Re: Discussie n.a.v. bevochtiging bij CPAP-therapie

21
Hall Ton, het door jou genoemde probleem komt vaak voor bij de Dreamstation, dit hoor en lees ik vaak in de gesloten Facebook groep van de Apneuvereniging. Ook in Dit bericht wordt er melding over gedaan. Een oplossing weet ik niet hooguit dat he bij Mediq Tefa toch aan de bel trekt en dit probleem daar neerlegt.

Desnoods moet je dan overstappen naar het merk Resmed AirSense 10, ten eerste erg stil en ten tweede werkt het daar veel beter en ten derde kost de Climatelineair verwarmde slang de helft van die van Philips.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Discussie n.a.v. bevochtiging bij CPAP-therapie

23
Een bevochtiger is er voor de patiënt om meer comfort te geven en een (kurk) droge mond en keel gebied te voorkomen. Als uw man last heeft van de koude lucht (sowieso mag de lucht niet op de ogen stromen, dan is het masker niet goed) dan zou ik u aanraden om de universele Hybernite verwarmde slang aan te schaffen en deze te gaan gebruiken in combinatie met de bevochtiger. (Tenzij de Bipap van uw man een specifieke verwarmde slang van Löwenstein heeft, dan kunt u die beter aanschaffen, maar volgens mij bestaat deze niet)

Deze universele Hybernite slang met stroomadapter kost circa €60,00 bij de firma Totalcare via het internet. Let goed op, de prijzen verschillen en lopen soms flink uiteen.

https://www.totalcaregroep.nl/webshop/cpap/accessoires/verwarmde-slangen/hybernite-universele-verwarmde-slang/

Over het masker en luchtstroom op de ogen. Hier moet u man heel goed mee uitkijken. Een continu luchtstroom op de ogen kan problemen gaan veroorzaken met uitdroging van de ogen en of de traanbuis. Lucht mag niet onder het masker vandaan komen en in de ogen stromen.

Altijd als het apparaat aan staat en het masker op het gezicht is geplaatst, het masker even oplichten van het gezicht (de lucht stoomt nu van alle kanten onder het masker verdaan) en weer terugplaatsen. Bij een neusmasker en neusdoppenmasker, dan even een paar keer de neusoptrekken en dan goed luisteren of er lucht ontsnapt en ook voelen waar dit plaatsvind. Bij een full face masker hetzelfde luisteren en voelen. Blijft de lucht ontsnappen dan herhalen en lukt het dan nog niet dan om een ander masker vragen.

Op vrijwel elk apparaat zit tegenwoordig ook een maskerpas functie. De druk wordt bij deze functie op het maximum ingestelde druk gezet tijdens het passen van het masker zodat het lekvrij geplaatst kan worden. Nooit het masker te strak op het gezicht plaatsen, daar dit vrijwel altijd lekkage gaat geven.

Het silicoon van het masker moet zich vormen aan de vorm van het gezicht en zich in feite vacuüm zuigen aan het gezicht. hoe strakker de bandage des te minder kan het silicoon zich vormen (wordt plat gedrukt) en dan ontstaat er dus sneller een lekkage.

De leverancier behoort zorg te dragen voor een goed passend en zittend masker. Dit wordt vergoed vanuit het basispakket vanuit de Zorgverzekering, althans als u in Nederland woonachtig bent.

Dat de AHI zo sterk toeneemt , door de bevochtiger lager te zetten, lijkt mij onwaarschijnlijk. Dit gebeurd eerder door drukverlaging.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar