Neemt u op vakantie een reservemasker mee?

Peiling eindigde op 23 aug 2019, 22:14 Je mag 1 optie selecteren

ja (Geen stemmen)
nee
Totaal aantal stemmen: 2 (100%)
Totaal aantal stemmen: 2

Verstrekkingen van maskers

1
Onlangs las ik het volgende bericht op het forum:
Keedjee schreef: 16 jul 2019, 19:29 Volgens de meneer van Vivisol die vorige week bij mij was geldt sinds dit jaar dat geen van de zorgverzekeraars nog een reservemasker vergoedt.
Zelf heb ik in juli 2019 twee maskers 'gekregen' (Totalcare, Promovendum). Wat zijn de ervaringen van anderen?

Re: Verstrekkingen van maskers

2
Ik dacht dat zorgverzekeraar CZ het eerste jaar twee maskers toestaat, waarvan 1 als reserve dienst doet. Daarna krijg je dan elk jaar een nieuw masker, waar bij het oude als reserve dienst kan doen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verstrekkingen van maskers

3
Naar mijn bescheiden mening is het reservemasker bedoelt als overbrugging van de dagen (denk bv aan het weekend) indien het jaarlijkse masker tussentijds stuk gegaan is. Het kan dus even duren voordat, na melding bij de zorgverlener, een nieuw masker is verzonden.

Vandaar dat bij aanvang bij de therapie, met goedkeuring van de zorgverzekeraar, een reservemasker wordt verstrekt. Begrijpelijk is dat het dan één reservemasker betreft en niet ieder jaar opnieuw wordt geleverd. Dit reservemasker kan dus heel lang meegaan.

(Dus is het óók verstandig om op vakantie het reservemasker mee te nemen.)

M.vr.gr.

Re: Verstrekkingen van maskers

4
Clan schreef: 16 jul 2019, 23:15 Dit reservemasker kan dus heel lang meegaan.
Ik zou niet zeggen dat dit in het algemeen waar is. Bijvoorbeeld, van de twee exemplaren F&P Simplus die ik heb gehad (overigens een geweldig ontwerp) zijn die na ongeveer een jaar gaan verteren. M.a.w. het silicone wordt geel, slap (veerkracht gaat eruit) en uiteindelijk wordt het oppervlak olie-achtig en plakkerig.

Siliconen bakvormen zijn voor de eeuwigheid, CPAP maskers helaas niet :blush:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Verstrekkingen van maskers

5
persluchtpiraat schreef: 16 jul 2019, 23:38
Clan schreef: 16 jul 2019, 23:15 Dit reservemasker kan dus heel lang meegaan.
Ik zou niet zeggen dat dit in het algemeen waar is. Bijvoorbeeld, van de twee exemplaren F&P Simplus die ik heb gehad (overigens een geweldig ontwerp) zijn die na ongeveer een jaar gaan verteren. M.a.w. het silicone wordt geel, slap (veerkracht gaat eruit) en uiteindelijk wordt het oppervlak olie-achtig en plakkerig.

Siliconen bakvormen zijn voor de eeuwigheid, CPAP maskers helaas niet :blush:
En is dit zowel bij gebruik als dat het masker in verpakking in de lade blijft liggen?

M.vr.gr.

Re: Verstrekkingen van maskers

6
Clan schreef: 17 jul 2019, 00:03 En is dit zowel bij gebruik als dat het masker in verpakking in de lade blijft liggen?
Geen idee. Ik zou deze vraag bij een leverancier neerleggen.

Ik in ieder geval maskers gehad die schoon en minimaal gebruikt de lade ingegaan zijn (geen zonlicht) die na een half jaar vergeeld tevoorschijn zijn gekomen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Verstrekkingen van maskers

7
Mijn verzekering loopt bij CZ en ik ben goed aanvullend verzekerd.

Ik heb vrijdag gebeld over een reservemasker.
Meneer 1 zei dat het niet op de in- maar ook niet op de uitsluitingslijst stond. Het was onduidelijk.

Na navraag van meneer 1 bij meneer 2 bleek dat meneer 1 het anders moest lezen en interpeteren en dat een reservemasker niet verstrekt wordt.

Ik hoor graag als andere verzekerden bij CZ wel een reservemasker vergoedt gekregen hebben.

Re: Verstrekkingen van maskers

8
Maar.............. heeft u dan daar de vraag nog neergelegd hoe dat gaat ingeval het masker in de vrijdagnacht kapot gaat en onbruikbaar wordt en u het weekend moet overbruggen omdat de zorgverlener pas ‘s-maandags weer bereikbaar is?

Ik heb overigens een andere zorgverzekeraar en wellicht zijn de regels hieromtrent begin dit jaar gewijzigd. Bij mij is in 2017 wél een reservemasker verstrekt.

M.vr.gr.

Re: Verstrekkingen van maskers

9
Clan schreef: 21 jul 2019, 14:18 Ik heb overigens een andere zorgverzekeraar en wellicht zijn de regels hieromtrent begin dit jaar gewijzigd. Bij mij is in 2017 wél een reservemasker verstrekt.
Gaat het dan om 1 masker per jaar? Als ik zo vrij mag zijn om te vragen: welke verzekeraar/tussenpersoon? Ik ben benieuwd of er een algehele regel geldt, voor iedere verzekeraar/tussenpersoon.

Re: Verstrekkingen van maskers

10
Ik ga dit even informeren, ik wil even kwijt - had ik trouwens al gemeld - dat bij áánvang van de therapie in 2017 een reservemasker is verstrekt. In 2018 heb ik één nieuw masker gekregen.

Ik ben er weer aan toe om mijn jaarlijks masker te bestellen en laat het even weten.

M.vr.gr.

Re: Verstrekkingen van maskers

11
Ik zou hier nog even op terugkomen, VGZ zorgverzekeraar.

Ik heb telefonisch contact gehad en men vertelde mij het volgende:
U heeft recht op vervanging van één masker per jaar.

Op mijn vraag (vanwege de opmerking van PLP aangaande het reservemasker):
Mocht het reservemasker verduren dan kan het ingeruild worden voor een andere.

Dit zal ongetwijfeld per zorgverzekeraar verschillend zijn.

Maar, nogmaals, de logica zegt mij dat er een reservemasker verleend moet worden.
Zoals gesteld, stel dat het gebruikelijke masker defecten toont dan zal er toch een 2e exemplaar voorhanden moeten zijn. Er zit immers enige tijd tussen het defect en levering nieuw.

Ik leg hier ook maar even de vraag neer:

Wie neemt op vakantie een reservemasker mee?
Ik ben het tot nu toe vergeten, eerlijk gezegd.

Moderator: zou dat wellicht iets voor een poll zijn?

M.vr.gr.