productiefout F&P Eson masker ???

1
Beste allemaal,

Ik gebruik sinds oktober 2019 het F&P Eson neusmasker.Ik kan er op zich prima mee slapen en de AHI's zijn perfect. Ik wordt alleen met enige regelmaat snachts wakker omdat ik moeizaam door het masker kan ademen. Het voelt dan of de luchtstroom aanzienlijk minder is dan toen ik ging slapen. De druk is echter constant en is ook ongewijzigd als ik dit ervaar Voor mijn gevoel moet ik de lucht uit de cpap zuigen om normaal te kunnen ademen. Meerdere keren met de firma gebeld, dit resulteerde als advies in vervanging van de filters, slapen zonder uitademingsfilter om makkelijker te kunnen uitademen, variatie in temperatuur en bevochtiging etc etc etc zonder gewenst resultaat. Nou was het mij al vaker opgevallen dat wanneer ik naar bed ga, op mijn rug ga liggen, het haakse koppelstuk ( waar de slang aan het masker vast zit ) naar boven liet wijzen( dus slang omhoog over het voorhoofd ), ik een opvallend grotere luchttoevoer ervaar dan dat ik het koppelstuk horizontaal zou houden zoals in zij-ligging. Kortom de luchtstroom lijkt afhankelijk van de houding waar in ik slaap. Vandaag wederom gebeld met mijn leverancier dat de problemen zich nog steeds voor doen. Zij heeft weer contact gehad met het ziekenhuis. Daar wist de OSAS verpleegkundige te melden dat zij vaker deze klachten kreeg en er mogelijk een productie fout in deze ESON maskers zit. Hierdoor zou de luchttoevoer mogelijk, afhankelijk van de houding, wordt belemmerd en het ademen dus moeilijker gaat. :flushed: :flushed: :flushed:

Er wordt mij mogelijk een nieuw ESON masker toegestuurd om te kijken of deze het niet heeft. Ik weet niet of ik dan voor de oude ESON of de ESON 2 zou gaan gezien het uit wasbare of vervangbare filter. Ik denk dat een stukje zwelling van de slijmvliezen na enkele uren gebruik van de CPAP ook enigzins meespeelt maar dat even terzijde.

Ik wilde jullie hierover even informeren en vragen of deze productiefout ook bij jullie bekend is of dat mensen zich in dit verhaal herkennen.

Ik hoor graag van jullie.
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2