Mirage FX vs. Philips Dreamwear Respironics neus masker

1
Hallo,

Ik heb beiden maskers in bezit en gebruik ze icm een Philips dreamstation.
Prettig is dat ik ze kan wisselen, makkelijk bij eventueel wassen en drogen van de bandjes en dat als het een keer een nachtje wat minder wil je kunt wisselen. Ik beleef met beiden verschillende ervaringen en ik dacht eens kijken wat jullie ervaringen zijn.

Mooi is dat ik met beiden prima score, tussen de 1.8 en 4 AHI. Ik kom, voor de cpap van een 78 AHI.

Mirage FX
+ stil
+ neus stukje is bijzonder zacht
+ hele goede terug-adem ventieltjes (in ieder geval geen tot weinig weerstand)
- Hard plastic voorkant, schuift en duwt bij zijdelings op kussen liggen.
- Lekt soms bij de ogen en neus waardoor er irritatie ontstaat
- De slang zorgt meerdere keren per nacht voor een wakker momentje.

Philips Respironics neus masker
+ Erg knap design (mijn partner vind dit, qua kijk ervaring, de meest prettige indruk maken en slaapt ook samen heel fijn)
+ Superzacht materiaal
+ Slang aansluiting op de bovenkant geeft heel veel vrijheid (ik word er niet door wakker)
+ Gaat ondanks een flinke baard en snor ook goed.
- Geluid, doordat de kanalen dicht langs de oren lopen is dat een stuk intenser dan de FX
- Het terug-ademen geeft best meer weerstand tov de FX. Daarbij voel ik een temperatuurverschil, het lijkt erop dat ik een deel van mijn uitgeblazen adem weer inadem. Het voelt dan alsof je met je hoofd onder de dekens ademt. Warm en iets benauwder. Ik gebruik geen bevochtiger of verwarmde slang. Veel geprobeerd met de CFLEX, is een stuk beter maar toch een mindere ervaring tov de FX.
- Geeft soms het gevoel van een beurse neus in de ochtend. Dat verdwijnt na een kwartiertje wel weer.

Beiden kunnen dus stellen het werk prima te doen maar toch een andere ervaring. Ik denk, gezien het ontwerp dat ik de Philips verkies boven de FX maar het geluid is echt wel een dingetje. Ik hoop dat daar misschien nog eens iets op gevonden word.

Wat zijn jullie ervaringen?

Re: Mirage FX vs. Philips Dreamwear Respironics neus masker

2
Zie Resmed Airfit N20 - ervaringen, ook ik had de Mirage FX en vrijwel dezelfde ervaringen zoals jij die beschrijft. Nu een Resmed N20.

Wat ik ook nog ontdekte: de maatvoering van het kapje is absoluut van belang. Eerst koos ik voor L omdat dat 'lekker ruim' zat en met M dat nogal beperkt leek. Maar..... nu toch overgestapt naar M omdat het dan minder kan schuiven en de lucht directer in je neus blaast.