Resmed Airfit N20 - ervaringen

1
Kennelijk mag ik in het nieuwe verzekeringsjaar weer een nieuw masker aanvragen. Bij mijn zoektocht stuitte ik (o.a.) op de Resmed Airfit N20. Op het forum kon ik niet echt een soort review vinden dus vraag ik het maar hier.

Nu gebruik ik een Mirage FX. Op zich leuk om mee te beginnen maar gaandeweg stoor ik mij aan de striemen en het kapje is relatief wat aan de kleine kant. De Airfit N20 heeft een andere bevestiging:

Resmed_airfitN20.jpg Resmed_airfitN20.jpg 4818 keer bekeken 11.76 KiB

Wat zijn jullie ervaringen in het algemeen met deze andere bevestigingsmethode en voor wat betreft striemen?

En wat ik mij ook afvraag: op een afbeelding van het neuskussen bij dit masker zie ik relatief veel materiaal aan de bovenzijde, net alsof het een ander soort materiaal is dan siliconen? Ik ben gevoelig voor druk aan de bovenzijde van de neus, een licht vernauwde doorgang. Merken jullie meer druk aan de bovenzijde door het extra materiaal?

Hoe ervaren jullie de lekkage bij een hoge druk (>12) bij dit masker?

Re: Resmed Airfit N20 - ervaringen?

2
Bekijk eens deze site. Als je op de knop Winkel klikt dan opent uitvoerige uitleg over dat betreffende masker.
Via Google Chrome Vertaal kun je dit redelijk in het Nederlands lezen.
N20 en meer
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed Airfit N20 - ervaringen?

3
Ha Ruud, Ruud hier :D

Ja, die Amerikanen kunnen er wat van met hun teksten, superlatieven in overvloed. Heb je het gelezen? "Extremely efficient and reliable cushion seal, highly adaptive folds, extremely soft nasal bridge, maximum comfort and stability" etc. etc. En dat bij zowat elke website die je over dat product bezoekt. Mike, it is amazing!
Dan de reviews: "nice fitting mask, mask fits well, very comfortable, couldn't be happier". Je zou bijna denken dat een tekstrobot de teksten en reviews heeft gemaakt. Het meeste neem ik dan ook 'met een korreltje zout', het is geen bruikbare info voor mij. OK, een tekst wel: 'It stays in place no matter how I sleep'. Maar ja, de vraag voor mij is dan: bij welke druk. Is dat ook bij 12-14?

Ik zie toch liever praktische informatie als reactie op de vragen in mijn eerste bericht. Ik wacht rustig af.....

Re: Resmed Airfit N20 - ervaringen?

4
Ik heb jarenlang de Resmed Mirage FX (for her) gebruikt. Totdat een paar jaar geleden de N10 op de markt kwam, die gebruik ik sindsdien en tot volle tevredenheid. Minder lekkage en het zit veel prettiger (geen hoofdsteun) dan de Mirage. De N20 moet daarvan een update zijn, dus waarschijnlijk nog beter.

Succes!
Laat je even weten hoe deze bevalt?

Groet,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Resmed Airfit N20 - ervaringen?

6
U zou een stukje wasemkapfilter over de uitlaat kunnen bevestigen. Als u het forum zoekt op "wasemkapfilter" of "afzuigkapfilter" dan vindt u nadere voorbeelden.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Resmed Airfit N20 - ervaringen?

7
Dank voor de reacties. Ik zal zeker nog wat toevoegen zodra ik wat meer weet.
Achteraf was ik natuurlijk Apneaboard vergeten. Daar zijn sinds 2017 momenteel 37 berichten te lezen over de Airfit N20. Vrijwel allemaal positief.

Een kleine samenvatting:
  • AHI verbetert
  • je kan omdraaien zonder problemen (meerdere keren opgemerkt)
  • goede headset, licht
  • bij Resmed moet je voor 'pillows' kiezen in de setting van het masker
  • Kussen laat wat meer ruimte dan 'normaal' rondom onderzijde neus.
  • uitstekend kussen (meerdere keren opgemerkt)
  • wat lekkage en geluid betreft zijn er tegenstrijdige berichten: wel/niet. Hangt er vermoedelijk vanaf wat je ervoor gebruikte.
  • blaast richting partner
  • van boven iets strakker zetten
  • stiller dan de N10

Re: Resmed Airfit N20 - ervaringen?

8
Ruud, ik heb even nagevraagd en krijg donderdag waarschijnlijk antwoord. Vraag die ik gesteld heb, is de QuietAir Ventilatie nu ook toepasbaar op de N20 van Resmed? Weet wel dat deze toepasbaar is op de F20 en de N30i.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed Airfit N20 - ervaringen?

9
Dat klinkt inderdaad goed, zo'n nieuwe vinding. 89% minder geluid en makkelijker uitademen. Hoop dat het erop zit of dat ik het later dan kan aanschaffen. "QuietAir is the latest innovation to ResMed’s line of AirFit and AirTouch products" - het lijkt er dan op te moeten zitten. Ben benieuwd naar de reactie op donderdag.

Re: Resmed Airfit N20 - ervaringen?

10
Ook op de ALV-dag van 30 maart bleek bij de stand van ResMed dat de N20 geen Quietair zal krijgen. Ergens kan ik mij dat nu voorstellen omdat het een groter ventiel is geworden dan het ventiel dat er nu op zit. Er is een ronde ring van ca. 2 cm. doorsnede met allerlei gaatjes rondom. M.a.w. het nieuwe ventiel zal volgens mij dan 'topzwaar' worden in verhouding tot het neuskapje. Maar ja, da's gissen of dat zo is... Jammer!

Nu ik het masker een paar dagen in gebruik heb mag ik stellen dat het veeeeel beter is dan de Mirage FX. Dat ik dit niet veel eerder heb gedaan. Voor mij dan, voor iedereen kan dit natuurlijk weer anders zijn. Ik kan nu achteraf stellen dat de Mirage FX inderdaad een soort wasknijper op mijn neus was. De bovenzijde van de neusdoorgang wordt bij de N20 veel minder belast.
Bij het nieuwe masker heb ik mij overigens niet gehouden aan de voorgeschreven afmeting voor het neuskapje maar bewust een maatje groter genomen. Weliswaar werd mij volgens het sjabloon een medium aanbevolen maar dan zit het kapje met een kleine tussenruimte rondom de neusvleugels. Daarom heb ik er op mijn verzoek van TotalCare een large bij gekregen. Bij de Mirage FX heb je meestal maar 1 maat (klein) en is er op verzoek een 'wide' mogelijk. Dat is dan ook een ander type Mirage FX en niet zozeer een los kapje.

Vrijwel geen lekkage
Ik heb veel minder last, zoniet in het geheel geen last van lekkage. Ik ervaar dat zo en zie dat ook terug in de grafieken. Misschien komt dit omdat de N20 op een andere wijze wordt vastgemaakt, met een wat stuggere bevestiging - waar je in de praktijk niet veel van merkt. Er zit nu een horizontale strip op het masker, de foto is in de eerste post te zien. Het oude masker had vier bevestigingspunten en verschoof veel makkelijker. Door de hoge druk (10-14) is het dan makkelijk van je gezicht te blazen. De N20 heeft daar vrijwel geen last van. Werd ik vroeger nog vaak wakker door het wegblazen van het masker waardoor ik de druk noodgedwongen moest verlagen kan ik deze nu weer hoger zetten. En sindsdien heb ik weer een uitgerust gevoel 's ochtends. Nog steeds wel 1 x zo rond 04:00 uur een tijdje wakker maar na ongeveer een uur val ik kennelijk wel weer in slaap voor het laatste stukje nachtrust.

Gerichtere luchtuitlaat, maar wel forser
De Mirage FX had een diffuse luchtuitlaat. Hierdoor was het niet mogelijk om, als zij-slaper L/R, mijn arm onder of naast het kussen te leggen omdat die dan flink afkoelde. Dat gaf altijd 'gedoe', het ligt niet lekker en ik heb daar nooit aan kunnen wennen.
De N20 heeft een gerichtere en smallere uitstroom maar wel eentje die een stuk harder blaast. Een soort blaaspijp. Op armlengte afstand voel je de luchtstroom nog steeds. Doordat het gerichter uitstroomt kan ik nu wel weer ouderwets mijn arm naast mij leggen, het blaast er overheen in plaats van er tegenaan. Dat voelt vertrouwt. Alleen.... tsja, je partner wordt nu weggeblazen. Dus dan maar een klein kussentje ertussen om de luchtstroom om te buigen.

Nog steeds lichte striemen
Dat komt volgens mij niet meer doordat het masker te strak moet worden vastgezet vanwege de druk, integendeel: dat is nu bijna 'normaal' of 'losjes' te noemen. Maar als zijslaper rust het gewicht van het hoofd op de bandjes van het masker waardoor de afdruk zich in het gezicht inprent. Dus toch nog steeds even ca. 2 uur met een afdruk rondlopen. Ik ga nog proberen om soft-wraps om de banden te plaatsen. Door de nieuwe bevestigingsmethode is dit echter niet standaard.

Re: Resmed Airfit N20 - ervaringen

13
Ik heb een aantal oplossingen gedaan voor de Airfit N20. Ik vind het een fijn masker maar vond net als vele de uitlaat aan de voorkant erg sterk (voor partner) en veel geluid als je op je zij ligt en het blaast dan tegen je kussen of deken.

Ook veel condens in de extra kleine meegeleverde slangetje wat ik nog steeds niet begrijp waarom ze dat bedacht hebben..

Ik heb een verwarmde slang aangeschaft maar het mocht niet baten dit te verhelpen omdat het kleine extra slangetje dus niet verwarmd wordt.. Ik heb het slangetje verwijderd van de aansluiting op het masker. Daarin past met een klein beetje schuren pvc buis in en daarom heen een een pvc koppelstukje buis vanwege de dikte anders kan de grote slang er niet omheen. Het uitblaas gedeelte heb ik bedekt met een stukje filter van de ResMed AirSense 10. De helft is daar al voldoende van dus kan je er 2x mee doen ik vervang het gelijk met de filter van de AirSense 10 das om de 3 maanden. Dit kan je makkelijk vast zetten met een verbandklemmetje. Wat ik ook graag wilde is een bovenaansluiting en dat is ook makkelijk op te lossen door 2 stukjes dubbelzijdig klitteband.
Afbeelding

Afbeelding


Ik heb alles op foto erbij gezet, wellicht zijn er mensen die dit ook willen.

Werkt perfect en snelle oplossing. En geen vocht meer in mijn neus.

Re: Resmed Airfit N20 - ervaringen

15
Hallo Simon, inderdaad een slimme zet om het slangetje op deze wijze er tussen uit te halen. Maar heb je bij het slapen geen hinder dat er te weinig lucht het masker verlaat? De ApneuVereniging is geen voorstander van het zelf maken van filters, hoewel ik het zelf wel begrijp hoor, maar het masker is gemaakt om zonder filter te werken. Heb je geen last van hoofdpijn bij het ontwaken of duizeligheid?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed Airfit N20 - ervaringen

16
simonweeda schreef: 25 dec 2019, 15:00
Ik weet niet of inlaatfilter de juiste dichtheid heeft. Het lijkt me iig een stuk dichter dan wasemkapfilter. Als u een Respironics apparaat heeft, kunt u een nacht met of zonder filter met elkaar vergelijken, en dan gaat het om het getal minimum van totale lekkage. Als de nacht met filter lager uitvalt dan zonder, dan is de filter niet doorlatend genoeg.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Resmed Airfit N20 - ervaringen

17
Nee het werkt prima met het filtertje dat geleverd wordt bij de ResMed. Ik heb geen last van hoofdpijn of andere klachten en ben het vervelende gesis kwijt die ik hoorde als ik op mijn zij lag. En dat lig ik altijd ha ha. Mijn vrouw heeft nu ook geen last meer van koude luchtstroom.

Bij het kniestukje op de originelen slang zie je nog een klein ringetje van hetzelfde materiaal, die houd het kniestukje en het slangetje tesamen. Met een klein dun platte schroevendraaiertje wip die die zo los vanelkaar. En hou je een mooi los kniestukje over het ringetje blijft aan de slang bevestigd, maar die heb je niet meer nodig.

Een pvc buis is net ietsje dikker dan de ingang van het knietje dus heb ik met een dremmeltje, vijltje kan ook en een beetje schuurpapier steeds een kleinrandje eraf gehaald. Aan de binnenkant van je knietje zit ook een randje die heb ik er ook vanaf gehaald voor een betere sluiting. Ik heb de pcv buisje er niet in verlijmd want die klempt van zichzelf goed nu, maar lijmen zou ook kunnen. En dan daaromheen een stukje van de pvckoppelstukje want die is de juiste dikte voor de aansluiting.. die heb ik wel aanelkaar gelijmd met uiteraard pvc lijm..
Laatst gewijzigd door simonweeda op 26 dec 2019, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.