Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P10

1
Omdat ik last blijf houden van verstopte ventielen (zie: http://www.apneuvereniging.nl/forum/vie ... =4&t=10657 ), heb ik een en ander opgezocht over dit probleem. Het blijkt dat meer mensen er last van hebben.

Zie deze recente post van een arts die zelf apneu heeft: http://www.apneaboard.com/forums/Thread ... Airfit-P10 Hij beschrijft exact hetzelfde en dit komt ook overeen met de ervaring van Hountsje: http://www.apneuvereniging.nl/forum/vie ... =4&t=10883.

Het komt erop neer dat deze arts constateert dat de Airfit P10 in meerdere gevallen problemen veroorzaakt met het uitademen omdat de fijnmazige ventieltjes snel verstopt kunnen raken, al dan niet door vocht. Volgens hem bestaat er inderdaad kans op hypercapnie. Voor hem voldoende om een waarschuwing uit te brengen.

Ik heb er nu ook genoeg van. Omdat dit probleem blijft terugkeren en ik er niet goed mee slaap, heb ik vandaag een ander masker besteld: De Resmed Swift FX (Vivisol biedt de F&P Brevida nog niet aan).

Groeten,
Julius

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

3
Frits, de consensus binnen de cpap-gemeenschap is dat de ervaringen met de Airfit P10 erg verschillen. Veel gebruikers hebben geen last van benauwdheid en/of verstopping. Hoe dat komt blijft gissen, al lees ik ook dat Resmed onlangs de ventieltjes enigszins zou hebben aangepast.

Ik zou zeggen blijf dit masker rustig gebruiken als je er goed mee slaapt en hou in je achterhoofd dat dit probleem eventueel kan optreden.

De Brevida wordt nog niet door Vivisol verkocht, maar vanochtend was een niet nader te noemen, doch ons allen welbekend persoon op dit forum zo vriendelijk mij aan te bieden zijn proefmodel naar mij op te sturen. Helemaal top! :)

Groeten,
Julius

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

4
Ik heb de Airfir P10 (for her) en ik heb -nog?- nergens last van. Zoals aangegeven in diverse van de aangehalde teksten, kun je eenvoudig vaststellen of de roostertjes nog open zijn - gewoon je apparaat aanzetten, dopjes op/in en dan voelen of er een luchtstroom uitkomt. Bij mij is dat prima het geval. Ik weet natuurlijk niet hoe het op lange termijn zal gaan. Maar ik maak elke paar dagen de roostertjes schoon met een oude tandenborstel, volgens mij werkt dat prima. Het enige dat goed zou zijn is m.i. dat dit risico bij de levering gemeld wordt, dat je daar goed op moet letten (en iets van een oude tandenbostel moet gebruiken om verstopping te voorkomen). Zeker als je bedenkt hoeveel mensen dit masker gebruiken.

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

5
Tja, ik maak eigenlijk alleen het siliconen gedeelte van de Airfit P10 schoon. Het rooster/filter gedeelte heb ik eigenlijk hooguit 1 of 2 keer schoon gemaakt sinds maart 2016.

Ik weet dat dit tegen de opgelegde regeltjes indruist, maar denk hoe minder ik aan het rooster /filter gedeelte kom des te minder kans op beschadiging en op afsluiting. Tot nu toe nog nooit last gehad van klachten die hier genoemd zijn.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

6
Had ook last van verstopte gaatjes bij de P10. Op advies van een osas-verpleegkundige maak ik de gaatjes om de 2 weken goed schoon met een harde tandenborstel die ik in azijn doop. Daarna met heet water goed schoonspoelen en laten drogen. Sindsdien geen last meer van verstopte gaatjes. Je kunt het onderdeel ook een halve dag laten weken in azijn, maar dan blijft de azijnlucht soms een paar dagen nahangen.

De basisslang en de slang van de P10 spoel ik om de twee weken goed door met heet water.

De neusdoppen maak ik dagelijks schoon met Zwitsal babyshampoo. Volgens de verpleegkundige is deze shampoo beter voor de siliconen dan afwasmiddel, waarmee ik dit eerder deed. Zodra je naar bed gaat ruikt het ook nog eens lekker fris!

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

7
Ik heb nu ineens 3 maskers in huis in plaats van 1. Vanmiddag heb ik even geslapen met de Swift FX en dat viel helemaal niet tegen. Het ademt makkelijk, maar er komt wel een forse luchtstroom uit. Wel stil en past goed. Vannacht ga ik de Brevida proberen. Ik heb net al even gepast en volgens mij zit het prima. Lekker zacht neusstuk.

Voorlopig lijkt het met beide maskers makkelijker uitademen dan met de Airfit P10, dus die laatste staat op de nominatie om in de kast te verdwijnen.

Groeten,
Julius

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

8
Inmiddels slaap ik standaard met de F&P Brevida, een uitstekend alternatief voor de Airfit P10.

De Airfit P10 heeft een fijnmazig dubbellaags ventieltje dat gevoelig is voor vocht en eventuele andere vervuiling. Als het eenmaal dichtslibt, krijg je het niet zo makkelijk meer open en kan je er niet meer mee doorslapen. En je kunt het ook niet vervangen. Je zou dan een heel nieuw masker moeten aanschaffen. Het grootste gevaar is volgens mij dat je de verstopping niet direct opmerkt en er nog een poos mee doorslaapt terwijl dat je slaapkwaliteit niet ten goede komt.

F&P heeft een open roostertje met daarover heen een afneembaar en vervangbaar filtertje, de zogenaamde diffuser, om de luchtstroom te temperen. Het voordeel hiervan is dat er amper verstopping kan optreden en in noodgevallen kan je het filtertje gewoon weglaten. Je kunt het filtertje ook apart reinigen en regelmatig vervangen door een vers filtertje. Wat mij betreft is de Brevida daarom een veiliger masker.

Groeten,
Julius

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

11
Ja ik herken het probleem met de uitademgaatjes van de AirFit P 10 van ResMed. Heb er zelfs al een keer door op de eerste hulp gelegen. Bij mij kwam het door condensdruppels die in slang en bij het rooster van de p10 kwam te zitten. Door dat de gaatjes zo fijnmaasig is lijken deze hier door dicht te gaan zitten. Nu weet ik dat en wissel dan gelijk met het reserve masker. Verder is het een prima masker.
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

12
Ik heb nu voor het 2e jaar een P10.
Het eerste jaar kreeg ik aan het eind van het jaar ook die problemen.
Schoonmaken wilde niet helpen.
Dus ik heb me voorgenomen om hem dit jaar vaker schoon te maken.
Maar dan loop het risico dat die niet goed genoeg gedroogd is, en daardoor de gaatjes dicht zitten.
En dan kom je in ademnood omdat je steeds dezelfde lucht inademt.
Ik heb een verwarmde slang, dus weinig condens. Maar in het begin als die nog niet op temperatuur is, gaat het wel eens mis.

Had hiervoor de FX, maar dat vond mijn vrouw toch niet fijn die luchtstroom in haar gezicht of nek.
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

13
Heel herkenbaar. Ik lees al een tijd mee op dit forum, maar had nooit de neiging om te reageren. Nu dus wel.

Ik gebruik nu zo'n 6 maanden de P10. Super fijn masker. Maar de laatste tijd krijg ik het erg benauwd. Ik realiseer me nu pas dat dit aan het masker ligt. Ik wist niet dat ik die mesh schoon moest maken met deze troep als resultaat:

Afbeelding


Ik heb dit masker zelf aangeschaft toen ik niet met mijn eerste neusmasker kon slapen. Nooit de onderhoudsinstructie gelezen. Stom stom stom... er komt geen lucht meer uit dus ik adem al tijden m'n oude lucht in. Ik los de benauwdheid op door af en toe door m'n mond te ademen. Maar als ik slaap doe ik dat natuurlijk niet. Zou dit schade op hebben geleverd?

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

14
Peter H schreef:Heel herkenbaar. Ik lees al een tijd mee op dit forum, maar had nooit de neiging om te reageren. Nu dus wel.

Ik gebruik nu zo'n 6 maanden de P10. Super fijn masker. Maar de laatste tijd krijg ik het erg benauwd. Ik realiseer me nu pas dat dit aan het masker ligt. Ik wist niet dat ik die mesh schoon moest maken met deze troep als resultaat:

Afbeelding


Ik heb dit masker zelf aangeschaft toen ik niet met mijn eerste neusmasker kon slapen. Nooit de onderhoudsinstructie gelezen. Stom stom stom... er komt geen lucht meer uit dus ik adem al tijden m'n oude lucht in. Ik los de benauwdheid op door af en toe door m'n mond te ademen. Maar als ik slaap doe ik dat natuurlijk niet. Zou dit schade op hebben geleverd?
Precies, dat is het gevaar ervan. Je hebt het niet door. Ik zit met 8 maanden cpap nog in de herstelfase, maar sinds ik ben overgestapt op de Brevida voel ik me een stuk beter. Minder last van hoofdpijn, rustiger slapen, 's ochtends net iets frisser en wat meer energie.

De onderhoudsinstructies lezen helpt overigens niets. Ik maakte mijn masker vaker schoon dan aangeraden en had nog steeds last van verstopping. Die zwarte waas herken ik wel, maar volgens mij is vocht het grootste probleem. Aangezien dat grotendeels vocht van de uitademing is, kun je daar gewoon niets aan doen.

Wellicht vinden sommigen dit overdreven, maar naar mijn mening zou dit masker uit de markt moeten worden gehaald. Slapen met een verstopt masker is net zo schadelijk voor je gezondheid als slaapapneu, zo niet schadelijker.

In mei heb ik recht op een volgend gratis masker. Ik ga dan een neusmasker zoals de N20 aanschaffen: https://www.youtube.com/watch?v=3SM_HuhqeCk&t=326s Volgens mij zit dat net zo comfortabel als een neusdoppenmasker en sluit het nog beter af ook.

In het filmpje kun je trouwens goed zien hoe sterk het masker beslaat bij uitademing als Lanky op 7:25 ermee in bed ligt.

Groeten,
Julius

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

15
Net een gesprek gehad met mijn zorgverlener. Bij Mediq Tefa is dit probleem bekend. Op advies van de expert heb ik een paar gaatjes geprikt in het membraan voor de oplossing op korte termijn. Voor de lange termijn heb ik de Philips Dreamwear besteld. Ik hoop dat ik daar net zo goed mee slaap als met de P10. Want als dit probleem zich niet had voorgedaan, had ik de rest van m'n leven met de P10 geslapen. Ik vind het een geniaal masker. Ik merk amper dat ik hem draag. En ik kan alle kanten oprollen tijdens mijn slaap zonder lekkage. Ik vind het echt jammer dat dit masker dit probleem vertoont.

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

16
Even terugkomend op jouw nieuwe N20 masker, Jools. Mijn vorige masker was de F&P Eson. Die lijkt een beetje op de N20. En voor mij was dat echt super klote. Het kan aan de vorm van mijn gezicht liggen, maar bij elke beweging die ik maak tijdens mijn slaap ontstaat er lekkage. Toen ik voor het eerst de P10 gebruikte ging er echt een wereld voor me open. Iets om in gedachten te houden als je je nieuwe masker mag uitzoeken.

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

17
Dank voor het advies, Peter.

Ik ben ook begonnen met de Eson en dat is inderdaad een gevoelig masker qua afstelling. Ik had echter het meeste last van de grote constructie. De N20 en de Nano zijn veel kleiner. In de filmpjes van Lanky ogen deze maskers eigenlijk niet veel groter dan een neusdoppenmasker, vandaar dat ik die als volgende wil uitproberen.

Ik slaap overigens momenteel nog steeds naar volle tevredenheid met de Brevida, met de Swift FX als back-up.

Groeten,
Julius

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

18
Ik herken dit dus ook. Ben er zelfs 1 maal door naar de huisartsenpost geweest omdat ik niet door had wat mij overkwam. Nu weet ik dat het vaak met de luchtvochtigheid in je omgeving heeft te maken. De kleine vocht druppeltje zorgen er voor dat he niet goed kunt uitademen. Als ik daar nu van wakker wordt pak ik gewoon het reserve masker en slaap weer lekker verder. Soms wel 10 uur achter elkaar door. Verder vind ik het een top masker.
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

19
Sinds twee jaar aan de Cpap en heel veel maskers kunnen uitproberen. Er was maar één masker dat echt goed beviel en waar ik prima mee sliep, de Resmed Airfit P10. Ik maakte het masker wekelijks goed schoon met azijn en een tandenborstel en dacht daardoor geen last te hebben van een verstopte uitstroom. Echter een aantal klachten bij het opstaan zoals spierpijn en hoofdpijn namen de afgelopen maanden toe.

Twee weken geleden heb ik zelf het Brevida masker gekocht. Was dat masker er maar eerder geweest! Wat een (letterlijke) verademing! Het masker is erg stil, sluit bij mij goed af en de luchtuitstroom is minstens net zo zacht als bij de P10, zoniet nog zachter. Ik heb het idee dat mijn ademhalingen gezonder zijn, want in de ochtend geen last meer van hoofdpijn en spierpijn. Daarnaast, bij een nieuw masker was mijn AHI de eerste twee weken altijd iets hoger. In dit geval helemaal niet, iets lager zelfs!

Een heerlijk masker! Alleen het opzetten van het masker vraagt wat geduld en vaardigheid. Het neusstuk bestaat uit een soort ballonnetje dat uit één stuk gemaakt is en rondom je neus past. Aan dit ballonnetje zitten twee kleine opstaande uitsparingen die in je neus passen. Deze uitsparingen willen bij het opzetten van het masker nog wel eens naar binnen flappen, waardoor lekkage ontstaat. Als het eenmaal goed zit, heb ik daar de hele nacht, ondanks regelmatig omdraaien op mijn kussen, totaal geen last meer van. Ik gebruik een VPAP-apparaat met hoge druk (16-12), en ook deze hoge druk heeft geen problemen met dit masker. De P10 wilde hierdoor bij het uitademen nog wel eens uit mijn neusgaten schuiven.

Daarnaast zijn in tegenstelling tot de P10 de hoofdbandjes ook nog eens verstelbaar. Het is aan te raden het masker/ballonnetje direct na het opstaan te reinigen met lauw water en babyshampoo. Omdat er ook water in het balonnetje loopt, kan het dan de hele dag drogen en heb je van dat water/vocht geen last wanneer je naar bed gaat.

Kortom: een erg prettig zittend masker, met ideale zachte luchtuitstroom, zorgt bij mij voor goede nachtrusten en nauwelijks nog spier- en/of hoofdpijn bij het opstaan. Ook mijn vrouw heeft geen last van een koude luchtstroom in haar gezicht of nek.

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

20
Tja, zou een deel van mijn probleem, namelijk het duizeligheid- en hoofdpijndeel dan toch afkomstig kunnen zijn van de P10?
Ik gebruik tegenwoordig relatief lage druk (7, met ERP op 1 of 2). Ook in de handleiding van de P10 staat dat 'rebreathing' kan voorkomen bij lagere druk...
Toch maar de Brevida langer proberen dan 1 nacht? (Werd er wat benauwd van)
Frits
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP