Neusmasker defect, nieuwe kiezen

1
Hallo,
Ik gebruikte tot vannacht naar redelijke tevredenheid een F&P Eson 2 neusmasker aan mijn DreamStation.
Helaas trok ik gisterenavond bij het aandoen één van de plastic bevestigingen kapot, waardoor deze dus niet meer te gebruiken is.
Heb ook nog een ResMed P10 neusdoppen masker, dus die maar gebruikt. Echter, dit werkt niet voor mij.. Ik kan hier maar niet aan wennen en heb de hele nacht wakker gelegen. Was in eerdere testen ook al zo. Op de een of andere manier krijg ik het benauwd en mis ik het vrije ademen met het neusmasker. Heb met alle verschillende C-Flex instellingen getest maar kan er niet aan wennen, die neusdoppen.

Dus.. ik zoek weer een nieuw neusmasker, aangezien dat de enige zijn die ik kan "verdragen". De Eson 2 voldoet op zich, maar vind dat met al die bandjes over je hoofd wat omslachtig. Nu zag ik dat er ook een ResMed N20 neusmasker is, wat er wat "compacter" uit ziet. Ik zit te twijfelen om die te bestellen ipv een nieuwe Eson 2.
Iemand (goede) ervaringen met verschil tussen beide? Of zijn er andere te overwegen alternatieven?

Alvast dank.

Re: Neusmasker defect, nieuwe kiezen

4
Gisterenavond toch maar het neusdoppenmasker (Resmed P10) opgezet bij gebrek aan alternatieven (nieuwe Eson2 neusmasker is pas over een paar dagen binnen) en het is gelukt..
Wel een uur of 2 wakker gelegen, maar kon iig. goed ademen nu (CFlex+ aan) en uiteindelijk enige Netflix series verder in slaap gevallen. 6 uur op gehad met een AHI van 2. Mijn laagste ooit! Voel me ook helemaal prima nu.
Dus ga toch maar eens volhouden met dat neusdoppenmasker.

Het is nog steeds onmogelijk voor mij om welk CPAP masker dan ook te gebruiken zonder neusspray te gebruiken. Adem gewoon te moeizaam anders door de neus. Heb nu in overleg met de dokter Fluticason ivm evt ontstekingen.