Re: Het effect van een neusdoppen mask

41
Ik heb zowel de P10 als de Brevida gehad, de laatste vond ik overigens het fijnst. Maar een neusdoppenmasker veroorzaakte bij mij poliepen. Ik ging noodgedwongen over op een neusmasker. Tot mijn niet geringe verbazing zakte daarmee mijn AHI van gemiddeld 2.5-3 naar gemiddeld 1.0. Het is dus ook echt wel individueel.

Re: Het effect van een neusdoppen masker

42
Ik heb sinds drie dagen ook een neusdoppenmasker (Resmed Airfit P10) omdat het neusmasker (Eson 2) te veel lekkage gaf. Het doppenmasker zit veel comfortabeler, een flinke verbetering.
Echter wel snipverkouden sindsdien en (daardoor?) hogere AHI.
Wat te doen? Is een verwarmde slang de oplossing? En is dan ook een bevochtiger nodig?

Re: Het effect van een neusdoppen masker

43
Bij gebruik van een verwarmde slang altijd een bevochtiger gebruiken. Warme droge lucht droogt de slijmvliezen uit en deze kunnen pijnlijk gaan aanvoelen.

In eerste instantie is een verwarmde slang er voor het voorkomen van condens in de slang en het masker. Condens veroorzaakt rochelend geluid, drukverschil door ophoping water in bochten en een regendouche in neus of mond en gezicht eromheen. In tweede instantie is het comfortabel voor de neus en vooral voor de slijmvliezen. Slijmvliezen hebben onder andere als taak om de temperatuur van de inkomende luchtstroom te verhogen naar 33 °C. De temperatuur moet namelijk 37 °C zijn als het de longen ingaat. De temperatuur van de luchtstroom is bij een normale slang de temperatuur van de slaapkamer. Meestal tussen 16 en 19 graden. Een verwarmde slang verhoogd de temperatuur tussen 16 en 30 graden Celsius. Slangtemperatuur op Auto stand bij Resmed is 27 graden Celsius. Dus in die stand hoeven de slijmvliezen dus minder te werken om de temperatuur te verhogen en dit geeft dus minder tot geen problemen. Men kan er vaak ook langer door slapen en er wordt minder gestopt met de cpap therapie. Met andere woorden men houd het langer vol.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Het effect van een neusdoppen masker

44
Als je nog geen verwarmde slang hebt, is dit het proberen waard. Mijn ervaring is dat de onverwarmde slang ‘s zomers best goed kan, maar zodra de temperatuur in de slaapkamer onder de 20 graden zakt, gebruik ik de verwarmde slang met een temperatuur van 21 graden. Bevalt mij heel goed. Ik sta ‘s morgens fitter op en de AHI is gemiddeld 1-2. Voornamelijk hypopneus. Bijna nooit last van een neusverkoudheid, ondanks medicatie die een loopneus kan veroorzaken. In dat geval is voor mij een neusspray (mometasonfuroraat) een een goede remedie. Kortom, het vraagt enig experimenteren, maar de verwarmde slang vind ik ideaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Het effect van een neusdoppen masker

46
Na het lezen en besturen van dit item, hoopte ik op succes.

Na lang zoeken vond ik de AirFit P30i bij mijn eigen leverancier voor €35,- (via USA €140,- plus verzendkosten)

Ik de koning te rijk, met mijn nieuwe ResMed masker.

Na 3 nachten, is dit masker voor mij niet succesvol.

+ geen lekkage
+ aansluiting boven het hoofd (geeft veel bewegingsruimte en vrijheid
+ aanvoer luchtstroom zowel links als rechts (je kan op beide zijden slapen)
+ verwarmde slang sluit je direct aan op het masker

- hoge AHI
- niet uitgerust wakker worden
- ademnood

dat je de eerste nachten een pijnlijke neus hebt, is na enige training, smeren met skin-lube wel te overleven.
Maar mijn AHI schoten omhoog. nacht 1: 8,9 nacht 2: 10 nacht 3: 8,5
Dat is niet vol te houden.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Het effect van een neusdoppen masker

48
[*]hoge AHI
[*] niet uitgerust wakker worden
[*] ademnood


Dat uitgerust wakker worden kan een tijd duren, dus hoeft niet zozeer aan het masker te liggen.

De hoge ahi, is het masker type juist ingesteld (heeft meer met het goed weergeven van de lekkage te maken bij Resmed) en gebruik je wel het juiste maat frame en de juiste maat neusdoppen? De maat Large moet vaak worden nabesteld bij je leverancier, standaard wordt vaak maat Small en Medium bijgeleverd. Het gebruik van een te klein frame kan ervoor zorgen dat de doppen te strak tegen de neus aan zitten waardoor druk pijn op het neus tussen schot kan ontstaan.

Het benauwd voelen, wat betreft ademnood, wanneer vind dit plaats?

Gebruik je een lage druk instelling, of rampinstelling of aanlooptijd met een lage startdruk?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Het effect van een neusdoppen masker

49
Ik heb al jaren een neusdoppenmasker, de AirFit P10. Het masker bevalt mij goed. Een aandachtspunt is het schoonmaken. Niet alleen de neusdop zelf, maar ook het masker zelf moet iedere dag in een lauw sopje schoongemaakt worden. Met name het membraan dat rond de slangaansluiting zit. Dat moet aan beide kanten met een zachte tandenborstel schoongemaakt worden. Het is aan te bevelen om het maskertje eens per twee of drie maanden te reinigen met een oplossing met schoonmaakazijn. Hierdoor krijgen zeepresten en kalkaanslag geen vat op het fijnmazige membraan. Wel Goes spoelen. Succes!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Het effect van een neusdoppen masker

50
Ik heb ook een P10 neusdoppenmasker. Bevalt qua comfort wel goed, echter het geeft bij mij teveel lekkage, het kantelt als het ware aan de voorkant van mijn neus naar voren tijdens het slapen. Heeft iemand dezelfde ervaring hiermee, en hoe is dat te verhelpen? Of kan ik beter het P30i masker proberen vanwege een andere aansluiting van de slang, niet direct op de neus maar boven op het hoofd?

Ben benieuwd naar ervaringen, wellicht kan ik mijn CAI (TECSA) ermee verlagen.

Re: Het effect van een neusdoppen masker

51
Dat probleem had ik dus ook met de P10.

Ben sinds maart 2020 overgestapt op het P30i masker en dat bevalt mij prima.

Ik beide frames, maar gebruik nu toch weer het Small frame met de Large neusdoppen.

Deze moest ik wel bij mijn leverancier Vitalaire aanvragen, wordt niet automatisch geleverd bij het masker, alleen small en medium.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Het effect van een neusdoppen masker

53
Die heb ik gewoon als mijn jaarlijkse vervanging vorig jaar Maart ontvangen. Men heeft mij verzocht deze in de verpakking te laten omdat er dan iemand langs kwam die deze zou beoordelen. Die Osa-consulente had meer belangstelling om mijn sd kaartje uit te lezen, dit was sinds de start in 2011 nog nooit gebeurd, dan dat zij naar het masker keek.

Ik had dus het Small frame met de Medium doppen en vond toen dat deze goed zat. Een paar dagen later vroeg ik of men het Large neusdoppen deel naar mij toe wilde sturen en deze kreeg ik direct toegestuurd vanuit het basispakket.

Na enige weken vond ik toch dat dit wat te strak zat en heb toen om het Standaard frame gevraagd. Ik kreeg een geheel nieuw masker toegezonden, was geen probleem. Uiteindelijk was dit frame toch ietwat te ruim en ben toen weer teruggegaan naar het Small frame.

Dat bevalt mij nu toch het beste. Dus Vitalaire heeft deze gewoon in voorraad, zo niet dan moet men deze bestellen, maar sinds zij ook vorig jaar leverancier Medidis hebben overgenomen lijkt het mij sterk dat zij deze niet meer zouden kunnen leveren.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Het effect van een neusdoppen masker

55
Jane, je bespreekt dit met je leverancier, In het begin van de therapie wil men nog wel eens schappelijk omgaan. Natuurlijk moet je jezelf de tijd geven om een masker uit te proberen. Men zal je misschien vragen waarom het huidige masker je niet bevalt. Probeer van te voren je antwoord klaar te hebben.

Welke leverancier heb jij?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Het effect van een neusdoppen masker

56
goedemorgen Lotgenoten,

ik heb een vraag met betrekking tot een neusdoppenmasker, ik gebruik sinds een tijdje een neusdoppen masker (P30i) dit met volle tevredenheid, echter heb ik sinds een maand last van een loopneus (meerdere malen getest op corona en allemaal negatief) kan dit van het masker afkomen ?

Ik gebruik een bevochtiger en een verwarmde slang, allemaal ingesteld op "automatisch"

zijn er meer mensen die hier last van hebben ? ik heb ook wat rondgezocht op dit forum maar kon niet echt een gerelateerde onderwerp vinden.

Re: Het effect van een neusdoppen masker

57
cyrus schreef: echter heb ik sinds een maand last van een loopneus (meerdere malen getest op corona en allemaal negatief) kan dit van het masker afkomen ?
Goedemiddag Cyrus.
Zelf gebruik ik ook al een tijd dit masker en heb tot nu toe geen loopneus gehad bij dit masker.
Evenals jij ben ik dit ook nog niet op het forum tegengekomen.
Misschien dat je gewoon verkouden bent geworden.
In dat geval, beterschap!

Re: Het effect van een neusdoppen masker

59
Ik gebruik dit masker ook en zonder de verwarmde tube had ik al na 1 of 2 nachten een loopneus, maar met de verwarmde tube is er helemaal geen ongemak. Als ik verkouden word, duurt het nu meestal maar 1 of 2 nachten, terwijl het vroeger 1 of 2 weken duurde.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar