Maskervragen

1
Ik had lange tijd een Brevida Masker - tot volle tevredenheid. Totdat door de directe luchtstroom in mijn neus mijn slijmvliezen dermate geirriteerd raakten dat ik neuspoliepen ontwikkelde. Zelfs de neusspray van de huisarts (momethason) hielp maar matig. Dus ben ik overgestapt op een gewoon neusmasker. Tot mijn verbijstering zakte mijn AHI van 2.5-3 naar rond de 1.0. Huh? Doppen zijn toch juist beter? Bovendien verdwenen langzaam de poliepen. Ook fijn. Goede keus dus, zou je zeggen. Maar. Bij een gewoon neusmasker, welke dan ook, heb ik altijd lekkage bij mijn ogen, ik denk door de vorm van mijn gezicht. Ik heb er echt al veel geprobeerd. En hoewel deze die ik nu heb prima aansluit, heb ik toch lekkage. Het effect is bijna elke dag opgezette ogen, vooral aan de kant die niet op het kussen ligt, wat - lijkt mij - op de lange duur toch niet goed kan zijn. Weet iemand een truc ik dat te voorkomen? En kan het kwaad? De maskerpas is prima en volgens Oscar is er weinig lekkage. Maar mijn ogen vertellen een ander verhaal.

Ik overweeg toch weer terug te gaan naar de doppen, ondanks een hogere AHI en neuspoliepen. Elke dag een opgezet oog lijkt me niet goed.

Re: Maskervragen

2
Welk neusmasker heb je nu dan? En voor nu even de tip, gebruik indien beschikbaar even een slaapmasker waarmee je de ogen afdekt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Maskervragen

3
Is heb nu een Eson 2, dat was ongeveer de enige die geen luchtcirculatie rond mijn neus veroorzaakte. Of beter; minder luchtcirculatie. Ik vond de Brevida veel prettiger, maar ik wil niet mijn hele leven corticosteroiden moeten gebruiken. Bovendien had ik daarmee meer ademstops. En 3 stops per uur is voor apneu normen nog steeds niet heel veel, maar elke ademstop vind ik een teveel. Nu zit ik structureel onder de 1.

Ik was al met oogmaskers aan het proberen. Maar de rand óver mijn neusdop helpt niks tegen de lekkage. De neusdop over het masker wel, maar dat veroorzaakt juist meer lekkage. Het blijft tobben.

Re: Maskervragen

4
Tanja wat noem jij lekkage? Zolang het onder de 24 liter per minuut blijft geeft de Resmed dit nog niet aan als teveel lekkage. Je kunt de lekkage op het display niet beschouwen als een lekkage die een langere tijd heeft geduurd. Wat je op het display ziet staan, is de maximaal behaalde lekkage en deze kan slecht 1 seconde lang behaald zijn geweest. Dit getal zegt dus nog niet zoveel. Alleen als je uitleest via Oscar/SleepyHead krijg je een duidelijker beeld wanneer, hoe lang, hoe vaak en hoeveel er lekkage heeft plaatsgevonden.

Als je het neusmasker over het slaapmasker plaats, dan heb je ook lekkage vertel je. Heb je daar last van, voel je het? Stoort het je qua geluid? Als zo slaapt, hoe voel jij je dan de volgende dag en heeft het veel invloed op de ahi score? Controleer je het via Oscar?

Je vertelt dat je overwoog om weer over te stappen op neusdoppen masker. Ik heb nu het Resmed Airfit P30i masker in gebruik en vind het zeer prettig zitten op mijn gezicht. Dit in combinatie met de verwarmde slang en de luchtbevochtiger vind ik tot nu toe het beste masker. Geen slang meer aan het neusgedeelte maar via de bovenzijde op het hoofd met een eenvoudig klik systeem te bevestigen is ideaal. De slang komt via een verkorte slangenhengel nog vanuit de hoogte en vanuit opzij en mijn bewegingsvrijheid in bed is er ook nog meer mee vooruit gegaan.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Maskervragen

5
Ruud, ik vind het lekkage als mijn oog de volgende dag dik is omdat er lucht in heeft geblazen. Volgens mijn aparaat is de lekkage minimaal. Maar mijn ogen zijn erg helder of er lucht heeft gelekt of niet. Het was er eerder toen ik een neusmasker had, het was weg met de brevida, en nu ik weer een neusmasker heb is de ellende weer begonnen.

Om op je vragen antwoord te geven: ja, ik voel het. Dat is de enige maat die ik aanhoud. Als ik het namelijk al voel, dan zit ik zéker de volgende dag met een dik oog. Als ik het níet voel, is dat helaas nog geen garantie dat het niet lekt, blijkt. Het is geen grote lekkage met geluid of zo, dat verschil is veel groter. Maar de hele nacht subtiel lucht langs mijn ogen, daar kunnen ze dus toch niet tegen.

Ik heb een tijdje de P10 gebruikt, ook neusdoppen. Maar die vond ik erg hard en daar kreeg ik ook last van met geirriteerde en rode plekken aan mijn neusvleugels. Ik heb begrepen dat de doppen van de P30i dezelfde zijn qua vorm, maat en materiaal. Daar kijk ik dan niet naar uit. Bovendien wil ik eigenlijk niet terug naar de neusdoppen, omdat ik daar neuspoliepen van kreeg. Ik wil het met dit masker laten lukken.

Ik ga het nog een keer met een slaapmasker proberen.

Re: Maskervragen

6
Tanja, mijn vraag was meer of je ook last hebt als je gebruik maakt van een slaapmasker over de ogen en dan daaroverheen deels het eson2 masker , waarschijnlijk bij de neusbrug.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Maskervragen

8
Tanja, het kan kloppen dat het materiaal en maat doppen hetzelfde is bij het p30i masker, maar het neusgedeelte zit veel beter en sluit ook veel beter aan op de vorm van het gezicht. Het N30i masker zit op een hard plastic frame en die kan in zijligging ervoor zorgen dat het neusmasker verschuift en daardoor lekkage veroorzaakt. Dit is niet het geval bij het P30i masker. Het filter op het P30i masker is ook prettig. Je hebt van Philips het Dreamwear Neusdoppen masker en deze doppen zijn voorzien van een Blue gel rand die zacht aanvoelt tegen de neusgaten en deze ook goed afsluiten. Maak je ook gebruik van een verwarmde slang? Verwarmde lucht is vaak veel prettiger voor de slijmvliezen van je luchtwegen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Maskervragen

9
Ik ben bang dat een nieuw masker er nu niet meer aan zit, 1 per jaar van je verzekering. En mijn budget is helaas (ZZP in coronatijd) momenteel nihil. Ik zal het moeten doen met wat ik heb en proberen daar het beste van te maken. En nogmaals, ik wil eigenlijk geen neusdoppenmasker meer, ik kreeg daar neuspoliepen van. Dat wordt nu langzaam weer minder met een gewoon neusmasker. Ik denk niet dat een ánder neusdoppenmasker dan veel uitmaakt want volgens mij heeft dat te maken met de luchtstroom die zo direct je neus in blaast wat irritatie veroorzaakt. Dat doen alle doppenmaskers.

En ja ik heb een verwarmde slang. Dat is heel prettig inderdaad. Bedankt voor alle meedenken.

Re: Maskervragen

10
Ik heb misschien een gekke vraag, maar ik stel het toch.

Ik gebruik sinds 2 jaren een neusmasker waarvan de band over de breedte van mijn hoofd loopt.
Ik merk nu dat mijn schedel (ik heb een kaal hoofd) vergroeid is in de vorm van die band.
Achter de band is mijn schedel hoger (milimeters) dan voor de band. Er is dus een gleuf ontsaan over de breedte van mijn hoofd.

Ik ben naar de huisarts geweest omdat ik zorgen maak over de verhoging aan de achterkant van mijn hoofd.
Ik vertel de huisarts over het gebruik van de cpap masker, hij zegt dat het niet onmogelijk is dat het daardoor komt.

Iemand ervaring hiermee?

Mvrgr.
Albert

Re: Maskervragen

11
Hoi Albert en nu voel ik het ook :')

Ik draag al jaren een kinband, de Ruby chinstrap met een klittenband aansluiting boven en achter op mijn hoofd. Bovenop op mijn hoofd is ook een gleuf/verdieping ontstaan. Veel mensen klagen ook dat hun haar onder zo band ook sneller uitvalt en dat men juist daar eerder kaal wordt. Het zij zo en ik moet er mee dealen. De kinband heb ik nodig.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar