Lekken en mondblazen

1
Hallo,
Ik ben 67, en sinds een jaar ben ik in het rijke bezit van een Philips dreamstation omdat mijn echtgenote vond dat ik met mijn gesnurk me ook maar eens moest laten controleren. Enfin, u begrijpt het al. 42 apneus, de meeste hypopneus, maar toch.
Vanaf dat moment lijken mijn vrouw en ik op de ruimtevaarders uit Apollo 13: “It was an honour flying with you sir”
Helaas is de humor nogal in tegenspraak met de werkelijkheid en is de opmerking “Is er een leven voor de dood” meer van toepassing omdat het vinden van een goed masker nogal wat voeten in de aarde heeft gehad.
Gelukkig was de goede druk wel snel gevonden en zit is nu met 9 mbar gemiddeld rond AHI 2, dus het helpt wel, maar wat een gedoe.

Ik denk dat ik nu eindelijk ook in een stabiele situatie ben tav het masker en wil graag wat ervaringen en conclusies delen met dit forum.

Misschien goed te weten dat ik technicus ben en altijd wil weten waarom iets zo gemaakt is en zo kom ik tot de algemene conclusie dat de meeste maskerfabrikanten ook maar wat lijken te doen. Elk masker is namelijk op alle punten anders en een goede oplossing voor bijvoorbeeld de aansluiting van de slang, een stille uitstromer of een soepel lopend draaipunt van de slang zie je maar op een soort masker wat dan uiteraard op een ander punt niet bevalt.
Verder blijkt het bed, vooral de matras en het kussen ook veel uit te maken.

Ook ben ik een echte zijslaper, met neus een beetje naar beneden, langs de rand van het kussen, wat iets lijkt te zijn wat ontwerpers van maskers maar raar vinden als je de foto’s op de brochures ziet.

Zo ben ik in de volgende volgorde door verschillende maskers en kinbanden gelopen:

1: Het eerste masker was en Resmed Airfit N20 neusmasker, mooi gemaakt, magneetsluiting, soepel draaiende slangaansluiting op het masker, soepel slangetje dat helaas minder soepel, piepend, draait in de slangaansluiting. Wel was de luchtstroom nogal sterk en het kussen tussen ons in kon nu de koude tocht van twee kanten bestrijden ;)
Ook was het bij het passen perfect lekvrij, zittend......Helaas niet op mijn zij liggend. Sissen en puffen.

2: Omdat ik niet meteen naar de firma wilde bellen maar eens een oud masker van mijn vrouw geprobeerd, De F&P Eson, omdat die zo’n fijne uitstromer had. En zowaar, die was beter lekvrij te krijgen, mede door de voorhoofdbeugel die hem beter op de plaats houdt. Er zaten nog uitblaasfiltertjes bij en toen die op waren via de firma een Eson 2 gekregen. Paar weken gebruikt echter ik begon steeds meer last te krijgen van mondblazen omdat de druk inmiddels naar 9 mbar was gegaan En toen maar eens een full face masker geprobeerd

3: De Quattro Air van Resmed die wel hielp bij het mondblazen maar niet tegen de daarbij horende droge mond, omdat de lucht rechtstreeks vanuit de slang in je mond wordt geblazen. En sowieso stroomt de lucht integraal door het masker wat een koude luchtstroom geeft.

Daarom terug naar de Eson 2 en ik kreeg er ook een Philips kinband bij die niet bleef zitten. Toen maar de Carefusion Ruby verstelbare kinband van mijn vrouw geprobeerd en omdat die wel redelijk werkte een nieuwe gekregen van de firma.
Helaas kreeg ik met de kinband en het neusmasker last van kriebel aan mijn neus en omdat mijn vrouw inmiddels een F&P Opus intranasaal masker heeft maar eens geprobeerd of dat beter gaat.

4: Dat opus masker beviel inderdaad maar voelt vrij scherp aan in de neus en ook die slang naar boven was niet echt fijn dus toen kreeg ik van de firma een Resmed P10 en dat was voor de kriebel en de pijn in de neus de oplossing. Helaas loopt het draaipunt van de slangaansluiting vrij stroef maar verder voel je hem nauwelijks en hij lekt absoluut niet. Wel had ik het regelmatig benauwd omdat altijd een van mijn neusgaten dicht gaat zitten en het gaatje van het medium maat neuspluggen iets te veel weerstand heeft. De grote maat leek aanvankelijk niet te passen.

Dit een half jaar gebruikt maar toen bleek dat de kinband een zichtbare groef bovenop mijn hoofd had gemaakt en ben ik gaan kijken of het ook zonder kon.
Dat leek goed te gaan tot na een paar dagen het mondblazen weer begon. Ik heb toen die full face quattro air weer geprobeerd en bleek minder last te hebben van die koude luchtstroom dan een half jaar eerder.
En toen zag ik iets In een blad dat mij ideaal leek, de Resmed F30, een zgn hybride masker, een combinatie van een minimaal contact neusmasker dat lijkt op een intranasaalmasker en een apart gedeelte voor de mond.
Deze heeft ook een perfect geluidsarme aansluiting voor de slang en leek De oplossing voor alles.
De firma heeft die toen bij me thuis aangepast en hij leek absoluut lekvrij. De man van de firma zei echter al dat ik hem eerst maar eens een paar dagen moest proberen en ja hoor. Bij het in slaap vallen draaide mijn hoofd net zo dat het masker werd opgeduwd zodat er een lekje langs mijn neus in mijn oog blies en ik meteen weer wakker werd.
In wanhoop de firma gebeld en na wederom een bezoek met verschillende maskers uiteindelijk geconcludeerd dat er geen betere oplossingen meer over zijn. Ik kreeg nog wat suggesties van leertjes als lek-wering en dat bleek zo omslachtig dat ik in wanhoop maar weer de P10 heb gepakt.

En wat bleek. De grote maat neuspluggen past nu perfect, wellicht door gewenning. Dus dat is al een ding. Verder bleek ik met een nieuw matras wel wat beter te liggen waardoor ik minder behoefte heb om me om te draaien. Het mondblazen was er nog steeds en toen heb ik die carefusion kinband maar weer geprobeerd maar nu met het brede gedeelte naar boven, zodat hij minder zou indrukken en iets meer de lippen dicht drukt en ik heb nu helemaal geen last meer van mondblazen.

Dus na vele omzwervingen ben ik geland, totdat ik gisteren op dit forum las dat de Resmed P10 bij sommigen last geeft van verstopte uitblaasroostertjes. Ik maak ze gelukkig heel voorzichtig schoon dus bij mij zijn ze nog open maar ik hoop nu dat ze ze niet gaan wijzigen.........

Re: Lekken en mondblazen

2
Welkom op het forum. Misschien heb je nog wat aan deze tips.

Je hebt het Resmed Airfit P30i masker.

Je kunt ook eens kijken of het https://webshop.vivisol.nl/contour-cpapmax-kussen.html welke in dikte verstelbaar is, door er een laag tussen uit te halen, iets voor jou is?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Lekken en mondblazen

3
Dag Ruud,
Bedankt voor de tip.
Ik had er al eens van gehoord maar aarzel of het voor mij handig is.
Ik heb twee jaar geleden een nekhernia gehad die pas over ging toen ik een speciaal kussen ging gebruiken met een aparte neksteun die een strekkend effect heeft op de nekwervels.
Ik weet niet of dat met dit CPAP kussen weer problemen gaat opleveren.
Overigens interessant of nekhernia als comorbiditeit met OSAS bekend is.