Airfit F20 lekt bij zijslapen

1
Ik heb van de leverancier een Airfit F20 Quietair ontvangen.
Afgelopen nacht voor de eerste keer mee geslapen.
Hield t maar 3 uurtjes vol. Volgens mijn vrouw snurkte ik met t masker op.
Verder last van tocht bij rechteroog als ik op linkerzij slaap (ik ben een zijslaper).
Masker strakker en losser geprobeerd, helaas zonder resultaat. Ook met masker pas op de Airsense lekt t masker, of ik moet redelijk strak vastmaken.

Wat doe ik fout/kan beter? Filmpjes bekeken op YouTube, maar k krijg t masker niet lekker vastgemaakt.

Re: Airfit F20 lekt bij zijslapen

2
Rinke, als de cpap aanstaat op de juiste druk (is deze een vaste of een variabele druk?) licht je dan het masker nog van je gezicht af? Te strak vastzetten zal zeker lekkage opleveren.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Airfit F20 lekt bij zijslapen

3
De CPAP begint op 5 en bouwt op naar 7 (obv nekomvang etc is druk op 7 gezet). Met neuskussentjes gaat dit goed (af en toe lekken uit mond), maar toch ook fullface proberen.

Vreemd is dus, denk ik, dat ik toch snurk. Gigantisch droge keel heb.
AHI was laag, maar kan ook komen door masker lekkage en dat Airsense de AHI niet goed kan bepalen.

Re: Airfit F20 lekt bij zijslapen

4
Die droge mond zal ongetwijfeld komen doordat je met een full face masker ook met een open mond mag slapen. Ik zou sowieso met een verwarmde slang gaan slapen en eventueel een kinband gebruiken met neusdoppen masker.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Airfit F20 lekt bij zijslapen

5
Afgelopen nacht heb ik het 3,5 uur volgehouden met het F20 masker. Veel lekkage. En benauwd gevoel.
Vanavond het neusdoppenmasker maar weer op. Die bevalt tot nu toe het best.

Overigens ben ik wel zeer tevreden over de Quietair technologie. Het is echt een stuk rustiger, vergelijkbaar met het neusdoppenmasker van Resmed.

Re: Airfit F20 lekt bij zijslapen

6
Ik heb sinds kort een F30 (voorheen alleen neusdoppen gewend), dit gaat soms een hele nacht goed en soms hele nacht met dat ding in gevecht. Ook ondanks forse bevochtiging ook enorm droge mond elke ochtend. Bij druk onder de 10cmH2O lijkt bij mij de truc om het masker niet loeivast te trekken. Dan dicht hij vanzelf goed af door de druk en zit het comfortabel. Soms komt de druk bij mij iets hoger uit en krijg ik ook irritante lekkages. Ik merk ook dat het redelijk scheelt of ik gladgeschoren ben of niet, bij stoppels veel meer lekkage.

Re: Airfit F20 lekt bij zijslapen

7
Dank je Noorder...ik heb een klein baardje. Volgens de OSAS verpleegkundige moet dat niets uitmaken...
Heb t baardje al gereduceerd tot iets langer dan stoppels..Helaas blijft de lekkage. Ik voel t met name bij mijn rechteroog (slaap op linkerzij). Ik denk dat een fullface alleen goed werkt als je rugslaper bent....

Re: Airfit F20 lekt bij zijslapen

8
Afgelopen nacht de F20 weer gebruikt. Nu 5,5 uur volgehouden. In het begin zat het masker prima en heb ik ook goed geslapen. Tot sanitaire stop. Toen masker afgedaan en daarna weer op. Helaas zat het toen niet meer lekker.. Met name op neusbrug. Maar met masker op een sanitaire stop doen...ben bang dat ik het hele huis op stelten zet als ze me tegenkomen :grin:

Helaas wel veel groot lek (56 incidenten) en UF2 (27 incidenten). AHI van 5.33, maar ik vermoed door slechte zit masker waardoor Airsense niet goed registreert.
Gebruik je met een FF masker juist een zacht of hard kussen?

Heb je over het algemeen met een FF masker een hoger AHI dan met neuskussens?

En verder nog verstopte neus (los ik 's avonds op met xylomethazoline en zoutoplossing) en slijmvorming in keel. Gestoeid met verdamping. Zoals al velen adviseren; schaf ik binnenkort een verwarmde slang aan.

Re: Airfit F20 lekt bij zijslapen

9
Rinke, de F20 is juist zo'n masker waarvan de slang makkelijk af - en aan te koppelen is. Dus ik mag aannemen dat iedereen in jouw woning bekend is met feit dat jij met een masker op slaapt. Dus wees verstandig en laat je masker gewoon zitten. Ook niet teveel licht opsteken als je naar het toilet gaat. Teveel licht veroorzaakt dat je wakker wordt. Gewoon loskoppelen, toilet bezoek, vastkoppelen en verder slapen. Masker af veroorzaakt problemen, resultaat wakker worden.

Een half zacht kussen of traagschuim kussen is beter. Een zacht kussen kan verschuiving van het masker veroorzaken.

Een full face masker kan inderdaad meer ahi geven dan een neus - of neusdoppen masker. Als je met een vaste druk slaapt, kun je de druk iets hoger zetten.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Airfit F20 lekt bij zijslapen

10
Dank je RuudJ.

Heb een memoryfoam kussen. Dus dat moet goed zijn. Ik heb eergister een foto van mij met de maatkaart aan Medidis gestuurd.
Zij reageren en twijfelen of ik de juiste maat (maat L) heb ontvangen en zorgen ervoor dat een consulent contact met mij opneemt. Zij vermoeden dat maat M mij beter past.

Druk is op dit moment EPAP 6 en continue druk 7. Zou je de druk met ff masker op 8 proberen? Druk pas ik aan in het menu?

Ik ga zeker het masker 's nachts niet meer afzetten.....

Re: Airfit F20 lekt bij zijslapen

12
rinja schreef: 07 mei 2019, 09:48 Tot sanitaire stop. Toen masker afgedaan en daarna weer op. Helaas zat het toen niet meer lekker.. Met name op neusbrug. Maar met masker op een sanitaire stop doen...ben bang dat ik het hele huis op stelten zet als ze me tegenkomen :grin:
Hahaha.
Herkenbaar.
Maar ik hou hem lekker op als ik een plasje moet doen.

De kans dat ik het irritant vind om dat masker af (en vooral) weer op moet doen is vele malen groter dan de kans dat ik gezinsleden tegenkom midden in de nacht.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Airfit F20 lekt bij zijslapen

14
Ik doe het masker in ieder geval niet meer af 's nachts, ook al lijk ik op Hannibal Lecter :grinning:

A.s. maandag komt een consulent van Medidis om de juiste maat voor het masker aan te meten. Da's wel service.
Maat L lijkt in ieder geval te groot. Ik ben benieuwd.

Ik pas de druk niet aan en laat dit aan de OSAS verpleegkundige over.

Re: Airfit F20 lekt bij zijslapen

15
Noorder schreef: 07 mei 2019, 13:50 De F30 is een ander masker maar om even te reageren op de maat: De leverancier heeft mij een S aangemeten. M was ook voorhanden, L was niet eens meegenomen omdat dat voor vrijwel iedereen te groot is. Was sceptisch (ik ben niet de kleinste) maar maatje S blijkt toch gewoon goed.
De leverancier denkt dat het masker maat L ook voor mij te groot is. Toch vreemd....je mag er toch vanuit gaan dat de OSAS verpleegkundige hierin ook expertise heeft.

Re: Airfit F20 lekt bij zijslapen

18
Wat ik bijzonder vond aan de F30 is dat door de neus ademen eigenlijk wel goed gaat (mits niet verstopt) en dat hij bij de neus niet lekt mits goed geplaatst.

Ik ben de laatste paar nachten weer terug naar de P10, neusverkoudheid is (even) over maar de F30 blijft zeker op het nachtkastje.

Re: Airfit F20 lekt bij zijslapen

19
RuudJ schreef: 13 mei 2019, 19:49 Ben benieuwd naar jouw ervaring met dit full face masker onder de neus en over de mond.
heb nu een paar dagen de F30 gebruikt. Toch wel redelijk last van lekkage (misschien omdat ik zijslaper ben)? HEb mijn baard afgeschoren in de hoop dat het masker beter zit.
Het masker irriteert op een gegeven moment onder de neus. In de zin dat het gewoon niet lekker zit.
Verder het idee dat op enig moment, in de loop van de nacht, het neusademen moeilijker gaat. Ook de AHI is hoger dan met het masker P10.
Al met al een wisselende ervaring.

Ik vind het lastig om de maskers in het algemeen goed afgesteld te krijgen. Met maskerpas krijg je zo'n hoge druk dat het bijna altijd wel lekt.

Over het algemeen bevalt het P10 masker mij het best. Helaas regelmatig mondlekkage (mond valt niet open, maar lekkage tussen lippen).