Welk water in de bevochtiger?

1
Hoe zit dat nou met dat water in de bevochtiger?

In de gebruiksaanwijzing staat: gedemineraliseerd water, óf van te voren gekookt en weer afgekoeld water.
Beetje vreemd, want door koken steriliseer je het water weliswaar, maar de mineralen blijven er goeddeels in achter.

De consulent van mijn dealer zei: gewoon kraanwater en 1 x per maand ontkalken met schoonmaakazijn.
Geldt dat dan bijvoorbeeld ook in het buitenland, waar het kraanwater niet zo schoon is als hier?

Hoe doen jullie dat? Wat voor water gebruiken jullie?

Groet, Razend
Laatst gewijzigd door Razend op 19 feb 2019, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Was alles maar van hout...
--------------------------------
ResMed AirSense 10, ResMed AirTouch F20, ResMed AirFit N20

Re: Welk water in de bevochtiger?

2
Ik heb (hobbymatig) een bescheiden omgekeerd-osmose (ook wel RO, reversed osmosis) filter in huis, daar komt zo goed als gedemineraliseerd water uit. Dit gebruik ik meestal in de bevochtiger, voordeel ervan is dat je het niet dagelijks hoeft te verversen; er treden geen vorming van biofilm, kalkafzetting of nare geuren op. Als mijn voorraad 'RO-water' op is gebruik ik gewoon ongekookt kraanwater, dit is in Nederland m.i. gewoon veilig, dit ververs is wel elke dag. Ik maak het reservoirtje elke week schoon ongeacht welk water ik gebruik.

Ik ga dit jaar op vakantie, op mijn vakantieadres is enkel water uit een lokale put voor handen welke door een ionenwisselaar is gehaald. Ik ben van plan om bij de supermarkt een aantal flessen bronwater te kopen en dat te gebruiken, en dagelijks te verversen. Zou in landen die bekend staan om matige drinkwaterkwaliteit uit de kraan ook fleswater gebruiken. Ik zou niet zo snel gedemineraliseerd water uit de winkel (voor in de accu of strijkijzer) gebruiken omdat dit meestal niet geschikt is voor consumptie volgens de verpakking; wellicht geen mineralen maar geen idee wat er nog meer aan organische verontreiniging in zou kunnen zitten.

Re: Welk water in de bevochtiger?

3
In Nederland gewoon kraanwater koud. In het buitenland flessenwater. Vaak zit er chloor in het kraanwater en dat wil je echt niet via je masker de hele nacht ruiken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Welk water in de bevochtiger?

4
Gewoon kraanwater.
Elke dag verversen en bakje even afnemen met een microvezeldoekje.
Krijg je toch wat kalkaanslag dan even een schoonmaakazijnbadje.

Koken heeft alleen nut om eventuele bacteriën te doden.
Voor kalk heeft het geen effect .
Sterker, je dikt het kalk in.
Alleen in de damp die van het kokende water af komt zit geen kalk.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Welk water in de bevochtiger?

5
RuudJ schreef: 19 feb 2019, 10:15 Vaak zit er chloor in het kraanwater en dat wil je echt niet via je masker de hele nacht ruiken.
Van chloor kom je snel genoeg af door het water even in de open lucht te laten staan. Maar goed, ik zou onder die omstandigheden ook gewoon flessenwater gebruiken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Welk water in de bevochtiger?

6
Menno M. schreef: 19 feb 2019, 12:54 Sterker, je dikt het kalk in.
Niet helemaal. Koken zorgt voor neerslag van kalk. Dat is ook waarom een waterkoker vol kalk gaat zitten. Soms zweven er vlokjes kalk rond na het koken, dus als je een zeefje hebt is er wel degelijk een vermindering van kalk bewerkstelligd in het uitgeschonken water.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Welk water in de bevochtiger?

7
Precies, koken van water en via een filter in een fles zie ik ook als ritueel :mask: en daarnaast houd ik mijzelf graag voor de gek - zolang ik maar beter slaap. Ik zie na het koken inderdaad kalkafzetting en (minieme) vlokjes zoals PLP beschrijft. Per week verbruik ik ca. 1 liter water.

Re: Welk water in de bevochtiger?

8
RuudM schreef: 19 feb 2019, 19:44 - zolang ik maar beter slaap.
Dát is een hele goede reden om het wél te doen. :+1:
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Welk water in de bevochtiger?

9
Ik gebruik een waterkan met Brita filter. Die had ik al vóór de CPAP. Volgens mijn OSAS consulente is dat gefilterde water uitstekend geschikt voor de bevochtiger. Ik heb ook absoluut geen last van kalkaanslag. Ook zeer geschikt trouwens voor waterkoker en koffiemachine ;)
Diagnose: OSAS 39,9 AHI. CPAP: ResMed AirSense 10 Elite met bevochtiger en verwarmde slang. Primair masker: Philips Respironics DreamWear Nasal Mask. Tevens: Fisher & Paykel Simplus Full Face.

Re: Welk water in de bevochtiger?

11
Als je de kraan waaruit je het water tapt dagelijks gebruikt hebben die zich niet ontwikkeld.
Die ontwikkelen zich alleen in langdurig stilstaand water.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Welk water in de bevochtiger?

12
Ik gebruik al vanaf het begin gedemineraliseerd water.
het bakje blijft schoon en zonder kalk.
Ik merk verder geen nadelen, en slaap prima.
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Welk water in de bevochtiger?

13
demiwater is ook prima, alleen niet beter dan gewoon water.
En een factor 1000 duurder dan kraanwater.

Maar er is verder niets mis mee, dus als je het fijn vindt om te gebruiken: zeker doen.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Welk water in de bevochtiger?

15
Het water wat ik in mijn bevochtiger doe is water wat door een Brita filter in een Brita kan is gefilterd. Het filter kan ruim 100 liter water filteren (genoeg water voor ruim een jaar) en er zit nagenoeg geen kalk in. Je moet de bevochtiger niet net zo lang gebruiken tot het water helemaal verdampt is, want dan blijft er wel een residu achter.
Ik spoel het bakje van de bevochtiger met gewoon kraanwater uit voordat het bakje helemaal leeg is. Dan weer vullen met gefilterd water en ik kan weer vooruit.

Succes en houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Welk water in de bevochtiger?

16
Dank voor de vele reacties.
Ik snap dat gedestilleerd water het allerbeste zou zijn, maar ja... Net als voor gedemineraliseerd water geldt hiervoor dat ik er nogal wat veel van moet meenemen als ik langere tijd op vakantie ga (wat ik van plan ben). Ik durf er niet van uit te gaan dat ik dergelijk water in elk buitenland eenvoudig zal kunnen verkrijgen. En zie je het al voor je, 8 liter water in je koffer?
Was alles maar van hout...
--------------------------------
ResMed AirSense 10, ResMed AirTouch F20, ResMed AirFit N20

Re: Welk water in de bevochtiger?

17
Ach, als je graag wat extra aandacht wilt bij de securitycheck op Schiphol zou ik het zéker doen. :grin:
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Welk water in de bevochtiger?

18
Spa Blauw. Dat gebruik ik al jaren en ik heb geen last van kalkaanslag. Dat krijgt mijn espresso-apparaat ook...
Spa Blauw is overal verkrijgbaar. Veel andere merken mineraalwater bevatten veel meer kalk, zie etiket.

Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Welk water in de bevochtiger?

20
Daar zijn ze knetter wat dat betreft.
-Anti tandsteen tandpasta
-Anti cariës tandpasta
-Anti slechte adem tandpasta
-Anti bloedend tandvlees tanpasta
Desgewenst met de bijbehorende borstels en in heren- en damesversie, want de monden en tanden van mannen en vrouwen zijn zeer verschillend.
(Echt gezien in de Walmart in Fort Lauderdale toen ik daar met een schip lag en tandpasta nodig had).

En wat denk je?
Inderdaad, allemaal precies dezelfde inhoud.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/