Hoe groot is de kans op hypercapnie ?

1
Hallo allemaal,

Hoe groot is de kans op Hypercapnie? Ik heb zelf een neusmasker van F&p de Eson variant. In het begin erg tevreden mee maar de laatste 2 weken loop ik de hele dag met een duf gevoel in mijn hoofd, vage hoofdpijn, duizeligheid en spiertrekkingen in mijn rechter ooglid. Bij mij kwam de vraag op of dit mogelijk bij hypercapnie zou kunnen passen ( volgens dr Google wel ;) ). Het neusmasker heeft natuurlijk een mooie ruimte om CO2 te stapelen als het uitstroomfilter al een tijdje in gebruik is en dus minder doorlatend is. Gisteren alle filters maar preventief vervangen. Doorgankelijkheid lijkt iets beter maar vandaag wederom de klachten. Kortom: hoe groot is de kans op hypercapnie ? Zou ik het filter in de uitstroom moeten verwijderen voor een volledige afvloed van de co2 ? Heb ook een P10 neusdoppenmasker liggen maar lees daar ook verhalen over verstopte uitlaat gaatjes........

Ik hoor graag van jullie.
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: Hoe groot is de kans op hypercapnie ?

2
Aquatilla schreef: 26 feb 2020, 21:54 Heb ook een P10 neusdoppenmasker liggen maar lees daar ook verhalen over verstopte uitlaat gaatjes........

Ik hoor graag van jullie.
Ik heb zelf ook een airfit P10 en die maak ik schoon met steradent tabletten, dus neusdppenmasker en het kunstof frame, dit werkt goed, de gaatjes blijven goed open. Je kunt dit altijd testen door je masker in emmer water te houden terwijl je de neusdoppen gaatjes dicht houdt en de cpap aan staat, zo zie je als er iets dicht zit en waar het dicht zit. Ik gebruik geen borsteltje om schoon te maken, daar ik bang ben voor beschadiging van de uitlaat gaatjes. Tot nu toe werkt dit prima zo.
Ikzelf gebruik de mint uitvoering van de steradent, zo lekker fris :grin:
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Hoe groot is de kans op hypercapnie ?

3
Louis66 schreef: 26 feb 2020, 22:11 Je kunt dit altijd testen door je masker in emmer water te houden terwijl je de neusdoppen gaatjes dicht houdt en de cpap aan staat
Da's goed bedacht! Je moet alleen niet je masker dieper houden dan je drukinstelling. Bijv. 10 cmH2O stoppen de belletjes sowieso als je dieper gaat dan 10 cm :grin:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoe groot is de kans op hypercapnie ?

4
persluchtpiraat schreef: 26 feb 2020, 22:54 Da's goed bedacht! Je moet alleen niet je masker dieper houden dan je drukinstelling. Bijv. 10 cmH2O stoppen de belletjes sowieso als je dieper gaat dan 10 cm :grin:
Zo kun je ook je apparaat testen, om te kijken of het apparaat ook echt zoveel water weg kan drukken als de instelling. Ik heb dat eens gedaan, Spa Reine (sluik reclame) fles de kop eraf gesneden, gevuld met water, streepjes op de zijkant gezet van bovenkant af becijferd van 0 t/m 10 cm, water nivo inclusief slang 10 cm in water op 0 en dan cpap aanzetten met een druk van 7, wat toen mijn vaste druk was. En het klopte ook nog ook, wat mensen allemaal niet verzinnen :grin:
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Hoe groot is de kans op hypercapnie ?

7
Aquatilla schreef: 27 feb 2020, 19:53 Iemand een antwoord op de kans op hypercapnie, de symptomen en de mogelijke oplossingen ? Dat was het uitgangspunt van mijn vraag......... :grimacing:
Je zou eens informatie kunnen zoeken voor jouw masker, wat de leksnelheid van het masker hoort te zijn en dat eens vergelijken in OSCAR. Ik neem aan dat de leverancier F&P wel info over dat masker heeft? Mijn vermoeden is dat jij de eson 2 hebt.
https://resources.fphcare.com/resources/corporate/media/resources/resources/ui-185048332-d.pdf Hier vind je data over de eson 2, zoals leksnelheid als je iets verder naar beneden scrollt als je die link opent. Wat de kans is/kan zijn durf ik je niet te vertellen, ik heb geen ervaring daarin. Misschien kan je eens informeren bij je leverancier of zij misschien meer info hebben.
Anders kun je losse onderdelen bestellen op de F&P website https://www.fphcare.com/en-gb/products/eson-2/
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Hoe groot is de kans op hypercapnie ?

8
Louis66 schreef: 27 feb 2020, 20:05 wat de leksnelheid van het masker hoort te zijn en dat eens vergelijken in OSCAR
Het probleem is alleen dat met een Airsense 10 je de totale doorstroomsnelheid niet kan zien omdat ResMed deze heeft verborgen :weary:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoe groot is de kans op hypercapnie ?

10
Ik slaap nu 2.nachten zonder filter en lijk meer lucht te krijgen. Echter is de hoofdpijn nog niet.weg en de hele dag hinderlijk aanwezig. Voelt als de.hoofdpijn die ik bij mijn onbehandelde apneu had .Aanpassing van de druk zou volgens de vpk niet nodig zijn.aangezien mijn ahi niet boven de 0.7 komt. Hogere druk geeft geen hogere zuurstof opname / verzadiging omdat er meer lucht in wordt geblazen.?
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: Hoe groot is de kans op hypercapnie ?

14
Als de uitgeademde lucht binnen het masker niet genoeg wordt uitgewassen, dus het masker heeft verlaten, dan bestaat de kans op terug inademen van met co2 gevulde lucht.

Dit kan hoofdpijn en duizeligheid veroorzaken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar