Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

24
Sinds kort kreeg ik ook klachten met de P10. Benauwd wakker worden en meer zweten dan normaal, tevens oplopende AHI naar 4,5/5 met een vaste druk van 8,5.
Nu overgestapt naar een F&P Pilairo Q (Linde levert de Brevida nog niet) en dat vergt wel enige gewenning...
Mijn neus is kapot en het masker maakt meer geluid dan de P10 (die zit zo lekker, voor zover zo'n masker dat kan) dus na een nacht met de pilairo moet ik mijn neus even 2 dagen laten helen en dan wissel ik weer naar de pilairo.

Ik baal er wel van, de P10 is tot nu toe het enige masker waar ik de hele nacht mee vol maak, ik heb de Pico, een neusdoppenmasker van philips (naam ff kwijt) en de dreamwear geprobeerd maar geen 1 bevalt me beter dan de p10.
De dreamwear had ik ook goeie hoop op, zit comfortabel maar ik kreeg het erg benauwd van.

Ik maakte het masker ook wekelijks schoon met een tandenborstel overigens.

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

25
In navolging van Julius denk ik ook dat het (in ieder geval bij mij) om een vochtprobleem gaat en dat dan in combinatie met een wat lagere druk, waarvan ook bekend is dat dat problemen kan geven bij de P10..
De Brevida komt eind van de week bij mij binnen en dan ga ik er langer mee proberen te slapen. Tot die tijd de Swift FX weer tevoorschijn gehaald, ik ben nl helemaal klaar met de P10 (hoewel qua draagcomfort er geen enkel masker aan tippen..)
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

28
Peter H schreef:Wat bizar. Eigenlijk moeten we dit gezamelijk laten weten aan de fabrikant. Misschien hebben ze wel een oplossing. Ik mis mijn p10 erg. Ik heb nu de Dreamwear van Philips, maar niets kan tippen aan de P10.
Op de Amerikaanse fora staan berichten van mensen die Resmed hierover hebben aangesproken, dus ze weten ervan. De reactie was dat het individuele gebruikerservaringen betreft, maar zoals ik al eerder schreef zouden de ventieltjes inmiddels wel enigszins zijn aangepast. Ja, het is een fijn masker, maar ik gebruik het echt niet meer.

Groeten,
Julius

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

30
Ik heb geen contacten op dit niveau, maar als de Apneuvereniging dit wil oppakken kan dat natuurlijk altijd. Verder is het moeilijk vast te stellen om hoeveel mensen het gaat, maar uit de informatie die op internet beschikbaar is valt op te maken dat het in ieder geval niet om afzonderlijke incidenten gaat, zeker waar het de melding van de Amerikaanse arts betreft.

Groeten,
Julius

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

31
Hoi Allemaal

Inmiddels gebruik ik mijn Resmed Aifit P10 ook niet meer en gebruik voorlopig toch maar even de Resmed Swift FX,ook de brevida beviel me niet zo,misschien koop ik de resmed N20 maar op het forum is daar nog niet veel over te lezen.
En het is meer een neuskapje volgens mij ipv doppen,dan moet de druk denk ik ook weer aangepast worden,maar dat weet ik eigenlijk niet.
Afspraak met Longarts staat gepland maar duurt nog even vanwege afwezigheid vakantie.

Ik heb nog veel klachten waaronder angst,nerveus,prikkelbaar en door slaaptekort voel ik me vaak erg brak,ik hoop een keer een c pap masker te vinden die me bevalt.het geeft een hoop stress


Met groetjes

Henk

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

34
Ik heb dat zo ook een paar keer kunnen doen, Psycorps. Schoonmaken en vooral ook daarna goed droogmaken helpt zeker. Maar het probleem kwam telkens weer terug en ik wil niet het risico lopen dat ik ongemerkt toch weer met een dichtslibbend masker slaap of midden in de nacht met een ontploffend hoofd wakker wordt, met alle gevolgen voor mijn gezondheid van dien.

Groeten,
Julius

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

35
Waarschijnlijk ben ik nu ook geconfronteerd met dicht slibbende ventielen; de laatste tijd merkte ik dat ik niet meer zo wakker was als anders. Ik gebruik het masker sinds mei vorig jaar met veel plezier.

Ik werd gisteravond getriggerd doordat ik bij diepe ademteugen warme lucht inademde ondanks het feit dat er wel lucht uit de ventielen kwam. Ook merkte ik dat de dagelijkse AHI-waarden langzaam opliepen. Ik ben toen gaan kijken wat er in SleepyHead was geregistreerd. Het bleek dat in ca. anderhalve maand tijd de totale leksnelheid heel geleidelijk omlaag gegaan was van 24 naar 12 liter per minuut.
Bij mijn gemiddelde minuut ventilatie van ca. 8 à 9 l/min is het verschil met de totale leksnelheid niet groot meer. Ik trek dan de conclusie dat er kans bestaat, dat ik steeds meer uitgeademde lucht (lees kooldioxide) weer inadem met alle gevolgen van dien. Corrigeer me als ik het verkeerd heb.

Ik maak de ventielen elke dag 's ochtends schoon met water en zeep. Daarna laat ik het een hele dag drogen.
Blijkbaar gaat er toch iets in de ventielen zitten, waardoor het langzaam verstopt raakt.

Ik ben nu na bijna een jaar toe aan een nieuw masker. De P10 zat/zit heel goed. Misschien is de P10 verbeterd en maar ik twijfel of ik die weer moet nemen. Welke alternatieven raden jullie aan?

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

36
Als je een heel jaar gedaan hebt met de Airfit P10 en nu last gaat ondervinden, dan zou ik gewoon verder gaan met de Airfit P10. Een nieuwe gaat dan ook weer lang mee. Zelf heb ik hem ook. Ik maak de ventilatie eigenlijk weinig schoon.

Het er daar nu dan ook zwart uit.

Heb niet veel problemen, of ik merk het verschil pas weer bij een nieuw masker.

Deze ga ik morgen aanvragen, want ik had in maart al recht op een nieuw masker. Het wordt weer de Airfit P10. Rekeninghoudend met mijn vrouw.

De Philips Respironics Nuance Blue Gel is ook een fijn masker wel met straal stroom.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

37
chris61 schreef:Ik ben toen gaan kijken wat er in SleepyHead was geregistreerd. Het bleek dat in ca. anderhalve maand tijd de totale leksnelheid heel geleidelijk omlaag gegaan was van 24 naar 12 liter per minuut.
Bij mijn gemiddelde minuut ventilatie van ca. 8 à 9 l/min is het verschil met de totale leksnelheid niet groot meer. Ik trek dan de conclusie dat er kans bestaat, dat ik steeds meer uitgeademde lucht (lees kooldioxide) weer inadem met alle gevolgen van dien. Corrigeer me als ik het verkeerd heb.
Hou er wel rekening mee dat de cpap de normale ventiellekkage niet wegschrijft als lekkage. Pas vanaf een bepaald percentage (ik doe een gok: 15%) wordt er geregistreerd, dus je kunt deze waarde niet zomaar afzetten tegen de minuutventilatie. Het kan ook zijn dat je masker gewoon minder lekt.

Dat je AHI omhoog gaat duidt ook niet op verstopte ventielen. Daardoor wordt de druk juist hoger wat eerder een lager AHI zou opleveren.

Ik zou gewoon op je slaapervaring afgaan. Er wordt sowieso aanbevolen om het masker elk jaar te vervangen, dus wellicht is de P10 nog steeds een goede keuze voor jou, zoals Ruud al zegt.

Groeten,
Julius

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

38
Jools schreef: Dat je AHI omhoog gaat duidt ook niet op verstopte ventielen. Daardoor wordt de druk juist hoger wat eerder een lager AHI zou opleveren.
Dat zou ik tegenspreken. De machine werkt volgens een terugkoppelingssysteem dat de druk in luchtwegen plus masker-en-slang constant houdt. Het gevolg daarvan is dat blokkade van de roostertjes leidt tot verminderde luchtstroom en scavenging.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

39
Vannacht geslapen met de Swift FX. ik voelde mij een stuk helderder en fitter.
AHI was 0,0 bij een totale lekkage 24 l/min.
Normaal is mijn AHI onder de 0,5, maar de laatste tijd zat dat tussen de 0,7 tot bijna 2 en voelde ik mij 's ochtends vermoeid.

Ik laat de P10 een weekje rusten: mogelijk dat eventueel vocht verdampt en dat de P10 dan weer normaal werkt. Als laatste poging kan ik gaten in de ventielen maken en kijken of dat positief uitpakt.

De beslissing welk masker ik neem, stel ik nog even uit. De F&P Brevida klinkt ook interessant. met name de mogelijkheid dat het filter in het ventiel separaat kan worden schoongemaakt en evt. kan worden vervangen.
Hou er wel rekening mee dat de cpap de normale ventiellekkage niet wegschrijft als lekkage. Pas vanaf een bepaald percentage (ik doe een gok: 15%) wordt er geregistreerd, dus je kunt deze waarde niet zomaar afzetten tegen de minuutventilatie. Het kan ook zijn dat je masker gewoon minder lekt.
@Jools: ik ga er vanuit dat in Sleepyhead echt de totale leksnelheid wordt weergegeven. Apart wordt nl. de masker lekkage afgebeeld. Zoals ik het begrijp, wordt de vrijwel rechte basislijn van de totale leksnelheid als het "verlies" van de lucht door de ventielen beschouwd. Alles wat daarboven als extra lekkage wordt geregistreerd (en dat ook vaak onregelmatig is en schommelt tussen 4 en 20 l/min) is het maskerlekkage, dat zo minimaal mogelijk moet zijn.
In eerste instantie was dat 24 l/min en tenslotte maar 12 l/min.
Dat je AHI omhoog gaat duidt ook niet op verstopte ventielen. Daardoor wordt de druk juist hoger wat eerder een lager AHI zou opleveren.
Bij verstopte ventielen gaat de druk niet omhoog. De CPAP regelt alleen op druk (8 mmH2O in mijn geval); het is niet relevant hoe hoog de lekkage is. Bij mij blijft de gerigistreerde druk ook constant op 8 staan, ongeacht de vermindering van leksnelheid. Alleen bij hele grote lekkages, zou in theorie de druk niet meer kunnen worden vastgehouden en lager worden.
In mijn geval denk ik dat de verhoging van de AHI alleen toe te schrijven is aan verminderde hoeveelheid verse lucht.

Re: Problemen uitademen/verstopte ventielen Resmed Airfit P1

40
Ik denk dat wij voorzichtig moeten zijn met de verregaande interpretatie van cpap-statistieken in Sleepyhead. Twee weken geleden legde mijn longarts mij nog uit een cpap niet in het masker zelf meet. Alles wordt afgeleid uit de veranderingen in de luchtstroom binnen het apparaat en dat kan aanzienlijke verschillen opleveren met de metingen van een PSG. Een statistiek zoals maskerdruk bijvoorbeeld is zodoende eigenlijk vrijwel waardeloos; er wordt helemaal niet in het masker gemeten. Ook treden er onverklaarbare onregelmatigheden op die bij een PSG niet te zien zijn. Dat is de reden dat men liever niet al te veel ingaat op statistieken die de patient zelf meeneemt. Men werkt alleen maar met AHI, lekkage en gebruiksduur om de effectiviteit van de therapie te monitoren. Voor alle andere gegevens gebruikt men de PSG.

Zelf had ik de ervaring dat er bij verstopte ventielen een hogere druk op mijn hoofd kwam te staan en ik hoorde ook dat de cpap veel harder aan het werken was. Ja, de cpap probeert de druk gelijk te houden, maar de vraag is hoe adequaat die compensatie is. Aangezien de werkelijk afgeleverde druk niet gemeten wordt, weten we dat eigenlijk niet. Misschien is die wel hoger of lager of wappert die op en neer. Bovendien heeft een cpap niet voor niets een aparte stand voor neusdoppenmaskers omdat deze effectief meer druk afleveren dan neus- of fullface-maskers. En de P10 is zo'n neusdoppenmasker.

Hoe dan ook, ik slaap zelf dus niet meer met de P10. De Brevida voldoet prima en is voor mij een goed en veiliger alternatief, maar het wordt kennelijk niet door iedereen zo goed verdragen als de P10. Ja, meerdere maskers is huis hebben is zeer aan te raden. Als er iets mis gaat met je primaire masker, zit je te kijken.

Succes met je keuze,
Julius