Het effect van een neusdoppen masker

1
Ademhaling door de neus is het meest effectief bij de cpap therapie.

Dit kan via een full face masker als je je mond gesloten houd, maar daar bestaat de kans dat je toch via de mond gaat ademen. Bovendien bestaat er een kleine kans dat je je eigen uitgeademde lucht terug inademt. Koolzuur dioxide opstapeling in het bloed kan dan eventueel optreden. Een full face masker kan een oplossing zijn voor diegene die niet met een neus of neusdoppen masker overweg kan. Dus vaak wordt voor dit masker gekozen als laatste optie.

Via een neus masker met gesloten mond kun je ook door de neus ademen, echter bij een nauwe (neus)doorgang kan dit toch problemen opleveren.

Een derde mogelijk is een neusdoppen masker.

Wat kun je daarvan verwachten?

Doe deze test:

Zonder masker, sluit de mond en haal adem via de neus(gaten) waarschijnlijk gaat dit moeilijk.

Zonder masker, Pak met duim en wijsvinger de beide neusvleugels vast en trek deze iets naar voren en tegelijkertijd iets omhoog duwen. Sluit de mond en haal adem door de neus(gaten).

10 tegen 1, dat dit nu veel gemakkelijker gaat.

Bedenk nu ook, dat er nog een luchtstroom via de neusgaten naar binnen gaat die de neusgaten open blaast.

Bij een cpap is die stroom continue hetzelfde, bij een Apap variabel.

De stroom lucht merk je eigenlijk helemaal niet, is mijn ervaring, bij een continue openstaande neus.

Het opzetten van alle soorten maskers, doe ik als volgt:

Sluit de slang van de cpap nog niet aan op het masker.

Zet eerst het masker op het haal rustig adem door het masker. Zorg dat de ademhaling normaal en gecontroleerd is.

Sluit de slang aan van de cpap op het masker of op de slang van het masker en zet tevens de cpap aan.

Blijf normaal ademhalen. Pak dan het masker beet en trek het even van je gezicht af of even uit de neusgaten.

Er ontsnapt nu veel lucht. Plaats het masker terug en daardoor kan de siliconen rand zich goed vormen aan het gezicht, gewoon door blijven ademen in hetzelfde tempo/ritme.

Bij neusdoppen even uit de neusgaten trekken en terugplaatsen en blijf gewoon doorademen.

Trek nu even een paar keer je neus op (zoals een konijn dit doet) en luister goed of je geen gesis van ontsnappende lucht hoort of voelt.

Het masker is dan lekvrij.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Het effect van een neusdoppen masker!

2
Ik gebruik een fullface masker omdat ik in mijn slaap vaak automatisch (zo aangeleerd/aangewend) door mijn mond ga ademen.

Als ik jouw verhaal zo lees, zou een neusdoppenmasker dus beter zijn.

Vraag me af of ik het eens moet gaan proberen. Als kind ademde ik overdag ook door mijn mond die ook vaak openstond. Overdag adem ik nu wel door mijn neus trouwens (behalve die sporadische keer dat ik ga hardlopen).

Re: Het effect van een neusdoppen masker!

4
Heb vorige week het neusdoppenmasker ResMed Airfit P10 besteld bij Vivisol.

Heb er nu drie nachten mee geslapen, maar gaat nog niet zo lekker als met mijn fullface masker wat wel probleemloos gaat bij me.

Na een aantal uren gaat mijn neus telkens behoorlijk irriteren en heb hem vannacht om die reden maar eerder afgedaan. Vraag me af of die wat losser of strakker moet misschien.

Heb ook behoorlijke lekkage (10-20 liter per minuut) en een erg droge mond, terwijl ik een verwarmde slang en bevochtiger gebruik.

De neusdoppen M heb ik de eerste nacht gebruikt, maar die waren te klein, maat L zit beter.

Het door mijn neus ademen geeft gelukkig geen problemen.

Re: Het effect van een neusdoppen masker!

5
Ruud J, schreef: Dit kan via een full face masker als je je mond gesloten houd, maar daar bestaat de kans dat je toch via de mond gaat ademen. Bovendien bestaat er een kans dat je je eigen uitgeademde lucht terug inademt. Koolzuur dioxide opstapeling in het bloed kan dan eventueel optreden.

Beste Ruud!

Met een neusdoppenmasker loop je het risico niet dat je je eigen uitgeademde lucht weer inademt?

Re: Het effect van een neusdoppen masker!

6
Wim, er is veel minder 'dode' ruimte in een neus of neusdoppen masker. De uitgeademde lucht verlaat via de diffuser gaatjes het masker.

Bij een Full face masker is er veel meer ruimte binnen het masker. Daar is de kans veel groter dat de uitgeademde lucht niet op tijd het masker verlaat. De kans op inademen is daar groter.

Dit wordt ook beschreven in dit artikel.

viewtopic.php?f=40&t=10700

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Het effect van een neusdoppen masker!

9
Probeer nu ruim een week met het neusdoppenmasker te slapen. Eerste uren gaat prima, maar word dan wakker met een geïrriteerde/zere neus. Doe dan mijn full face masker uit nood maar op.

Beide kanten van mijn neusschot heb ik nu een wondje. Maar even laten helen eerst.

Zijn de geleerden erover uit dat een neusdoppenmasker beter is dan een neusmasker, of maakt het niet uit?

Re: Het effect van een neusdoppen masker!

10
Wim, ik heb geen ervaring met een neus masker. Zelf vind ik het prettig dat de wind rechtstreeks de neus in gaat. Bij een neus masker lijkt mij dat als je neus een smalle doorgang heeft dat jezelf nog wel problemen kan hebben met ademen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Het effect van een neusdoppen masker!

14
Hoi Wim,

de doppen van dit masker zijn vrij zacht. Wat je zou kunnen gebruiken om de wondjes te laten genezen is Skin-Lube of Sudocreme of 3M barière crène Cavilon. Dit aan de neusgaten randen smeren. dun aan brengen.

Groet Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Het effect van een neusdoppen masker!

15
Ruud J, schreef:Hoi Wim,

de doppen van dit masker zijn vrij zacht. Wat je zou kunnen gebruiken om de wondjes te laten genezen is Skin-Lube of Sudocreme of 3M barière crène Cavilon. Dit aan de neusgaten randen smeren. dun aan brengen.

Groet Ruud J
Dank je Ruud!

Heb Skin-Lube en Sudocrem al in huis en gebruik het al een week. Van de wondjes heb ik nu vrijwel geen last meer.

Maar vannacht weer last van lekkages waardoor ik wakker werd en onrustig sliep. Als ik ga slapen zit het allemaal prima, maar in de loop van de nacht gaat het lekken en wat ik ook probeer, het blijft dan klooien... :roll: :roll:

Re: Het effect van een neusdoppen masker!

16
Beetje late reactie maar plaats hem toch maar :)

Ik had in het begin ook wondjes in mijn neus en vaak een bloedneus maar dat is na verloop van tijd vanzelf overgegaan. Ik slaap zonder verwarmde slang en zonder vocht, dit is voor mijn astma de beste keuze daardoor was in het begin mijn neus echt geirriteerd en droog maar dat is vanzelf opgehouden na een maand of 2.

Edit: Ik gebruik een doppenmasker

Re: Het effect van een neusdoppen masker!

20
Bij mijn weten zijn alleen de F&P Pilairo Q en de F&P Brevida bedoeld als "one size fits all".

Ik heb momenteel overigens geexperimenteerd met de Pilairo Q, en deze is zeer lekvast. Het probleem is alleen dat gedurende de nacht ik regelmatig wakker word geschokt door plotselinge ontsnapping van lucht door mijn mond. Ik ben in de loop van drie dagen hier aardig kapot aan gegaan.

Nu weer even terug naar de Simplus, om bij te komen. :roll:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i