Masker

1
Beste lezers,

Sinds begin mei probeer ik te slapen met de Dream Station van Philips.
Het lukt mij nu om 2 uur te slapen.
Ben inmiddels aan mijn tweede masker begonnen, een nasal pillows mask.
Ik heb er veel moeite mee, kom slecht in slaap en slaap maar kort.
Heb de neiging ermee te gaan stoppen omdat ik steeds vermoeider word.
Ik ben inmiddels ook 3 keer erg verkouden geworden.
Tips zijn welkom.

Vriendelijke groet,

Wilma Luijendijk

Re: Masker

2
Wilma, heb je in de Dreamstation ook het masker type aangepast?
Heb je de rampinstelling aan staan?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Masker

3
Beste Ruud,

Bedankt voor je reactie. De rampknop gebruik ik. Maar van de aanpassing van het masker in de dreamstation ....geen idee. Ik kreeg dat masker van de OSAS verpleegkundige. Misschien heeft zij iets aangepast....geen idee. Hoe en waar vind ik dat, in de handleiding?

Ik ben trouwens totaal niet te spreken over de begeleiding....die is er gewoon niet, en ik ben flink aan het tobben.

Vannacht overigens 4 uur geslapen met apparaat.....dat is een record. En toen ik wakker werd lag het masker van mijn hoofd, blazend en wel....

Groet,

Wilma

Re: Masker

4
De rampinstelling eens niet gebruiken, dus meteen met de ingestelde druk starten.

Ben nu niet thuis, later wel dan zal ik even in de handleiding kijken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Masker

5
Ik weet dat het weinig helpt, maar de gewenning aan een masker is voor iedereen verschillend. De een is er zo aan gewend, de andere heeft een langere tijd nodig.

Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken:
Toen ik met de therapie begon had ik het geluk, buiten dat ik met pensioen ben, vakantie te hebben. Ik heb heel wat ‘gevochten’ met het masker en in het begin inderdaad maar weinig uren slaap gehad. Ik had met mezelf afgesproken minimaal 4 uur het masker op te houden voordat ik het af mocht doen als ik niet in slaap kon komen. En ik heb in het begin heel wat minuten, kwartiertjes en uurtjes op de radiowekker voorbij zien komen.

Ik mag hopen dat u er bekend mee bent dat er in de eerste twee maanden een titratie periode geldt, deze is er voor om het juiste masker en afstelling van het apparaat te krijgen. Ik heb al eens eerder opgemerkt dat een geschikt masker essentieel is voor het slagen van de therapie.
U mag dus diverse maskers uitproberen in deze periode, ik heb er zelf 5 stuks geprobeerd. Niemand kan u het ideale masker adviseren omdat dit voor iedereen verschillend in ervaring is.
U heeft trouwens óók recht op een reservemasker.

Verder is het een kwestie van doorzetten en opbouwen, ik slaap (ook bij een middagdutje) liever mét dan zonder masker, als ik zonder slaap dan wordt ik met een behoorlijk wattig gevoel in mijn hoofd wakker.

Als u niet tevreden bent over de begeleiding dan lijkt het mij zaak dat kenbaar te maken, het lijkt mij sterk dat men dit niet ter harte neemt.

Succes,

M.vr.gr.

Re: Masker

6
Wilma, met welk merk masker slaap jij nu met dit neusdoppen masker? Verkouden kun je worden doordat de lucht die door het neusdoppen masker rechtstreeks je neus in wordt geblazen de slijmvliezen irriteert. Deze kunnen daardoor opzwellen. De oplossing ligt hoogstwaarschijnlijk in het gebruik van een verwarmde slang de HT 15 (hot tube 15 mm). Deze kost bij de Philips web winkel circa €60 die je zelf moet betalen. Heb je eventueel leverancier Westfalen, dan zou je een verwarmde slang standaard erbij gekregen moeten hebben.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Masker

7
Ruud, ik heb nu het nasal pillows mask van F&P Brevida. Dit staat op de zak waar het masker inzit. Van die verwarmde slang had ik inderdaad al gelezen op deze site. Ik heb het apparaat gekregen via het ziekenhuis. Het is van mediq tefa.

Wat fijn dat er gereageerd wordt, ik ben daar blij mee. Voelde me zo alleen staan, en het gaat zo waardeloos tot nu toe. Bedankt!

Re: Masker

8
Wilma, de Brevida is een masker die je past of die je niet past. Helaas zijn er maar twee maten te verkrijgen Medium en Large is 1 neusdoppen set, en extra small en small is 1 maat neusdoppen set. Hoe men dit kan verzinnen is mij een raadsel. Het masker heb ik ook gehad en vond het in eerste instantie een lekker masker. Maar later kreeg ik steeds meer problemen met lekkage en ben toen afgestapt van dit masker. De doppen zijn enkelwandig, terwijl doppen vaak dubbelwandig worden uitgevoerd bij andere merken maskers. Het nadeel is dat de doppen snel naar binnen kunnen klappen en dat deze daardoor benauwd kunnen overkomen. Maar past het masker goed, dan is het een fijn en prima masker.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Masker

9
Wilma, ik heb nog even in de handleiding gekeken en zie alleen staan dat er voor Philips Respironics type maskers een weerstand factor moet worden ingevuld. Dit zit in het medisch menu. Dit kan op slot staan zodat je dit niet kunt aanpassen. Je kunt niet instellen dat je met een full face masker, neus- of neusdoppen masker slaapt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Masker

10
Welkom Wilma,

Direct gaan slapen met de ingestelde druk is echt een goede aanrader, ik val er sneller van in slaap want heb dan geen beperkt gevoel.
Ik hoop dat je snel beter en meer zult slapen, ik heb al veel aan het forum gehad aan info en tips.

Re: Masker

11
Beste lezers..
Ik wil iedereen bedanken voor de reacties. Door deze reacties ben ik op het goede spoor gezet. Ik krijg nu eindelijk ondersteuning van de OSAS verpleegkundige en van de neuroloog. Daar ben ik erg blij mee!!! Vannacht voor het eerst 6 uur het masker opgehad....een record voor mij. Ik begin weer wat moed te krijgen dat het slapen met masker gaat lukken.

Nogmaals dank en ik blijf op dit forum mijn vragen stellen.

Re: Masker

12
Beste forumleden,

Ik heb nog steeds veel moeite om te slapen met masker.

Afgelopen nacht heb ik 3 uur wakker gelegen, en dan heb ik een AHI van 15.

Hoe kan dat als je wakker ligt?

Groet,

Wilma

Re: Masker

13
Hoi Wilma, gelukt dus ;) ;) ;) ;)

Vraag, heb jij die drie uur wakker gelegen en toen direct de AHI score van 15 per uur gezien? Het is dus niet zo dat je weet dat je drie uur wakker bent geweest en daarna en wellicht daarvoor al had en heeft geslapen?

Het apparaat en trouwens elk apparaat, registreert alles wat op een adem stop lijkt op het moment dat je hem aanzet tot het moment van uitzetten. Het apparaat weet niet of jij dan slaapt of wakker bent. Het kan zijn dat het apparaat aan de ademhaling kan herkennen of je in slaap bent gevallen. Dit doet hij door verschillende factoren te berekenen en als dan het ademtempo op een gelijk level per minuut blijft, ben jij vermoedelijk in slaap. Maar zoals gezegd, het apparaat registreert alles. Dus als jouw volume van jouw adem teug plotseling 30 % daalt, dan registreert hij een hypopneu. Als je 10 seconden of langer je adem inhoud omdat je ergens aan ligt te denken, registreert het apparaat een apneu (nog niet wetend of dit een obstructief of centraal apneu betreft, maar dat kan bij benadering ook worden berekend). Als jouw hersenen geen ademhalingsignaal afgeeft, hoeft maar 10 sec te duren, hup centraal apneu. Of je nu slaapt of wakker bent, het kan zomaar gebeuren. Je kan in een soort droom situatie verkeren waarbij je onregelmatig ademhaalt en weer wordt er hypopneus en ademstops geregistreerd. Drie uur met een AHI van 15 per uur, dus 45 van dat soort momenten in totaal, het kan.

Ook als zou het korter dan één uur geweest zijn, dan herrekend het apparaat het aantal gebeurtenissen naar gehele uren en geeft het aantal weer wat het per uur zou zijn geweest. Bijvoorbeeld 3 gebeurtenissen in 15 minuten, dan staat er op het display 12 per uur (4x15minuten = 60 minuten, dus 4 x 3/15 minuten = 12 per uur. Controleer je het dan via het uitlezen via een pc dan zie je in die 15 minuten maar 3 gebeurtenissen.

Dus aan het apparaat ligt het niet en jijzelf kan daar ook niets tegen doen.

NB. Een centraal apneu wordt als volgt bij benadering geregistreerd als volgt. Er is een ademstop geconstateerd. Na zo 4 seconden wordt met de luchtstroom een drukpulsen van 1 cmh2o meegestuurd. Komt er een echo terug, dan is de luchtdoorgang geblokkeerd en wordt dit als een obstructief apneu vastgelegd en zal indien je een variabele druk instelling hebt, de druk worden verhoogd tot de maximale ingestelde druk. Bij een cpap is er sprake van een vaste druk en kan dit dus niet verhoogd worden.

Komt er geen echo terug, dan is de luchtweg open en zal dit worden gezien als een centraal apneu en de druk zal bij een apap dus niet verhoogd mogen worden, daar de luchtweg al open is. Bij een centraal apneu werken de longen niet door, bij een obstructief apneu wel.

Obstructief apneu is daardoor meer schadelijker dan centraal apneu, hoewel je van beide vormen zwaar vermoeid kunt worden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Masker

14
Gebruik je ook de bevochtiger? Zo niet, dit is echt een aanrader tegen het verkoudheidgevoel. De slijmvliezen in je neus raken ook geïrriteerd door de droge lucht, en zwellen daardoor op.
Veel succes met wennen en slapen. De aanhouder wint.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Masker

18
Miriam, dit zou op het silicone gedeelte van het Philips masker moeten staan. Een letter met een cijfer. Bijv. X1
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar