien nodig, herhaal wassen tot
visueel schoonmaken.

 Spoel alle componenten goed af met drinkwater en laat ze toe
uitdrogen uit direct zonlicht. Droog het door zachtjes met een doek af te vegen.

Ook wordt in het manual melding gemaakt:
Het maskerventilatie kan met verloop van tijd verkleuren door stof. M.a.w. men kan boenen wat men wil, de verkleuring gaat echt niet weg en werkt beschadiging in de hand.

Overigens, in het schoonmaakfilmpje van het masker is moeilijk te zien wat voor borsteltje er gebruikt wordt voor het ventiel.

M.vr.gr.

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

47
Eerlijk gezegd, maak ik alleen het siliconen gedeelte schoon (ook niet elke dag). Het filter maak ik vrijwel nooit schoon. Het verkleurd inderdaad, maar heb vrijwel nooit last van verstoppingen door vuil of vocht.

Groet Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

48
Ik gebruik het masker nu een anderhalve maand, ik heb het ventiel met slang even goed doorgespoeld met warm water en een klein beetje afwasmiddel. Niet dat het direct nodig was maar voor de frissigheid.

Als ik trouwens het masker op heb en het apparaat start, corrigeer ik het masker even op mijn hoofd en voel altijd even of de ventilatiegaten doorblazen. Mocht er verstopping optreden dan kan ik dit direct verhelpen.

Ik heb nog wel veel lekkage aan het masker, ondanks de aangebrachte clipjes om de band beter in te stellen. Die clipjes raakte ik gedurende de nacht wel een kwijt maar heb nu tussen clipje en band een boterhammenzakjedichtbindclipje bevestigd en nu raakt het bewuste clipje niet meer los.

M.vr.gr.

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

49
Vanwege het vocht in het P10 masker eerdergisteren heb ik gisteravond de auto stand ingeruild voor handmatig en de vochtigheid op 3 en temp op 22 ingesteld.
Vannacht werd ik na 1,5 uur slaap weer wakker vanwege benauwdheid. Er zat weer vocht in het masker en dus ging uitademen erg moeilijk.
De vochtigheid naar 2 verlaagd en mijn andere masker gepakt, de F&P Opus. Dit is een redelijk fijn masker met een grote uitblaas opening, zodat ademen makkelijk gaat.
Ook zit de slangaansluiting boven op het hoofd. Daarmee nog goed geslapen, ook hier zat er vocht in het masker toen ik wakker werd alleen had ik er geen last van.

Ik denk dat ik het Airfit P10 masker ga inruilen, teveel gedoe met vocht en moeilijk uitademen. Ik heb net de leverancier gebeld en 7 nov komt de consulent langs om andere maskers te proberen. Voorlopig maar met de F&P Opus slapen, nu alleen het vocht nog beter zien te krijgen, misschien moet ik de temperatuur wat hoger zetten.

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

50
Hallo Slujje,

22 graden is vrij laag voor de slangtemperatuur. Vuistregel is hoe hoger de slangtemperatuur, des minder kans op vocht in de slang en/of masker.

Ik snap goed dat je genoeg hebt van dit probleem. Ik was het op een gegeven moment ook zat. De F&P Brevida bleek voor mij een goede vervanger. Het sluit de neus wat steviger af, maar heeft het zelfde type hoofdbandjes als de P10.

Succes,
Julius

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

54
Hi,

Ik heb de P10 sinds februari dit jaar. Prima masker. Maar de laatste weken werd ik midden in de nacht benauwd wakker met de neiging door mijn mond te moeten ademen. Regelmatig spierpijn / lichte hoofdpijn. Controle van de AHI bleek dat deze constant rond de 1 is. Bij nadere inspectie van de P10 ontdekt dat de ventielen zwart verkleurd waren. Als ik mijn mond aan de buitenkant van het masker zette en aan de ventiel zuig, kan ik met moeite wat lucht aanzuigen. Meteen de ventielen gereinigd met een tandenborstel en lauwwarm water. Dit deed de zwarte kleur verdwijnen en de "zuigproef" geeft al meer lucht. Nooit geweten dat het grondig reinigen van de ventielen nodig is. Ik dacht dat spoelen met lauw water en zeep voldoende is. Niet dus. Het staat misschien wel in de handleiding, maar een duidelijke en nadrukkelijke waarschuwing bij dit masker is zeker op zijn plaats. Niet iedereen is zich bewust van de functie van de ribbeltjes aan de onderkant...

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P10

55
Ik heb vorige week ook kennis mogen maken met dit fenomeen. Volgens mij gaat het verstoppen van de luchtkanalen zeer langzaam om dan op een nacht bij een kritisch opgelopen verstopping opeens 100% dicht te knallen door vocht. Ik werd uitgeput, zwetend, zwaar ademend wakker met de hele slang vol water (nog nooit gehad!). De dag erna flink spierpijn tussen de schouderbladen, en borstbeen.

Het masker zonder doppen in een citroenzuuroplossing gelegd, toen was de blokkade weer verdwenen, masker werkt weer als nieuw. Een tijdje weken in de Steradent schijnt ook te werken las ik.

Ik zal ook eens kijken naar de Brevida.

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P10

56
Ik ben pas recent op dit forum en zie dit topic nu pas.

Voor wat het waard is, gezien veel opmerkingen over de P10, ik gebruik hem nu ruim een jaar en het is het enige masker dat bij mij absoluut nooit lekt en het elastiek is precies goed voor mijn maat hoofd.... Ik zal dat in een nieuw topic verder uitleggen maar ik denk dat ik wel enig idee heb, waarom het maskerventiel kan verstoppen.

Het ventiel (eigenlijk uitblaasrestrictie) bestaat namelijk uit een kunststof weefsel dat dmv warm persen in het masker wordt gezet. Daarbij smelten de draadjes van het weefsel tegen elkaar en laat kleine openingen over. Op zich zijn de draadjes in het weefsel glad en waterafstotend, maar door verschillende oorzaken kan dat in de loop van de tijd achteruitgaan waardoor vocht in staat is de gaatjes te verstoppen.

Zo is schoonmaken met een tandenborstel volgens mij absoluut het slechtste wat je kan doen, dat veroorzaakt onherroepelijk kleine beschadigingen aan de draadjes waar vocht beter aan hecht.
De tweede mogelijke oorzaak is het ophopen van kalk uit het leidingwater.

Eigenlijk zou je het filter alleen maar van wat vettige substantie moeten reinigen die via je adem op het oppervlak terechtkomt en dan is spoelen met een goede afwasmiddeloplossing, zoals voorgeschreven door de fabrikant, met minimale aanraking van het oppervlak het meest geschikt.
En dan het liefst gedemineraliseerd water gebruiken al is dat niet per se nodig mits je goed droogt.
Schoonmaken is op zich zelfs nauwelijks nodig als het nog goed doorstroomd, zoals Ruud hierboven ook zegt.
Hooguit kan het wat minder prettig ruiken als je het masker opzet voordat de druk op het masker wordt gezet.
Daarna stroomt er alleen lucht door naar buiten en ruik je niets meer.

Ikzelf reinig eerst de siliconen”snuit” met een druppeltje afwasmiddel en wrijf dan met een natte vinger waar nog een beetje afwasmiddel op zit heel licht over het oppervlak van het ventiel en spoel alles dan gewoon met handwarm water af,
Vervolgens droog ik alles met een hydrofiele doek waarvan de vezels dermate zacht zijn dat ze het oppervlak niet beschadigen (tip van de opticien voor mijn bril).
Onder een loupe ziet het ventiel er na bijna een jaar nog steeds goed uit en het stroomt nog goed door.
Mocht het ventiel door kalk gevuld zijn dan is de bekende azijnoplossing effectief.
Niet te vaak doen omdat azijn het kunststof ook kan aantasten.